Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

panewka silnika
panewka silnika

Samochody

Panewka silnika i problemy z jej obróceniem. Jak ustalić, że to z nią jest kłopot?

Panewka silnika to ważna część łożysk ślizgowych. Sposób pracy jednostki napędowej w dużej mierze zależy od tych niewielkich elementów. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewki i jakie są objawy uszkodzenia? Przeczytaj i sprawdź!

Bardzo rzadko zdarza się, by przyczyną obrócenia panewki w silniku była wada fabryczna. Najczęściej dochodzi do tego przez zaniedbania eksploatacyjne. Panewka silnika ma z założenia wytrzymywać ogromne przeciążenia powstałe przy pracy korbowodu i tłoka. Na skutek intensywnej eksploatacji może jednak dojść do jej obrócenia. Co zrobić w takiej sytuacji? Ile kosztuje wymiana panewki silniki? To wszystko (i nie tylko) będziesz wiedział, gdy przeczytasz nasz artykuł!

Panewka w silniku – czym jest?

To jedna z części łożysk ślizgowych. Panewka korbowodowa występuje na jego trzonie i główce. Jej kształt przypomina półksiężyc. Ma płaską powierzchnię, która musi przylegać do miejsca montażu na korbowodzie. Na powierzchni tych elementów występują rowki, które umożliwiają poruszanie się i dokładne rozprowadzanie oleju silnikowego. Panewki wału korbowego mieszczą się po każdej ze stron gniazda korbowodu, który zamontowany jest na czopie wału.

Obrócona panewka – dlaczego do tego dochodzi?

Łagodzeniem tarcia między elementami układu tłokowo-korbowego zajmuje się właśnie panewka silnika. Jednak do skutecznego działania jest jej niezbędny olej silnikowy. Co jest główną przyczyną awarii i obrócenia tego elementu? To przede wszystkim zaniedbanie interwału olejowego. Niedobór oleju to recepta na zatarcie i obrócenie panewki. Gdy pojawi się problem, kierowca jest w stanie bez demontażu dołu silnika rozpoznać objawy.

Obrócona panewka – objawy 

Zużyte panewki, które na skutek tarcia obróciły się, zaczynają bardzo wyraźnie stukać podczas pracy tłoka. Można to porównać do uderzania metalowym młotkiem o inny przedmiot wykonany z metalu. Dźwięku nie da się raczej pomylić z żadnym innym. Najczęściej uszkodzone panewki usłyszysz na wysokich obrotach silnika, jednak w wielu przypadkach wyraźne tłuczenie poznasz od momentu odpalenia jednostki napędowej.

Uszkodzona panewka – konsekwencje jazdy z awarią

Po zdiagnozowaniu problemu z panewką silnika nie powinieneś dalej jeździć. Dlaczego? Brak smarowania na czopie wału i obracanie się panewki sprawiają, że powierzchnia korbowodu i wału korbowego wyciera się w newralgicznym miejscu. Panewka silnika, która uległa uszkodzeniu, może również pod wpływem pracy ulegać dalszej destrukcji i emitować do środka smarującego opiłki metalu. Jeśli opiłki dostaną się do innych elementów silnika, porysują ich powierzchnię lub zatkają kanały olejowe.

Jak zdiagnozować uszkodzone panewki wału korbowego?

Najmniej inwazyjne sposoby zdiagnozowania panewek na wale to:

  • odłączanie cewek zapłonowych podczas pracy jednostki;
  • kręcenie wałem i dotykanie powierzchni tłoka twardym (nierysującym) elementem.

Pierwsza z metod jest najmniej wymagająca i nie musisz demontować wielu elementów. Jeśli podejrzewasz, że panewka silnika uległa obróceniu, uruchom jednostkę i po kolei odłączaj cewki od kolejnych cylindrów. Pamiętaj, żeby robić to ostrożnie. Oczywiście, silnik bez iskry przestanie działać na tym cylindrze, ale gdy natrafisz na ten właściwy, stukanie panewek wyraźnie przycichnie.

Jak jeszcze sprawdzić, czy panewka silnika jest problemem?

Kolejny sposób możesz wypróbować w silnikach Diesla, na których poprzednia metoda nie zadziała. Obrócone panewki dają objawy stukania, ale zwiększają także przestrzeń między stopą a uszkodzonym elementem. Jak to sprawdzić? Musisz sięgnąć po długi i twardy przedmiot (np. śrubokręt) i przekręcić wałem do momentu przekroczenia przez tłok GMP. Potem solidnie naciśnij śrubokrętem na górę tłoka. Jeśli usłyszysz i poczujesz wyraźne kliknięcie, oznacza to, że panewka silnika w tym korbowodzie uległa uszkodzeniu.

Wymiana panewki w silniku – koszty

Aby pozbyć się awarii, będziesz musiał przeprowadzić gruntowny remont silnika. Trzeba rozebrać dół jednostki i pozbyć się wału korbowego, podpór i konkretnego korbowodu. Obrócona panewka wymaga nie tylko zmiany kompletu na nowy, lecz także przyjrzenia się pozostałym elementom stykowym. W ogromnej większości przypadków trzeba oddać wał korbowy i korbowód do szlifowania. To wersja optymistyczna, ponieważ w drastycznych przypadkach może dojść do uszkodzenia bloku silnika. Wadliwa panewka silnika będzie wówczas przyczyną wymiany jednostki napędowej.

Panewka silnika – jak uniknąć uszkodzenia

Pamiętaj, że awaria tego typu rzadko ma związek z fabryczną wadą. Wyjątkiem jest jednostka 1.9 dCi od Renault. Panewka oddalona najbardziej od pompy oleju zacierała się w niej z braku smarowania. Aby uniknąć takiego uszkodzenia, regularnie wymieniaj olej w odpowiednich interwałach i stosuj tylko zalecane typy olejów do swojego silnika.

Panewka silnika to element mały, ale niezwykle istotny dla prawidłowego działania jednostki napędowej. Aby nie ponosić niemałych kosztów wymiany całego silnika, dbaj o regularną wymianę oleju, a w razie niepokojących symptomów nie lekceważ stuków.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...