Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 230v
silnik 230v

Ciekawostki

Silnik 230V – budowa i zasada działania. Dlaczego w sieciach domowych stosuje się silniki elektryczne jednofazowe?

Zmiana energii elektrycznej na mechaniczną jest potrzebna w wielu urządzeniach elektrycznych. Służy do tego silnik 230V, którego budowa nie jest wcale prostsza od trójfazowego. Przeczytaj o nim poniżej i sprawdź, jak działa!

Obecnie trudno sobie wyobrazić codzienne funkcjonowanie bez silników 230V. Chociaż są mniej wydajne od trójfazowych, to ich moc jest wystarczająca do generowania momentu obrotowego dla sprzętów gospodarstwa domowego. Silnik 230V – co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Czym jest elektryczny silnik 230V jednofazowy?

To nic innego jak maszyna elektryczna, której zadaniem jest zmiana energii elektrycznej na energię mechaniczną. Bez względu na wysokość napięcia zasilającego taki silnik, można wyróżnić kilka powtarzalnych elementów każdego z nich. Chodzi przede wszystkim o:

  • wirnik;
  • komutatory;
  • szczotki;
  • magnesy.

Dodatkowo w silnikach 230V niemal zawsze występuje kondensator. Jego działanie jest niezbędne do uzyskania momentu obrotowego potrzebnego do startowego obrotu.

Silnik jednofazowy i zasada działania

Produkt tego typu ma nieco skomplikowaną budowę, mimo że pracuje na jednej fazie. Najważniejszą jego cechą jest umiejscowienie wokół wirnika jednego uzwojenia podłączonego do fazy. Istnieje również drugie uzwojenie pomocnicze, którego zadaniem jest rozpędzenie startowe wału. Następuje to poprzez przesunięcie przekazywania napięcia na uzwojenie w zależności od zasilenia uzwojenia głównego. Różnica w momencie wystąpienia napięcia na uzwojeniach pozwala wytworzyć moment obrotowy, który obróci wirnikiem. Po chwilowym działaniu obu uzwojeń element startowy jest rozłączany od zasilania.

Silnik elektryczny jednofazowy – dlaczego się go stosuje?

Dlaczego w wielu gospodarstwach domowych, sklepach czy firmach stosuje się konstrukcje pracujące na jednej fazie? Biorąc pod uwagę kwestię wydajności, silniki trójfazowe są efektywniejsze. Powodów takiego działania jest kilka, a jednym z nich są kompaktowe rozmiary urządzenia. Dzięki temu konstrukcja całego sprzętu może być niewielka, a praca cicha. Poza tym zastosowanie silnika 230V ma znaczenia właśnie w sieciach gospodarstwa domowego, biurach i mniejszych przestrzeniach usługowych. Często nie ma uzasadnienia dla montażu kosztownej instalacji 3-fazowej, dlatego stosuje się w takich miejscach tylko przewody na jedną fazę.

Najważniejsze cechy silników jednofazowych

Poza wymienionymi wyżej czynnikami, kolejną ważną cechą jest jakość pracy w stosunku do potrzeb urządzenia. Mnóstwo sprzętów gospodarstwa domowego nie potrzebuje zasilania większego niż 1,8 czy 2,2 kW. Dlatego nie ma w zasadzie potrzeby montowania jednostek trójfazowych, które generują wyższe moce. Sprzęty wymagające niewielkiej mocy najczęściej też nie generują wysokich obciążeń, dlatego mniejszy moment obrotowy jest dla nich w zupełności wystarczający. Stąd wynika jeszcze jedna cecha silnika 1-fazowego – jednostajna praca i generowanie liniowego momentu.

Zobacz też:
Co ma wspólnego jazda konna, szabla i ruch lewostronny?

Jakie ograniczenia ma silnik 1-fazowy?

Mimo sporej liczbie zalet silnik tego typu nie zawsze się sprawdza. Po pierwsze jego budowa nie jest wcale tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Ograniczenie do jednej fazy powoduje konieczność zastosowania kondensatora, lub oddzielnego systemu odłączania napięcia z uzwojenia startowego. Dodatkowo na wirniku może być zamontowany mechanizm bazujący na plastikowych elementach, który odpowiada za odłączenie zasilania pod wpływem nabrania obrotów przez wirnik. Widać więc wyraźnie, że w przypadku awarii uzwojenia startowego silnik po prostu nie ruszy. Poza tym awaria systemu odłączania napięcia ze startera może doprowadzić do jego przepalenia.

Co w przypadku zaniku fazy?

Kolejna kwestia to praca na skutek ewentualnego zaniku fazy. W przypadku silników 3-fazowych zanik jednej fazy nie wyłącza jednostki z eksploatacji. W silniku 1-fazowym zanik fazy równa się zupełnemu zanikowi pracy, co unieruchamia urządzenie.

Jak widać, silnik 230V ma sporo zalet, ale nie jest też pozbawiony wad. Prędko jednak nie zniknie z powszechnego obiegu ze względu na swoją uniwersalność i niewielki kształt.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...