Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

napinacz paska klinowego
napinacz paska klinowego

Naprawy

Napinacz paska klinowego – najczęstsze przyczyny awarii i koszty naprawy

Silnik twojego samochodu to delikatna struktura. Znajduje się w niej wiele elementów, które muszą ze sobą współpracować. Jedną z rzeczy, które mogą ulec uszkodzeniu, jest napinacz paska klinowego. Zobacz, co zrobić, aby uniknąć jego awarii.

Za zmianę energii mechanicznej na elektryczną odpowiada alternator. To dzięki niemu możliwe jest ładowanie akumulatora. Alternator połączony jest z wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego lub klinowego. Niezbędnym elementem do jego prawidłowej pracy jest napinacz paska klinowego. 

Co to jest napinacz paska wielorowkowego?

Napinacz paska wielorowkowego nazywany jest też napinaczem paska alternatora. Element ten utrzymuje właściwe napięcie paska podczas jego działania. W ten sposób chroni pozostałe części silnika przed nadmiernym obciążeniem. Jest to część, która wymaga okresowej wymiany. Wraz z nią powinieneś wymienić także sam pasek. 

Napinacz paska klinowego – budowa i funkcje

Napinacz paska klinowego w nowoczesnym samochodzie składa się z:

  • rolki dociskającej;
  • sprężyny napinającej;
  • dźwigni;
  • amortyzatora drgań paska.

Oto, jakie znaczenie dla twojego silnika ma odpowiednio działający napinacz paska wielorowkowego:

  • luźny pasek będzie się ślizgał, a w efekcie emitował charakterystyczny hałas. Zużyty napinacz paska klinowego w starszych samochodach często powoduje specyficzny pisk podczas odpalania silnika;
  • nieodpowiednio napięty pasek prowadzi do wzrostu temperatury w silniku;
  • niesprawny pasek wielorowkowy będzie się szybciej zużywał.

Napinacz paska wielorowkowego – objawy awarii

Jak rozpoznać, że twój napinacz paska alternatora uległ awarii? Musisz zwrócić uwagę na elementy silnika, które mają z nim bezpośredni kontakt lub te, na których pracę wpływa. 

Rdza na napinaczu paska wielorowkowego

Zobacz, czy na napinaczu znajduje się rdza. Jeżeli tak jest, to mogły utworzyć się również pęknięcia, które są przyczyną awarii. Rdza oznacza zużycie elementu, przez co możesz być zmuszony do jego wymiany. Żeby to dokładnie zbadać, będziesz musiał odkręcić napinacz paska klinowego i uważnie się mu przyjrzeć. Rdza często tworzy się w okolicy śrub mocujących.

Zobacz też:
Szarpanie przy ruszaniu – zepsuty samochód czy wina kierowcy?

Uszkodzenia na kole pasowym

Zobacz, czy twoje koło pasowe ma gładką powierzchnię. Nie powinno być na nim żadnych znaczących pęknięć. Pasek alternatora bezpośrednio oddziałuje na ten element, dlatego jego uszkodzenia mogą być spowodowane nieprawidłowym działaniem napinacza. W takim wypadku czeka cię wymiana części. 

Uszkodzeniu może też ulec łożysko koła pasowego. Żeby to sprawdzić, powinieneś zdjąć pasek wielorowkowy i obrócić koło pasowe. Jeżeli usłyszysz jakiś hałas lub odczujesz opór, to prawdopodobnie również ta część została uszkodzona. 

Podejrzane dźwięki z wnętrza napinacza

Może się zdarzyć, że awarię napinacza po prostu usłyszysz. Napinacz paska wielorowkowego, który wydaje dźwięki takie jak grzechotanie lub stukanie, z całą pewnością uległ awarii. Przyczyną hałasów dochodzących z uszkodzonego elementy jest często awaria znajdujących się w jego wnętrzu łożysk. 

Utrata właściwości sprężyny napinacza wielorowkowego

Sprężyna to najważniejsza część napinacza paska alternatora. Żeby sprawdzić, czy nie utraciła ona swoich właściwości, musisz za pomocą klucza obrócić napinacz. Jeżeli nie czujesz żadnego oporu, to sprężyna jest uszkodzona. W tym wypadku niezbędna będzie wymiana całego elementu. 

Pamiętaj, żeby nie wymieniać jedynie uszkodzonej części, zwłaszcza w przypadku paska. Często jego uszkodzenie oznacza, że również napinacz paska klinowego wymaga zamiany na nowy. Tak jak w przypadku innych awarii – napraw przyczynę, a nie jej skutki. 

Napinacz paska klinowego a napinacz paska wielorowkowego – różnice

Paski klinowe używane były jeszcze w latach 90., aż do momentu, gdy zostały wyparte przez paski wielorowkowe. Te ostatnie mają zagłębienia, dzięki którym idealnie leżą na kole pasowym. 

Obecnie większość aut wyposażona jest w paski wielorowkowe. Czy napinacz paska klinowego różni się od napinacza paska wielorowkowego? Tak, jest tu używana inna technologia. Pasek klinowy naciągany jest poprzez odciągnięcie alternatora, a pasek wielorowkowy – poprzez rolkę napinającą. 

Ile kosztuje wymiana napinacza paska klinowego?

Wymianę napinacza paska klinowego możesz przeprowadzić w domu, ale wymaga to znajomości budowy silnika. Będziesz też potrzebował narzędzi. Jeżeli nie masz doświadczenia w majsterkowaniu, to zaprowadź samochód do wykwalifikowanego mechanika samochodowego. Taka usługa nie powinna kosztować cię więcej niż 150 złotych. Samodzielna wymiana tej części może spowodować więcej szkód niż korzyści. 
Odpowiednio działający napinacz paska klinowego ma duży wpływ na działanie całego silnika. Podczas okresowej kontroli pojazdu u mechanika samochodowego warto zapytać, czy ten element na pewno nie wymaga wymiany. Pozwoli ci to cieszyć się bezpieczną i bezproblemową jazdą.

Zobacz też:
Czym jest przepustnica? Sprawdź objawy awarii i koszt naprawy!

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...