Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

hamulce bębnowe
hamulce bębnowe

Naprawy

Samochodowe hamulce bębnowe – stary wynalazek czy użyteczna część?

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są rodzaje hamulców bębnowych, co się w nich psuje i jak je naprawić! Dowiedz się więcej!

Raczej niewielu osobom trzeba tłumaczyć, że hamulce bębnowe czy tarczowe są niezbędne do bezpiecznej jazdy samochodem. Jako element cierny podlegają zużyciu proporcjonalnie do stylu jazdy i przebiegu. Dlatego można je wykończyć po kilkunastu tysiącach kilometrów, a niekiedy wytrzymują niemal 100 000 km! Przeczytaj i sprawdź, jak są zbudowane, gdzie się znajdują i dlaczego oraz przekonaj się, w jaki sposób je odpowietrzysz, gdy to konieczne. Zapraszamy do lektury!

Hamulec bębnowy – jak jest zbudowany?

Pozbywając się koła, możesz dostrzec bęben umiejscowiony na piaście. To obrotowa część układu hamulcowego pojazdu. Zwykle stosuje się ją na tylnej osi. Po zdjęciu bębna zauważysz z początku nieco skomplikowaną konstrukcję, jaką mają hamulce bębnowe. W ich skład wchodzą:

  • szczęki z okładzinami ciernymi;
  • rozpieracz mechaniczny lub hydrauliczny;
  • cylinderek z płynem;
  • zestaw sprężyn;
  • elementy mechaniczne w postaci uchwytów do linki od hamulca ręcznego.

Na przestrzeni lat budowa całego podzespołu nieznacznie się zmieniała, jednak zasada działania pozostaje ta sama.

Hamulce bębnowe – sposób działania

Bębny i szczęki hamulcowe to kluczowe elementy dla efektywności hamowania. Jak działa hamulec bębnowy w aucie? Podczas jazdy bębny obracają się razem z kołem, a cały mechanizm pozostaje w spoczynku. W momencie naciśnięcia pedału hamulca dochodzi do mechanicznego lub hydraulicznego rozwarcia rozpieracza. Dopycha on szczęki na bębny i pod wpływem tarcia dochodzi do wytracania prędkości. W chwili puszczenia pedału sprężyny cofają szczęki i koło może swobodnie się toczyć. Hamulce bębnowe są okryte korpusem w postaci bębna, co stanowi zaletę i wadę jednocześnie.

Dlaczego hamulce bębnowe nie są montowane z przodu?

Główny powód, dla którego bębnowe hamulce nie są montowane z przodu, to wysoki stopień zanieczyszczenia przedniej osi. Konstrukcje tarczowe są odkryte i wszelkie zabrudzenia dostające się w ich pobliże równie szybko są stamtąd usuwane. W przypadku hamulców bębnowych jest inaczej, ponieważ mają zamkniętą budowę i to, co się do nich dostanie, zwykle już nie może się wydostać. To mobilizuje konstruktorów do instalowania ich na tylnej osi. Ryzyko uszkodzenia przez brud jest tam o wiele mniejsze.

Zobacz też:
Wymiana żarówki w desce rozdzielczej – na co zwrócić uwagę?

Dlaczego jeszcze hamulce bębnowe są z tyłu?

Warto też dodać, że hamulce bębnowe nie są tak odporne na nagłe hamowanie. To tarcze przedniej osi przyjmują na siebie większą siłę hamowania, a tylna oś jest jedynie wspomagająca. Zamknięta budowa utrudnia również wytracanie ciepła, więc hamulec bębnowy przyjmujący największą siłę szybko by się przegrzewał.

Hamulce bębnowe – rodzaje wykorzystywanych konstrukcji

Na przestrzeni lat eksperymentowano z rozwiązaniami hamulców bębnowych dla uzyskania najskuteczniejszego sposobu wytracania prędkości. Podstawowy podział takich konstrukcji przedstawiamy poniżej.

Hamulce bębnowe z jednym cylinderkiem

Najprostszy i najstarszy układ odpowiedzialny za sterowanie szczękami. Jest tu jeden cylinderek z dwoma tłoczkami odpowiedzialnymi za dociskanie górnych części szczęk. Można się domyślić, że podczas hamowania powierzchnia okładzin ciernych nie była wykorzystywana równomiernie z powodu mocniejszego docisku górnych części szczęk. Dlatego postanowiono ulepszyć ten układ.

Hamulec bębnowy z dwoma cylinderkami

Problem nierównomiernego zużycia częściowo rozwiązano, montując dwa cylinderki. Miały po jednym tłoczku. Ten element był odpowiedzialny za dociskanie tylko jednej szczęki. Hamulce bębnowe tego rodzaju pozwalały na jednoczesny docisk z taką samą siłą obu szczęk i zwiększenie powierzchni ich wykorzystania. Jednak problem nierównomiernego zużycia nie został do końca rozwiązany.

Hamulce bębnowe typu łączonego

W tym systemie wykorzystuje się 2 cylinderki z dwoma tłoczkami każdy. W ten sposób uzyskuje się równomierne zużycie szczęk, a same cylinderki są rozmieszczone na przeciwległych końcach tarczy kotwicznej.

Hamulce samowzmacniające

To najbardziej zaawansowana konstrukcja, przynajmniej z dotychczas stosowanych. Dwa tłoczki w rozpieraczu działają jedynie na jeden koniec szczęki. Drugie końce są ze sobą połączone elastycznie i dociskane nawzajem. Podczas hamowania szczęka współbieżna działa na szczękę przeciwbieżną, aby dociskać ją do bębna. W ten sposób uzyskuje się najefektywniejsze zużycie powierzchni ciernych.

Jak odpowietrzyć hamulce bębnowe – instrukcja

To dosyć proste i choć zwykle potrzebne ci będzie wsparcie drugiej osoby. Zacznij od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej i przygotuj:

  • klucz do odkręcania odpowietrznika;
  • odpowiednio długi przewód gumowy;
  • zbiornik na płyn. 

Hamulce bębnowe zwykle nie wymagają odpowietrzania po wymianie szczęk czy bębnów, chociaż niektórzy producenci zalecają taką procedurę. 

  1. Zacznij od naciśnięcia pedału hamulca do momentu jego stwardnienia (wystarczy zwykle 3 razy). 
  2. Trzymając wciśnięty hamulec, odkręć odpowietrznik i obserwuj, co przelatuje przez przewód gumowy.
  3. Operację powtarzaj do momentu uzyskania jednolitego strumienia płynu bez pęcherzyków powietrza. 
  4. Potem zakręć odpowietrznik, zdejmij rurkę i przejdź do drugiego koła. 
  5. Pamiętaj, by po całej operacji również dolać płynu do zbiorniczka i wyregulować linkę hamulca ręcznego.
Zobacz też:
Czyszczenie przepustnicy – poradnik krok po kroku

Odpowiednio eksploatowany pojazd z hamulcami bębnowymi może przejechać nawet 100 000 km bez ich wymiany! Warto więc dbać o swoje hamulce i czasem wyczyścić je z pyłu obecnego w bębnach. Nie jest to nowy wynalazek, ale nadal może okazać się użyteczny w aucie.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...