Silniki samochodowe

Rzędowy silnik BMW M54 – dlaczego M54B22, M54B25 i M54B30 uznawane są za najlepsze benzyniaki z rzędową „szóstką”?

Jakość serii silników M54 ceniona jest do dzisiaj. BMW stanęło przed trudnym zadaniem poprawy i tak dobrego silnika M52. Zadanie się udało, a jednostka M54 do dzisiaj znajduje grono oddanych fanów, którzy swapują go do mniejszych aut. Przeczytaj więcej!

Chyba nikogo nie dziwi, że jednostki BMW mają sportowe zacięcie i są znane z trwałości. Wielu właśnie po to kupuje auta tego producenta. Produkt, którym była jednostka M54, dzisiaj nadal trzyma cenę.

Charakterystyka silnika M54 od BMW

Zacznijmy od samej konstrukcji. Blok jednostki wykonano z aluminium, podobnie jak głowicę. W rzędzie ustawiono 6 cylindrów, a pojemność skokowa to 2,2, 2,5 oraz 3,0 litra. W silniku tym nie ma turbosprężarki, jest natomiast podwójny Vanos. W najmniejszym wariancie motor dysponował mocą 170 KM, potem była wersja 192 KM i 231 KM. Jednostka trafiała do większości segmentów BMW – E46, E39, ale też E83, E53 i E85. Produkowana w latach 2000–2006 do dzisiaj wzbudza mnóstwo pozytywnych emocji wśród posiadaczy ze względu na świetną kulturę pracy i umiarkowany apetyt na paliwo.

BMW M54 a jego konstrukcja – rozrząd i Vanos

Jak mawiają zwolennicy jednostki, w silniku tym w zasadzie nie ma co się zepsuć. Informacje o pojazdach z przebiegiem 500 000 km oraz oryginalnym łańcuchem rozrządu są jak najbardziej prawdziwe. Producent zastosował tutaj również system zmiennych faz rozrządu o nazwie Vanos. W wersji pojedynczej steruje on momentem otwarcia zaworów dolotowych, natomiast w podwójnej (motor M54) również wydechowych. Takie sterowanie zapewnia optymalny przepływ ładunków kolektorach ssącym i wydechowym. Sprzyja zwiększeniu momentu obrotowego, zmniejszeniu ilości spalanego paliwa i zwiększeniu ekologiczności procesu.

Czy jednostka M54 ma jakieś wady?

Inżynierowie BMW stanęli na wysokości zadania i zapewnili kierowcom dostęp do świetnej jednostki napędowej. Potwierdzają to opinie użytkowników, którzy są tą konstrukcją zachwyceni. Ma ona jednak jedną wadę, o której należy pamiętać – zwiększony pobór oleju silnikowego. Dla jednych to zupełnie błaha rzecz, bo wystarczy pamiętać o uzupełnianiu jego ilości co 1000 km. Przyczyny mogą być dwie – zużyte uszczelniacze zaworowe i konstrukcja pierścieni zgarniających. Zmiana uszczelniaczy nie zawsze w pełni niweluje problemy, dlatego dla osób chcących zupełnie wyeliminować problem spalania oleju konieczna jest wymiana pierścieni.

O czym pamiętać eksploatując motor M54?

Przed zakupem sprawdź jakość spalin – pojawiający się niebieski dymek na zimnym silniku może oznaczać zwiększony pobór oleju. Poza tym posłuchaj pracy łańcucha rozrządu. Fakt, że jest długowieczny, nie oznacza, że w oglądanym modelu nie wymaga wymiany. W trakcie użytkowania pojazdu pamiętaj o przestrzeganiu interwału olejowego (12–15 000 km), wymianie czynnika smarnego wraz z filtrem i używaniu dedykowanego przez producenta oleju. Ma to wpływ na pracę napędu rozrządu i systemu Vanos.

Jednostka M54 – podsumowanie

Czy warto kupić BMW E46 albo inny model z jednostką M54? Jeśli tylko nie daje oznak zmęczenia materiału – zdecydowanie warto! Nie straszne są jej wysokie przebiegi, więc nawet auta z liczbą ponad 400 000 na blacie nie będą miały problemów z dalszą jazdą. Czasem wystarczy niewielki remont i można jeździć dalej.

Fot. główne: Aconcagua via Wikipedia, CC BY-SA 3.0

Dodaj komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Popularne wpisy: