Kredytobiorca często może zdecydować się na jeden z kilku wariantów spłaty. Płacić regularnie stałą kwotę, raty malejące, wreszcie największą sumę uiścić na koniec okresu kredytowego. W tym ostatnim przypadku to najczęściej od 10 do nawet 50% całej pożyczonej kwoty wraz z należnymi odsetkami. Rata balonowa to rozwiązanie oferowane przez banki i firmy pożyczkowe praktycznie tylko dla kredytów samochodowych na nowe auta z salonów. Ostatnia, największa wpłata pozwala wykupić pojazd już na własność. Jednak niektórzy wolą wymienić samochód na nowszy, a zobowiązania uregulować za pomocą auta, które prawie spłacili.

Kredyt balonowy to coraz popularniejszy sposób finansowania nowego samochodu

Wiele osób nie odczuwa potrzeby posiadania pojazdu. Nie przywiązują się do aut. Cenią sobie komfort i nowoczesność, dlatego preferują częstsze przesiadki do najświeższych modeli. Kredyt, w którym uwzględniona jest rata balonowa, pozwala łatwiej spełniać marzenia o „nowej furze”. Samochód z salonu to zawsze spory wydatek, a sprzedaż starszego pojazdu może trochę potrwać. Auta bardzo szybko tracą na wartości i uzyskanie satysfakcjonującej ceny, która pozwoli pokryć większość nowego zakupu, bywa dość trudne.

Kredyty balonowe na samochody, brane jeden po drugim, stwarzają możliwość płynniejszej przesiadki do nowych aut. Wielu producentów i współpracujące z nimi instytucje finansowe przyjmuje spłacane pojazdy w ramach uregulowania ostatniej raty balonowej lub wkładu własnego na kolejny taki kredyt. Naturalnie pod warunkiem, że nabywca i de facto niedoszły właściciel dba o samochód i zwraca go w idealnym, a przynajmniej bardzo dobrym stanie.

Kredyt samochodowy z ratą balonową – podstawowe zalety i wady

Aby uzyskać kredyt balonowy na samochód, trzeba wykazywać się odpowiednią zdolnością kredytową i krystalicznie czystą historią, czyli sumiennym regulowaniem wszystkich rat. Okres kredytowania to najczęściej 3–5 lat. Instytucje, które udzielają środków finansowych w takim modelu, ponoszą spore ryzyko. Często wcześniejsze raty pokrywają jedynie spłatę odsetek, a rata balonowa służy spłacie kapitału. Tak to wygląda z perspektywy banków i firm motoryzacyjnych. A co z konsumentami? Zalety kredytów balonowych z punktu widzenia kierowców to:

  • brak konieczności specjalnego oszczędzania przed zakupem;
  • niskie koszty przez większą część okresu kredytowania;
  • łatwa zamiana spłacanego pojazdu na jeszcze nowszy;
  • częsta możliwość rozłożenia wysokiej raty balonowej na więcej niższych rat.

W kredycie balonowym samochód pozostaje własnością firmy, która go udzieliła. Raty są przez długi czas mniejsze, ale z tyłu głowy trzeba mieć perspektywę uregulowania tej ostatniej. A nie wszyscy potrafią sumiennie odkładać stałe kwoty przez kilka lat. Najczęściej wskazywane wady kredytów i rat balonowych to:

  • konieczność wniesienia stosunkowo dużego wkładu własnego;
  • wyższe RRSO;
  • często wymóg dodatkowego ubezpieczenie kredytu;
  • łączne koszty wykupienia auta na własność niejednokrotnie okazują się większe niż w innych wariantach spłaty i finansowania.

Rata balonowa to dobre wyjście dla tych, którzy lubią często zmieniać auta

Niektórzy chcą mieć własny samochód. Taki, z którym mogą zrobić praktycznie wszystko, na co im przyjdzie ochota – oczywiście w granicach prawa i odpowiedzialności za swoje czyny. Inni nie widzą nic złego w tym, że de facto płacą co miesiąc jedynie za prawo do użytkowania pojazdu, który nie należy do nich. Każdy musi samodzielnie rozważyć swoje oczekiwania i policzyć, co się bardziej opłaca. Planujesz wykupienie auta? Być może lepiej będzie poszukać innego wariantu finansowania. Jeździsz ostrożnie, lubisz korzystać z nowinek i nie masz sentymentu do rzeczy, przedmiotów? Model rat balonowych wydaje się idealnie skrojony pod twoje potrzeby!

Archiwum: grudzień 2022