Rozrząd w jednostce napędowej pełni niezwykle ważne zadanie. Steruje działaniem urządzeń odpowiedzialnych za dopływ powietrzno-paliwowej mieszanki do samego silnika, a także odprowadza spaliny. Regularna wymiana paska rozrządu jest niezbędna, gdyż dokładnie tak samo, jak inne elementy, tak i on po pewnym czasie po prostu się zużywa. Zaniechanie tej czynności może sprawić, że napędzanie pompy sprężającej paliwo będzie niemożliwe. Co za tym idzie, obieg cieczy chłodzącej w silniku zostanie zatrzymany. Przekonaj się sam, jak wymienić pasek rozrządu!

Wymiana paska rozrządu w aucie – co się stanie, jeśli o tym zapomnisz?

Zanim sprawdzisz, jak wymienić pasek rozrządu, musisz wiedzieć, co stanie się, gdy się z tym spóźnisz. Element ten odpowiedzialny jest za regulację pracy silnika, dlatego niezwykle istotne jest to, aby stale pozostawał w dobrym stanie technicznym. W przypadku, gdy tego nie dopilnujesz, będziesz musiał liczyć się z długotrwałymi oraz kosztownymi konsekwencjami. Co właściwie może się stać? 

Spóźniona wymiana pasku rozrządu może zakończyć się jego zerwaniem. Efektami będą poważne uszkodzenia tłoków, wałków rozrządu, a nawet wału korbowego. W tym przypadku warto także wspomnieć o rozrządach, które pracują w oparciu o łańcuch. Posiadacze samochodów, w których wykorzystane zostało takie rozwiązanie, są przekonani o jego trwałości. Rzeczywistość jest nieco inna – łańcuch po wielu latach może się rozciągnąć, co zaburzy pracę silnika.

Zanim jednak przejdziesz do tego, jak wymienić pasek rozrządu, dowiedz się, jak często to robić. W końcu regularne wykonywanie tej czynności to, jak już wiesz, podstawa. Jaka częstotliwość wymiany paska rozrządu będzie najlepsza?

Kiedy wymiana paska rozrządu? Najważniejsze zalecenia

Nie wiesz, jak wymienić pasek rozrządu i kiedy to zrobić? Odpowiedź na drugą część pytania znajdziesz w zaleceniach producenta. Stosuj się do nich – w przeciwnym razie możesz narazić się na dodatkowe koszty.

W każdym modelu określony jest przebieg, po którym konieczna jest wizyta u mechanika. Kiedy wymiana paska rozrządu jest wskazana? Istnieją ogólne zalecenia, które mówią, że wymiana paska rozrządu powinna być wykonywana co 60-120 tysięcy przejechanych kilometrów lub 2-5 lat jazdy. To, kiedy faktycznie będzie trzeba to zrobić, wynika z:

  • twojej techniki jazdy – dynamiczne manewry sprawiają, że wymiana paska rozrządu jest niezbędna szybciej niż w przypadku osób jeżdżących spokojnie;
  • rodzaju jednostki napędowej.

Musisz także pamiętać o tym, że wymiana paska rozrządu to pierwsza czynność, którą należy wykonać po zakupie używanego pojazdu. W instrukcji danego modelu znajdziesz informacje o tym, jak wymienić pasek rozrządu w sposób bezpieczny. Wtedy możesz dokonać tego samodzielnie.

Jak wymienić pasek rozrządu samodzielnie?

Zanim dowiesz się, jak wymienić pasek rozrządu samodzielnie, musisz wiedzieć, gdzie się on znajduje. W większości wypadków znajdziesz go w głowicy silnika, koło wałka rozrządu oraz wału korbowego. Te dwa elementy połączone są ze sobą właśnie paskiem. Do wymiany paska rozrządu potrzebujesz też narzędzi takich jak:

  • klucze;
  • wkrętaki;
  • ściągacz;
  • blokada rozrządu;
  • nowy pasek rozrządu.

Wymiana paska rozrządu – etapy pracy

Wymiana paska rozrządu to niezbyt skomplikowane zadanie. Poradzisz sobie z nim, jeśli masz choć minimalną wiedzę dotyczącą mechaniki.

Jak wymienić pasek rozrządu krok po kroku?

  1. Zdemontuj wszystkie elementy, które utrudniają ci dostęp do obudowy rozrządu. 
  2. Zablokuj wał korbowy oraz wałek rozrządu.
  3. Poluzuj nakrętki rolki odpowiadającej za napinanie paska.
  4. Obróć napinającą rolkę oraz poluzuj pasek i go zdejmij.
  5. Odkręć pompę wody, a połowę etapów wymiany paska rozrządu będziesz mieć za sobą!
  6. Zamontuj nową pompę wody po wcześniejszym bardzo dokładnym oczyszczeniu miejsca samej instalacji.
  7. Załóż zakupiony pasek rozrządu. Pamiętaj o tym, że każda ze szpilek powinna zostać zamontowana na klej zrywalny.
  8. Dwukrotne przekręć wałem korbowym celem zweryfikowania poprawności montażu. Jeśli wszystko dobrze działa, twoja wymiana paska rozrządu dobiegła końca.

Samodzielna wymiana paska rozrządu – koszt działania

Wiesz już, jak wymienić pasek rozrządu. Ile jednak będzie cię to kosztować? Zakup samego elementu to wydatek rzędu 100-800 zł. Wszystko zależy od tego, jakim modelem samochodu się poruszasz. Jak widzisz więc, wymiana paska rozrządu we własnym zakresie nie stanowi dużego kosztu. Z kolei zepsuty pasek może spowodować znaczne szkody. A jak wyglądają ceny, jeśli udasz się do mechanika?

Ile kosztuje wymiana paska rozrządu u mechanika?

Jeśli wymiana paska rozrządu cię przerasta, zleć ją mechanikowi. Jak wiele kosztuje taka usługa? Ceny są naprawdę zróżnicowane. Jeśli konstrukcja układu nie jest skomplikowana, wymiana paska rozrządu u mechanika to wydatek 100 do 200 zł. W skrajnych wypadkach jednak czynność ta będzie wiązała się z wydatkiem nawet 1000 zł. 

Jak wymienić pasek rozrządu? Co ile kilometrów należy to zrobić? Ile usługa ta kosztuje u mechanika? Znasz już odpowiedzi na wszystkie te pytania. Postaraj się, aby wymiana paska rozrządu była wykonywana regularnie. To pozwoli ci uniknąć dużej awarii.

Archiwum: listopad 2021