Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

1jz silnik
1jz silnik

Samochody

1JZ – silnik GTE i GE od Toyoty. Specyfikacja techniczna i tuning

Do najbardziej znanych jednostek napędowych można z pewnością zaliczyć model 1JZ. Silnik jest przedstawicielem rodziny JZ – najpopularniejszej grupy motorów japońskiej firmy. Przedstawiamy najważniejsze informacje na jego temat.

Fani tuningu na pewno kojarzą model 1JZ. Silnik idealnie nadaje się do wszelkich przeróbek. Elastyczność idzie w parze ze znakomitymi osiągami, co sprawia, że jest często poszukiwaną odmianą jednostek. Dowiedz się więcej na temat danych technicznych wersji GTE i GE, charakterystyki i możliwości w kwestii tuningu jednostki z naszego artykułu!

Podstawowe informacje na temat jednostki napędowej GTE

To 2,5 litrowa benzynowa jednostka o całkowitej pojemności 2 492 cm³ z turbodoładowaniem. Jej praca przebiega w cyklu czterosuwowym. Produkowano ją w zakładach Toyota Motor Corporation w Tahara Plant w Japonii od 1990 do 2007 roku.

Rozwiązania konstrukcyjne

W jednostce zastosowano żeliwny blok i głowicę cylindrów wykonaną z aluminium. Projektanci zdecydowali się również na dwa wałki rozrządu sterowane paskiem – DOHC i po cztery zawory na cylinder (w sumie 24).

Konstrukcja zawiera też elektroniczny układ wtrysku paliwa VVT-i. Variable Valve Timing with intelligence, bo tak brzmi rozwinięcie skrótu, zostało wprowadzone od 1996 roku. Co jeszcze zastosowano w tym silniku? 1JZ ma też kolektor dolotowy ACIS o zmiennej długości.

Pierwsza generacja

W pierwszej odsłonie modelu GTE silnik cechował się stopniem sprężania na poziomie 8,5:1. Wyposażono go w dwie równolegle ułożone turbosprężarki CT12A. Przedmuchiwały powietrze przez chłodnicę międzystopniową, która była montowana z boku i z przodu (jej produkcja odbywała się od 1990 do 1995 roku). Generowana moc sięgała 276,2 KM przy 6 200 obr/min maksymalnej mocy i 363 Nm przy 4 800 obr./min. szczytowego momentu obrotowego.

Druga generacja jednostki napędowej

Druga generacja silnika cechowała się większym stopniem sprężania. Parametr podniesiono do poziomu 9,0:1. System ETCS i ETCSi zastosowano w przypadku Toyoty Chaser JZX110 i Crown JZS171. 

Jeśli chodzi o drugą odsłonę 1jz, silnik miał przerobioną głowicę, zmodyfikowane płaszcze wodne dla lepszego chłodzenia cylindrów, a także zupełnie nowe podkładki regulacyjne, na które naniesiono powłokę z azotku tytanu. Zastosowano też pojedynczą turbosprężarkę CT15B. Odmiana generowała moc na poziomie 276,2 KM przy 6200 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 378 Nm.

Zobacz też:
Samochody 7-osobowe z dużym bagażnikiem – podpowiadamy, jakie modele warto kupić!

Charakterystyka motoru GE

Odmiana GE ma taką samą pojemność jak GTE. Silnik otrzymał również zapłon iskrowy w cyklu czterosuwowym. Produkowano go w Toyota Motor Corporation w Tahara Plant od 1990 do 2007 roku.

Konstrukcja opiera się na żeliwnym bloku i aluminiowej głowicy cylindrów z dwoma wałkami rozrządu, które są kontrolowane paskiem klinowym. Model wyposażono w elektroniczny układ wtrysku paliwa, a także system VVT-i od 1996 i kolektor dolotowy ACIS o zmiennej długości. Wymiary średnicy cylindra to 86 mm a skok równa się 71,5 mm.

Pierwsza i druga generacja

Jakie parametry miała pierwsza generacja 1jz? Silnik generował moc na poziomie 168 KM przy 6000 obr./min. oraz 235 Nm. Stopień sprężania wynosił 10,5:1. Modele z pierwszej serii były też wyposażone w układ zapłonowy z mechanicznym rozdzielaczem, dotyczy to wersji montowanej od 1990 do 1995 roku.

Z kolei druga odmiana GE miała stopień sprężania 10,5:1, była wyposażona w technologię VVT-i na wałku rozrządu dolotowego, a także układ zapłonowy DIS-E z 3 cewkami zapłonowymi. Generowała moc na poziomie 197 KM przy 6000 obrotach na minutę, a maksymalny moment obrotowy silnika wynosił 251 Nm.

W jakich pojazdach były montowane silniki 1JZ-GTE i GE?

Model GTE cechował się lepszym poziomem mocy maksymalnej i momentu obrotowego. Z kolei GE lepiej się sprawdzał w codziennym użytkowaniu, na przykład w dojazdach do pracy. Obok różnic związanych z parametrami jednostki mają też cechę wspólną – stabilną konstrukcję. Silnik Toyota był montowany w następujących modelach (po lewej nazwa wersji):

  • GE – Toyota Soarer, Chaser, Cresta, Progres, Crown, Crown Estate, Mark II Blit i Verossa;
  • GTE – Toyota Supra MK III, Chaser/Cresta/Mark II 2.5 GT Twin Turbo, Chaser Tourer V, Cresta Tourer V, Mark II Tourer V, Verossa, Mark II iR-V, Soarer, Crown i Mark II Blit.

Tuning z 1JZ – silnik znakomicie nadaje się do przeróbek

Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań jest doładowanie. Potrzebne będą do tego takie części jak:

Za ich sprawą można zwiększyć ciśnienie doładowania w ECU z 0,7 bar do 0,9 bar.

Z dodatkowym Blitz ECU, boostcontrollerem, blow-offem i intercoolerem ciśnienie zwiększy się do 1,2 bar. Z taką konfiguracją, generującą maksymalne ciśnienie doładowania dla standardowych turbosprężarek, silnik 1JZ będzie mógł generować moc nawet na poziomie 400 KM. 

Zobacz też:
Czym jest egzamin państwowy? Jak wygląda egzamin na prawo jazdy praktyczny? Jak zdać egzamin w kategorii B?

Jeszcze większa moc za sprawą zestawu turbo kit

Jeżeli ktoś chce jeszcze bardziej zwiększyć możliwości jednostki napędowej, to najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie na turbokit. Dobrą wiadomością jest to, że nietrudno znaleźć w sklepach lub na rynku wtórnym specjalne zestawy, które są dostosowane do odmiany 1JZ-GTE. 

Stanowią je najczęściej:

  • turbosprężarka Garrett GTX3076R;
  • zagęszczona trzyrzędowa chłodnica;
  • chłodnica oleju;
  • filtr powietrza;
  • korpus przepustnicy 80 mm.

Potrzebne będą też pompa paliwa, pancerne przewody paliwowe, wtryskiwacze oraz wałki rozrządu i wyczynowy układ wydechowy. Wraz z ECU typu APEXI PowerFC i AEM Engine Management Systems jednostka napędowa będzie w stanie wygenerować moc na pułapie od 550 do 600 KM.

Widzisz, jak ciekawą jednostką jest 1JZ. Silnik ten to gratka dla fanów modyfikacji, więc jeśli jesteś jednym z nich, poszukaj go na rynku.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...