sobota, 28 stycznia 2023
Moto Klub
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
    • Silniki rolnicze
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2023
  • Samochody
    • Marki samochodów
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupe
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
    • Wypowiedzenia
    • Wzory
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
    • Silniki rolnicze
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki


Motoklub.pl Naprawy

Samochodowe hamulce bębnowe – stary wynalazek czy użyteczna część?

Maciej Karaś Autor Maciej Karaś
20 stycznia 2022
w Naprawy
0

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje hamulców bębnowych, co się w nich psuje i jak je naprawić! Dowiedz się więcej!

hamulce bębnowe

Raczej niewielu osobom trzeba tłumaczyć, że hamulce bębnowe czy tarczowe są niezbędne do bezpiecznej jazdy samochodem. Jako element cierny podlegają zużyciu proporcjonalnie do stylu jazdy i przebiegu. Dlatego można je wykończyć po kilkunastu tysiącach kilometrów, a niekiedy wytrzymują niemal 100 000 km! Przeczytaj i sprawdź, jak są zbudowane, gdzie się znajdują i dlaczego oraz przekonaj się, w jaki sposób je odpowietrzysz, gdy to konieczne. Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się:
1 Hamulec bębnowy – jak jest zbudowany?
2 Hamulce bębnowe – sposób działania
3 Dlaczego hamulce bębnowe nie są montowane z przodu?
3.1 Dlaczego jeszcze hamulce bębnowe są z tyłu?
4 Hamulce bębnowe – rodzaje wykorzystywanych konstrukcji
4.1 Hamulce bębnowe z jednym cylinderkiem
4.2 Hamulec bębnowy z dwoma cylinderkami
4.3 Hamulce bębnowe typu łączonego
4.4 Hamulce samowzmacniające
5 Jak odpowietrzyć hamulce bębnowe – instrukcja

Hamulec bębnowy – jak jest zbudowany?

Pozbywając się koła, możesz dostrzec bęben umiejscowiony na piaście. To obrotowa część układu hamulcowego pojazdu. Zwykle stosuje się ją na tylnej osi. Po zdjęciu bębna zauważysz z początku nieco skomplikowaną konstrukcję, jaką mają hamulce bębnowe. W ich skład wchodzą:

  • szczęki z okładzinami ciernymi;
  • rozpieracz mechaniczny lub hydrauliczny;
  • cylinderek z płynem;
  • zestaw sprężyn;
  • elementy mechaniczne w postaci uchwytów do linki od hamulca ręcznego.

Na przestrzeni lat budowa całego podzespołu nieznacznie się zmieniała, jednak zasada działania pozostaje ta sama.

Hamulce bębnowe – sposób działania

Bębny i szczęki hamulcowe to kluczowe elementy dla efektywności hamowania. Jak działa hamulec bębnowy w aucie? Podczas jazdy bębny obracają się razem z kołem, a cały mechanizm pozostaje w spoczynku. W momencie naciśnięcia pedału hamulca dochodzi do mechanicznego lub hydraulicznego rozwarcia rozpieracza. Dopycha on szczęki na bębny i pod wpływem tarcia dochodzi do wytracania prędkości. W chwili puszczenia pedału sprężyny cofają szczęki i koło może swobodnie się toczyć. Hamulce bębnowe są okryte korpusem w postaci bębna, co stanowi zaletę i wadę jednocześnie.

Dlaczego hamulce bębnowe nie są montowane z przodu?

Główny powód, dla którego bębnowe hamulce nie są montowane z przodu, to wysoki stopień zanieczyszczenia przedniej osi. Konstrukcje tarczowe są odkryte i wszelkie zabrudzenia dostające się w ich pobliże równie szybko są stamtąd usuwane. W przypadku hamulców bębnowych jest inaczej, ponieważ mają zamkniętą budowę i to, co się do nich dostanie, zwykle już nie może się wydostać. To mobilizuje konstruktorów do instalowania ich na tylnej osi. Ryzyko uszkodzenia przez brud jest tam o wiele mniejsze.

Dlaczego jeszcze hamulce bębnowe są z tyłu?

Warto też dodać, że hamulce bębnowe nie są tak odporne na nagłe hamowanie. To tarcze przedniej osi przyjmują na siebie większą siłę hamowania, a tylna oś jest jedynie wspomagająca. Zamknięta budowa utrudnia również wytracanie ciepła, więc hamulec bębnowy przyjmujący największą siłę szybko by się przegrzewał.

Hamulce bębnowe – rodzaje wykorzystywanych konstrukcji

Na przestrzeni lat eksperymentowano z rozwiązaniami hamulców bębnowych dla uzyskania najskuteczniejszego sposobu wytracania prędkości. Podstawowy podział takich konstrukcji przedstawiamy poniżej.

Hamulce bębnowe z jednym cylinderkiem

Najprostszy i najstarszy układ odpowiedzialny za sterowanie szczękami. Jest tu jeden cylinderek z dwoma tłoczkami odpowiedzialnymi za dociskanie górnych części szczęk. Można się domyślić, że podczas hamowania powierzchnia okładzin ciernych nie była wykorzystywana równomiernie z powodu mocniejszego docisku górnych części szczęk. Dlatego postanowiono ulepszyć ten układ.

Hamulec bębnowy z dwoma cylinderkami

Problem nierównomiernego zużycia częściowo rozwiązano, montując dwa cylinderki. Miały po jednym tłoczku. Ten element był odpowiedzialny za dociskanie tylko jednej szczęki. Hamulce bębnowe tego rodzaju pozwalały na jednoczesny docisk z taką samą siłą obu szczęk i zwiększenie powierzchni ich wykorzystania. Jednak problem nierównomiernego zużycia nie został do końca rozwiązany.

Hamulce bębnowe typu łączonego

W tym systemie wykorzystuje się 2 cylinderki z dwoma tłoczkami każdy. W ten sposób uzyskuje się równomierne zużycie szczęk, a same cylinderki są rozmieszczone na przeciwległych końcach tarczy kotwicznej.

Hamulce samowzmacniające

To najbardziej zaawansowana konstrukcja, przynajmniej z dotychczas stosowanych. Dwa tłoczki w rozpieraczu działają jedynie na jeden koniec szczęki. Drugie końce są ze sobą połączone elastycznie i dociskane nawzajem. Podczas hamowania szczęka współbieżna działa na szczękę przeciwbieżną, aby dociskać ją do bębna. W ten sposób uzyskuje się najefektywniejsze zużycie powierzchni ciernych.

Jak odpowietrzyć hamulce bębnowe – instrukcja

To dosyć proste i choć zwykle potrzebne ci będzie wsparcie drugiej osoby. Zacznij od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej i przygotuj:

  • klucz do odkręcania odpowietrznika;
  • odpowiednio długi przewód gumowy;
  • zbiornik na płyn. 

Hamulce bębnowe zwykle nie wymagają odpowietrzania po wymianie szczęk czy bębnów, chociaż niektórzy producenci zalecają taką procedurę. 

  1. Zacznij od naciśnięcia pedału hamulca do momentu jego stwardnienia (wystarczy zwykle 3 razy). 
  2. Trzymając wciśnięty hamulec, odkręć odpowietrznik i obserwuj, co przelatuje przez przewód gumowy.
  3. Operację powtarzaj do momentu uzyskania jednolitego strumienia płynu bez pęcherzyków powietrza. 
  4. Potem zakręć odpowietrznik, zdejmij rurkę i przejdź do drugiego koła. 
  5. Pamiętaj, by po całej operacji również dolać płynu do zbiorniczka i wyregulować linkę hamulca ręcznego.

Odpowiednio eksploatowany pojazd z hamulcami bębnowymi może przejechać nawet 100 000 km bez ich wymiany! Warto więc dbać o swoje hamulce i czasem wyczyścić je z pyłu obecnego w bębnach. Nie jest to nowy wynalazek, ale nadal może okazać się użyteczny w aucie.

Poprzedni artykuł

Pompa Vacum – jak działa pompa próżniowa w silnikach wysokoprężnych?

Następny artykuł

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów – jak ją wykonać i ile trzeba zapłacić?

Maciej Karaś

Maciej Karaś

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Zobacz także

Naprawy

Wymiar kanału samochodowego – jak wykonać kanał dla auta w garażu?

28 lipca 2022
wymiana płynu hamulcowego
Naprawy

Wymiana płynu hamulcowego – jak samodzielnie zadbać o układ hamulcowy w swoim samochodzie?

20 stycznia 2022
Pokaż więcej
Następny artykuł

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów – jak ją wykonać i ile trzeba zapłacić?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Porady

Jak dopasować opony terenowe do swoich wymagań i możliwości auta?

27 stycznia 2023
Porady

Przewóz koparki, czyli jak organizuje się transport maszyn budowlanych?

26 stycznia 2023
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.