Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 2jz gte
silnik 2jz gte

Samochody

Silnik 2JZ-GTE – dlaczego Toyota Supra otrzymała silnik idealny do tuningu? Opisujemy silnik 2JZ-GTE!

Lata 90. XX wieku to absolutny szczyt w produkcji niesamowitych silników japońskich. Właśnie wtedy do 4. generacji Toyoty Supry zawitał silnik 2JZ-GTE. Dlaczego fani motorsportu tak go kochają? Przeczytaj!

Chociaż początkowo autem z silnikiem 2JZ-GTE była Toyota Aristo (Lexus GS) czy Chaser, większość osób kojarzy ten rzędowy silnik właśnie z Supry. Rodzina jednostek JZ do dzisiaj wzbudza ciarki na plecach na samo brzmienie tego oznaczenia.

Silnik 2JZ-GTE – dane techniczne motoru

Konstrukcja 2JZ to rozwinięcie stosowanego w poprzedniej wersji silnika 1JZ-GTE. Jednak to właśnie modyfikacja do kolejnej odsłony sprawiła, że Nissan został w tyle, jeśli chodzi o silniki sportowe. W 2JZ-GTE zastosowano 6 cylindrów w układzie rzędowym, 3 litry pojemności i dwie turbosprężarki umieszczone w systemie sekwencyjnym. Motor generował 280 KM i 451 Nm momentu obrotowego. W wersjach wypuszczanych na eksport silnik był mocniejszy o ponad 40 KM. Wszystko za sprawą pewnych nieoficjalnych restrykcji ograniczających moc jednostek napędowych. W rzeczywistości 2JZ-GE i GTE bardzo łatwo można było „ulepszyć” bez modyfikacji mechanicznych.

Toyota i silnik 2JZ – charakterystyka jednostki

Co jest takiego niezwykłego w rzędowym 6-cylindrowym silniku z lat 90.? Patrząc przez pryzmat obecnych konstrukcji, można powiedzieć, że absolutnie wszystko. Blok silnika wykonany został z żeliwa, które bardzo dobrze współpracuje z olejem silnikowym. Głowica i tłoki stworzone zostały z aluminium, przez co bardzo dobrze radziły sobie z odprowadzaniem nadmiaru ciepła. Dwa wałki rozrządu sterują układem zaworów ssących i wydechowych o sportowej charakterystyce, a wydajne podwójne turbo zapewnia właściwą ilość sprężonego powietrza. Dodatkowo genialna pompa oleju, jego natrysk na denka tłoków i wydajna pompa wody zapewniają świetne chłodzenie.

Co interesujące silnik 2JZ Toyoty został wyposażony w bezrozdzielaczowy układ zapłonowy. Cewkę z rozdzielaczem na każdy cylinder zastąpiono indywidualnym aparatem zapłonowym dla każdego cylindra. Takie rozwiązanie miało wpływ na stworzenie jak najlepszych warunków zapłonu mieszanki, przez co podczas pracy silnika wyeliminowano ryzyko powstania spalania stukowego. Po latach wprowadzono system zmiennych faz rozrządu, który poprawił już i tak genialną charakterystykę jednostki. W opinii niektórych miał jednak sporą wadę – zerwanie napędu rozrządy kończyło się kolizją tłoków z zaworami.

Zobacz też:
Co oznaczają piszczące hamulce w samochodzie?

Dlaczego wersja GTE Toyoty Supry jest inna od reszty?

Inżynierom i konstruktorom nie zależało jedynie na stworzeniu mocnego silnika. Ich celem było zdetronizowanie Nissana jako konkurencji wśród japońskich silników aut sportowych. Moc 280 KM widniała jedynie na papierze, a legendarny silnik twin turbo wyprodukowano celem nieskończonego podnoszenia mocy. Żeliwny blok bez trudu wytrzymuje moce rzędu 1400 KM, bo został stworzony bez nadmiernej troski o jak najmniejsze użycie materiałów. Elektroniczny wtrysk paliwa, wydajne wtryskiwacze i mocny wał korbowy zapewniały możliwość podnoszenia mocy bez ingerencji w dół silnika 2JZ-GTE.

Kolejna ciekawostka to kształt tłoków. Zostały w nich wydrążone specjalne zagłębienia, dzięki którym specjalnie obniżono stopień sprężania jednostki. Zabieg ten zwykle wykonuje się w momencie poddawania seryjnych jednostek tuningowi. Pod wpływem wtłoczenia większej objętości powietrza i paliwa zwiększa się stopień sprężania. Skutkuje to wystąpieniem ryzyka spalania stukowego, czyli niekontrolowanego spalania mieszanki paliwowo–powietrznej. Toyota wprowadziła takie rozwiązanie już w fazie produkcji, wiedząc, do jakich celów będzie używany trzylitrowy potwór.

Silnik 2JZ-GTE Toyoty – czy ma jakieś słabe punkty?

Każda jednostka spalinowa ma pewne słabe strony. W silniku 2JZ-GTE zastosowano żeliwny blok, odlewaną z aluminium głowicę, wytrzymałe kute korbowody i stalowy wał. Wszystko to zapewniało mu niezniszczalność.

Jednak tunerzy wskazują uwagę na to, że pewnym minusem jest system twin turbo. Dlatego w zdecydowanej większości jednostek poddawanych tuningowi zastępuje się ten układ jedną potężną turbosprężarką (zwykle 67 mm lub 86 mm), by jeszcze mocniej doładować silnik. Tak turbodoładowany motor może wygenerować nawet czterocyfrowe wyniki mocy. Oczywiście im mocniejszy tuning, tym mniej seryjnego osprzętu może skutecznie spełniać swoje funkcje. Dlatego po dwukrotnym zwiększeniu mocy należy wymienić np. pompę oleju, zastosować wydajniejsze wtryskiwacze i przede wszystkim zdjąć limitery prędkości.

Czy napęd 2JZ-GTE można jeszcze gdzieś kupić?

Zdecydowanie tak, ale od razu warto zaznaczyć, że nie będzie to tania inwestycja. Dlaczego? Wersje GE i GTE są niesamowicie rozchwytywane, bo jednostka jest chętnie swapowana do innych modeli aut. Na rodzimym rynku topowe wersje w świetnym stanie to koszt zwykle przekraczający 30 000 zł. Dlatego inwestor, chcący zamontować silnik 2JZ-GTE w swoim aucie, musi być zasobny w gotówkę. Dzisiaj konstrukcja ta przez niektórych jest traktowana jak inwestycja ze względu na stale rosnące ceny tego motoru.

Zobacz też:
Wycieraczki samochodowe – jak wybrać najlepsze i jak dobrać rozmiar wycieraczek do samochodu?

Silnik 2JZ-GTE – podsumowanie

Czy doczekamy jeszcze kiedyś również potężnego i w zasadzie niezniszczalnego motoru benzynowego? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jednak, widząc obecny trend motoryzacyjny, trudno się spodziewać powstania równie udanej konstrukcji. Dla osób, które nie są w stanie pozwolić sobie na taki napęd w aucie, pozostaje tylko włączyć sobie na YouTube kompilację niesamowitego dźwięku tego potwora. Uwaga jedynie na przesłuchiwanie takich materiałów w słuchawkach – można uszkodzić słuch.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...