Producenci opon F1

Firma Pirelli od 2011 roku jest jedynym dostawcą opon. Włoska marka przejęła Bridgestone, który był pierwszorzędnym dostarczycielem od czasu, gdy jego konkurent Michelin odszedł z wyścigów Formuły 1 w 2007 roku. Producenci opon F1 od 2007 roku nie mogą ze sobą konkurować według wprowadzonych wówczas nowych zasad w regulaminie. Zmiany miały na celu przede wszystkim zapobiec eskalacji kosztów i zmniejszyć różnice w osiągach między różnymi zespołami. Nie zawsze jednak był to pokaz jednej, konkretnej marki. W latach 50. było zaangażowanych pięciu różnych producentów opon w F1. W pierwszych wyścigach Grand Prix brało udział aż dziewięciu producentów, w tym Avon, Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear czy Michelin. Kiedy Pirelli pojawiło się w F1, firma została poproszona o celowe zaprojektowanie opon, które nie wytrzymywałyby całego wyścigu. Chodziło o wymuszenie na zespołach wykonywania większej liczby pit stopów i uczynienia rywalizacji mniej przewidywalnej.

Wszystkie wyścigi Grand Prix w sezonie można typować u polskich legalnych bukmacherów. Jednym z nich jest Superbet, który dołączył do tego grona w 2020 roku. Firma zachwalana jest przez graczy głównie z powodu wielu rodzajów bonusów. Niektóre promocje dedykowane są także fanom Formuły 1. Aby uzyskać pakiet powitalny, należy zarejestrować swoje konto i wpisać superbet kod promocyjny podczas wypełniania formularza. Proces ten trwa zaledwie dwie minuty i od razu możemy przystąpić do obstawiania zakładów przedmeczowych i live.

Rodzaje opon w Formule 1

Producenci opon F1 mają za zadanie produkować kilka rodzajów mieszanek na każde warunki pogodowe. Pirelli opracowało pięć różnych specyfikacji opon do Formuły 1, które są oznaczone symbolami C1, C2, C3, C4 i C5. C1 to najtwardsza mieszanka, natomiast C5 najdelikatniejsza. Trzy z pięciu typów opon na suchą nawierzchnię są przydzielane do użytku podczas każdej imprezy, a zespoły są o tym informowane z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Następnie są one kodowane kolorami, przy czym najtwardszy rodzaj otrzymuje biały pasek i napis na boku, średnia mieszanka kolor żółty, a najdelikatniejsza – czerwony.

Jakie opony na deszcz F1 są stosowane podczas wyścigów?

Opony pośrednie w kolorze zielonym to najbardziej wszechstronna opona deszczowa dostępna dla kierowców. Może być używana na mokrym torze bez stojącej wody, a także na suszącej się powierzchni. Producenci opon F1 zapewniają, że mieszanka pośrednia odprowadza 30 litrów wody na sekundę przy prędkości 300 km/h. Drugim rodzajem są opony na nawierzchnię mokrą w kolorze niebieskim. To najskuteczniejsze opony wykorzystywane podczas ulewnego deszczu. Mogą one odprowadzać nawet 85 litrów wody na sekundę przy dużych prędkościach bolidu. Należy pamiętać, że kiedy pada ulewny deszcz, największym problemem kierowcy nie jest przyczepność, a widoczność. Profil opony przeznaczonej typowo na mokrą nawierzchnię został zaprojektowany z myślą o zwiększeniu odporności na zjawisko akwaplanacji, co daje oponie większą przyczepność w ulewnym deszczu.

Jak duże są opony F1?

Bolidy F1 od lat jeżdżą na 13-calowych felgach, a średnica kombinacji opony i felgi wynosi 26,4 cala – 67 cm. Przód ma szerokość 30,5 cm, a tył 40,5 cm. Warto wiedzieć, że opony pośrednie są o 5 cm szersze, a opony typowo na mokrą nawierzchnię o 10. Od 2022 roku rozmiar felgi wzrośnie do 18 cali (45,7 cm), ale średnia opony i felgi zwiększy się tylko do 28,3 cala – 72 cm. Niższy profil zmieni sposób, w jaki samochody F1 będą zachowywać się na torze, teoretycznie czyniąc je bardziej wrażliwymi na zmiany kierunku.

Ile ważą opony F1?

Nie licząc felg, przednie i tylne opony ważą odpowiednio 9,5 i 11,5 kg.

Jaki materiał jest wykorzystywany przez producentów opon F1?

Producenci opon F1 wykorzystują do konstruowania mieszankę kauczuku naturalnego i syntetycznego oraz włókien sztucznych. Opony składane są z drutów, osnowy, pasa i bieżnika zewnętrznego, a po zamontowaniu na obręczy są wypełniane azotem, który jest bardziej stabilny w różnych temperaturach. Kolejnym elementem opony jest stopka. To gruby, nieelastyczny odcinek w najbardziej wewnętrznej części opony. Stopka zawiera włókna i grzbiety, które mają za zadanie przyczepić się do obręczy. Karkas obejmuje ścianę boczną, która jest wykonana wyłącznie z gumy i ugina się pod sporym ciężarem oraz powierzchnię zewnętrzną, która musi być trwała. Pasek, który owija się wokół karkasu, usztywnia oponę i jest pokryty zewnętrzną mieszanką o grubości około pół centymetra, która jest częścią trzymającą się drogi, ale także zużywającą się w szybszym tempie.

Co sprawia, że opony F1 są miękkie czy twarde?

Poziom przyczepności, jaki wytwarza opona, zależy od składu mieszanki, z której składa się powierzchnia opony. Wszystkie opony, w tym również opony na deszcz F1 wytwarzane są przy użyciu innej receptury gumy, a wybór między oponami bardziej miękkimi i twardszymi polega na zachowaniu równowagi między trwałością a prędkością. Twarda opona C1 jest dobra na tory o profilu zawierającym szybkie zakręty, ścieralną nawierzchnię i wysoką temperaturę. Rozgrzanie jej i uzyskanie przyczepności zawiera więcej czasu, ale jest bardzo trwała i dłużej wytrzymuje trudne warunki. C3 ze średniej półki jest najczęściej używaną oponą, podczas gdy C5 jest najszybsza, odpowiednia na ciaśniejsze, bardziej kręte tory.

Jakich opon używają zespoły F1?

Zespoły dowiadują się, jakie specyfikacje opon będą używane nie mniej niż dwa tygodnie przed danym Grand Prix. Definiuje to trzy dostępne specyfikacje opon suchych, dwie, które muszą być używane w wyścigu i jedną, którą należy zastosować, gdy samochód dostanie się do ostatniej części kwalifikacji. Na każdym wyścigu dostawca przedstawia i przekazuje wszystkie komplety opon Delegatowi Technicznemu FIA. Każda drużyna otrzymuje 13 zestawów opon suchych do wykorzystania w weekend – dwa zestawy twardych, trzy średnie i osiem średnich mieszanek. Producenci opon F1 dostarczają również cztery zestawy opon pośrednich i trzy zestawy opon na mokrą nawierzchnię.

Ile kosztują opony do F1

Pirelli jest oficjalnym producentem opon F1 dla wszystkich zespołów biorących udział w sezonie Formuły 1. Każdy komplet kosztuje około 2000 dolarów. Ile kosztują opony F1, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje mieszanek przeznaczonych na wyścig? Na każdy samochód w zespole przypada 13 kompletów opon na Grand Prix. W związku z tym możecie się domyślić, że kwota jest ogromna. Użycie tych zestawów zależy od stylu jazdy i decyzji zespołu. Zakładając, że średnio jeden kierowca używa 10 kompletów opon, daje to kwotę do 270 000 $. Co więcej, przy 21 wyścigach w sezonie, oznacza to, że zespół musi wydać nawet ponad 5 milionów dolarów na kierowcę.

Archiwum: kwiecień 2022