Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tłumik
tłumik

Samochody

Tłumik jako element układu wydechowego – konstrukcja, budowa, znaczenie dla silnika

Tłumik to jeden z najistotniejszych elementów układu wydechowego w pojazdach. Co tłumi ten element? To część, która odpowiada za zmniejszanie drgań oraz wycisza jednostkę. Co warto wiedzieć o tłumikach do auta? To wszystko znajdziesz w artykule!

Jeśli jeździsz autem z silnikiem spalinowym, na 100% masz w nim również układ wydechowy. Jest on niezbędny w samochodzie. Z komory spalania odprowadza substancje powstałe na skutek zapłonu mieszanki. Składa się z kilku części, a jedną z istotniejszych jest tłumik. Nazwa tego elementu już coś sugeruje. Odpowiada on za pochłanianie drgań wywołanych ruchem cząstek i pozwala wyciszyć działanie jednostki napędowej. Jak jest zbudowany ten mechanizm i jaką odgrywa rolę? Przeczytaj i sprawdź!

Jak działa tłumik samochodowy – charakterystyka

W autach konstruowanych dziesiątki lat temu nie zwracano uwagi na walory akustyczne pojazdu. Dlatego układ wydechowy składał się zazwyczaj z prostej rury bez dodatkowych tłumików ani finezyjnych kształtów. Obecnie tłumik jest integralnym elementem układu, który odpowiada za odprowadzanie gazów z silnika. Jego budowa jest pomyślana tak, by mógł pochłaniać drgania wywołane przemieszczaniem się spalin. Te ostatnie to cząsteczki gazowe i stałe, które na skutek przemieszczania się generują dźwięki.

Tłumienie drgań a mocowanie układu wydechowego

Jak pewnie wiesz (a jeśli nie, to zaraz będziesz wiedział), elementy systemu odprowadzania spalin umieszcza się na wieszakach gumowych. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty – na skutek różnych obrotów silnika częstotliwość drgań jest zmienna. Gdyby układ wydechowy był sztywno zespolony z podwoziem auta, bardzo szybko mógłby zostać uszkodzony. Poza tym, mnóstwo wibracji i drgań przedostawałoby się poprzez konstrukcję auta do jego wnętrza, pogarszając komfort jazdy.

Zobacz też:
Rozrusznik – kluczowy element silnika spalinowego

Rodzaje tłumików w pojazdach spalinowych

Charakterystyka silników jest różna, dlatego trzeba w każdym z nich stosować odmienne elementy układu wydechowego. Nie ma jednego idealnego systemu tłumienia drgań spalin. Na rynku możesz znaleźć tłumiki, które pochłaniają je na różne sposoby. Można je podzielić na 4 podstawowe grupy:

  • tłumiki absorpcyjne;
  • tłumiki refleksyjne;
  • tłumiki interferencyjne;
  • tłumiki kombinowane.

Tłumik absorpcyjny

Tłumik tego typu składa się z perforowanych rur. Spaliny wydostają się w tłumiku przez odpowiednio przygotowane otwory i napotykają materiał pochłaniający fale. Na skutek ruchu cząsteczek ciśnienie zwiększa się lub zmniejsza. W ten sposób pochłaniana jest część energii, a głośność jednostki zostaje stłumiona.

Tłumik refleksyjny

Taki tłumik korzysta z przegród lub zmiennych średnic rur wydechowych. Fala spalin odbija się od napotkanych przeszkód, dzięki czemu dochodzi do zneutralizowania ich energii. Układ refleksyjny może być bocznikowy lub szeregowy. Pierwszy z wymienionych ma dodatkowy kanał tłumiący drgania, a drugi zawiera w sobie odpowiednie elementy zapewniające pochłanianie drgań.

Tłumik interferencyjny

W takim tłumiku zastosowano różne długości kanałów wylotowych. Spaliny wydostają się z komory silnika i trafiają do układu wydechowego, gdzie tłumiki mają różne długości i idą w różnych kierunkach. Zanim cząsteczki wydostaną się do atmosfery, kanały łączą się ze sobą. To powoduje samoczynne zneutralizowanie się fal o różnym stopniu pulsacji.

Tłumik kombinowany

Każda z powyższych konstrukcji ma swoje wady. Żaden z tych tłumików nie może zneutralizować drgań w pełnym zakresie obrotów pracy silnika. Niektóre świetnie radzą sobie z dźwiękami o niskiej częstotliwości, a inne z tymi o wysokiej. Dlatego w obecnie produkowanych pojazdach wykorzystuje się tłumik kombinowany. Jak sugeruje nazwa, łączy on kilka sposobów na pochłanianie drgań spalin, aby skuteczność była jak największa.

Tłumik samochodowy i jego miejsce w układzie wydechowym

Klienta zdecydowanie częściej od sposobu budowy interesuje miejsce instalacji tłumika w układzie odprowadzania spalin.

Zobacz też:
Co oznacza znak ryby na aucie?

W tym podziale można wyróżnić 3 rodzaje tłumików:

  • początkowe;
  • środkowe;
  • końcowe.

Tłumik końcowy – jaką pełni funkcję?

Zdecydowanie najczęściej wymienianym elementem wydechu jest tłumik, który znajduje się na końcu układu. Gdy jest właśnie tam, wzrasta ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia materiału. Tłumik wydechowy ma także spory wpływ na ostateczny dźwięk, jaki powstaje na skutek pracy silnika, a żeby był odpowiedni, czasem trzeba ten element wymienić.

Tłumik sportowy – czym właściwie jest?

Niektórzy mogą się rozczarować, ponieważ sama zmiana tłumika końcowego na sportowy nie zwiększy osiągów silnika. Dlaczego? Tłumik umieszczony na końcu układu ma marginalny wpływ na moc. Jest za to nieodzownym elementem tuningu optycznego i akustycznego. Taka część zamontowana pod zderzakiem sprawia, że auto wygląda na usportowione i generuje nieco zmieniony (często bardziej basowy) dźwięk.

Tłumik do auta a podnoszenie mocy silnika

Jeśli rzeczywiście chcesz odczuć przyrost mocy, nieodzowna jest wymiana kompletnego układu wydechowego. Największy wpływ na ograniczenie mocy jednostki mają kolektor wydechowy i katalizator, a także średnica samego wydechu. Wiesz już, jak działa tłumik i rozumiesz, że nie ma on aż tak dużego wpływu na osiąganą moc. Tuning tego elementu jest sensowny tylko przy modyfikacjach całego układu wydechowego.

Tłumiki do samochodów osobowych – ceny części

Ile kosztuje tłumik? Cena nie powinna być wysoka, jeśli masz nieco starsze auto. Przykładem może być jeden z popularniejszych modeli aut osobowych, czyli Audi A4 B5 1.9 TDI. Koszt nowego tłumika końcowego to ok. 160-200 zł. Im nowsze auto, tym więcej przyjdzie ci zapłacić. Co oczywiste, najwięcej kosztują tłumiki końcowe w autach klasy premium i sportowych. Nie powinieneś być zdziwiony kosztem kilku tysięcy złotych w przypadku sportowych aktywnych tłumików.

Zobacz też:
Kabriolety – więcej wiatru we włosach czy problemów na co dzień?

Tłumiki samochodowe – ich funkcje w aucie

Tłumik ma za zadanie przede wszystkim pochłaniać drgania. Raczej nie produkuje się tych mechanizmów pod kątem zmiany charakterystyki pracy jednostki. Auta miejskie oraz te z segmentów B i C mają być ciche i komfortowe. Nieco inaczej jest w przypadku pojazdów, które mają mocne jednostki napędowe i tych o charakterystyce sportowej. W nich tłumiki dodatkowo mają usprawniać przepływ gazów, co pozwala generować odpowiedni dźwięk i maksymalne osiągi.

Zmiana tłumika na „sportowy” często zmienia tylko dźwięk i osiągi, ale te ostatnie będą gorsze niż wcześniej. Dlatego najlepiej w ogóle nie dotykaj tej części wydechu bez ingerencji w inne jego podzespoły. Tylko całościowy tuning układu pozwoli ci zwiększyć moc. Pamiętaj też, że policja może skutecznie – nomen omen – stłumić twój entuzjazm do głośnego wydechu badaniem kontrolnym i mandatem w wysokości nawet 300 zł. Miej zatem na uwadze, że tłumik może być głośny, ale są jasne przepisy dotyczące norm hałasu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Zmienne fazy rozrządu to jeden ze sposobów na poprawienie osiągów silnika. Czym w zasadzie są? W jakich autach występują? Po czym je poznać? Sprawdź,...

Samochody

Poduszka powietrzna to jeden z niezbędnych elementów w aucie, który ma zapewnić bezpieczeństwo. Przeczytaj, jak działa, czy jest komfortowa dla pasażerów i kierowcy oraz...

Samochody

Awaryjne otwieranie samochodu to konieczność, jeśli zostawiłeś kluczyki wewnątrz, a nie masz zapasowego kompletu. Jak otworzyć zatrzaśnięty samochód? Sprawdź, w jaki sposób będziesz mógł...

Samochody

Common rail to system obecny w nowoczesnych samochodach z silnikiem Diesla. Czym jest to rozwiązanie i jak wyróżnia się na tle wtryskiwaczy i pompowtryskiwaczy?...

Samochody

Crossover jest samochodem, który łączy w sobie cechy różnych aut. Może więc być zarówno pojazdem, który sprawdzi się w nieco trudniejszym terenie, jak i...

Samochody

Wymiana sprzęgła czeka każdego kierowcę. Jak każdy element samochodu, tak i ten ulega zużyciu, a czasem się psuje. Jak jednak rozpoznać, że samochód wymaga...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Dokumenty

Wymiana prawa jazdy jest konieczna co jakiś czas. Będziesz musiał wyrobić nowy dokument, nawet jeśli ten dotychczasowy masz bezterminowo. Co ile lat trzeba wymieniać...

Ciekawostki

Stacja benzynowa to miejsce, które jako kierowca na pewno odwiedzasz regularnie. Czy jednak wiesz, jak działa? Ile jest stacji benzynowych w Polsce i co...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....

Zobacz także

Wiadomości

Wczoraj w Budzyniu doszło do wypadku samochodowego, w którym wzięły udział trzy pojazdy. Osobowy Opel zderzył się z ciężarówką, natomiast kierowca Forda wylądował w...

Wiadomości

Wczoraj w godzinach wieczornych policjanci z Dąbrowy Tarnowskiej ruszyli w pościg za kierowcą BMW, który przekroczył prędkość o 70 km/h i nie zatrzymał się...

Wiadomości

Tesla zamierza jeszcze w tym roku udostępnić swoje punkty ładowania dla innych producentów aut. Pierwsze kroki zostały w tym kierunku poczynione w Norwegii. Plany...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Samochody

Łańcuchy na koła są obowiązkiem w krajach o wyjątkowo intensywnie zaśnieżonych drogach. Co ciekawe, w Polsce również jest wymóg ich zakładania, ale nie na...

Wiadomości

Toyota nie zamierza promować Igrzysk Olimpijskich, które w najbliższy piątek rozpoczną się w Tokio. Japońska marka chce w ten sposób uniknąć powiązania z imprezą,...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Samochody

Oldtimery to samochody, które nie mają sztywnej definicji. W ujęciu Kodeksu drogowego są to pojazdy zarejestrowane jako zabytkowe lub umieszczone na liście przedmiotów muzealnych....