Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

końcówka drążka kierowniczego
końcówka drążka kierowniczego

Naprawy

Zniszczona końcówka drążka kierowniczego – jak rozpoznać awarię i ją usunąć?

Końcówka drążka kierowniczego to część, która odbiera spore siły i wibracje. Odgrywa ważną rolę podczas skręcania kołami. Kiedy końcówka układu kierowniczego nadaje się do wymiany? Jak samodzielnie poradzić sobie z naprawą? Ile to kosztuje? Przeczytaj!

W układzie kierowniczym nawet najmniejszy element jest istotny, aby jazda była komfortowa. Do takich zalicza się końcówka drążka kierowniczego. Jej głównym zadaniem jest przekazywanie ruchów kierownicą do zwrotnicy koła i zmiana jego kierunku toczenia. To Precyzja prowadzenia auta i bezpieczeństwo nie będą zapewnione, jeśli końcówki drążka kierowniczego nie są sprawne. Jakie objawy zużycia muszą cię zaalarmować? Kiedy i jak wymieniać ten końcówkę? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym poradniku!

Budowa końcówki drążka kierowniczego – charakterystyka

Końcówka drążka kierowniczego jest nieco podobna do sworznia wahacza. Z jednej strony ma szpilkę, która jest osadzana na zwrotnicy koła i dokręcana nakrętką. Z drugiej natomiast jest wkręcana w drążek kierowniczy i kontrowana umieszczoną na niej nakrętką. Pomiędzy tymi połączeniami występuje przegub, czyli tzw. jabłuszko, Umożliwia wykonywanie skrętów i niweluje drgania oraz wibracje podczas jazdy. Do każdego koła przytwierdzona jest jedna końcówka drążka. Podczas ruchu kierownicą końcówki przenoszą wychylenia drążka w taki sposób, by umożliwić skręt kołami.

Końcówka drążka kierowniczego – objawy zużycia

Podczas jazdy wyeksploatowana końcówka zwykle daje o sobie znać na dołkach. Podczas jazdy na nierównych drogach odczujesz wówczas wibracje na kierownicy. To zwiastuje wybicie jabłuszka w końcówce i przekłada się na niedostateczne tłumienie drgań. Poza tym wewnątrz auta będzie słychać przytłumione stuki. Bardzo wyraźny objaw tego, że końcówka drążka kierowniczego nie jest sprawna, to opóźniona reakcja na skręty kierownicą. Oznacza to po prostu luz na końcówce.

Ostateczną decyzję o wymianie warto podjąć dopiero po diagnostyce. Taką możesz wykonać samodzielnie.

  1. Zdejmij koło.
  2. Przytrzymaj końcówkę i poruszaj kołami w jedną i drugą stronę. 
  3. Jeśli ta część jest zużyta, wyczujesz charakterystyczne luzy i stuki.

Końcówka drążka kierowniczego – cena elementu

Końcówka drążka kierowniczego nie jest przesadnie droga i w zależności od modelu kosztuje 50-60 zł. Oryginalne produkty wykorzystywane przy pierwszym montażu będą oczywiście droższe. Cena zależy także od segmentu pojazdu. Zwykle jednak dwie końcówki da się kupić w kwocie do 150 zł. Dlaczego mowa o parze?

Wymiana końcówki drążka kierowniczego – jeden czy dwa?

Zdecydowanie dwa. Dlaczego tak? Musisz wiedzieć, że jakość elementu ma wpływ na prowadzenie pojazdu. Zwykle zużycie elementów następuje w miarę równomiernie, ale nawet jeśli jeden z nich wydaje się sprawny, warto wymienić obydwa. Na pewno podczas ustawiania zbieżności kół po naprawie będzie to ułatwienie. Poza tym, końcówka drążka kierowniczego po wymianie na jednej stronie zużyje się szybciej, więc będziesz wówczas zmuszony do zamiany. Lepiej zatem wymieniać od razu obie części.

Końcówka drążka kierowniczego i jej wymiana krok po kroku

Zadanie to jest dosyć proste do wykonania i możesz poradzić sobie z nim samodzielnie. 

  1. Najpierw poluzuj sobie śruby mocujące koło i unieś auto do góry. 
  2. Potem zupełnie odkręć śruby i zdejmij koło. Końcówka drążka kierowniczego zwykle znajduje się za kołem (jeśli patrzysz w kierunku jazdy do przodu). 
  3. Aby ją wymienić, musisz najpierw wyczyścić szczotką drucianą nakrętkę i gwint na drążku. Potem spryskaj te elementy płynem penetrującym.

Wymiana końcówki drążka kierowniczego – kolejne kroki

Następny etap to odkręcanie. Tutaj zacznij od sworznia końcówki, czyli skup się na pionowo umieszczonej nakrętce. Dobrze jest ostukać ją delikatnie młotkiem, żeby była łatwiejsza w demontażu. Powinna się odkręcić do pewnego momentu, po czym zacznie się obracać. Podeprzyj lub chwyć dolną część końcówki, by wykręcić nakrętkę do samego końca. Ostatni krok to wykręcenie elementu z drążka kierowniczego. Czasem trzeba będzie poluzować kontrę, ale nie zawsze. Pamiętaj jednak, że po takim zabiegu trzeba będzie udać się na ustawienie zbieżności.

Wymiana drążka kierowniczego – czy trzeba?

Czasem problemem nie jest sama końcówka, ale drążek kierowniczy, który daje o sobie znać. W tym wypadku końcówka drążka kierowniczego również musi zostać zdjęta ze zwrotnicy. Potem pozbądź się gumowych osłon i odkręć drążek od przekładni kierowniczej. Jeśli jest miejsce na umieszczenie klucza płaskiego, będzie to raczej prosta czynność. Jeśli nie, musisz użyć klucza hydraulicznego. W dalszym etapie trzeba jedynie umieścić nowy drążek w przekładni i założyć tę samą lub nową końcówkę drążka.

Końcówka drążka kierowniczego i wszystko o jej wymianie

Ile trwa wymiana drążka kierowniczego? Dla doświadczonego mechanika to kwestia kilkudziesięciu minut. Sporo zależy od stanu elementów i tego, jak mocno są one skorodowane. Poza tym, końcówkę drążka kierowniczego i sam drążek wymienia się po dwóch stronach, co wydłuża czas pracy. Warto jednak zainwestować w taką wymianę, by cieszyć się komfortową jazdą.

Końcówka drążka kierowniczego – koszt wymiany

Biorąc się za zmianę drążka, warto zrobić to po obu stronach i razem z końcówkami. Ile kosztuje wymiana drążka kierowniczego? Koszt zwykle nie przekracza 50-70 zł za stronę. Dlatego komplet to przeważnie 150 zł (plus nowe końcówki). Pamiętaj jednak, że taka usługa nie zalicza się do najtrudniejszych i możesz zaoszczędzić pieniądze, wykonując pracę we własnym zakresie. Nie zapominaj też, by po wymianie udać się na ustawienie zbieżności. Nawet jeśli ustawiłeś nowe elementy w niemal identycznym położeniu, to i tak warto odwiedzić specjalistę.

Wymiana drążka kierowniczego i jego końcówek jest łatwa i warto pokusić się o samodzielną naprawę. W ten sposób nie tylko poradzisz sobie z usterką i poznasz swoje auto od strony technicznej, lecz również zaoszczędzisz nieco pieniędzy. Za usługę wymiany zapłacisz zwykle tyle, co za części, więc gra jest warta świeczki.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Końcówka drążka kierowniczego to część, która odbiera spore siły i wibracje. Odgrywa ważną rolę podczas skręcania kołami. Kiedy końcówka układu kierowniczego nadaje się do...

Wiadomości

Opole ulica Katowicka. Drogowcy kończą pierwszy etap remontu pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ozimską i Orląt Lwowskich. Utrudnienia mają potrwać do jutra 7 września. To...

Wiadomości

Grand Prix Holandii padło łupem Maxa Verstappena. Kierowca Red Bulla pewnie zwyciężył wczoraj (tj. 5 września) przed własną publicznością wyprzedzając duet Mercedesa. Na Zandvoort...

Wiadomości

Kimi Raikkonen ogłosił w środę (tj. 1 września) zakończenie kariery w Formule po obecnym sezonie. Fin ściga się w F1 od 2001 roku (z...

Wiadomości

Grand Prix Holandii wraca do kalendarza Formuły 1. Kierowcy od piątku do niedzieli będą rywalizować na torze Zandvoort. Będzie to pierwszy wyścig tam od...

Samochody

Klimatronik to typ klimatyzacji, dzięki któremu ustawisz konkretną i stabilną temperaturę w aucie. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które warto poznać bliżej. Czym klima manualna...

Motocykle

Pinlock pomoże zachować ci dobrą widoczność podczas jazdy na motocyklu, niezależnie od warunków. Mróz i wilgoć nie sprzyjają motocyklistom, a parujący kask nie ułatwia...

Samochody

Hamowanie awaryjne nie jest proste, bo zwykle towarzyszy mu duży stres, co prowadzi do wielu błędów. Jako kierowca musisz powtórzyć to, co już wiesz....

Samochody

Bieg jałowy oznacza, że pojazd nie gaśnie – tak można w skrócie opisać, czym on jest. Silnik ma wtedy naprawdę niskie obroty, więc auto...

Samochody

Keyless to niezwykle wygodny system. Kluczyki do auta można zgubić albo zawieruszyć w torebce wśród innych rzeczy. Producenci pojazdów wychodzą jednak klientom naprzeciw. Bezkluczykowe...

Zobacz także

Wiadomości

Beata K. wczoraj wieczorem (tj. 1 września) została zatrzymana przez mokotowskich policjantów. Jak się okazało pijany kierowca to wokalistka zespołu Bajm, która prowadziła samochód...

Wiadomości

Toruń. Przejazd pod wiaduktem na placu Armii Krajowej będzie niemożliwy dzisiaj (tj. 31 sierpnia) do godziny 14.00. W miniony weekend usuwana była awaria spowodowana...

Wiadomości

Tablice rejestracyjne w Polsce ulegną zmianie? Taki jest pomysł branży zajmującej się produkcją „blach” samochodowych. Zastosowanie takiego pomysłu ma na celu rozwiązanie problemów dotyczących...

Wiadomości

Droga Krajowa nr 75 w Witowicach Dolnych jest całkowicie zablokowana. Powodem są wielogodzinne opady deszczu, które przyczyniły się do wylania rzeki. Trasa jest nieprzejezdna...

Wiadomości

Droga krajowa nr 15. Dzisiaj (tj. 30 sierpnia) doszło do wypadku, w którym uczestniczyło pięć samochodów. Na miejscu znalazły się cztery karetki pogotowia. Dwie...

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Wiadomości

Mecz Polska – Albania, który zostanie rozegrany dzisiaj (tj. 2 września) spowoduje duże utrudnienia w ruchu na Saskiej Kępie. Nastąpią także zmiany w kursowaniu...