Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik n54
silnik n54

Samochody

Silnik N54 – co warto wiedzieć o jednostce od BMW?

Silnik N54 zapewnia dużą moc, ale jest dość drogi w eksploatacji. Poszczególne odmiany cechują też się wyższą awaryjnością. Dowiedz się więcej na temat tej jednostki z naszego artykułu!

BMW stworzyło silnik N54 z dwoma niedużymi turbosprężarkami, co stanowiło zupełną nowość w ofercie producenta. Motor zebrał dobre recenzje, jednak wraz z użytkowaniem pojawiało się wiele problemów. Dlaczego? Najważniejsze informacje o N54 znajdziesz w naszym artykule!

Cechy charakterystyczne silnika N54 

Największą z nowości jest to, że konstrukcja zawiera dwie, nieduże turbosprężarki niskociśnieniowe, co minimalizuje opóźnienie turbo.

  1. Ciśnienie doładowania sięga 0,55 bar, a w pracy jednostki bierze też udział chłodnica międzystopniowa typu air-to-air. Ta technologia funkcjonuje pod nazwą TwinPower Turbo.
  2. Projektanci zdecydowali się też na otwartą pokrywę bloku jednostki napędowej, a także montaż elektrycznej pompy wodnej.
  3. Blok silnika zrobiono z aluminium.
  4. BMW wdrożyło też system Valvetronic ze zmiennym wzniosem zaworów.

Układ bezpośredniego wtrysku paliwa, który zastosowano w N54 – High Precision Injection – obejmuje wtryskiwacze piezoelektryczne.

Podobieństwa z poprzednimi wersjami jednostek

W przypadku silnika N54 istnieje wiele podobieństw z odmianą N53. Ma to związek z równoległym przebiegiem produkcji. Mowa o zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa, a także podwójnego systemu VANOS ze zmiennymi fazami rozrządu. Za sprawą wymienionych rozwiązań konstrukcyjnych N54 wytwarzało dodatkowe 45 KM i 108 Nm w porównaniu do wersji N52. 

Silnik BMW N54 – dane techniczne

Turbodoładowany silnik wykonano w konfiguracji prostej z układem zmiennych faz rozrządu DOHC po cztery zawory na cylinder. Skok tłoka równa się 89,6 mm a otwór cylindra to 84 mm. Z kolei stopień sprężania wynosi 10.2 a całkowita pojemność sięga 2979 cc. 

Motor benzynowy wyposażono w elektroniczny moduł sterujący Siemens MSD80, biturbo Mitsubishi TD03-10TK3. Rekomendowany olej to 5W-30, a pojemność zbiornika wynosi 6.5 l. 

Trzy odmiany jednostki N54B30

Dostępne są trzy odmiany jednostki N54B30 o mocy 306 KM, 326 KM i 340 KM przy 5 800 obr. w pierwszych dwóch przypadkach i 5 900 obr. w trzecim, a moment obrotowy to, kolejno 400 Nm, 450 Nm i 450 Nm. Poszczególne wersje montowano w modelach aut takich, jak:

  • N54B30 306 KM w: E60 535i (2007-2010), E90, E91, E92, E93, 335i (2007-2010), E82, E88 135i (2007-2010), X6 xDrive35i (2008-2010), Z4 sDrive35i (2009-2016);
  • N54B30 326 KM w: F01 740i (2008-2012);
  • N54B30 340 KM w: E82 1-series M Coupe i E89 Z4 sDrive35is.
Zobacz też:
Dlaczego w samochodzie występuje most napędowy? Jaką rolę odgrywa most napędowy przedni, tylny i środkowy? Budowa układu napędowego

Eksploatacja silnika N54 – najczęściej pojawiające się problemy

Jednostka jest uważana za dość awaryjną. Najczęściej pojawiające się usterki silnika N54 to te związane z układem chłodzenia, paliwa, turbosprężarki, a także wycieki oleju. Są to wady, które pojawiają się często, dlatego warto im się lepiej przyjrzeć.

Awarie systemu chłodniczego i niekontrolowane wycieki oleju

Problemy związane z układem chłodzenia występują przy przebiegu od około 60 tys. km do 100 tys. km. Awarie dotyczą zbiornika wyrównawczego i przewodów płynu chłodzącego. Wykazują podatność na pękanie, co skutkuje częstymi wyciekami. Pojawiają się też uszkodzenia elektrycznego wentylatora chłodzącego.

Powodem może być uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów, obudowy filtra czy miski olejowej. Najbardziej problematyczne są starsze modele silników o większym przebiegu. W takim przypadku zaleca się wymianę całej obudowy filtra i pokrywy oleju – to znacznie skuteczniejsze rozwiązanie niż zastąpienie starszych uszczelek nowymi.

Problemy z systemem paliwowym i turbosprężarką

Pojawiają się najczęściej w jednostkach przed modernizacją HPFP – wysokociśnieniowej pompy paliwowej, ten komponent cechował się dużą awaryjnością. W nowszych wersjach nie psuje się tak często. Drogi w eksploatacji jest także moduł LPFP EKP, który pobiera dużo prądu.

W przypadku turbiny dużym problemem jest charakterystyczne grzechotanie, co wpływa na większy hałas. Element ulega naturalnemu uszkodzeniu po przebyciu około 150 tys. km. Wadliwa jest też rura doładowania, która wykazuje podatność na pękanie – skutkuje to wyciekami.

Jak widzisz, silnik N54 to jednostka, którą można uznać za dość problematyczną. Sam musisz rozstrzygnąć, czy warto szukać takiego motoru do swojego auta.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...