Rodzaje stabilizatorów

  • Drążki stabilizatora – najczęstszy typ, montowane na przedniej i tylnej osi pojazdu.
  • Belki stabilizujące – stosowane w niektórych sportowych samochodach, zapewniają większą sztywność i lepsze prowadzenie.

Działanie stabilizatora w zakrętach

  • Podczas skręcania koła po zewnętrznej stronie zakrętu unoszą się, a koła po wewnętrznej stronie opadają.
  • Stabilizator przeciwdziała temu ruchowi, skręcając się w kierunku przeciwnym do ruchu kół.

Główną rolą stabilizatora jest więc ograniczenie przechyłów nadwozia podczas skręcania. Dzięki temu koła po wewnętrznej stronie zakrętu są odpowiednio dociskane do jezdni. Ma to oczywisty wpływ na przyczepność oraz stabilność samochodu w zakręcie. Brak odpowiedniego docisku sprawiłby bowiem, że koła bardzo łatwo utraciłby wystarczający kontakt z nawierzchnią i wpadłby w poślizg.

Mniejszy przechył w zakręcie nie tylko pozwala zachować przyczepność, ale sprawia też, że znacznie wzrasta precyzja układu sterowania. Koła lepiej reagują na ruch kierownicą, a precyzyjne kierowania jest znacznie łatwiejsze, ponieważ samochód nie „pływa” po drodze.

Części zawieszenia i amortyzatorów muszą być jednak w odpowiedniej formie, aby mogły zapewniać precyzyjną i stabilną jazdę. Dlatego zachęcamy do przeprowadzania regularnych przeglądów zawieszenia i wymienianie wszelkich elementów eksploatacyjnych, takich jak wspomniane wcześniej końcówki stabilizatora, kiedy tylko wykazują oznaki zużycia. Takie zachowanie pozwala bowiem uchronić droższe elementy zawieszenia przed uszkodzeniem w wyniku luzów oraz sprawić, że jazda zawsze będzie tak bezpieczna, jak to tylko możliwe. 

Archiwum: czerwiec 2024