Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tłumik
tłumik

Samochody

Tłumik jako element układu wydechowego – konstrukcja, budowa, znaczenie dla silnika

Tłumik to jeden z najistotniejszych elementów układu wydechowego w pojazdach. Co tłumi ten element? To część, która odpowiada za zmniejszanie drgań oraz wycisza jednostkę. Co warto wiedzieć o tłumikach do auta? To wszystko znajdziesz w artykule!

Jeśli jeździsz autem z silnikiem spalinowym, na 100% masz w nim również układ wydechowy. Jest on niezbędny w samochodzie. Z komory spalania odprowadza substancje powstałe na skutek zapłonu mieszanki. Składa się z kilku części, a jedną z istotniejszych jest tłumik. Nazwa tego elementu już coś sugeruje. Odpowiada on za pochłanianie drgań wywołanych ruchem cząstek i pozwala wyciszyć działanie jednostki napędowej. Jak jest zbudowany ten mechanizm i jaką odgrywa rolę? Przeczytaj i sprawdź!

Jak działa tłumik samochodowy – charakterystyka

W autach konstruowanych dziesiątki lat temu nie zwracano uwagi na walory akustyczne pojazdu. Dlatego układ wydechowy składał się zazwyczaj z prostej rury bez dodatkowych tłumików ani finezyjnych kształtów. Obecnie tłumik jest integralnym elementem układu, który odpowiada za odprowadzanie gazów z silnika. Jego budowa jest pomyślana tak, by mógł pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin. Te ostatnie to cząsteczki gazowe i stałe, które na skutek przemieszczania się generują dźwięki.

Tłumienie drgań a mocowanie układu wydechowego

Jak pewnie wiesz (a jeśli nie, to zaraz będziesz wiedział), elementy systemu odprowadzania spalin umieszcza się na wieszakach gumowych. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty – na skutek różnych obrotów silnika częstotliwość drgań jest zmienna. Gdyby układ wydechowy był sztywno zespolony z podwoziem auta, bardzo szybko mógłby zostać uszkodzony. Poza tym, mnóstwo wibracji i drgań przedostawałoby się poprzez konstrukcję auta do jego wnętrza, pogarszając komfort jazdy.

Rodzaje tłumików w pojazdach spalinowych

Charakterystyka silników jest różna, dlatego trzeba w każdym z nich stosować odmienne elementy układu wydechowego. Nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin. Na rynku możesz znaleźć tłumiki, które pochłaniają je na różne sposoby. Można je podzielić na 4 podstawowe grupy:

  • tłumiki absorpcyjne;
  • tłumiki refleksyjne;
  • tłumiki interferencyjne;
  • tłumiki kombinowane.

Tłumik absorpcyjny

Tłumik tego typu składa się z perforowanych rur. Spaliny wydostają się w tłumiku przez odpowiednio przygotowane otwory i napotykają materiał pochłaniający fale. Na skutek ruchu cząsteczek ciśnienie zwiększa się lub zmniejsza. W ten sposób pochłaniana jest część energii, a głośność jednostki zostaje stłumiona.

Tłumik refleksyjny

Taki tłumik korzysta z przegród lub zmiennych średnic rur wydechowych. Fala spalin odbija się od napotkanych przeszkód, dzięki czemu dochodzi do zneutralizowania ich energii. Układ refleksyjny może być bocznikowy lub szeregowy. Pierwszy z wymienionych ma dodatkowy kanał tłumiący drgania, a drugi zawiera w sobie odpowiednie elementy zapewniające pochłanianie drgań.

Tłumik interferencyjny

W takim tłumiku zastosowano różne długości kanałów wylotowych. Spaliny wydostają się z komory silnika i trafiają do układu wydechowego, gdzie tłumiki mają różne długości i idą w różnych kierunkach. Zanim cząsteczki wydostaną się do atmosfery, kanały łączą się ze sobą. To powoduje samoczynne zneutralizowanie się fal o różnym stopniu pulsacji.

Tłumik kombinowany

Każda z powyższych konstrukcji ma swoje wady. Żaden z tych tłumików nie może zneutralizować drgań w pełnym zakresie obrotów pracy silnika. Niektóre świetnie radzą sobie z dźwiękami o niskiej częstotliwości, a inne z tymi o wysokiej. Dlatego w obecnie produkowanych pojazdach wykorzystuje się tłumik kombinowany. Jak sugeruje nazwa, łączy on kilka sposobów na pochłanianie drgań spalin, aby skuteczność była jak największa.

Tłumik samochodowy i jego miejsce w układzie wydechowym

Klienta zdecydowanie częściej od sposobu budowy interesuje miejsce instalacji tłumika w układzie odprowadzania spalin.

W tym podziale można wyróżnić 3 rodzaje tłumików:

  • początkowe;
  • środkowe;
  • końcowe.

Tłumik końcowy – jaką pełni funkcję?

Zdecydowanie najczęściej wymienianym elementem wydechu jest tłumik, który znajduje się na końcu układu. Gdy jest właśnie tam, wzrasta ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Tłumik wydechowy ma także spory wpływ na ostateczny dźwięk, jaki powstaje na skutek pracy silnika, a żeby był odpowiedni, czasem trzeba ten element wymienić.

Tłumik sportowy – czym właściwie jest?

Niektórzy mogą się rozczarować, ponieważ sama zmiana tłumika końcowego na sportowy nie zwiększy osiągów silnika. Dlaczego? Tłumik umieszczony na końcu układu ma marginalny wpływ na moc. Jest za to nieodzownym elementem tuningu optycznego i akustycznego. Taka część zamontowana pod zderzakiem sprawia, że auto wygląda na usportowione i generuje nieco zmieniony (często bardziej basowy) dźwięk.

Tłumik do auta a podnoszenie mocy silnika

Jeśli rzeczywiście chcesz odczuć przyrost mocy, nieodzowna jest wymiana kompletnego układu wydechowego. Największy wpływ na ograniczenie mocy jednostki mają kolektor wydechowy i katalizator, a także średnica samego wydechu. Wiesz już, jak działa tłumik i rozumiesz, że nie ma on aż tak dużego wpływu na osiąganą moc. Tuning tego elementu jest sensowny tylko przy modyfikacjach całego układu wydechowego.

Tłumiki do samochodów osobowych – ceny części

Ile kosztuje tłumik? Cena nie powinna być wysoka, jeśli masz nieco starsze auto. Przykładem może być jeden z popularniejszych modeli aut osobowych, czyli Audi A4 B5 1.9 TDI. Koszt nowego tłumika końcowego to ok. 160-200 zł. Im nowsze auto, tym więcej przyjdzie ci zapłacić. Co oczywiste, najwięcej kosztują tłumiki końcowe w autach klasy premium i sportowych. Nie powinieneś być zdziwiony kosztem kilku tysięcy złotych w przypadku sportowych aktywnych tłumików.

Tłumiki samochodowe – ich funkcje w aucie

Tłumik ma za zadanie przede wszystkim pochłaniać drgania. Raczej nie produkuje się tych mechanizmów pod kątem zmiany charakterystyki pracy jednostki. Auta miejskie oraz te z segmentów B i C mają być ciche i komfortowe. Nieco inaczej jest w przypadku pojazdów, które mają mocne jednostki napędowe i tych o charakterystyce sportowej. W nich tłumiki dodatkowo mają usprawniać przepływ gazów, co pozwala generować odpowiedni dźwięk i maksymalne osiągi.

Zmiana tłumika na „sportowy” często zmienia tylko dźwięk i osiągi, ale te ostatnie będą gorsze niż wcześniej. Dlatego najlepiej w ogóle nie dotykaj tej części wydechu bez ingerencji w inne jego podzespoły. Tylko całościowy tuning układu pozwoli ci zwiększyć moc. Pamiętaj też, że policja może skutecznie – nomen omen – stłumić twój entuzjazm do głośnego wydechu badaniem kontrolnym i mandatem w wysokości nawet 300 zł. Miej zatem na uwadze, że tłumik może być głośny, ale są jasne przepisy dotyczące norm hałasu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grand Prix Arabii Saudyjskiej to przedostatnia runda tegorocznych mistrzostw i kolejny debiut w kalendarzu F1. Tor Jeddah Corniche Circuit to nowa lokalizacja dla wszystkich...

Ciekawostki

Zamarznięte szyby od środka to problem, który dotyka wielu kierowców. Zdarza się szczególnie zimą, jeśli nie dbasz odpowiednio o swój pojazd. Jak sobie z...

Ciekawostki

Jednym z problemów kierowcy samochodu może być woda w paliwie. Objawy najlepiej rozpoznać jak najszybciej. W innym wypadku może dojść nawet do zniszczenia silnika!...

Ciekawostki

Jeśli masz zamarznięte paliwo, objawy widać już na pierwszy rzut oka. Co zrobić, jeśli do tego dojdzie? I jak do tego nie dopuścić? Warto...

Ciekawostki

Prowadzenie auta zimą może być naprawdę niebezpieczne, nawet jeśli jesteś doświadczonym kierowcą. Dlatego warto poznać kilka zasad dotyczących hamowania na lodzie. Przeczytaj artykuł i...

Wiadomości

Mistrzostwa Świata FIM SuperEnduro. W sobotę 4 grudnia najlepsi zawodnicy rozpoczną rywalizację o tytuł mistrza świata w Łodzi. Na Atlas Arenie nie zabraknie również...

Wiadomości

Czernikowo. Wypadek samochodu OSP, który czołowo zderzył się z pojazdem ciężarowym. W wyniku poniesionych obrażeń zginęło dwoje strażaków, a kolejnych trzech zostało rannych. W...

Wiadomości

Car of the Year. Znamy 7 finalistów tegorocznego plebiscytu. Jeden z nich 28 lutego 2022 r. zostanie laureatem tej prestiżowej nagrody. Co ciekawe tylko...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Ciekawostki

Mężczyźni kochają modę i sport. Umiejętne połączenie tych dwóch dziedzin sprawia, że idealnym pomysłem na prezent może okazać się zegarek inspirowany motoryzacją. Niezależnie od...

Zobacz także

Wiadomości

Wypadek S8. Dzisiaj 25 listopada na trasie pomiędzy węzłami Janki a Opacz doszło do zderzenia dwóch ciężarówek i samochodu osobowego. Ranna została jedna osoba....

Wiadomości

Nowe znaki drogowe zaczną obowiązywać w Polsce już od 2 grudnia. Szczególnie ten fakt powinien zainteresować kierowców samochodów elektrycznych, ponieważ część nowych znaków będzie...

Wiadomości

Warszawa. Dzisiaj 29 listopada doszło do wypadku na ulicy Radzymińskiej. W zdarzeniu wzięły udział trzy samochody osobowe i autobus miejski. Nikt nie został poszkodowany,...

Wiadomości

Sir Frank Williams nie żyje. Twórca i wieloletni szef zespołu ekipy Williams Racing zmarł w niedzielę 28 listopada w wieku 79 lat. Smutny komunikat...

Wiadomości

Wypadek na S8. Dzisiaj 30 listopada na drodze ekspresowej doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych. Nie wiadomo nic o potencjalnych ofiarach bądź poszkodowanych. Policja...

Wiadomości

Wyższy taryfikator mandatów, który zgodnie z lipcowymi zapowiedziami rzecznika rządu Piotra Müllera miały obowiązywać od 1 grudnia br. został odroczony. Wiele wskazuje na to,...

Wiadomości

Odcinkowy pomiar prędkości na S8 w Warszawie działa od 23 listopada i już w ciągu pierwszej doby od jego uruchomienia zdołał przyczynić się do...

Wiadomości

F1. Aston Martin zatrudnił Erica Blandina, głównego aerodynamika Mercedesa. Brytyjczyk pracuje w teamie z Brackley od maja 2011 r., a od września 2017 r....