Za zmianę energii mechanicznej na elektryczną odpowiada alternator. To dzięki niemu możliwe jest ładowanie akumulatora. Alternator połączony jest z wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego lub klinowego. Niezbędnym elementem do jego prawidłowej pracy jest napinacz paska klinowego. 

Co to jest napinacz paska wielorowkowego?

Napinacz paska wielorowkowego nazywany jest też napinaczem paska alternatora. Element ten utrzymuje właściwe napięcie paska podczas jego działania. W ten sposób chroni pozostałe części silnika przed nadmiernym obciążeniem. Jest to część, która wymaga okresowej wymiany. Wraz z nią powinieneś wymienić także sam pasek. 

Napinacz paska klinowego – budowa i funkcje

Napinacz paska klinowego w nowoczesnym samochodzie składa się z:

  • rolki dociskającej;
  • sprężyny napinającej;
  • dźwigni;
  • amortyzatora drgań paska.

Oto, jakie znaczenie dla twojego silnika ma odpowiednio działający napinacz paska wielorowkowego:

  • luźny pasek będzie się ślizgał, a w efekcie emitował charakterystyczny hałas. Zużyty napinacz paska klinowego w starszych samochodach często powoduje specyficzny pisk podczas odpalania silnika;
  • nieodpowiednio napięty pasek prowadzi do wzrostu temperatury w silniku;
  • niesprawny pasek wielorowkowy będzie się szybciej zużywał.

Napinacz paska wielorowkowego – objawy awarii

Jak rozpoznać, że twój napinacz paska alternatora uległ awarii? Musisz zwrócić uwagę na elementy silnika, które mają z nim bezpośredni kontakt lub te, na których pracę wpływa. 

Rdza na napinaczu paska wielorowkowego

Zobacz, czy na napinaczu znajduje się rdza. Jeżeli tak jest, to mogły utworzyć się również pęknięcia, które są przyczyną awarii. Rdza oznacza zużycie elementu, przez co możesz być zmuszony do jego wymiany. Żeby to dokładnie zbadać, będziesz musiał odkręcić napinacz paska klinowego i uważnie się mu przyjrzeć. Rdza często tworzy się w okolicy śrub mocujących.

Uszkodzenia na kole pasowym

Zobacz, czy twoje koło pasowe ma gładką powierzchnię. Nie powinno być na nim żadnych znaczących pęknięć. Pasek alternatora bezpośrednio oddziałuje na ten element, dlatego jego uszkodzenia mogą być spowodowane nieprawidłowym działaniem napinacza. W takim wypadku czeka cię wymiana części. 

Uszkodzeniu może też ulec łożysko koła pasowego. Żeby to sprawdzić, powinieneś zdjąć pasek wielorowkowy i obrócić koło pasowe. Jeżeli usłyszysz jakiś hałas lub odczujesz opór, to prawdopodobnie również ta część została uszkodzona. 

Podejrzane dźwięki z wnętrza napinacza

Może się zdarzyć, że awarię napinacza po prostu usłyszysz. Napinacz paska wielorowkowego, który wydaje dźwięki takie jak grzechotanie lub stukanie, z całą pewnością uległ awarii. Przyczyną hałasów dochodzących z uszkodzonego elementy jest często awaria znajdujących się w jego wnętrzu łożysk. 

Utrata właściwości sprężyny napinacza wielorowkowego

Sprężyna to najważniejsza część napinacza paska alternatora. Żeby sprawdzić, czy nie utraciła ona swoich właściwości, musisz za pomocą klucza obrócić napinacz. Jeżeli nie czujesz żadnego oporu, to sprężyna jest uszkodzona. W tym wypadku niezbędna będzie wymiana całego elementu. 

Pamiętaj, żeby nie wymieniać jedynie uszkodzonej części, zwłaszcza w przypadku paska. Często jego uszkodzenie oznacza, że również napinacz paska klinowego wymaga zamiany na nowy. Tak jak w przypadku innych awarii – napraw przyczynę, a nie jej skutki. 

Napinacz paska klinowego a napinacz paska wielorowkowego – różnice

Paski klinowe używane były jeszcze w latach 90., aż do momentu, gdy zostały wyparte przez paski wielorowkowe. Te ostatnie mają zagłębienia, dzięki którym idealnie leżą na kole pasowym. 

Obecnie większość aut wyposażona jest w paski wielorowkowe. Czy napinacz paska klinowego różni się od napinacza paska wielorowkowego? Tak, jest tu używana inna technologia. Pasek klinowy naciągany jest poprzez odciągnięcie alternatora, a pasek wielorowkowy – poprzez rolkę napinającą. 

Ile kosztuje wymiana napinacza paska klinowego?

Wymianę napinacza paska klinowego możesz przeprowadzić w domu, ale wymaga to znajomości budowy silnika. Będziesz też potrzebował narzędzi. Jeżeli nie masz doświadczenia w majsterkowaniu, to zaprowadź samochód do wykwalifikowanego mechanika samochodowego. Taka usługa nie powinna kosztować cię więcej niż 150 złotych. Samodzielna wymiana tej części może spowodować więcej szkód niż korzyści. 
Odpowiednio działający napinacz paska klinowego ma duży wpływ na działanie całego silnika. Podczas okresowej kontroli pojazdu u mechanika samochodowego warto zapytać, czy ten element na pewno nie wymaga wymiany. Pozwoli ci to cieszyć się bezpieczną i bezproblemową jazdą.

Archiwum: styczeń 2022