Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

zmienne fazy rozrządu
zmienne fazy rozrządu

Samochody

Zmienne fazy rozrządu w silniku – jak to wszystko działa?

Zmienne fazy rozrządu to jeden ze sposobów na poprawienie osiągów silnika. Czym w zasadzie są? W jakich autach występują? Po czym je poznać? Sprawdź, czy jazda z uszkodzonym kołem zmiennych faz rozrządu jest bezpieczna. Przeczytaj!

Jeśli chcesz łatwo zorientować się, czy pojazd ma zmienne fazy rozrządu, powinieneś przyjrzeć się oznaczeniu silnika. Wiadomo, że zapamiętanie ich wszystkich jest raczej niemożliwe. Jakie oznaczenia warto znać? Najpopularniejsze to V-TEC, Vanos, CVVT, VVT-i i Multiair. Każdy z nich w nazwie sugeruje albo zwiększenie ilości powietrza, albo zmiany ustawienia zaworów. Dowiedz się, czym są fazy rozrządu silnika i jak ich zmienność wpływa na jednostkę napędową. Jedziesz z nami?

Czym są fazy rozrządu silnika?

Jak ująć to najprościej? System ten steruje momentem otwarcia zaworów ssących i wydechowych. Dzięki temu lepszy będzie przepływ gazów między komorą spalania a kolektorem dolotowym i wydechowym. To z kolei sprawia, że można uzyskać większą moc silnika bez stosowania np. turbosprężarki. Zmienne fazy rozrządu realizowane są na kilka sposobów. Zawsze jednak ich rolą jest regulowanie czasu otwarcia zaworów w określonym zakresie obrotów silnika.

Koło zmiennych faz rozrządu – kluczowy element

KZFR, jak w skrócie określa się właśnie ten element, to kluczowa część skomplikowanej układanki. Koło zmiennych faz rozrządu jest nazywane również fazatorem, wariatorem, regulatorem faz lub nastawnikiem faz. To ten element odpowiada w głównej mierze za sterowanie wałkiem rozrządu i zmianę jego położenia kątowego. W wielu przypadkach jest zintegrowany z kołem rozrządu. To przekłada się uproszczenie samego mechanizmu i mniejszy rozmiar napędu.

Koło zmiennych faz rozrządu – objawy usterki

Jak mnóstwo innych części w aucie, również KZFR jest podatne na uszkodzenia. W jaki sposób możesz je rozpoznać? Nie zawsze są one jednoznaczne, a często objawy problemu pokrywają się z innymi możliwymi usterkami. Da się jednak wymienić charakterystyczne symptomy. Jeśli zmienne fazy rozrządu w twoim silniku nie działają prawidłowo, prawdopodobnie odczuwasz:

  • falowanie obrotów na biegu jałowym;
  • stukanie dochodzące z silnika;
  • brak zmiany charakterystyki pracy silnika w niskim zakresie obrotów;
  • przygasanie silnika w momencie zatrzymywania się np. na światłach;
  • problem z uruchomieniem silnika;
  • głośną pracę zimnej jednostki napędowej.
Zobacz też:
Odmrażacz do zamków samochodowych, czyli co zrobić, gdy drzwi w aucie przymarzną

Jazda z uszkodzonym kołem zmiennych faz rozrządu – czym grozi?

Poza tym, że podczas jazdy będziesz odczuwał te problemy, które wymieniliśmy, skutki mogą być też opłakane pod względem mechanicznym. Nieprawidłowa praca koła zmiennych faz rozrządu ma przełożenie na sam wałek, który steruje zaworami. Nie zaniedbuj serwisu napędu rozrządu. Nie ma na co czekać, ponieważ skutkiem może być trwałe uszkodzenie samego wałka. A wtedy zmienne fazy rozrządu tym bardziej nie będą działały poprawnie i dojdzie kolejna część (droga!), którą trzeba będzie wymienić.

Ile wytrzymuje koło zmiennych faz rozrządu?

Na przykładzie mechanizmu z BMW, czyli Vanos, można powiedzieć, że całkiem długo. W poprawnie eksploatowanych i serwisowanych silnikach problemy nie pojawiają się wcześniej niż po przekroczeniu 200 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że w nowych autach właściciel raczej nie będzie musiał wymieniać tego elementu. Kluczową sprawą jest sposób eksploatacji silnika. Wszelkie zaniedbania będą widoczne w sposobie pracy mechanizmu. A co tak naprawdę może się zepsuć w systemie zmiennych faz?

Uszkodzony czujnik zmiennych faz rozrządu – objawy

Po czym poznać, że uszkodzony jest elektrozawór zmiennych faz rozrządu? Objawy uszkodzenia są podobne do awarii silniczka krokowego. Ma on za zadanie utrzymywać obroty biegu jałowego na stałym poziomie. Kiedy pojawią się problemy z czujnikiem (elektrozaworem), wtedy silnik na wolnych obrotach prawdopodobnie będzie miał tendencję do gaśnięcia. Nie ma przy tym znaczenia, czy jedziesz zimnym, czy zagrzanym silnikiem. Przyczyną problemu mogą być usterki systemu sterującego lub awaria mechaniczna. Dlatego najlepiej jest w pierwszej kolejności zmierzyć napięcie na elektrozaworze, a potem dopiero wymieniać elementy.

Zmienne fazy rozrządu a wymiana całego napędu

Domyślasz się pewnie, że w mechanizmie sterującym zaworami może dojść do awarii. A to pokazuje, że KZFR nie jest wieczne. Dlatego od czasu do czasu (zazwyczaj co drugą zmianę napędu rozrządu) należy również wymienić samo koło. Niestety, zmienne fazy rozrządu mają to do siebie, że w eksploatacji nie są najtańsze. W niektórych autach koszt zakupu wszystkich części napędu wraz z pompą wody nie powinien przekroczyć 700-800 zł. Są jednak modele, do których samo koło faz rozrządu kosztuje przynajmniej 1500-2000 zł. Jest to więc olbrzymi koszt.

Zobacz też:
Auta typu fastback – modele samochodów z tym nadwoziem

Jak dbać o zmienne fazy rozrządu? W prawidłowym funkcjonowaniu zmiennych faz rozrządu ważne jest właściwe serwisowanie jednostki napędowej. Kluczowe okazują się interwały olejowe, które powinny odbywać się co roku lub raz na 12-15 tysięcy kilometrów. Pamiętaj też o tym, że po dłuższym postoju nie powinieneś wkręcać silnika powyżej 4500 obr/min, ponieważ olej sterujący działaniem mechanizmu nie dotrze tam jeszcze z miski olejowej.

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...