Kto zapłaci podatek od pojazdów spalinowych?

 Jak sama nazwa wskazuje, podatek będzie dotyczyć tych kierowców, którzy mają auta napędzane silnikiem diesla lub benzynowym. Co ciekawe, do wprowadzenia tej opłaty w Polsce zobowiązaliśmy się, wyrażając zgodę na tzw. kamienie milowe zawarte w Krajowym Planie Odbudowy.

Komisja Europejska doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że zdecydowana większość pojazdów, które poruszają się po polskich drogach, jest już dość wiekowa. Mamy jedną z najstarszych flot w Unii Europejskiej, a średni wiek samochodu osobowego w Polsce jest zbliżony do 15 lat. Średnia unijna oscyluje między 11 a 12 lat, a najmłodszymi pojazdami w całej wspólnocie europejskiej poruszają się mieszkańcy Luksemburga (7), Austrii (8) i Danii (9 lat). Na drugim końcu znajdują się Grecja i Estonia (po 17 lat w każdym z państw) oraz Czechy (15).

W tej chwili nie wiemy, jaką kwotę będą musieli zapłacić kierowcy. Faktem jest jednak, że Komisja Europejska chce, by opłata rosła proporcjonalnie. Oznacza to, że wyższą daninę będą musieli uiścić kierowcy starych aut, które nie spełniają np. normy EURO 3, a inaczej potraktowani zostaną posiadacze nowych samochodów spalinowych, które są zgodne z EURO 5.

Jeśli chcesz być na bieżąco z aktualną wiedzą istotną z punktu widzenia przedsiębiorców, odwiedź portal Firmove.

Od kiedy trzeba będzie opłacać podatek od pojazdów spalinowych?

 Podatek będzie pobierany „w dwóch turach”. Po raz pierwszy w formie jednorazowej daniny, którą trzeba będzie opłacić we wrześniu 2024 roku. Cały kolejny rok kierowcy będą zwolnieni z obowiązku płacenia podatku, a od 2026 roku danina będzie pobierana w formie opłaty stałej, którą trzeba będzie regulować rokrocznie.

Warto zwrócić też uwagę na to, że podobne odpłaty już dziś obowiązują w wielu innych krajach Unii Europejskiej – także w tych, w których średni wiek pojazdu jest o wiele niższy niż w Polsce.

Takie daniny trzeba opłacać m.in.:

1.     w Niemczech: podatek od samochodów jest naliczany na podstawie pojemności silnika i emisji CO2;

2.     we Francji: w tym kraju obowiązuje tzw. podatek ekologiczny, który jest zależny od emisji CO2. Samochody z wysoką emisją CO2 są obciążone wyższym podatkiem;

3.     w Wielkiej Brytanii: Vehicle Excise Duty jest ustalany na podstawie emisji CO2. Właściciele samochodów z silnikami diesla, które nie spełniają normy EURO 6, są zobowiązani do uiszczania nieco wyższych opłat;

4.     we Włoszech: w słonecznej Italii istnieje roczny podatek od pojazdów (bollo auto), który jest obliczany na podstawie pojemności silnika;

5.     w Hiszpanii: w mocy prawnej jest podatek od pojazdów (Impuesto sobre Vehículos de Motor), jednak wysokość opłat różni się w zależności od regionów. Lokalne samorządy mają na tym polu sporą autonomię;

6.     w Holandii: kierowcy opłacają podatek drogowy (wegenbelasting), który jest obliczany na podstawie wagi pojazdu i rodzaju paliwa.

7.     w Belgii: tamtejszy BIV (Belasting op Inverkeerstelling) jest naliczany na podstawie emisji CO2 i wieku pojazdu.

Nowa danina publiczna będzie obowiązkowa dla wszystkich kierowców – zarówno dla osób fizycznych, jak i dla przedsiębiorstw. Jesteś właścicielem firmy? Już teraz zainteresuj się tym, w jaki sposób można odliczyć podatek od pojazdów spalinowych. Na firmove.pl przeczytasz nie tylko o różnych metodach rozliczania podatków i najważniejszych z punktu widzenia firmy terminach, ale i o nowoczesnych technologiach, dzięki którym prowadzenie przedsiębiorstwa stanie się o wiele prostsze.

Archiwum: listopad 2023