Ranking opon całorocznych pomoże w dobraniu właściwego ogumienia. Z naszymi informacjami będziesz mógł zawęzić spektrum poszukiwań i dobrać opony, które sprawdzą się niezależnie od tego, jaka będzie pogoda. Przedstawiamy najważniejsze informacje o oponach całorocznych wartych uwagi!

Produkcja opon wielosezonowych nie jest łatwa

ranking opon całorocznych - produkcja opon wielosezonowych nie jest łatwa

Na samym początku warto powiedzieć, czym właściwie są opony całoroczne. To rodzaj ogumienia, który zaprojektowano po to, aby zapewnić cichą jazdę i dobre prowadzenie w większości warunków pogodowych. Są często uważane za produkt pośredni w porównaniu z wersją opon letnich i zimowych.

Dobra opona całoroczna powinna charakteryzować się tym, że łączy konstrukcję bieżnika i wykorzystanych w procesie produkcji materiałów tak, aby zapewnić najlepszą trakcję – zarówno w umiarkowanych warunkach pogodowych, jak i skrajnych w trakcie zimy i lata. Jak można się domyślić, jest to niesłychanie trudne zadanie.

Dzieje się to dlatego, że opony zimowe mają bardziej skomplikowane bieżniki i stosuje się w nich wyspecjalizowane mieszanki gumowe, które wpływają na zachowanie odpowiedniej gęstości ogumienia w trakcie jazdy, na przykład kauczuk. Z kolei odmiana letnia ma prostszą konstrukcję bieżnika, a celem stosowanych mieszanek jest to, aby nie stawały się miękkie wskutek oddziaływania wysokiej temperatury. 

Michelin CrossClimate 2

Ogumienie Michelin CrossClimate zbiera bardzo dobre opinie. Dzięki niej można korzystać z najlepszych osiągów auta zarówno w letnich, jak i zimowych warunkach. Ta odmiana została opatrzona oznaczeniem 3PMSF. 

Jest używana przez producentów do oznaczania ogumienia przeznaczonego do jazdy po śniegu i lodzie. Oprócz tego sprawdza się w cieplejszych warunkach. Ten rodzaj opon cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kupujących również ze względu mniejsze zużycie paliwa i trwały bieżnik.

Michelin CrossClimate 2 wyróżnia się też tym, że nie generuje dużo hałasu. Z tego względu bardzo dobrze nadaje się do dłuższych tras. Cena za sztukę wynosi około 400 złotych – w zależności od wymiarów.

Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact jest największym rywalem Michelin CrossClimate 2 na rynku. Można ją określić jako całoroczną oponę, która sprawdza się najlepiej podczas lata. Ponadto łączy w sobie najlepsze w klasie opory toczenia.

Użytkownicy doceniają ją za to, że wpływa na skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni w obu temperaturach, a także to, że sprawdza się na suchej jezdni. Wykazuje sporą odporność na aquaplaning i osiąga bardzo dobre wyniki na śniegu i generuje niskie opory toczenia. Ta odmiana sprawdzi się w rejonach, gdzie występują wyższe temperatury.

Bridgestone Weather Control A005

ranking opon całorocznych - Bridgestone Weather Control A005

Bridgestone Weather Control A005 to opona całoroczna, której charakterystyka jest bardziej ukierunkowana na deszczowy klimat. Potwierdza to m.in. oznaczenie 3 Peak Mountain Snow Flake 3PMSF. Dzięki temu może być stosowana przez 365 dni w ciągu roku. Sprawdza się zarówno w autach osobowych, jak i SUV-ach.

Użytkownicy zauważali, że ogumienie niezbyt dobrze reaguje w kontakcie z ośnieżoną nawierzchnią. Z tego powodu nie jest polecana dla użytkowników, którzy mieszkają w obszarach, gdzie występują często opady. Za to bardzo dobrze pracuje na mokrej nawierzchni, generuje niskie opory toczenia i niedużo hałasu.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to odmiana opon, która zapewnia lepszą przyczepność na ośnieżonej trasie. Dzieje się tak ze względu na dużą ilość lameli, które znajdują się w centralnej części bieżnika i lepiej wgryzają się w śnieg. Tym samym wypadły lepiej w wielu testach prodcucenta.

Poprawiają prowadzenie na ośnieżonej nawierzchni nawet o 5 procent względem poprzednika, czyli Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. Są to wyliczenia i zapewnienia producenta.

Za bardzo dobrą trakcję odpowiada również m.in. technologia Dry Handling Goodyear. Zapewnia mocne bloki korony i barku. Te elementy zmniejszają deformację w trakcie ciężkich manewrów i poprawiają hamowanie na suchej nawierzchni.

W przypadku tej opony zastosowano też rozwiązania wpływające na podniesienie poziomu odporności na aquaplaning. Ma na to wpływ technologia Aqua Control, która wykorzystuje głębokie i szerokie rowki do lepszego rozpraszania wody. Jednak jej dużą wadą jest dość słąba nota związana długim czas hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej jezdni. 

Hankook Kinergy 4S2

W oponach Hankook Kinergy 4S2 zastosowano po raz pierwszy kierunkowy bieżnik. Połączenie go z wyselekcjonowaną mieszanką polimerową-krzemionkową sprawia, że ogumienie sprawdza się w praktycznie każdych warunkach.

Koncern motoryzacyjny zdecydował się na zastosowanie klocków bieżnika, które są zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne i są ułożone w kształcie litery V. Biegną w rzędach przez całą długość opony. Dzięki temu bardzo dobrze odprowadzają wodę, a także błoto pośniegowe z powierzchni styku ogumienia z podłożem. 

Co więcej, bloki bieżnika są zaprojektowane w sposób schodkowy. Uzyskano tym samym szerszą powierzchnię w jego górnej części i wpływa to na wypychanie większej ilości wody. Oprócz tego jest stabilniejszy u dołu i podstawy, co pozwala zachować wyższą zdolność prowadzenia. Całość uzupełniają lamele wpływające na lepszą przyczepność w warunkach zimowych.

Ranking opon całorocznych – podstawowe informacje

ranking opon całorocznych - podstawowe informacje

Producenci ogumienia klasy premium i klasy średniej próbują połączyć te cechy za sprawą stosowania różnych bloków bieżnika i rozmaitych rozmiarów oraz kształtów, które umożliwiają jazdę w warunkach lekkiego śniegu i zapewniają przyczepność na mokrych, a także suchych drogach.

Z tego powodu ogumienie całoroczne jest zazwyczaj wyposażone w lamelki. To wąskie kanały na powierzchni bieżnika, które zwiększają trakcję na mokrych lub oblodzonych drogach. Za sprawą unikalnych wzorów rzeźby opony zapewniają również cichą i komfortową jazdę.

Kto powinien zdecydować się na ten rodzaj ogumienia

To będzie dobry wybór dla osób, które mieszkają w klimacie umiarkowanym. Jeżeli na konkretnym terenie nie występują ostre zimy, czy wyjątkowo suche i gorące lata, to opony wielosezonowe mogą okazać się idealnym wyborem.

Prawdopodobnie nie sprawdzą się na obszarach, gdzie występują skrajne warunki pogodowe. Dzieje się tak ze względu na to, że lepiej wtedy zainwestować w oba komplety opon – zimowe i letnie, ponieważ lepiej reagują, kolejno przy ostrych mrozach i wysokiej temperaturze oraz gorącej nawierzchni.

Jak sprawdzić, czy opony są całoroczne?

Informacje można sprawdzić, zapoznając się ze skrótem, który znajduje się na boku opon. Na ścianie bocznej praktycznie każdego rodzaju ogumienia znajduje się skrót o następującym formacie: P 225/50 R 17 98 H. 

To przykładowe oznaczenie odczytuje się w następujący sposób. Pierwsza liczba oznacza szerokość bieżnika w milimetrach od boku do boku. Druga odnosi się do współczynnika kształtu, trzecia typ konstrukcji, a czwarta do średnicy felgi. Całość uzupełniają dane dotyczące nośności.

Najczęściej zadawane pytania

Ile kosztują opony całoroczne?

Cena opon zależy od producenta i modelu. Średnia cena opon całorocznych to około 149 zł za opony klasy ekonomicznej, 200 zł za opony klasy średniej i od 250 za opony klasy premium. Przykładowo, cena opon Michelin CrossClimate 2 to około 400 złotych za sztukę.

Jak długo można jeździć na oponach całorocznych?

Przyjmuje się, że opona zachowuje swoje właściwości przez około 10 lat. Wszystko jednak zależy od stopnia eksploatacji i częstotliwości używania opon. Aby sprawdzić, w jakim stopniu zużyła się opona, trzeba zwrócić uwagę na jej bieżnik – jeśli jego wysokość jest mniejsza niż 1,6 mm – oponę należy wymienić na nową.

Czy opłaca się kupować opony całoroczne?

Opony wielosezonowe są dobrym rozwiązaniem dla osób lubiących spokojną jazdę i jeżdżących głównie po mieście. Zaletą takich opon jest brak konieczności ponoszenia opłat związanych z ich wymianą. Nie trzeba także przeznaczać dodatkowego miejsca na ich przechowywanie. Opony całoroczne zapewniają bezpieczeństwo zarówno podczas jazdy latem, jak i zimą.

Archiwum: styczeń 2023