Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

sprzęgło wiskotyczne
sprzęgło wiskotyczne

Porady

Sprzęgło wiskotyczne – czym jest, jak działa i jak rozpoznać objawy jego uszkodzenia?

Z perspektywy kierowcy sprzęgło to nic innego, jak jeden z pedałów w samochodzie, pozwalający na płynną zmianę biegów. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istnieje co najmniej kilka rodzajów sprzęgieł, a jednym z nich jest sprzęgło wiskotyczne. Czym jest, za co odpowiada w samochodzie i jak rozpoznać objawy jego uszkodzenia?

Wiskotyczne sprzęgło – budowa i funkcje

Sprzęgło wiskotyczne to sprzęgło automatyczne, o prostej konstrukcji i wielu zastosowaniach. Wewnątrz obudowy takiego sprzęgła są dwa zespoły tarcz umieszczonych naprzemiennie. Jeden zespół zamknięty jest w obudowie, zaś drugi osadzony jest na wałku sprzęgła. Tarcze mogą się nieznacznie przesuwać osiowo. Całe sprzęgło wiskotyczne zamknięte jest szczelnie i wypełnione olejem silnikowym lub płynem kinetycznym. Umieszczone może być w układzie chłodzącym samochodu lub pomiędzy wałkiem wyjściowym skrzyni biegów, a osią napędzaną, np. przed tylnym mostem, w przypadku przenoszenia siły napędowej pomiędzy osiami pojazdu.

Jak działa sprzęgło wiskotyczne? 

Model działania wiskotycznego sprzęgła opiera się na zasadzie czysto mechanicznej. Moment załączenia i rozłączenia sprzęgła zbiega się z tym, kiedy płyn znajdujący się w nim pod wpływem temperatury powoli doprowadza do zakleszczenia się elementów sprzęgła na wałku prowadzącym od silnika. Osadzony na sprzęgle wiskotycznym wiatrak zaczyna się w takiej chwili kręcić.

Sprzęgło wiskotyczne w układzie chłodzenia

Każdy silnik spalinowy w samochodzie wymaga smarowania oraz odpowiedniego chłodzenia. Nie ma przy tym większego znaczenia, czy napędzany jest benzyną, ropą czy LPG. Za chłodzenie odpowiada układ chłodniczy i krążący w nim płyn. Po nagrzaniu zostaje on przekierowany do chłodnicy. W trakcie zwykłej jazdy samochodem, obieg płynu w chłodnicy chłodzonej pędem powietrza w twoim aucie jest wystarczający. 

W układzie przenoszenia napędu i w układzie chłodzenia silnika wykorzystywane jest sprzęgło wiskotyczne. Odgrywa ono bardzo ważną rolę przy jeździe w warunkach mogących doprowadzić do przegrzania silnika. Kiedy poruszasz się w korkach w mieście, na krótkich odcinkach lub też na dworze panuje upał, wówczas chłodnica okazuje się niewystarczająca do ochłodzenia płynu. Aby wykluczyć ryzyko przegrzania jednostki napędowej uruchamiany jest wtedy wentylator chłodnicy, który sterowany najczęściej za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Przedmuchuje on duże ilości powietrza przez chłodnicę.

Zobacz też:
Jak odpowietrzyć układ chłodzenia w samochodzie? Odpowietrzanie układu chłodzenia krok po kroku

Sprzęgło wiskotyczne w samochodach 4×4

Producenci samochodów od wielu lat montują sprzęgła wiskotyczne. Odpowiadają one za rozdzielanie siły napędowej między tylną i przednią osią, np. w SUV-ach czy crossoverach, dzięki czemu można wykluczyć konieczność stosowania innych, kosztownych mechanizmów. Sprzęgło wiskotyczne nazywane jest wówczas również lepkościowym lub wiskozowym. W układach napędowych 4×4 sprzęgło wiskotyczne włącza napęd na jedną z osi, najczęściej tylną, w przypadku wystąpienia poślizgu kół.

Sprzęgło wiskotyczne – objawy uszkodzenia

W układzie przeniesienia siły napędowej najbardziej wyraźnym objawem uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego będzie głośna praca całego mechanizmu – charakterystyczne grzechotanie. Możesz zauważyć też brak rozłączania napędu na cztery koła, kiedy poruszasz się samochodem w warunkach doskonałej przyczepności. W tym przypadku problem ze sprzęgłem wiskotycznym może dotyczyć zbyt małej ilości oleju w sprzęgle lub uszkodzenia mechanicznego tej części pojazdu.

Jakie są inne, niepokojące symptomy usterki? Objawy uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego mogą być jednoznaczne. Na ekranie komputera pokładowego pojawi się komunikat dotyczący usterki wraz z ikoną dotyczącą sprawdzenia silnika i jego układów. Jeśli problemem jest przegrzanie układu, wystarczy odczekać kilkanaście minut. Temperatura spadnie, układ ochłodzi się, a sprzęgło wiskotyczne zacznie pracować prawidłowo.

Stan sprzęgła wiskotycznego warto kontrolować na bieżąco, w trakcie każdej wizyty w serwisie. Jeśli ślady uszkodzeń mechanicznych są wyraźne i widoczne lub też zdarzają się wycieki, sprawdź, w jakim stanie jest ta część auta.

Jak sprawdzić sprzęgło wiskotyczne wentylatora? 

Zdarza się, że przy zakleszczeniu się na stałe sprzęgła, nadal uruchamiany jest wentylator chłodnicy. Ma to jednak miejsce przy starcie silnika, a nie przy przegrzaniu układu. W takim przypadku musisz szybko zdiagnozować problem, ponieważ pompa wody i cały układ rozrządu pozostają pod dużym obciążeniem.

W odwrotnej sytuacji sprzęgło wiskotyczne może się w ogóle nie załączać, przez co wiatrak nie będzie chłodził płynu w chłodnicy. Wychwycisz to po wyższej i stale rosnącej temperaturze silnika.

Zobacz też:
Mandat z fotoradaru – czy można go uniknąć? Po jakim czasie przychodzi?

Czy regeneracja sprzęgła wiskotycznego jest opłacalna?

Jeśli mechanik oceni, że ta część pojazdu jest uszkodzona, można zastanowić się nad tym, czy da się ją zregenerować, czy będziesz musiał kupić nowe sprzęgło wiskotyczne. Regeneracja wiskotycznego sprzęgła oczywiście pociągnie za sobą niższe koszty niż zakup nowej części. Zwykle jej koszt oscyluje w granicach 3-8 tys. zł, w zależności od stopnia zaawansowania układu.

W praktyce nie ma możliwości, by naprawić zepsute sprzęgło wiskotyczne. Jego uszkodzenie wiąże się zazwyczaj z koniecznością wymiany tego elementu na nowy. Warto wybrać renomowanego dostawcę sprzęgieł wiskotycznych, który zagwarantuje, że części były przechowywane we właściwy sposób. Dzięki temu zyskasz pewność, że nowe sprzęgło będzie działało sprawnie przez długi czas.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Sprawdź także

Eksploatacja

Jeśli masz auto z automatyczną skrzynią biegów i elektromechanicznym hamulcem postojowym, bardzo prawdopodobne jest, że masz również system auto hold. Powoduje on samoistne zaciąganie...

Eksploatacja

Osoby, które chcą nadać swojemu autu więcej sportowego zacięcia, często decydują się na modyfikacje pojazdu. Wiele z tych zmian obliczonych jest na uzyskanie określonego...

Eksploatacja

Jak wskazuje nazwa, moduł komfortu odpowiada za uprzyjemnienie podróży kierowcy i pasażerom. W obecnie produkowanych pojazdach jest normą i steruje wieloma urządzeniami elektronicznymi, które...

Eksploatacja

Auta wyposażone w jednostki spalinowe mają kolektor dolotowy. Nazywa się go również kolektorem ssącym, ponieważ odpowiada za dostarczenie powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej do komory...

Bezpieczeństwo

Większość oznaczeń pojawiających się na ekranie pulpitu w samochodzie jest łatwa do rozpoznania. Zielone lampki są typowo informacyjne, a należą do nich chociażby wskazania...

Eksploatacja

Przekazywanie energii z silnika na koła to jedno z zadań układu tłokowo-korbowego. Jest on zbudowany z wielu części, a jednym z nich jest korbowód....

Eksploatacja

Czy jesteś w gronie tych osób, które uważają, że im większa liczba oktanowa, tym lepiej? najczęściej spotkasz się z dwoma liczbami oktanowymi: 95 i...

Eksploatacja

„Zima zaskoczyła kierowców”. Oklepane i (niestety) nadal mające potwierdzenie w rzeczywistości stwierdzenie jest przytaczane w sieci i w programach informacyjnych za każdym razem, gdy...

Eksploatacja

Kierowcy i piesi są zobowiązani stosować się do oznaczeń widocznych na drogach, parkingach, chodnikach czy występujących w innych miejscach ruchu publicznego. O ograniczeniach i...

Eksploatacja

Kierowca zazwyczaj orientuje się, że geometria kół nie jest prawidłowa, gdy auto nie reaguje zgodnie z jego poleceniami. Jeśli właśnie taki problem masz w...

Zobacz także

Prawo

Kierowanie samochodem bez prawa jazdy może odnosić się do dwóch rodzajów sytuacji. Kierujący albo nie ma dokumentu przy sobie podczas prowadzenia samochodu, albo nie...

Wiedza

Deska rozdzielcza samochodu jest elementem pojazdu, na którym znajdują się zegary czy liczniki pozwalające na kontrolowanie prędkości jazdy i liczby obrotów silnika na minutę....

Bezpieczeństwo

Podróżowanie z dzieckiem samochodem to niewątpliwie stresowa sytuacja dla każdego rodzica. Bezpieczeństwo pociechy jest bowiem najważniejsze. Na drodze może wydarzyć się wszystko, począwszy od...

Porady

Zarejestrowanie pojazdu to obowiązek każdego nabywcy auta. Bez względu na to, czy samochód jest całkiem nowy – z salonu, sprowadzony z zagranicy czy odkupiony...

Wiedza

Standardem wyposażenia w pojazdach produkowanych przed laty było wspomaganie kierownicy. Z czasem pojawił się również ABS, czyli system, który uniemożliwia blokowanie się kół podczas...

Porady

Bez względu na to, czy sprzedaż samochodu związana jest z chęcią zakupienia nowego, czy kłopotami finansowymi, oznacza konieczność przygotowania solidnego planu działania. Z naszego...

Prawo

O szkodzie całkowitej można usłyszeć z ust pracownika pomocy drogowej, rzeczoznawcy i likwidatora z firmy ubezpieczeniowej czy serwisanta. Właściciel samochodu po poznaniu takiej diagnozy...

Porady

Podczas zakupu nowego samochodu z pewnością zwracasz uwagę nie tylko na jego możliwości, ale także wygląd i funkcjonalność. A na nie w dużej mierze...