Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

panewka silnika
panewka silnika

Naprawy

Panewka silnika i problemy z jej obróceniem. Jak ustalić, że to z nią jest kłopot?

Panewka silnika to ważna część łożysk ślizgowych. Sposób pracy jednostki napędowej w dużej mierze zależy od tych niewielkich elementów. Dlaczego dochodzi do obrócenia panewki i jakie są objawy uszkodzenia? Przeczytaj i sprawdź!

Bardzo rzadko zdarza się, by przyczyną obrócenia panewki w silniku była wada fabryczna. Najczęściej dochodzi do tego przez zaniedbania eksploatacyjne. Panewka silnika ma z założenia wytrzymywać ogromne przeciążenia powstałe przy pracy korbowodu i tłoka. Na skutek intensywnej eksploatacji może jednak dojść do jej skręcenia. Co zrobić w takiej sytuacji? Ile kosztuje wymiana panewki silniki? To wszystko (i nie tylko) będziesz wiedział, gdy przeczytasz nasz artykuł!

Panewka w silniku – czym jest?

panewka silnika - czym jest

To jedna z części łożysk ślizgowych. Panewka korbowodowa występuje na jego trzonie i główce. Jej kształt przypomina półksiężyc. Ma płaską powierzchnię, która musi przylegać do miejsca montażu na korbowodzie. Na powierzchni tych elementów występują rowki, które umożliwiają poruszanie się i dokładne rozprowadzanie oleju silnikowego. Panewki wału korbowego mieszczą się po każdej ze stron gniazda korbowodu, który zamontowany jest na czopie wału.

Obrócona panewka – dlaczego do tego dochodzi?

Łagodzeniem tarcia między elementami układu tłokowo-korbowego zajmuje się właśnie panewka silnika. Jednak do skutecznego działania jest jej niezbędny olej silnikowy. Co jest główną przyczyną awarii panewek i skręcenia tego elementu? To przede wszystkim zaniedbanie interwału olejowego. Niedobór oleju to recepta na zatarcie i obrócenie panewki. Gdy pojawi się problem, kierowca jest w stanie bez demontażu dołu silnika rozpoznać objawy.

Obrócona panewka – objawy 

panewka silnika - obrócona objawy

Zużyte panewki, które na skutek tarcia skręciły się, zaczynają bardzo wyraźnie stukać podczas pracy tłoka. Można to porównać do uderzania metalowym młotkiem o inny przedmiot wykonany z metalu. Dźwięku nie da się raczej pomylić z żadnym innym. Najczęściej uszkodzone panewki usłyszysz na wysokich obrotach pracy silnika, jednak w wielu przypadkach wyraźne tłuczenie poznasz od momentu odpalenia jednostki napędowej.

Uszkodzona panewka – konsekwencje jazdy z awarią

Po zdiagnozowaniu problemu z panewką silnika nie powinieneś dalej jeździć. Dlaczego? Brak smarowania na czopie wału i obracanie się panewki sprawiają, że powierzchnia wału korbowego wyciera się w newralgicznym miejscu. Panewka silnika, która uległa usterce, może również pod wpływem pracy ulegać dalszej destrukcji i emitować do środka smarującego opiłki metalu. Jeśli opiłki dostaną się do innych elementów silnika, porysują ich powierzchnię lub zatkają kanały olejowe.

Zobacz też:
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – czy to możliwe?

Jak zdiagnozować uszkodzone panewki wału korbowego?

panewka silnika - jak zdiagnozować uszkodzenie wału korbowego

Najmniej inwazyjne sposoby zdiagnozowania panewek na wale to:

  • odłączanie cewek zapłonowych podczas pracy jednostki;
  • kręcenie wałem i dotykanie powierzchni tłoka twardym (nierysującym) elementem.

Pierwsza z metod jest najmniej wymagająca i nie musisz demontować wielu elementów. Jeśli podejrzewasz, że panewka silnika uległa obróceniu, uruchom jednostkę i po kolei odłączaj cewki od kolejnych cylindrów. Pamiętaj, żeby robić to ostrożnie. Oczywiście, silnik bez iskry przestanie działać na tym cylindrze, ale gdy natrafisz na ten właściwy, stukanie panewek wyraźnie przycichnie.

Jak jeszcze sprawdzić, czy panewka silnika jest problemem?

Kolejny sposób możesz wypróbować w silnikach Diesla, na których poprzednia metoda nie zadziała. Obrócone panewki dają objawy stukania, ale zwiększają także przestrzeń między stopą a zepsutym elementem. Jak to sprawdzić? Musisz sięgnąć po długi i twardy przedmiot (np. śrubokręt) i przekręcić wałem do momentu przekroczenia przez tłok GMP. Potem solidnie naciśnij śrubokrętem na górę tłoka. Jeśli usłyszysz i poczujesz wyraźne kliknięcie, oznacza to, że panewka silnika w tym korbowodzie uległa usterce.

Wymiana panewki w silniku – koszty

panewka silnika - wymiana koszty

Aby pozbyć się usterki, będziesz musiał przeprowadzić gruntowny remont lub profilaktyczną wymianę silnika. Trzeba rozebrać dół jednostki i pozbyć się czop wału korbowego silnika, podpór i konkretnego korbowodu. Obrócona panewka wymaga nie tylko zmiany kompletu na nowy, lecz także przyjrzenia się pozostałym elementom stykowym. W ogromnej większości przypadków trzeba oddać wał korbowy i korbowód do szlifowania do mechanika. To wersja optymistyczna, ponieważ w drastycznych przypadkach może dojść do usterki bloku silnika. Wadliwa panewka silnika będzie wówczas przyczyną naprawy lub wymiany jednostki napędowej.

Panewka silnika – jak uniknąć uszkodzenia

Pamiętaj, że awaria tego typu rzadko ma związek z fabryczną wadą. Wyjątkiem jest jednostka 1.9 dCi od Renault. Panewka oddalona najbardziej od pompy oleju zacierała się w niej z braku smarowania. Aby uniknąć takiego uszkodzenia, regularnie wymieniaj olej w odpowiednich interwałach i stosuj tylko zalecane typy olejów do swojego silnika.

Panewka silnika to element mały, ale niezwykle istotny dla prawidłowego działania jednostki napędowej. Aby nie ponosić niemałych kosztów wymiany całego silnika, dbaj o regularną wymianę oleju, a w razie niepokojących symptomów nie lekceważ stuków.

Zobacz też:
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – jak zrobić to samemu?

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Rowery to chętnie wybierany środek transportu, zarówno do celów rekreacyjnych, jak i również jako alternatywa dla komunikacji miejskiej i samochodów. Aby jednak na długo...

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...