Jak sprawdzić stan techniczny silnika przed zakupem

Używany silnik możemy kupić na autoszrocie zajmującym się kasacją aut, jak i w sklepach motoryzacyjnych, które w swojej ofercie mają używane silniki samochodowe na sprzedaż

Dobrze, jeżeli na miejscu jest możliwość sprawdzenia tego, czy silnik działa. Upewnienie się, że dana jednostka jest sprawna przed jej zakupem i montażem w samochodzie, może zaoszczędzić nam nie tylko wiele nerwów, ale również i kosztów związanych z ponownym demontażem i montażem jednostki napędowej. 

Często jednak silniki wystawione na sprzedaż znajdują się już poza samochodem, a co za tym idzie, nie mamy możliwości sprawdzenia tego, czy działają – jeżeli jednak istnieje taka możliwość, upewnijmy się, że silnik jest zimny, tzn. nie był wcześniej uruchamiany w celu jego rozgrzania. 

Warto również sprawdzić kompresje na cylindrach danej jednostki. Upewnimy się wtedy, że jednostka jest szczelna i utrzymuje parametry pracy przewidziane przez producenta. 

Co jeżeli nie możemy sprawdzić silnika na miejscu?

Jeżeli jednak nie mamy możliwości sprawdzenia tych parametrów, a sam silnik kupujemy przez internet, upewnijmy się, że na jednostkę napędową otrzymujemy tzw. gwarancję rozruchową. Koniecznie też sprawdźmy dokładnie jej warunki. Gwarancja rozruchowa może uchronić nas w przypadku gdy zakupiony silnik okaże się jednak niesprawny. 

Ważny jest również wygląd silnika. Jednostki z widocznymi pęknięciami, otarciami i innymi uszkodzeniami powinny być przez nas automatycznie odrzucone. 

Tak samo, jeżeli na silniku widoczne są jakieś rdzawe ślady – świadczyć mogą one o tym, że silnik nie był przechowywany w optymalnych warunkach. 

Kupowanie używanych części samochodowych ma jednak swoje zalety. Można o nich więcej przeczytać np. w portalu humanmag.pl.

Czy aby na pewno będzie pasował?

Jeżeli silnik, który chcemy kupić, wygląda obiecująco i jesteśmy gotowi na jego zakup, musimy upewnić się, że na pewno będzie on pasował do naszego samochodu

Szukając używanego silnika, powinniśmy posługiwać się kodem części, a nie jedynie jego pojemnością i nazwą obiegową (np. TDI, HDI itd.). Zdarza się, że identycznie nazywana jednostka w dwóch różnych modelach różni się np. mocowaniami, czy osprzętem. 

Wymieniając silnik na taki sam, który już znajduje się w naszym aucie, raczej na pewno nie natrafimy na nieprzyjemne niespodzianki podczas jego wymiany.

O czym pamiętać przy SWAPie?

Inaczej kwestia wyglądać może przy tak zwanym SWAPie, kiedy decydujemy się na wymianę silnika na taki o większej mocy, zarówno dostępny w danym modelu auta, jak i taki, który pochodzi od zupełnie innego producenta. 

Przy takiej wymianie sprawy znacząco nam się komplikują. 

Po pierwsze musimy upewnić się, że silnik, który chcemy zamontować do naszego auta, najzwyczajniej się w nim zmieści. 

Jeżeli decydujemy się na silnik pochodzący z danego modelu, szansa na to jest dość spora, jeżeli jednak decydujemy się na jednostkę pochodzącą od innego producenta lub od zupełnie innego modelu, koniecznie upewnijmy się, że dana jednostka napędowa zmieści się pod maską naszego samochodu. Przygotujmy się też na to, że najprawdopodobniej będziemy musieli dokonać pewnych przeróbek mocowań silnika, tak aby bezpiecznie zakotwiczyć go w komorze silnika.

Archiwum: marzec 2022