Chlapacze – gdzie trzeba je stosować?
Zastosowanie chlapaczy jest naprawdę szerokie. Te gumowe elementy stanowią niezbędny element wyposażenia maszyn rolniczych. Chlapacz należy założyć do naczepy, ciągnika i innych maszyn, których wysokość nad jezdnią elementu umieszczonego za kołem (błotnik) jest większa niż 25% odległości między tym elementem a płaszczyzną pionową przechodzącą przez tylne koło. W praktyce chodzi o to, by wszystko, co podnosi się za kołem, zatrzymywało się na chlapaczu lub fartuchu, a nie wylatywało w powietrze.
Podobnie sprawa wygląda w pojazdach o masie całkowitej do 3.5 tony. Zarówno auta osobowe, dostawcze, ciężarowe jak i autobusy powinny zawierać tego typu dodatek. Jednak w większości przypadków obecnie przynajmniej samochody osobowe nie posiadają go. Dlaczego? Dalszy ciąg zapisu związanego z wykorzystaniem chlapaczy mówi, że nie obowiązują one w pojazdach, w których nie ma na nie miejsca fabrycznie.
Czy warto montować chlapacze dodatkowo?
Skoro twój pojazd nie był wyposażony w fartuchy na poziomie produkcji, nie musisz ich stosować. Jednak warunki użytkowania pojazdów w Polsce mogą skłaniać wielu kierowców do zastanowienia się, czy warto iść w kierunku ich montażu. Na rynku jest wiele modeli dostosowanych do konkretnego pojazdu, a także chlapacze uniwersalne czy rajdowe. Można je dopasować do motocykla, auta terenowego, pojazdu dostawczego, maszyny rolniczej, a nawet przyczepki, którą ciągnie się na haku.
O czym pamiętać przy wybieraniu chlapaczy samochodowych?
Wybierając chlapacze, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
- fartuchy powinny być nie mniejsze niż szerokość opony. Jeśli chcesz zmieniać rozmiar kół i ogumienia z przestrzeni sezonu to dobrze przemyśl, jakie chlapacze umieścisz w swoim aucie;
- chlapacze powinny zapewniać taką miękkość, by skutecznie blokowały wodę, błoto i kamienie, które mogą zostać wyrzucane za pojazd.
Jak montować chlapacze do naczepy i chlapacze w pojazdach rolniczych?
Metod montowania chlapaczy jest kilka. Wszystko zależy od rodzaju pojazdu, twardości błotnika lub zderzaka i rodzaju materiału, z jakiego wykonany jest fartuch. Dla przykładu w pojazdach rolniczych i przyczepach, chlapacze implementuje się w miejscu fabrycznych otworów mocujących. Należy też dobierać takie części zamienne, by posiadały one już miejsca na uchwyty montażowe. Wtedy pozostaje jedynie odpowiedni dobór do szerokości opony i wysokości błotnika.
Nieco inaczej sytuacja ma się np. w przyczepach jednoosiowych, które holuje się na haku w pojazdach osobowych czy dostawczych. Nie zawsze muszą one być fabrycznie wyposażone w chlapacze, dlatego kierowca może zdecydować, że je zamontuje. Przyda się do tego wiertarka, nitownica lub kilka śrub z nakrętkami i listwa metalowa, która pokrywa się rozmiarem z szerokością fartucha. W ten sposób można zamontować chlapacze uniwersalne właściwie, żeby nie narazić ich na urywanie się gumy przy otworach montażowych.
Chlapacze uniwersalne w autach osobowych, czy to dobry wybór?
W samochodach osobowych sprawa jest nieco inna. Chlapacze uniwersalne mogą nie być dobrym wyborem. Często lepiej zdecydować się na dedykowane lub cieńsze chlapacze. Dlaczego? Ze względu na delikatną strukturę błotnika i nadkola.
Montaż chlapaczy przeprowadź precyzyjnie, tak, aby nie dziurawić elementów nadwozia wielokrotnie. Źle zamontowany chlapacz może spowodować zbieranie się wody i innych zanieczyszczeń między nim a karoserią i doprowadzać do powstawania ognisk korozji.
Twardość chlapaczy rajdowych, do naczepy i uniwersalnych
Pamiętaj, by wybrane chlapacze: do naczepy, rajdowe czy uniwersalne, miały odpowiednią twardość. Dlaczego? Zbyt miękkie elementy gumowe nie zapewnią dostatecznej ochrony aut jadących z tyłu przed kamykami i innymi zabrudzeniami. Natomiast zbyt twarde chlapacze mogą spowodować ruch elementów montażowych i uszkodzenia mechaniczne w nadwoziu. W konsekwencji może dojść do poważnych ubytków i konieczności naprawy blacharskiej.
Podsumowując: w niektórych przypadkach fartuchy ochronne są konieczne. Jednak w większości przypadków są jedynie opcją. Pamiętaj, by dobierać je właściwie do swojego pojazdu i z uwzględnieniem właściwości gumy. Nie zapomnij też o solidnym montażu. Warto wybierać z takich produktów, które nie będą szpecić, lecz dodadzą autu dodatkowego waloru.
Może dzięki Waszym tekstom nauczę się czegoś więcej niż tylko prowadzenia samochodu. Ogromne dzięki za to, co robicie. Uwielbiam czytać Wasze teksty. Czekam na więcej takich artykułów. Pozdrawiam!