W benzynowych silnikach spalinowych w niedalekiej odległości od przepustnicy znajduje się silniczek krokowy. To niewielkie urządzenie, które steruje ustawieniem przepustnicy na biegu jałowym, aby jednostka nie przestała działać po odpuszczeniu pedału gazu. Stale dostosowuje on swoje działanie do aktualnych parametrów silnika, zapewniając optymalne obroty. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, by poznać budowę i działanie silniczka krokowego w aucie.
Czym jest silniczek krokowy i jak działa?
W prostych słowach, jest to silnik elektryczny wykonujący obroty wirnika o konkretne wartości kątowe na podstawie dostarczonych impulsów. W silnikach spalinowych na jego działanie wpływa kilka elementów, do których należą:
- temperatura płynu chłodniczego;
- sygnał z czujnika położenia wału korbowego;
- wskazania MAP sensora;
- informacja o uruchomionym zapłonie;
- stopień naładowania akumulatora.
Dzięki powyższym zmiennym, silniczek krokowy wykonuje swoją pracę, dostosowując się do temperatury silnika czy konieczności dodatkowego ładowania akumulatora.
Jak działa silniczek krokowy?
Zasada pracy silniczka krokowego opiera się na współdziałaniu wirnika wzbudzenia, złącza zasilania i zaworu obrotowego. Urządzenie sterowane jest poprzez biegunowość prądu docierającego do zasilania i w ten sposób określa ustawienia wartości kątowych wychylenia.
Sterowanie obrotami silnika odbywa się nie tylko za pomocą pedału przyspieszenia. Są momenty, gdy trzeba to zrobić bez jego udziału, np. stojąc w korku lub dojeżdżając do świateł. Co ważne, nie chodzi jedynie o podtrzymywanie obrotów na ustalonym poziomie, ale takie zarządzanie pracą silnika, by podtrzymać ładowanie akumulatora, pracę wszystkich układów i jednocześnie spalać jak najmniej benzyny. Obroty mogą się różnić w zależności od nagrzania silnika czy poziomu naładowania baterii.
Objawy uszkodzonego silniczka krokowego
Awarie i uszkodzenia silniczka krokowego nietrudno rozpoznać. Silnik krokowy daje objawy awarii poprzez falowanie obrotów na biegu jałowym lub stałe ich podnoszenie, np. podczas dojazdu do świateł. Przyznasz, że może to być uciążliwe, gdy nie jesteś w stanie ich obniżyć, a samochód zaczyna niemiłosiernie wyć na wysokich obrotach. W wielu przypadkach takie zachowanie jednostki spowodowane jest niewłaściwym działaniem silniczka krokowego.
Co robić, gdy dostrzeżesz objawy uszkodzenia silnika krokowego?
Możesz poradzić sobie z tym kłopotem na kilka sposobów. Zacznijmy jednak od tego, że w wielu przypadkach jesteś w stanie dokonać naprawy samodzielnie. Chodzi o czyszczenie silniczka krokowego. Poniżej opisujemy ten proces szczegółowo.
Czyszczenie czy wymiana silnika krokowego?
Zacznij od znalezienia silniczka krokowego w pobliżu przepustnicy. Może ona być zintegrowana z inną częścią układu ssącego, dlatego zawsze należy szukać silniczka w okolicach tego systemu. Co bardzo istotne, wymiana silniczka krokowego w wielu przypadkach jest niepotrzebna. Jego praca jest zaburzona przez zanieczyszczenia, które gromadzą się wewnątrz na przestrzeni lat.
Jak wyczyścić silniczek krokowy?
Cały proces rozpocznij od demontażu elementu i przeniesienia go w odpowiednie miejsce, gdzie będziesz mógł spokojnie go rozłożyć na części. Pamiętaj, by zachować maksymalną czystość całego stanowiska pracy i każdego elementu. Po wyczyszczeniu wszystkich części nasmaruj akcesoria odpowiadające za wysuwanie grzybka. Jeżeli wszystko złożyłeś w odpowiedniej kolejności, możesz zainstalować silniczek na swoim miejscu i zaobserwować zmiany.
Adaptacja silniczka krokowego
Po założeniu części w odpowiednim miejscu i uruchomieniu jednostki możesz zauważyć, że nie wszystko działa tak, jak powinno. To dlatego, że silniczek krokowy trzeba zaadaptować. Nie martw się, że złożyłeś go nieodpowiednio, najpierw poświęć czas na to, by mógł odpowiednio się skonfigurować. W tym celu na samym początku włącz zapłon i kilkakrotnie naciśnij pedał przyspieszenia do końca i swobodnie w wolnym tempie go odpuść. W pewnych modelach aut ten sposób w zupełności wystarcza i zapewnia powrót do fabrycznych ustawień silniczka krokowego.
Niejednokrotnie jednak trzeba zrobić coś więcej. Jeżeli obroty silnika nadal falują, powinieneś uruchomić silnik i pozostawić go na biegu jałowym przez kilkanaście minut. Może to spowodować, że „przyswoi sobie” ustawienia jednostki i zacznie pracować zgodnie z założeniami. Innym wyjściem jest wybranie się w trasę, która może obejmować 15/20 kilometrów. To też forma adaptacji elementu. Jeżeli to wszystko nie pomoże, prawdopodobnie czeka cię wymiana silniczka krokowego. Zanim jednak to zrobisz, postaraj się wyczerpać wszystkie dostępne możliwości.
Praca, jaką wykonuje silniczek krokowy, jest bardzo istotna. Co ważne, jego konstrukcja jest na tyle prosta, że samodzielnie poradzisz sobie z jego wyczyszczeniem. Gdy to nie pomoże, czeka cię niestety wymiana. Nie jest ona jednak kosztowna.
Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.