sobota, 20 sierpnia 2022
Moto Klub
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl Samochody Silniki samochodowe

Zmienna geometria turbiny – czy jest lepsza od stałej geometrii?

Maciej Karaś Autor Maciej Karaś
25 lipca 2022
w Silniki samochodowe
0

Zmienna geometria turbiny, czyli VNT, ma na celu zmniejszenie bezwładności wirnika i koła kompresji oraz podniesienie wydajności układu. Jak zbudowane jest takie turbo? Czy psuje się częściej od zwykłej sprężarki? Sprawdź to! Przeczytaj artykuł!

zmienna geometria turbiny

Pierwsze typy turbosprężarek były sterowane przy pomocy ciśnienia zadawanego do zaworu upustowego wastegate. W momencie wytworzenia granicznego ciśnienia doładowania zawór otwierał się, by nadmiar spalin mógł ulecieć do wydechu. Zmienna geometria turbiny działa inaczej i dodatkowo zawiera tzw. kierownice, czyli łopatki. O co w tym wszystkim chodzi? Odpowiadamy!

Z tego artykułu dowiesz się:
1 Czym jest turbina ze zmienną geometrią?
2 Jak działa turbosprężarka ze stałą i zmienną geometrią?
2.1 Praca turbiny ze zmienną geometrią
3 Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią a zwykłe turbo
4 Turbina – zmienna geometria i jej zalety
5 Turbosprężarka o zmiennej geometrii – wady

Czym jest turbina ze zmienną geometrią?

Jak wspomnieliśmy powyżej, geometria turbiny w sprężarkach VNT (lub VGT czy VTG w zależności od producenta) może być stała lub zmienna. Chodzi o to, by jak najefektywniej kierować spalinami wytwarzanymi przez silnik. Turbina VNT ma dodatkowy pierścień po stronie gorącej. Na nim umieszczone są łopatki (inaczej kierownice). Kątem ich wychylenia steruje zawór podciśnieniowy. Łopatki te mogą zmniejszać przestrzeń przepływu spalin lub ją zwiększać, co ma wpływ na prędkość, z jaką przepływają. Dzięki temu wirnik po stronie gorącej nawet na wolnych obrotach może obracać się szybciej.

Jak działa turbosprężarka ze stałą i zmienną geometrią?

Podczas pracy silnika na biegu jałowym lub w dolnym zakresie obrotów (wartość ta zależy od jednostki silnika i wielkości turbiny) spalin jest na tyle mało, że turbina nie wytwarza ciśnienia doładowania. W momencie nagłego naciśnięcia na pedał gazu w jednostkach wyposażonych w turbo ze stałą geometrią występuje zjawisko turbodziury. To chwilowy moment zawahania i brak nagłego przyspieszenia. Taka turbina nie jest w stanie od razu się rozpędzić.

Praca turbiny ze zmienną geometrią

Zmienna geometria turbiny powoduje natomiast, że nawet na niskich obrotach, gdy silnik wytwarza niewiele spalin, można uzyskać użytkowe ciśnienie doładowania. Zawór podciśnieniowy ustawia kierownicę w pozycji zmniejszającej przepływ spalin, aby zwiększyć ich prędkość. Ma to wpływ na szybsze obracanie się wirnika i napędzanie koła kompresji po stronie zimnej. Wtedy nawet natychmiastowe naciśnięcie pedału gazu przełoży się na wyraźne przyspieszenie bez zawahania.

Zobacz też:
Silnik 0.9 TCe – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Clio i Sandero?

Budowa turbosprężarki ze zmienną geometrią a zwykłe turbo

Kierowca patrzący z zewnątrz na turbinę może nie zauważyć różnicy między jednym typem a drugim. Zmienna geometria schowana jest po stronie gorącej i nie będzie widoczna dla oka. Jednak przyglądając się bliżej, można zauważyć zdecydowanie większą część turbiny tuż przy kolektorze wydechowym. Wewnątrz muszą się bowiem zmieścić dodatkowe elementy sterujące. W niektórych typach turbin VNT występują też zawory sterujące elektropneumatyczne z dodatkowym silniczkiem krokowym, co też jest widoczne podczas oględzin osprzętu.

Turbina – zmienna geometria i jej zalety

Jedną zaletę tego systemu już znasz – to zniwelowanie efektu turbo dziury. Sposobów na eliminowanie tego zjawiska jest kilka, np. wzbogacanie mieszanki czy stosowanie hybrydowych turbosprężarek. Jednak zmienna geometria turbiny bardzo dobrze radzi w autach z niewielkimi silnikami, gdzie krzywa momentu obrotowego musi być wysoko jak najwcześniej. Poza tym, aby rdzeń z wirnikiem i kołem kompresji mogły się rozpędzić, nie trzeba wkręcać silnika na wysokie obroty. Ma to istotne znaczenie dla żywotności jednostki, która może uzyskiwać maksymalny moment obrotowy przy niższych wartościach obrotów.

Turbosprężarka o zmiennej geometrii – wady

Wady zmiennej geometrii turbiny to:

  • większe skomplikowanie w budowie samego urządzenia Przekłada się to na koszty zakupu i regeneracji takiej turbiny;
  • układ sterowania łopatkami podatny na zanieczyszczenia. 

Nieumiejętne użytkowanie samochodu (a w zasadzie samego silnika) może znacznie skrócić żywotność turbosprężarki. Wszelkie nieszczelności w układzie chłodzenia i ciśnienia również mają spory wpływ na działanie podzespołu. Na szczęście, zmienna geometria podlega regeneracji i często nie musi być wymieniana.

Trudno nie zauważyć, że zmienna geometria turbiny jest użyteczna, co docenisz szczególnie podczas jazdy miejskiej i wyprzedzania. VNT daje możliwość zniwelowania niemal do zera efektu turbo dziury. Jednak w przypadku awarii niezwykle trudno jest przywrócić pierwotne parametry regenerowanych elementów. Chociaż nie zawsze muszą być one wymieniane na nowe, to jednak regeneracja jest trudniejsza niż w przypadku tradycyjnych komponentów. Da się wówczas zaobserwować zmianę charakterystyki pracy np. podczas hamowania. Musisz zdecydować, czy zmienna geometria będzie dla twojego auta lepsza od stałej.

Zobacz też:
Silnik 1.5 dci – czym jest jednostka stosowana w autach Renault, Dacia, Nissan, Suzuki i Mercedes?
Poprzedni artykuł

S17 zablokowana. Ciężarówka przygniotła samochód osobowy. Trzy osoby są ranne

Następny artykuł

Zatarty silnik w samochodzie – jak go rozpoznać i co robić?

Zobacz także

silnik bls 1.9 tdi
Silniki samochodowe

Silnik BLS 1.9 TDi od VW – czym charakteryzuje się jednostka montowana m.in. w Skodzie Octavii, Passacie i Golfie?

18 lipca 2022
0
silnik 3.2 fsi
Silniki samochodowe

Silnik 3.2 FSi z Audi A6 C6 – czym charakteryzował się motor i auto?

18 lipca 2022
0
silnik 16v
Silniki samochodowe

Silnik 16V – najpopularniejsze auta z mocarną jednostką napędową marki Alfa Romeo, Honda i Citroen

18 lipca 2022
0
silnik n46b20
Silniki samochodowe

Silnik N46B20 – specyfikacja, odmiany i tuning jednostki napędowej od BMW!

18 lipca 2022
0
silnik 1.6 tdci
Silniki samochodowe

Silnik 1.6 tdci od Forda – najważniejsze informacje o dieslu!

18 lipca 2022
0
silnik vr5
Silniki samochodowe

Silnik VR5 2.3 l w Volkswagenie Passacie i Golfie – historia, specyfikacja techniczna i osiągi!

18 lipca 2022
0
Pokaż więcej
Następny artykuł
zatarty silnik

Zatarty silnik w samochodzie – jak go rozpoznać i co robić?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Okulary dla kierowców
Porady

Okulary dla kierowców – jakie wybrać?

18 sierpnia 2022
0
system podwójnego mandatu
Dokumenty

System podwójnego mandatu w kodeksie drogowym. Dodatkowe kary za powtarzanie tych samych wykroczeń

16 sierpnia 2022
0
wzór oświadczenia o kolizji
Umowy

Wzór oświadczenia o kolizji 2022 – omówienie i najważniejsze informacje

16 sierpnia 2022
0
tuz wypowiedzenie oc
Umowy

Rezygnacja z usług TUZ – wypowiedzenie OC. Jak to zrobić?

16 sierpnia 2022
0
wiener wypowiedzenie oc
Umowy

Wiener wypowiedzenie OC – jak zrezygnować z umowy ubezpieczenia?

16 sierpnia 2022
0
aviva wypowiedzenie oc
Umowy

Aviva – wypowiedzenie OC. Wzór wypowiedzenia i informacje o rezygnacji z usług towarzystwa ubezpieczeniowego!

16 sierpnia 2022
0
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.