Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

co ile wymiana rozrządu
co ile wymiana rozrządu

Eksploatacja

Co ile wymiana rozrządu – jakie są optymalne wytyczne?

Wymiana paska rozrządu pozwoli ci uniknąć nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Dowiedz się, jak często należy przeprowadzać wymianę. Co ile wymiana rozrządu jest absolutną koniecznością?

Wymiana rozrządu – czy to konieczne?

Regularna wymiana podstawowych części eksploatacyjnych auta jest bardzo istotna w kontekście uniknięcia późniejszych i bardzo kosztownych napraw. Pytanie, co ile wymiana rozrządu, jest w tym kontekście bardzo popularne. Kierowcy zdają sobie sprawę, że uszkodzony rozrząd to bardzo duży koszt naprawy i całkowicie unieruchomiony samochód. Podejście kierowców do tej newralgicznej części silnika jest bardzo różne. Niektórzy bagatelizują konieczność regularnego kontrolowania stanu rozrządu, a inni robią to bardzo często z należytą uwagą. Niezależnie od tego, jakie masz podejście, warto, żebyś wiedział, co ile km wymiana rozrządu jest zalecana przez ekspertów, a także, czym w ogóle jest rozrząd. 

Wymiana rozrządu – co ile wymienić rozrząd?

By zrozumieć, że wymiana rozrządu jest konieczna, musisz zrozumieć, za co w ogóle odpowiada rozrząd. Jego zadanie polega na tym, że steruje on zaworami silnika, które z kolei odpowiadają za przepływ mieszanki paliwowej w cylindrach. Biorąc pod uwagę, jak przebiega ten proces od strony technicznej, gdy w czasie jazdy dojdzie do nagłego uszkodzenia rozrządu, niechybnie uszkodzeniu ulegnie co najmniej kilka elementów silnika. Dlatego też powinieneś wiedzieć, co ile wymiana rozrządu jest konieczna. Jeśli zrobisz to zawczasu, to będziesz musiał wymienić tylko kilka stosunkowo tanich części. Jeśli zaś poczekasz aż do nagłej awarii, być może naprawa silnika nie będzie już opłacalna i jedynym racjonalnym rozwiązaniem będzie zakup zupełnie nowego silnika.

Jak zbudowany jest rozrząd w aucie?

Rozrząd ma dość skomplikowaną konstrukcję. Najistotniejszym faktem dla przeciętnego użytkownika jest to, że jest napędzany paskiem lub łańcuchem. To kluczowa informacja w kontekście trwałości rozrządu. Teoretycznie solidne łańcuchy są o wiele lepszym rozwiązaniem, gdyż wykazują większą trwałość. Były stosowane głównie kilkadziesiąt lat temu, skąd wzięło się przekonanie, że rozrządy w starszych autach były wręcz pancerne. Nie wymagały wymiany nawet po kilkuset tysiącach przejechanych kilometrów. Z czasem producenci zaczęli jednak stosować paski zamiast łańcuchów, a wytrzymałość rozrządu diametralnie spadła.

Zobacz też:
Przyciemnianie szyb – ile kosztuje? Jak przyciemnić szyby samochodowe?

Aktualnie są to rozwiązania stosowane wymiennie w różnych silnikach, a sama budowa rozrządu i jego mechanizmu jest zależna od rodzaju silnika, a także konkretnych założeń projektowych. Istotnym rozróżnieniem dla ciebie jest to, że nieco inaczej należy rozpatrywać wymianę rozrządu w silniku diesla, a inaczej w silniku benzynowym.

Kiedy wymienić rozrząd?

Jednoznaczne określenie, po ilu kilometrach wymiana rozrządu jest niezbędna, okazuje się trudne ze względu na różne warunki eksploatacji, a także zróżnicowaną żywotność tego elementu w różnych modelach. Podstawą zawsze powinny być zalecenia producenta, który stara się jak najbardziej precyzyjnie określić żywotność rozrządu. Takie informacje mogą się jednak różnić nie tylko pomiędzy markami, ale też poszczególnymi modelami, a nawet rocznikami. Z każdą nową wersją danego modelu, silnik może bowiem być nieco inaczej skonstruowany.

Informacja o tym, co ile kilometrów wymienia się rozrząd w konkretnym modelu, zawsze jest podana w książce serwisowej. Jeśli się takiej nie posiada, zawsze można te informacje sprawdzić w internecie w oficjalnych katalogach, gdyż są podawane do publicznej wiadomości. Warto to zrobić i nie bazować na ogólnych wytycznych, które często mogą nieco odbiegać od założeń producenta, chociażby ze względu na możliwość znalezienia po prostu nierzetelnych informacji. W tej materii polegaj na oficjalnych danych konkretnego producenta.

Wymiana rozrządu – co ile sprawdzić stan rozrządu?

Doświadczony mechanik może wstępnie zdiagnozować stan rozrządu. Nie sposób zrobić tego precyzyjnie i określić, że rozrząd ulegnie uszkodzeniu po konkretnej ilości przejechanych kilometrów. Fachowiec będzie w stanie określić rząd wielkości, kiedy to nastąpi. Pasek rozrządu, który jest specyficznie zbudowany, musi być w należytym stanie. Jego zerwanie spowoduje całkowite uszkodzenie rozrządu, tłoków i cylindrów. 

Podstawą diagnostyki jest sprawdzenie, czy pasek nie jest już nazbyt wyrobiony i czy nadal nadaje się do użytkowania. Fachowiec zweryfikuje czy nie ma na nim uszkodzeń, a także, czy materiał, z którego jest wykonany, ma parametry zbliżone do fabrycznych i czy nie zaszło już zjawisko zmęczenia materiału. Nie sposób tego sprawdzić w domowych warunkach, jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy, gdyż wymaga to zdjęcia pokrywy silnika. 

Zobacz też:
Wymijanie, omijanie, wyprzedzanie – jakie zasady obowiązują przy wykonywaniu tych manewrów?

Co ile wymiana rozrządu jest zalecana według specjalistów?

Jeśli chcesz określić dokładny czas, w którym powinieneś wymienić pasek rozrządu na nowy, można przyjąć dwie strategie. Jedną z nich jest wyznaczenie tego w ilości przejechanych kilometrów, a drugą w ilości lat od ostatniej wymiany rozrządu. A zatem, co ile km wymiana rozrządu jest konieczna? Niektórzy producenci podają okres zbliżony do około 100 000 kilometrów. Dotyczy to silników benzynowych, lecz musisz też uwzględnić, że te wytyczne mogą się różnić nawet o kilkadziesiąt procent w zależności od modelu silnika. 

Niekiedy podaje się też okres pięciu lat, ale o wiele lepiej jest bazować na przejechanych kilometrach, gdyż to bardziej precyzyjna metoda. 

Pozostaje jeszcze pytanie, co ile wymienia się rozrząd w dieslu. Biorąc pod uwagę większą trwałość takich rozrządów, mogą one wytrzymać nawet 120 tysięcy kilometrów, jednak w niektórych modelach wytyczne producentów mówią o około 60 tysiącach. Wszystko jest więc zależne od konkretnego auta.

Wymiana uszkodzonego paska rozrządu jest niezbędna dla zachowania trwałości silnika. W decyzji o tym czy powinieneś to zrobić, kieruj się wytycznymi producenta, a gdy nie jesteś pewny, skontaktuj się z mechanikiem.

Piotr Żandarowski

Zawodowo buduje drogi, mosty i tunele, jednak jego pasją jest jazda poza utwardzonymi szlakami. Zarówno w pełnym wymiarze, jak i w skali. W bagażniku zawsze ma największy zestaw kluczy i podręcznik „Sam naprawiam…”

Sprawdź także

Eksploatacja

Niegdyś niezwykle drogie i kosztowne ogrzewanie postojowe jest dzisiaj dostępne dla zdecydowanej większości kierowców. Jego popularność polega na prostocie użytkowania, możliwości dostosowania do konkretnego...

Eksploatacja

Niegdyś oznaka luksusu, dzisiaj zwykła codzienność dla wielu posiadaczy aut. Przyciemnianie szyb – bo o nim mowa – stało się naturalnym sposobem poprawienia estetyki...

Eksploatacja

Koń mechaniczny jest niezastąpionym symbolem możliwości każdego silnika spalinowego. Działa na wyobraźnie w sposób przekraczający możliwości innych jednostek miar mocy, a porównywanie go do...

Eksploatacja

Wśród użytkowników pojazdów przyjęło się mówić, że element oczyszczający spaliny to właśnie katalizator. Jednak prawidłowe nazewnictwo to urządzenie katalizujące. W jego wnętrzu umieszczone są...

Eksploatacja

Liczba koni mechanicznych ma duże znaczenie. Szczególnie dla fanów motoryzacji. Tunerzy walczą o każdy kolejny koń, próbują przekraczać niedostępne dotąd granice, a fani emocjonują...

Eksploatacja

Wyprzedzanie nie jest manewrem trudnym do odróżnienia od innych. Jednak wymijanie i omijanie mogą niektórym kierowcom mylić się ze sobą. Dla utrwalenia wiedzy należy...

Eksploatacja

Nadmiar wilgoci w budynku czy pojeździe nietrudno zauważyć. Szyby okienne intensywnie parują od wewnątrz, a powietrze ma przykry zapach. To typowe sygnały zawilgoconego powietrza....

Eksploatacja

Układ napędowy z pierścieniami tłokowymi jest jednym z najbardziej zaawansowanych i skomplikowanych bloków funkcjonalnych samochodu. Koszt wymiany pierścieni tłokowych jest dosyć wysoki, dlatego koniecznie...

Porady

Usuwanie naklejki z szyby auta potrafi sprawić użytkownikowi samochodu sporo problemów. Klej pozostaje na szybie, a i samą folię naklejki ciężko jest zmyć. Z...

Eksploatacja

Nowoczesne lusterko fotochromatyczne możesz znaleźć w większości nowych samochodów osobowych poruszających się po drogach publicznych. Pomogą Ci one w bezpiecznym i komfortowym podróżowaniu w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...