Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

wielowahacz
wielowahacz

Naprawy

Jak zbudowany jest wielowahacz i dlaczego nie zawsze jest to lepsze rozwiązanie? Sprawdź!

Komfort – to jest dzisiaj ważne dla posiadaczy aut. Wielowahacz zapewnia zdecydowaną poprawę w jakości prowadzenia względem kolumny McPhersona. Nie jest jednak pozbawiony wad. Co można powiedzieć o tej konstrukcji? Przeczytaj!

Moment, w którym wielowahacz na dobre zagościł w autach niższych klas, musiał nastąpić prędzej czy później. Dlaczego? Powodem są rosnące wymagania względem pojazdów – obniżenie kosztów eksploatacji przy jednoczesnym podniesienie komfortu jazdy. Czy istnieje tutaj jakiś złoty środek i czy jest nim właśnie zawieszenie wielowahaczowe? Sprawdź!

Zawieszenie wielowahaczowe – budowa

Jak zbudowany jest wielowahacz w zawieszeniu niezależnym auta? Nie można powiedzieć o takim samym rozwiązaniu względem przedniej i tylnej osi. Są one przecież zupełnie inaczej skonstruowane i mają inne zadania. 

Jeśli chodzi o zawieszenie wielowahaczowe, budowa takiego auta polega na zastosowaniu więcej niż jednego wahacza na pojedyncze koło. Zwykle pojazdy są wyposażone w 2 lub 3 wahacze na każdym kole, które „dzielą się” zadaniami podczas jazdy. Jeden z nich umieszczony jest w dolnej części koła i działa wzdłużnie. Pozostałe mogą być poprzeczne lub skośne. Zwykle umiejscowione są w górnej części koła.

Zawieszenie wielowahaczowe – czy jest lepsze?

Warto zacząć od plusów, bo jest ich rzeczywiście sporo. Wielowahacz w aucie zdecydowanie poprawia wybieranie ubytków w jezdni. Dzięki temu jazda jest o wiele bardziej komfortowa niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań z jednym wahaczem. Podczas pracy zawieszenia kolumna amortyzatora nie porusza się wraz z ruchem zwrotnicy. To plus w kontekście eksploatacji elementu, ponieważ nie trzeba się martwić o jego zniszczenie. 

Zawieszenie wielowahaczowe cechuje się również znikomą zmianą zbieżności i geometrii podczas sporego obciążenia. To ma znaczący wpływ na komfortową podróż.

Zawieszenie dwuwahaczowe i wielowahaczowe – czy jest bezpieczniejsze?

To kolejny aspekt sprawy, któremu trzeba poświęcić krótką chwilę. Wielowahacz ma to do siebie, że za utrzymanie geometrii koła odpowiada kilka elementów. Wypięcie się jednego wahacza ze zwrotnicy nie wpływa na wypadnięcie koła z osi symetrii i przestawienie go w poprzek kierunku jazdy. Niestety, nie można tego powiedzieć o tradycyjnej kolumnie McPhersona. Zawieszenie dwuwahaczowe i każde inne z wieloma wahaczami na jedno koło zapewnia więc dodatkową ochronę przed taką awarią.

Zobacz też:
Czyszczenie suchym lodem elementów mechanicznych – o co w tym chodzi?

Czy wielowahacz ma jakieś wady?

Niestety – tak, i jest ich co najmniej kilka. Najpoważniejszą z punktu widzenia kierowcy jest trwałość. Standardowe rozwiązania w postaci kolumny McPhersona może nie zapewniają rewelacyjnego poziomu komfortu, są jednak o wiele mniej podatne na uszkodzenia. 

Wielowahacz ma to do siebie, że składa się z kilku elementów, które w pewnym stopniu są ze sobą zależne. Dlatego może się zdarzyć, że w niektórych autach co chwilę trzeba będzie coś poprawiać przy zawieszeniu. A to spory kłopot dla niemal każdego właściciela pojazdu. Jednak to jeszcze nie wszystkie minusy.

Zawieszenie wielowahaczowe i ograniczenia konstrukcyjne

Teraz nieco więcej na temat zawieszenia złożonego z kilku wahaczy w kontekście producentów. Ich nie zawsze interesuje jak najniższa suma za wymianę uszkodzonego elementu. Jednak wielowahacz i na konstruktorów nakłada pewne ograniczenia. Jednym z nich jest mocno ograniczony skok koła. O ile w autach osobowych nie ma to większego znaczenia, tak w SUV-ach czy terenowych modelach jest to już bardzo odczuwalne. 

Poza tym, zastosowanie zawieszenia wielowahaczowego wymusza zwiększenie skomplikowania budowy zawieszenia. Dołożenie elementów zwykle skutkuje podniesieniem masy auta. Tą trzeba zniwelować, stosując droższe materiały.

Konstrukcja wielowahaczowa a przestrzeń bagażowa auta

To kolejny, niezwykle istotny aspekt sprawy. Dotyczy oczywiście tylnej osi i jej konstrukcji. Wielowahacz musi mieć większą liczbę punktów montażowych, co skutecznie ogranicza wykorzystanie przestrzeni na zaprojektowanie bagażnika. Z tego chociażby względu na rynku znowu pojawiają się pojazdy mające tradycyjną belkę skrętną na tylnej osi zamiast konstrukcji np. z 3 wahaczami. Konstruktorzy cały czas szukają optymalnego rozwiązania.

Jak poznać, że wielowahacz uległ awarii?

Uszkodzenie jednego z elementów zawieszenia wielowahaczowego można poznać na różne sposoby. O usterce świadczą np.:

  • ściąganie auta w jedną stronę na prostych;
  • hałas dobiegający z okolicy kół podczas jazdy po wybojach;
  • nierównomierne zużycie bieżnika w oponach;
  • słabsza reakcja na ruchy kierownicy.

Najlepszym sposobem na postawienie trafnej diagnozy jest wizyta na stacji kontroli pojazdów. Po przejściu ścieżki diagnostycznej wielowahacz nie będzie krył już żadnych tajemnic.

Zawieszenie wielowahaczowe – opinie i podsumowanie

Jeśli chodzi o poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwa, zdecydowanie zawieszenie wielowahaczowe opinie ma świetne. Jednak z punktu widzenia kosztów eksploatacyjnych jest to droższe rozwiązanie. Wielowahacz jest montowany w autach z różnym efektem. Dlatego, przed zakupem konkretnego egzemplarza, lepiej zapoznaj się z opiniami na jego temat.

Zobacz też:
Jakie wyposażenie jest potrzebne w warsztacie?

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Kraków. Autobus elektryczny Irizar IE Tram kursuje po ulicach miasta. Hiszpański pojazd wyjechał na linie 169, a niebawem obsłuży również linie 124 i 424....

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Naprawy

Warsztat samoobsługowy jest nowością na rynku. Pozwala on na odpłatne skorzystanie z dobrze wyposażonego miejsca, w którym samodzielnie naprawisz swój samochód. Co powinieneś o...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....

Naprawy

Filtr gazu jest jednym z najważniejszych elementów instalacji LPG w pojeździe. Gaz wciąż jest popularnym paliwem. Zawdzięcza to głównie swojej niskiej cenie. Co powinieneś...

Naprawy

Jak czytać oznaczenia oleju silnikowego? Przyglądając się olejom silnikowym, zauważysz, że mają one na opakowaniach specjalne oznaczenia. Zrozumienie ich znaczenia jest niezbędne, by wybrać...

Samochody

Kradzież samochodu w Polsce zdarza się rzadziej niż dawniej. Nie zmienia to faktu, że ofiary przestępstwa często nie wiedzą, co robić w takiej sytuacji....

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Dobrze byłoby nie musieć myśleć o tym, jak wyjechać z zaspy. Jednak śnieżna zima „zaskakuje” kierowców tak samo, jak drogowców. Zapoznaj się z tym...

Naprawy

Powerbank rozruchowy to niezwykle przydatne urządzenie, gdy akumulator w samochodzie niedomaga. Car jump starter ma więcej zastosowań, niż ci się wydaje! Przeczytaj nasz artykuł...

Zobacz także

Naprawy

Komfortowe prowadzenie samochodu jest bardzo ważne dla twojego bezpieczeństwa. Szarpanie przy ruszaniu może negatywnie wpłynąć na twoje skupienie podczas jazdy. Zobacz, co może być...

Wiadomości

Dacia 2021 rok niewątpliwie zaliczy do udanych. Producent ten sprzedał w sumie 537 095 egzemplarzy co jest rekordowym rezultatem w historii marki. To z...

Samochody

Zmiana samochodu stanowi dla każdego kierowcy duże wydarzenie. Zgłoszenie nabycia pojazdu to procedura, którą musi przejść każdy kupujący. Poniższy poradnik sprawi, że wszystkie formalności...

Samochody

Przestronny, komfortowy, bezpieczny – idealny dla licznej, wielopokoleniowej rodziny. Kiedyś samochód 7-osobowy pozostawał w sferze marzeń, dziś coraz więcej producentów oferuje realną, ciekawą alternatywę...

Wiadomości

Valentino Rossi zakończył karierę w MotoGP, jednak pozostanie w sportach motorowych jako czynny zawodnik. Włoch podpisał 13 stycznia kontrakt z belgijskim zespołem WRT. 42-latek...

Wiadomości

Lamborghini ma powody do radości. Mimo panującej pandemii ostatnie 12 miesięcy były udane dla włoskiej marki jeśli chodzi o sprzedaż. Lambo w sumie dostarczyło...

Samochody

Mało kto zwraca uwagę na słupki drogowe w trakcie jazdy samochodem. Tymczasem pełnią one znacznie więcej funkcji niż tylko ostrzeganie przed skrajem jezdni. Co...

Samochody

Docieranie silnika nie jest we współczesnych modelach tak ważne, jak w starszych. Mimo to błędem jest sprawdzanie możliwości nowego samochodu już podczas pierwszej trasy....