Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tłumik
tłumik

Samochody

Tłumik jako element układu wydechowego – konstrukcja, budowa, znaczenie dla silnika

Tłumik to jeden z najistotniejszych elementów układu wydechowego w pojazdach. Co tłumi ten element? To część, która odpowiada za zmniejszanie drgań oraz wycisza jednostkę. Co warto wiedzieć o tłumikach do auta? To wszystko znajdziesz w artykule!

Jeśli jeździsz autem z silnikiem spalinowym, na 100% masz w nim również układ wydechowy. Jest on niezbędny w samochodzie. Z komory spalania odprowadza substancje powstałe na skutek zapłonu mieszanki. Składa się z kilku części, a jedną z istotniejszych jest tłumik. Nazwa tego elementu już coś sugeruje. Odpowiada on za pochłanianie drgań wywołanych ruchem cząstek i pozwala wyciszyć działanie jednostki napędowej. Jak jest zbudowany ten mechanizm i jaką odgrywa rolę? Przeczytaj i sprawdź!

Jak działa tłumik samochodowy – charakterystyka

W autach konstruowanych dziesiątki lat temu nie zwracano uwagi na walory akustyczne pojazdu. Dlatego układ wydechowy składał się zazwyczaj z prostej rury bez dodatkowych tłumików ani finezyjnych kształtów. Obecnie tłumik jest integralnym elementem układu, który odpowiada za odprowadzanie gazów z silnika. Jego budowa jest pomyślana tak, by mógł pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin. Te ostatnie to cząsteczki gazowe i stałe, które na skutek przemieszczania się generują dźwięki.

Tłumienie drgań a mocowanie układu wydechowego

Jak pewnie wiesz (a jeśli nie, to zaraz będziesz wiedział), elementy systemu odprowadzania spalin umieszcza się na wieszakach gumowych. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty – na skutek różnych obrotów silnika częstotliwość drgań jest zmienna. Gdyby układ wydechowy był sztywno zespolony z podwoziem auta, bardzo szybko mógłby zostać uszkodzony. Poza tym, mnóstwo wibracji i drgań przedostawałoby się poprzez konstrukcję auta do jego wnętrza, pogarszając komfort jazdy.

Rodzaje tłumików w pojazdach spalinowych

Charakterystyka silników jest różna, dlatego trzeba w każdym z nich stosować odmienne elementy układu wydechowego. Nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin. Na rynku możesz znaleźć tłumiki, które pochłaniają je na różne sposoby. Można je podzielić na 4 podstawowe grupy:

  • tłumiki absorpcyjne;
  • tłumiki refleksyjne;
  • tłumiki interferencyjne;
  • tłumiki kombinowane.
Zobacz też:
Jak wyjść z poślizgu? Tego musisz się nauczyć!

Tłumik absorpcyjny

Tłumik tego typu składa się z perforowanych rur. Spaliny wydostają się w tłumiku przez odpowiednio przygotowane otwory i napotykają materiał pochłaniający fale. Na skutek ruchu cząsteczek ciśnienie zwiększa się lub zmniejsza. W ten sposób pochłaniana jest część energii, a głośność jednostki zostaje stłumiona.

Tłumik refleksyjny

Taki tłumik korzysta z przegród lub zmiennych średnic rur wydechowych. Fala spalin odbija się od napotkanych przeszkód, dzięki czemu dochodzi do zneutralizowania ich energii. Układ refleksyjny może być bocznikowy lub szeregowy. Pierwszy z wymienionych ma dodatkowy kanał tłumiący drgania, a drugi zawiera w sobie odpowiednie elementy zapewniające pochłanianie drgań.

Tłumik interferencyjny

W takim tłumiku zastosowano różne długości kanałów wylotowych. Spaliny wydostają się z komory silnika i trafiają do układu wydechowego, gdzie tłumiki mają różne długości i idą w różnych kierunkach. Zanim cząsteczki wydostaną się do atmosfery, kanały łączą się ze sobą. To powoduje samoczynne zneutralizowanie się fal o różnym stopniu pulsacji.

Tłumik kombinowany

Każda z powyższych konstrukcji ma swoje wady. Żaden z tych tłumików nie może zneutralizować drgań w pełnym zakresie obrotów pracy silnika. Niektóre świetnie radzą sobie z dźwiękami o niskiej częstotliwości, a inne z tymi o wysokiej. Dlatego w obecnie produkowanych pojazdach wykorzystuje się tłumik kombinowany. Jak sugeruje nazwa, łączy on kilka sposobów na pochłanianie drgań spalin, aby skuteczność była jak największa.

Tłumik samochodowy i jego miejsce w układzie wydechowym

Klienta zdecydowanie częściej od sposobu budowy interesuje miejsce instalacji tłumika w układzie odprowadzania spalin.

W tym podziale można wyróżnić 3 rodzaje tłumików:

  • początkowe;
  • środkowe;
  • końcowe.

Tłumik końcowy – jaką pełni funkcję?

Zdecydowanie najczęściej wymienianym elementem wydechu jest tłumik, który znajduje się na końcu układu. Gdy jest właśnie tam, wzrasta ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Tłumik wydechowy ma także spory wpływ na ostateczny dźwięk, jaki powstaje na skutek pracy silnika, a żeby był odpowiedni, czasem trzeba ten element wymienić.

Tłumik sportowy – czym właściwie jest?

Niektórzy mogą się rozczarować, ponieważ sama zmiana tłumika końcowego na sportowy nie zwiększy osiągów silnika. Dlaczego? Tłumik umieszczony na końcu układu ma marginalny wpływ na moc. Jest za to nieodzownym elementem tuningu optycznego i akustycznego. Taka część zamontowana pod zderzakiem sprawia, że auto wygląda na usportowione i generuje nieco zmieniony (często bardziej basowy) dźwięk.

Zobacz też:
Import aut z USA – zalety, wady, koszty, podpowiedzi

Tłumik do auta a podnoszenie mocy silnika

Jeśli rzeczywiście chcesz odczuć przyrost mocy, nieodzowna jest wymiana kompletnego układu wydechowego. Największy wpływ na ograniczenie mocy jednostki mają kolektor wydechowy i katalizator, a także średnica samego wydechu. Wiesz już, jak działa tłumik i rozumiesz, że nie ma on aż tak dużego wpływu na osiąganą moc. Tuning tego elementu jest sensowny tylko przy modyfikacjach całego układu wydechowego.

Tłumiki do samochodów osobowych – ceny części

Ile kosztuje tłumik? Cena nie powinna być wysoka, jeśli masz nieco starsze auto. Przykładem może być jeden z popularniejszych modeli aut osobowych, czyli Audi A4 B5 1.9 TDI. Koszt nowego tłumika końcowego to ok. 160-200 zł. Im nowsze auto, tym więcej przyjdzie ci zapłacić. Co oczywiste, najwięcej kosztują tłumiki końcowe w autach klasy premium i sportowych. Nie powinieneś być zdziwiony kosztem kilku tysięcy złotych w przypadku sportowych aktywnych tłumików.

Tłumiki samochodowe – ich funkcje w aucie

Tłumik ma za zadanie przede wszystkim pochłaniać drgania. Raczej nie produkuje się tych mechanizmów pod kątem zmiany charakterystyki pracy jednostki. Auta miejskie oraz te z segmentów B i C mają być ciche i komfortowe. Nieco inaczej jest w przypadku pojazdów, które mają mocne jednostki napędowe i tych o charakterystyce sportowej. W nich tłumiki dodatkowo mają usprawniać przepływ gazów, co pozwala generować odpowiedni dźwięk i maksymalne osiągi.

Zmiana tłumika na „sportowy” często zmienia tylko dźwięk i osiągi, ale te ostatnie będą gorsze niż wcześniej. Dlatego najlepiej w ogóle nie dotykaj tej części wydechu bez ingerencji w inne jego podzespoły. Tylko całościowy tuning układu pozwoli ci zwiększyć moc. Pamiętaj też, że policja może skutecznie – nomen omen – stłumić twój entuzjazm do głośnego wydechu badaniem kontrolnym i mandatem w wysokości nawet 300 zł. Miej zatem na uwadze, że tłumik może być głośny, ale są jasne przepisy dotyczące norm hałasu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...