piątek, 19 sierpnia 2022
Moto Klub
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualne 2022
  • Samochody
    • Akcesoria samochodowe
    • Części samochodowe
    • Eksploatacja samochodu
    • Kupno samochodu
      • Kupno SUVa
    • Naprawa samochodu
    • Opony samochodowe
    • Rodzaj nadwozia
      • Coupé
      • Crossover
      • Hatchback
      • Liftback
      • Kabriolet
      • Kombi
      • Minivan
      • SUV
    • Samochody ekologiczne
    • Silniki samochodowe
    • Tuning samochodów
    • Wyposażenie samochodu
  • Motocykle
    • Akcesoria motocyklowe
    • Części motocyklowe
    • Eksploatacja motocykla
    • Naprawa motocykla
    • Opony motocyklowe
    • Silniki motocyklowe
  • Inne pojazdy
    • Quady
  • Dokumenty
    • Ubezpieczenie
    • Umowy
  • Przepisy
    • Znaki drogowe
      • Znaki informacyjne
      • Znaki nakazu
      • Znaki ostrzegawcze
      • Znaki zakazu
  • Nauka jazdy
  • Tablice rejestracyjne
  • Trasy
  • Ciekawostki
  • Porady
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Motoklub.pl Nauka jazdy

Nadsterowność i podsterowność – co powinieneś o nich wiedzieć?

Andrzej Samborski Autor Andrzej Samborski
18 lipca 2022
w Nauka jazdy
0

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg – nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą trajektorię i uniknąć wypadku. Właśnie dlatego dowiedz się, czym jest podsterowność i nadsterowność. Zaczynamy!

podsterowność

Zarówno nadsterowność, jak i podsterowność są zachowaniami samochodu, który utracił przyczepność i zaczyna poruszać się niezgodnie z poleceniami kierowcy oraz kątem skręcenia kierownicy. Każde z nich wymaga jednak odmiennej reakcji, aby opanować pojazd i pozwolić mu powrócić na właściwy tor jazdy. Czym się charakteryzują? Jak reagować na oba rodzaje poślizgu?

Z tego artykułu dowiesz się:
1 Czym jest podsterowność samochodu i kiedy ma miejsce?
2 Podsterowny samochód – jak się zachować?
2.1 Co, jeśli to nie wystarczy?
3 Czym jest poślizg nadsterowny?
4 Poślizg nadsterowny – co robić?
4.1 Nadsterowność samochodu – co zrobić?
5 Nadsterowność i podsterowność – najważniejsze jest opanowanie!

Czym jest podsterowność samochodu i kiedy ma miejsce?

To zdecydowanie jedna z najniebezpieczniejszych sytuacji, które mogą przydarzyć się kierowcy podczas jazdy. Podsterowność jest bowiem sytuacją, w której to koła przedniej osi samochodu tracą trakcję. Z tego powodu samochód skręca w znacznie mniejszym stopniu, niż wynika to z ustawienia opon i kierownicy i „wypada” z zakrętu – niekiedy nawet jedzie całkowicie prosto, a kierowca nie jest w stanie w żaden sposób skręcić. Do zjawiska tego dochodzi najczęściej podczas jazdy samochodami z napędem na przód – szczególnie, jeśli przekraczamy bezpieczną prędkość.

Podsterowny samochód – jak się zachować?

Przede wszystkim należy zachować spokój. Gwałtowne reakcje kierowcy nie sprzyjają opanowaniu sytuacji – niezależnie od powodu utraty kontroli nad pojazdem. Jakakolwiek gwałtowna reakcja może tylko pogorszyć sytuację i zakończyć Twoją podróż w rowie, ale w jeszcze gorszy sposób. Co więc zrobić? Stopniowo zacznij zwalniać pedał przyspieszenia – tak, aby samochód samoistnie rozpoczął wytracanie prędkości, w ramach tzw. hamowania silnikiem. Staraj się naciskać przy tym hamulca i stopniowo zmieniać pozycję kierownicy w przeciwną do aktualnego łuku, który pokonuje. Unikaj przy tym jakichkolwiek mocniejszych ruchów.

Co, jeśli to nie wystarczy?

Niekiedy jednak może okazać się, ze standardowe sposoby na wyjście z podsterowności nie wystarczą i nie udaje się przywrócić przyczepności osi przedniej. Co wówczas można zrobić? Często jedynym, ale również ostatecznym rozwiązaniem okazuje się zaciągnięcia hamulca ręcznego, albo jego krótkotrwałe użycie, aby szybko z podsterowności przejść w nadsterowność i zmienić kierunek jazdy – zanim dojdzie do wypadku czy wypadnięcia z drogi. Jest to jednak bardzo wymagający manewr, wymagający dużego doświadczenia w korygowaniu zachowania auta, dlatego nie każdy kierowca sobie z nim poradzi.

Zobacz też:
Uważasz siebie za idealnego kierowcę? Sprawdź, jak akademia bezpiecznej jazdy pozwoli Ci być jeszcze lepszym!

Czym jest poślizg nadsterowny?

W tym przypadku mamy do czynienia z utratą trakcji na tylnej osi pojazdu, co manifestuje się jej „uciekaniem” na zewnątrz zakrętu i skłonnością do wyprzedzania przodu samochodu. Do takiego zjawiska częściej dochodzi w pojazdach z napędem osi tylnej, np. podczas zbyt szybkiego przyspieszania, ale również w modelach z przednim napędem, zwłaszcza podczas „zabaw” z hamulcem ręcznym na śliskiej powierzchni czy dynamicznego pokonywania zakrętów na lodzie i śniegu. Nadsterowność samochodu jest wykorzystywana również podczas tzw. driftowania, czyli wprowadzaniu samochodu w kontrolowany poślizg i jego kontrolowaniu.

Poślizg nadsterowny – co robić?

Jeśli podczas skrętu auto wpadło w nadsterowność, to bardzo łatwo stracić nad nim kontrolę i pozwolić, aby tylne koła zaczęły wypadać z łuku zakrętu, prowadząc do poważnego zagrożenia dla kierowcy i innych uczestników ruchu. W takim przypadku, aby odzyskać przyczepność, należy doprowadzić do skrętu kół w tę samą stronę, w którą ucieka tył samochodu. Chociaż dla wielu kierowców naturalna wydaje się próba odzyskania przyczepności tylnych kół przez skręcanie w przeciwną stronę do tej, w którą ucieka tylna oś, to jest to błąd, który prowadzi do zwiększenia uslizgu i może prowadzić do obracania się wokół własnej osi.

Nadsterowność samochodu – co zrobić?

Jeśli wspomniane sposoby nie pomagają, to doświadczeni kierowcy mogą zdecydować się na radykalniejsze posunięcie – próbę zachowania przyczepności przez przeniesienie dociążenia na przód samochodu. Działa to szczególnie w przypadku pojazdów przednionapędowych. Należy wówczas nacisnąć równocześnie hamulec i sprzęgło, a samochód zacznie charakterystycznie nurkować, co przeniesie ciężar na przód auta i ograniczy nadsterowność.

Nadsterowność i podsterowność – najważniejsze jest opanowanie!

Niezależnie od tego, z jakiego powodu koła tracą przyczepność, kluczowe jest opanowanie kierowcy i jak najszybszy powrót do przyczepności przednich lub tylnych kół, co umożliwi bezpieczne pokonanie zakrętu. Jeśli zachowasz opanowanie i będziesz kontrolować skręt kół samochodu, to najprawdopodobniej uda ci się bezpiecznie wyprowadzić go z poślizgu.

Poprzedni artykuł

Montaż opon – jak to robią fachowcy i dlaczego to wcale nie takie proste!

Następny artykuł

Zakaz wyprzedzania – wszystko, co trzeba wiedzieć

Zobacz także

kategoria b1
Nauka jazdy

Kategoria B1 – jak wygląda kurs i egzamin na prawo jazdy?

14 lipca 2022
0
aquaplaning
Nauka jazdy

Czym jest aquaplaning i jak mu zapobiegać? Co zrobić, gdy samochód wpadnie w poślizg na wodzie?

18 lipca 2022
0
najczęstsze błędy na egzaminie praktycznym
Nauka jazdy

Najczęstsze błędy na egzaminie praktycznym na prawo jazdy. Na co powinni uważać kursanci?

15 lipca 2022
0
prawo jazdy b e
Nauka jazdy

Prawo jazdy B+E – czym można jeździć z tym uprawnieniem? Czy ta kategoria pozwala prowadzić pojazd osobowy z przyczepą?

15 lipca 2022
0
ruszanie na wzniesieniu
Nauka jazdy

Ruszanie na wzniesieniu – dowiedz się, jak to robić oraz kiedy przydaje się ta umiejętność

27 lipca 2022
0
droga wewnętrzna
Nauka jazdy

Droga wewnętrzna, strefa zamieszkania i strefa ruchu – jakie przepisy ruchu drogowego obowiązują tam kierowców?

27 lipca 2022
0
Pokaż więcej
Następny artykuł
zakaz wyprzedzania

Zakaz wyprzedzania – wszystko, co trzeba wiedzieć

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Okulary dla kierowców
Porady

Okulary dla kierowców – jakie wybrać?

18 sierpnia 2022
0
system podwójnego mandatu
Dokumenty

System podwójnego mandatu w kodeksie drogowym. Dodatkowe kary za powtarzanie tych samych wykroczeń

16 sierpnia 2022
0
wzór oświadczenia o kolizji
Umowy

Wzór oświadczenia o kolizji 2022 – omówienie i najważniejsze informacje

16 sierpnia 2022
0
tuz wypowiedzenie oc
Umowy

Rezygnacja z usług TUZ – wypowiedzenie OC. Jak to zrobić?

16 sierpnia 2022
0
wiener wypowiedzenie oc
Umowy

Wiener wypowiedzenie OC – jak zrezygnować z umowy ubezpieczenia?

16 sierpnia 2022
0
aviva wypowiedzenie oc
Umowy

Aviva – wypowiedzenie OC. Wzór wypowiedzenia i informacje o rezygnacji z usług towarzystwa ubezpieczeniowego!

16 sierpnia 2022
0
  • Tablice rejestracyjne w Polsce
  • Znaki drogowe
  • Kontakt
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Samochody
  • Motocykle
  • Naprawy
  • Przepisy
  • Dokumenty
  • Ciekawostki
  • Redakcja

Copyright © 2020-2022 Contentation sp. z o.o.