Silnik 1.6 tdci wyróżnia się niezawodnością – jego działanie jest stabilniejsze niż odmiany 1.8. Kierowca posiadający auto z tą jednostką spokojnie przemierzy około 150 tys. km bez poważniejszych problemów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o jednostce 1.6 tdci od Forda, zapraszamy do naszego artykułu.

Rodzina motorów DLD – co warto wiedzieć?

Na samym początku warto się dowiedzieć, czym właściwie charakteryzują się jednostki napędowe z rodziny DLD. Określenie przypisuje się grupie niedużych, czterocylindrowych i rzędowych motorów wysokoprężnych. Nad projektem jednostek czuwali inżynierowe brytyjskiego oddziału Forda, a także grupy PSA, w której skład wchodzą marki Peugeot i Citroen. Swój wkład w pracach mieli także specjaliści Mazdy.

Tradycja produkcyjna motorów DLD sięga 1998 roku, kiedy stworzono przedsięwzięcie. Jednostki są wytwarzane w fabrykach Ford of Britain w mieście Dagenham w Wlk. Brytanii, a także w indyjskim Chennai i Tremery we Francji.

W trakcie współpracy wymienionych marek stworzono odmiany takie jak: 1.4l DLD-414, który nie ma chłodzenia wewnętrznego i 1,5l, który jest pochodną modelu 1,6l z chłodzeniem wewnętrzny. Do tej grupy zalicza się także motor 1,8l DLD-418 klasyfikowany również jako przedstawiciel podgrupy Ford Endura-D.

Nazewnictwo jednostek napędowych DLD w zależności od producenta

Silniki z rodziny DLD mają różne określenia względem marki, która je wytwarza. Czterocylindrowe motory są określane mianem DuraTorq TDCi u Forda, HDi u Citroena i Peugeota, a także jako 1.6 diesel u Mazdy.

Silnik 1.6 TDCi – dane techniczne

Motor jest produkowany w Wielkiej Brytanii od 2003 roku. W wysokoprężnej jednostce zastosowano system wtrysku paliwa Common Rail, a konfiguracja to projekt rzędowy z czterema cylindrami po dwa zawory na jeden – układ SOHC. Średnica cylindra wynosi 75 mm, a skok tłoka to 88,3 mm. Z kolei kolejność zapłonu to 1-3-4-2.

Czterosuwowa, turbodoładowana jednostka napędowa cechuje się stopniem sprężania na poziomie 18.0 i jest dostępna w wersjach mocy od 66 kW do 88 kW. Stworzono wersje z 16 zaworami m.in. DV6 ATED4, DV6 B, DV6 TED4 i z 8 zaworami: DV6 C, DV6 D, DV6 FE, DV6 FD i DV6 FC. Całkowita pojemność jednostki to 1560 cc.

Eksploatacja jednostki napędowej

Silnik 1.6 TDCi ma zbiornik na olej o pojemności 3,8l. Do prawidłowego użytkowania pojazdu, należy stosować typ 5W-30, a wymianę substancji przeprowadzać co ok. 20 tys. km lub co roku. Biorąc za przykład model silnika 1.6 TDCi trend o mocy 95 KM, jego spalanie w cyklu mieszanym wynosi 4,2l na 100km, w mieście 5,1l na 100 km i w trasie 3,7l na 100 km.

Rozwiązania konstrukcyjne

Blok motoru wykonano ze stopu aluminium o niedużej wadze. Z kolei głowicę cylindrów wyposażono w dwa wałki rozrządu, a także pasek i mały łańcuch.

Do osprzętu jednostki napędowej dołączono intercooler i turbosprężarkę o zmiennej geometrii producenta Garrett GT15. Wersje z głowicą 8-zaworową wprowadzono w 2011 roku i miały jeden wałek rozrządu.

Autorzy modelu zdecydowali się również na układ Common Rail, który umożliwia lepszą kontrolę spalania paliwa i podnosi jego ekonomiczność – wpłynęło to też na redukcję emisji spalin do środowiska.

Najczęściej występujące problemy w trakcie użytkowania silnika

Użytkownicy skarżą się na awarie turbo, a konkretnie na gromadzące się w rurze zasilającej błoto. Jest to związane przede wszystkim z problemami dostawy oleju w silniku. Do uciążliwych usterek zalicza się też wadliwe uszczelki, a także wylewający się olej na styku układu wentylacyjnego i łączącej go rury, która zapewnia połączenie z kolektorem dolotowym.

Niekiedy pojawiało się przedwczesne zużycie wałków rozrządu. Powodem były krzywki, które uległy zatarciu. Do tej awarii często dochodził zepsuty hydrauliczny napinacz łańcucha pojedynczego wałka rozrządu. Problemy związane z wałkiem mogły być też spowodowane wadliwym projektem zabudowy pompy olejowej na kołach zębatych.

Do często występujących awarii zalicza się także wypalone miedziane podkładki do dyszami. Powstające wskutek tego gazy mogły przedostawać się do gniazd dysz i osadzały się na nich z sadzą i nagarem.

Czy 1.6 TDCi to dobra jednostka?

Pomimo opisanych wad, silnik 1.6 TDCi można określić jako dobrą jednostkę napędową. Przy regularnej konserwacji, odpowiednim stylu jazdy, wymienione problemy mogą w ogóle się nie pojawić. Dlatego 1.6 TDCi jest często polecanym motorem.

Archiwum: czerwiec 2022