Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik r32
silnik r32

Samochody

Silnik R32 – dane techniczne i eksploatacja

Silnik R32 jest znany głównie z modeli VW Golf R32 Mk4 i Mk5. Jednostkę montowano również w pojazdach marki Audi – m.in. w modelu A3. Dowiedz się więcej na temat tego silnika już teraz z naszego artykułu!

Silnik R32 klasyfikuje się jako jednostkę o typowo sportowej charakterystyce, zapewniającą wysokie osiągi i dostarczającą spore emocje w trakcie jazdy. Auta z tym motorem pod maską są oznaczone unikalną plakietką z literą „R” na grillu, przednich błotnikach, a także bagażniku auta. Przedstawiamy najważniejsze informacje o R32.

Volkswagen R – oznaczenie modeli sportowych o wysokich osiągach

Warto dowiedzieć się więcej na temat specjalnej submarki niemieckiego koncernu, która jest kojarzona z autami zapewniającymi duża dawkę wrażeń i niesamowitą przyjemność. Mowa tutaj o spółce Volkswagen R.

Stworzono ją w 2010 roku na potrzeby dystrybucji sportowych jednostek o wysokich osiągach – zastąpiła spółkę VW Individual GmbH powstałą w 2003 roku. Oznaczenie „R” dotyczy także modeli aut GT, GTI, GLI, GTE i GTD a produkty submarki Volkswagena są dostępne w aż 70 różnych krajach.

Seria R zadebiutowała w 2003 roku wraz z premierą Golfa IV R32. Osiągał on moc 177 kW (241 KM). Aktualne modele z tej serii to:

  • Golf R;
  • Golf R Variant;
  • T-Roc R;
  • Arteon R;
  • Arteon R Shooting Brake;
  • Tiguan R;
  • Touareg R.

Dane techniczne R32

VW R32 jest czterosuwową, wolnossącą, benzynową jednostką o pojemności 3,2 l w konfiguracji VR, której produkcja rozpoczęła się w 2003 roku. Ma wielopunktowy wtrysk paliwa oraz sześć cylindrów i po cztery zawory na cylinder w układzie DOHC.

W zależności od wybranego modelu stopień sprężania wynosi 11.3:1 lub 10.9:1, a jednostka generuje moc 235 lub 250 KM przy momencie obrotowym 2,500–3,000. W przypadku tej jednostki wymiana oleju powinna być wykonywana co 15 tys. kilometrów lub co 12 miesięcy. Do najpopularniejszych modeli aut, w których stosowano silnik R32, zalicza się Volkswagen Golf Mk5 R32, VW Transporter T5, Audi A3 oraz Audi TT.

Silnik R32 – charakterystyka konstrukcji

Projektanci zastosowali blok cylindrów wykonany z żeliwa szarego z 15-stopniowym kątem nachylenia pomiędzy ściankami cylindrów. Są one też przesunięte o 12,5 milimetrów od środka wału korbowego wykonanego z kutej matrycowo stali – w tym elemencie przerwa pomiędzy poszczególnymi cylindrami wynosi 120 stopni. 

Zobacz też:
Badanie techniczne pojazdu – cena, przebieg, konsekwencje spóźnienia

Za sprawą wąskiego kąta zlikwidowano potrzebę zastosowania oddzielnych głowic dla każdego bloku cylindrów. Z tego powodu silnik R32 ma na wyposażeniu pojedynczą głowicę ze stopu aluminium oraz podwójne wałki rozrządu. 

Jakie jeszcze rozwiązania konstrukcyjne zastosowano?

W przypadku R32 zdecydowano się również na rolkowy łańcuch rozrządu simplex. Jednostka ma też cztery zawory na cylinder, co daje łącznie 24 otwory. Trzeba też zauważyć, że każdy wałek rozrządu ma 12 krzywek, co sprawia, że przedni wałek steruje zaworami dolotowymi, a tylny wylotowymi. Sam układ rozrządu wyposażono w niskotarciowe, rolkowe dźwignie zaworowe z automatyczną, hydrauliczną regulacją luzu zaworowego.

Sterowanie elektroniczne R32

Jednostka zawiera komponenty sterowane elektronicznie. Jedynym z nich jest zmienny kolektor dolotowy dwuprzewodowy. Motor 3.2 V6 wyposażono w elektroniczny układ zapłonowy z sześcioma pojedynczymi cewkami zapłonowymi dla każdego cylindra. Zastosowano też elektroniczny korpus przepustnicy typu Drive By Wire. Za sterowanie pracy motoru odpowiada z kolei jednostka sterująca ECU Bosch Motronic ME 7.1.1.

Użytkowanie R32 – czy silnik sprawia dużo problemów?

Do najczęściej występujących problemów z silnikiem R32 należy zaliczyć awarie napinacza paska zębatego. W trakcie użytkowania właściciele pojazdów wyposażonych w R32 zwracali również uwagę na usterki dotyczące prawidłowego funkcjonowania pakietu cewek – z tego powodu silnik się zacinał.

Auta wyposażone w R32 pobierają także dość dużą ilość paliwa. Zbyt mocno obciążenie jednostki sprawia, że pojawiają się awarie związane ze śrubami koła zamachowego, które mogą pękać lub same się odkręcać. Jednak ogólnie silnik R32 nie jest zbyt awaryjny. Żywotność znacznie przekracza 250000 km a kultura pracy stoi na wysokim poziomie.

Jak widzisz, jednostka wykorzystywana w autach VW i Audi nie jest wolna od niedociągnięć, jednak ma swoje zalety. Rozwiązania konstrukcyjne na pewno są ciekawe, a rozsądna eksploatacja sprawi, że motor powinien posłużyć przez długi czas.

Fot. główne: The Car Spy via Flickr, CC BY 2.0

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...