BMW stworzyło silnik N54 z dwoma niedużymi turbosprężarkami, co stanowiło zupełną nowość w ofercie producenta. Motor zebrał dobre recenzje, jednak wraz z użytkowaniem pojawiało się wiele problemów. Dlaczego? Najważniejsze informacje o N54 znajdziesz w naszym artykule!

Cechy charakterystyczne silnika N54 

Największą z nowości jest to, że konstrukcja zawiera dwie, nieduże turbosprężarki niskociśnieniowe, co minimalizuje opóźnienie turbo.

  1. Ciśnienie doładowania sięga 0,55 bar, a w pracy jednostki bierze też udział chłodnica międzystopniowa typu air-to-air. Ta technologia funkcjonuje pod nazwą TwinPower Turbo.
  2. Projektanci zdecydowali się też na otwartą pokrywę bloku jednostki napędowej, a także montaż elektrycznej pompy wodnej.
  3. Blok silnika zrobiono z aluminium.
  4. BMW wdrożyło też system Valvetronic ze zmiennym wzniosem zaworów.

Układ bezpośredniego wtrysku paliwa, który zastosowano w N54 – High Precision Injection – obejmuje wtryskiwacze piezoelektryczne.

Podobieństwa z poprzednimi wersjami jednostek

W przypadku silnika N54 istnieje wiele podobieństw z odmianą N53. Ma to związek z równoległym przebiegiem produkcji.

Mowa o zastosowaniu bezpośredniego wtrysku paliwa, a także podwójnego systemu VANOS ze zmiennymi fazami rozrządu. Za sprawą wymienionych rozwiązań konstrukcyjnych N54 wytwarzało dodatkowe 45 KM i 108 Nm w porównaniu do wersji N52. 

Silnik BMW N54 – dane techniczne

Turbodoładowany silnik wykonano w konfiguracji prostej z układem zmiennych faz rozrządu DOHC po cztery zawory na cylinder. Skok tłoka równa się 89,6 mm a otwór cylindra to 84 mm. Z kolei stopień sprężania wynosi 10.2 a całkowita pojemność sięga 2979 cc. 

Motor benzynowy wyposażono w elektroniczny moduł sterujący Siemens MSD80, biturbo Mitsubishi TD03-10TK3. Rekomendowany olej to 5W-30, a pojemność zbiornika wynosi 6.5 l. 

Trzy odmiany jednostki N54B30

Dostępne są trzy odmiany jednostki N54B30 o mocy 306 KM, 326 KM i 340 KM przy 5 800 obr. w pierwszych dwóch przypadkach i 5 900 obr. w trzecim, a moment obrotowy to, kolejno 400 Nm, 450 Nm i 450 Nm. Poszczególne wersje montowano w modelach aut takich, jak:

  • N54B30 306 KM w: E60 535i (2007-2010), E90, E91, E92, E93, 335i (2007-2010), E82, E88 135i (2007-2010), X6 xDrive35i (2008-2010), Z4 sDrive35i (2009-2016);
  • N54B30 326 KM w: F01 740i (2008-2012);
  • N54B30 340 KM w: E82 1-series M Coupe i E89 Z4 sDrive35is.

Eksploatacja silnika N54 – najczęściej pojawiające się problemy

Jednostka jest uważana za dość awaryjną. Najczęściej pojawiające się usterki silnika N54 to te związane z układem chłodzenia, paliwa, turbosprężarki, a także wycieki oleju. Są to wady, które pojawiają się często, dlatego warto im się lepiej przyjrzeć.

Awarie systemu chłodniczego i niekontrolowane wycieki oleju

Problemy związane z układem chłodzenia występują przy przebiegu od około 60 tys. km do 100 tys. km. Awarie dotyczą zbiornika wyrównawczego i przewodów płynu chłodzącego. Wykazują podatność na pękanie, co skutkuje częstymi wyciekami. Pojawiają się też uszkodzenia elektrycznego wentylatora chłodzącego.

Powodem może być uszkodzona uszczelka pokrywy zaworów, obudowy filtra czy miski olejowej. Najbardziej problematyczne są starsze modele silników o większym przebiegu. W takim przypadku zaleca się wymianę całej obudowy filtra i pokrywy oleju – to znacznie skuteczniejsze rozwiązanie niż zastąpienie starszych uszczelek nowymi.

Problemy z systemem paliwowym i turbosprężarką

Pojawiają się najczęściej w jednostkach przed modernizacją HPFP – wysokociśnieniowej pompy paliwowej, ten komponent cechował się dużą awaryjnością. W nowszych wersjach nie psuje się tak często. Drogi w eksploatacji jest także moduł LPFP EKP, który pobiera dużo prądu.

W przypadku turbiny dużym problemem jest charakterystyczne grzechotanie, co wpływa na większy hałas. Element ulega naturalnemu uszkodzeniu po przebyciu około 150 tys. km. Wadliwa jest też rura doładowania, która wykazuje podatność na pękanie – skutkuje to wyciekami.

Jak widzisz, silnik N54 to jednostka, którą można uznać za dość problematyczną. Sam musisz rozstrzygnąć, czy warto szukać takiego motoru do swojego auta.

Archiwum: maj 2022