Nie tylko rozpórka kielichów jest elementem poprawiającym prowadzenie auta. Do części tuningowych, które mają wpływ na prowadzenie auta, zaliczają się też:

  • klatka bezpieczeństwa;
  • grubsze stabilizatory;
  • rozpórki nadkoli;
  • kratownica podwozia;
  • rozpórka w przednim zawieszeniu tylnym i przednim.

Jak widać, rozpórka występuje w różnych wariantach, ale w tym artykule zajmiemy się dwoma jej rodzajami. Opiszemy te montowane na kielichach i w zawieszeniu.

Co daje rozpórka kielichów w samochodzie? Jak działa?

Zacznijmy od początku – taki element montuje się w komorze silnika na fabrycznych śrubach mocujących kielichy amortyzatorów. Odpowiedni zestaw montażowy wystarczy i możesz bez żadnych przeróbek zainstalować ten kawałek metalu w swoim aucie. Taka rozpórka stabilizuje położenie amortyzatorów podczas jazdy w zakrętach. Mają one bowiem tendencję do zbiegania się ku sobie, a to przekłada się na styk powierzchni opon z asfaltem i sztywność całej konstrukcji. Po zamontowaniu tego elementu zawieszenia samochodu zaobserwujesz, że jest ono bardziej „posłuszne” i lepiej reaguje na twoje polecenia.

Jakie są rozpórki kielichów do auta?

rozpórka - jakie są do auta

Amortyzatory są montowane w pojazdach na przedniej i tylnej osi. Dlatego zarówno na przednim, jak i tylnym zawieszeniu możesz zainstalować usztywniające elementy. Rozpórka w komorze silnika raczej nie przeszkadza (chyba że podczas dłubania w silniku), ale gdy zamontujesz ją w bagażniku, stracisz przestrzeń. Dlatego zwykle nie montuje się jej w aucie do jazdy na co dzień. Trzeba przyznać jednak, że zdecydowanie poprawia ona „klejenie” opon do podłoża.

Rozpórka zawieszenia montowana na wahacze – po co?

Oprócz kawałka metalu na kielichach możesz także zainstalować rozpórkę pod silnikiem. Łączysz w ten sposób wahacze, co poprawia prowadzenia samochodu. Jak działa taki element? Podczas pokonywania zakrętów przechylające się koła powodują rozchodzenie się wahaczy do zewnątrz. Rozpórka temu zapobiega, co skutkuje sporym wzrostem sztywności i poprawą stabilności w łukach. Oczywiście, takie elementy (odpowiednio zmodyfikowane) można zainstalować również na tylnym zawieszeniu.

Karoseria rozpórki kielichów uniwersalna – czy ma sens?

rozpórka - karoseria

Jeśli nie zależy ci na całkowicie customowym rozwiązaniu, to rozpórka uniwersalna z regulacją będzie dla ciebie najlepszym rozwiązaniem. Zwykle jest nieco tańsza od dedykowanych produktów i nie zapewnia takiej sztywności, jak produkty bez regulacji. Ma jednak pewną istotną zaletę – w starszych pojazdach możesz dostosować jej szerokość do rozstawienia kielichów. Pamiętaj, że pod wpływem eksploatacji i przejechania kilkuset tysięcy kilometrów ustawienie amortyzatorów mogło nieco się zmienić. Dlatego takie regulowane elementy mogą być odpowiednie szczególnie w starszych typach pojazdów.

Montaż rozpórki – jak się do tego zabrać?

Gdy kupisz odpowiedni zestaw, samo zainstalowanie go na kielichach jest już całkiem proste. Wystarczy odkręcić mocowania na kielichach (mogą one różnić się od siebie w zależności od modelu auta) i umieścić tam otwory montażowe rozpórki. Pozostaje ci później dokręcić bardzo solidnie nakrętki – i w zasadzie to wszystko.

Czasem możesz napotkać problem, szczególnie jeśli masz już dosyć wiekowe auto. Wtedy zaobserwujesz, że otwory nie są odpowiednio spasowane. Nie jest to raczej błąd producenta, ale objaw wyeksploatowanego zawieszenia. Wystarczy podnieść nieco auto do góry, a rozpórka wejdzie na miejsce bez większego problemu.

Czy warto montować rozpórkę do auta?

rozpórka - czy warto zakładać

Jest wiele zalet tego rozwiązania. Przede wszystkim, od razu zyskasz większą pewność prowadzenia samochodu. Auto zacznie zachowywać się bardziej przewidywalnie, a w zakrętach nie będzie się przechylało na boki. Gdy będziesz najeżdżać na większe dziury albo krawężnik, nadwozie nie będzie pracowało tak mocno. Jeśli twoje uszy cierpią z powodu trzasków plastików na dołkach, to po założeniu rozpórki w aucie prawdopodobnie odetchniesz z ulgą.

Czy montaż rozpórki ma gorsze strony?

Trzeba jednak powiedzieć, że rozpórka ma też swoje wady. Jeśli w komorze silnika jest mało miejsca, to dołożenie dodatkowego elementu może dodatkowo je uszczuplić. Element łączący wahacze sprawia natomiast, że podczas jazdy auto całe „chodzi” na boki. Oczywiście, będzie sztywniejsze w zakrętach, ale też rozpórka przyczyni się do spadku komfortu na wybojach, które będą bardziej odczuwalne. Dlatego zakładanie jej w aucie na co dzień nie zawsze jest najlepszym pomysłem.

To, czy rozpórka kielichów jest odpowiednia do twojego samochodu, musisz rozstrzygnąć sam. Bez wątpienia zapewni spory komfort i pewność podczas jazdy, zwłaszcza na zakrętach. Jednak nie jest to rozwiązanie idealne, dlatego przemyśl, czy będzie ci potrzebne do codziennej jazdy autem.

 

Archiwum: sierpień 2021