Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

zmienne fazy rozrządu
zmienne fazy rozrządu

Samochody

Zmienne fazy rozrządu w silniku – jak to wszystko działa?

Zmienne fazy rozrządu to jeden ze sposobów na poprawienie osiągów silnika. Czym w zasadzie są? W jakich autach występują? Po czym je poznać? Sprawdź, czy jazda z uszkodzonym kołem zmiennych faz rozrządu jest bezpieczna. Przeczytaj!

Jeśli chcesz łatwo zorientować się, czy pojazd ma zmienne fazy rozrządu, powinieneś przyjrzeć się oznaczeniu silnika. Wiadomo, że zapamiętanie ich wszystkich jest raczej niemożliwe. Jakie oznaczenia warto znać? Najpopularniejsze to V-TEC, Vanos, CVVT, VVT-i i Multiair. Każdy z nich w nazwie sugeruje albo zwiększenie ilości powietrza, albo zmiany ustawienia zaworów. Dowiedz się, czym są fazy rozrządu silnika i jak ich zmienność wpływa na jednostkę napędową. Jedziesz z nami?

Czym są fazy rozrządu silnika?

Jak ująć to najprościej? System ten steruje momentem otwarcia zaworów ssących i wydechowych. Dzięki temu lepszy będzie przepływ gazów między komorą spalania a kolektorem dolotowym i wydechowym. To z kolei sprawia, że można uzyskać większą moc silnika bez stosowania np. turbosprężarki. Zmienne fazy rozrządu realizowane są na kilka sposobów. Zawsze jednak ich rolą jest regulowanie czasu otwarcia zaworów w określonym zakresie obrotów silnika.

Koło zmiennych faz rozrządu – kluczowy element

KZFR, jak w skrócie określa się właśnie ten element, to kluczowa część skomplikowanej układanki. Koło zmiennych faz rozrządu jest nazywane również fazatorem, wariatorem, regulatorem faz lub nastawnikiem faz. To ten element odpowiada w głównej mierze za sterowanie wałkiem rozrządu i zmianę jego położenia kątowego. W wielu przypadkach jest zintegrowany z kołem rozrządu. To przekłada się uproszczenie samego mechanizmu i mniejszy rozmiar napędu.

Koło zmiennych faz rozrządu – objawy usterki

Jak mnóstwo innych części w aucie, również KZFR jest podatne na uszkodzenia. W jaki sposób możesz je rozpoznać? Nie zawsze są one jednoznaczne, a często objawy problemu pokrywają się z innymi możliwymi usterkami. Da się jednak wymienić charakterystyczne symptomy. Jeśli zmienne fazy rozrządu w twoim silniku nie działają prawidłowo, prawdopodobnie odczuwasz:

  • falowanie obrotów na biegu jałowym;
  • stukanie dochodzące z silnika;
  • brak zmiany charakterystyki pracy silnika w niskim zakresie obrotów;
  • przygasanie silnika w momencie zatrzymywania się np. na światłach;
  • problem z uruchomieniem silnika;
  • głośną pracę zimnej jednostki napędowej.

Jazda z uszkodzonym kołem zmiennych faz rozrządu – czym grozi?

Poza tym, że podczas jazdy będziesz odczuwał te problemy, które wymieniliśmy, skutki mogą być też opłakane pod względem mechanicznym. Nieprawidłowa praca koła zmiennych faz rozrządu ma przełożenie na sam wałek, który steruje zaworami. Nie zaniedbuj serwisu napędu rozrządu. Nie ma na co czekać, ponieważ skutkiem może być trwałe uszkodzenie samego wałka. A wtedy zmienne fazy rozrządu tym bardziej nie będą działały poprawnie i dojdzie kolejna część (droga!), którą trzeba będzie wymienić.

Ile wytrzymuje koło zmiennych faz rozrządu?

Na przykładzie mechanizmu z BMW, czyli Vanos, można powiedzieć, że całkiem długo. W poprawnie eksploatowanych i serwisowanych silnikach problemy nie pojawiają się wcześniej niż po przekroczeniu 200 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że w nowych autach właściciel raczej nie będzie musiał wymieniać tego elementu. Kluczową sprawą jest sposób eksploatacji silnika. Wszelkie zaniedbania będą widoczne w sposobie pracy mechanizmu. A co tak naprawdę może się zepsuć w systemie zmiennych faz?

Uszkodzony czujnik zmiennych faz rozrządu – objawy

Po czym poznać, że uszkodzony jest elektrozawór zmiennych faz rozrządu? Objawy uszkodzenia są podobne do awarii silniczka krokowego. Ma on za zadanie utrzymywać obroty biegu jałowego na stałym poziomie. Kiedy pojawią się problemy z czujnikiem (elektrozaworem), wtedy silnik na wolnych obrotach prawdopodobnie będzie miał tendencję do gaśnięcia. Nie ma przy tym znaczenia, czy jedziesz zimnym, czy zagrzanym silnikiem. Przyczyną problemu mogą być usterki systemu sterującego lub awaria mechaniczna. Dlatego najlepiej jest w pierwszej kolejności zmierzyć napięcie na elektrozaworze, a potem dopiero wymieniać elementy.

Zmienne fazy rozrządu a wymiana całego napędu

Domyślasz się pewnie, że w mechanizmie sterującym zaworami może dojść do awarii. A to pokazuje, że KZFR nie jest wieczne. Dlatego od czasu do czasu (zazwyczaj co drugą zmianę napędu rozrządu) należy również wymienić samo koło. Niestety, zmienne fazy rozrządu mają to do siebie, że w eksploatacji nie są najtańsze. W niektórych autach koszt zakupu wszystkich części napędu wraz z pompą wody nie powinien przekroczyć 700-800 zł. Są jednak modele, do których samo koło faz rozrządu kosztuje przynajmniej 1500-2000 zł. Jest to więc olbrzymi koszt.

Jak dbać o zmienne fazy rozrządu? W prawidłowym funkcjonowaniu zmiennych faz rozrządu ważne jest właściwe serwisowanie jednostki napędowej. Kluczowe okazują się interwały olejowe, które powinny odbywać się co roku lub raz na 12-15 tysięcy kilometrów. Pamiętaj też o tym, że po dłuższym postoju nie powinieneś wkręcać silnika powyżej 4500 obr/min, ponieważ olej sterujący działaniem mechanizmu nie dotrze tam jeszcze z miski olejowej.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...