Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regeneracja rozrusznika
regeneracja rozrusznika

Naprawy

Regeneracja rozrusznika w samochodzie – jak ją przeprowadzić?

Regeneracja rozrusznika lub jego wymiana czeka niemal każde auto. Jak przebiega taki proces? Czy możesz wziąć się za to samodzielnie? Ile trzeba za zapłacić za nowy rozrusznik, a ile za regenerowany? Czy regeneracja się opłaca? Przeczytaj w naszym tekście!

Silnik spalinowy musi zostać wprawiony w ruch początkowy, by mógł zacząć pracować. Dlatego do kompletu z nim zestawiony jest silnik elektryczny. Niestety, z czasem jego elementy się zużywają. Regeneracja rozrusznika jest jednak możliwa i daje zadowalające rezultaty. W jaki sposób się ją wykonuje? Ile kosztuje wymiana rozrusznika, a jaki jest koszt regeneracji rozrusznika? Sprawdź, co będzie bardziej opłacalne. Radzimy i rozwiewamy wątpliwości!

Rozrusznik – regeneracja jest warta zachodu?

Zdecydowanie tak, ale zależy to od kilku czynników. Pierwsza sprawa to jakość wykonanej pracy w warsztacie. Zdarzają się „fachowcy”, którzy wymieniają jedynie szczotki i wykonują czyszczenie rozrusznika. Zwykle efekt jest zadowalający przez kilka następnych dni. Niedługo potem rozrusznik znowu wymaga naprawy, szczególnie gdy inne jego części są mocno zużyte. Dlatego podstawą jest wybór dobrego warsztatu. Drugi czynnik to jakość wybranych elementów naprawczych. Od ich poziomu wytrzymałości zależy, jak długo zregenerowany element będzie służył.

Rozruszniki regeneracja – rozbiórka i czyszczenie?

Jak wygląda regeneracja rozrusznika? Na samym początku mechanik dokonuje demontażu elementu. Pamiętaj, że już samo wyjęcie rozrusznika może być bardzo uciążliwe, bo znajduje się on przecież przy kole zamachowym wału korbowego. Po wyjęciu i położeniu tej części na stole elektromechanik zabiera się do dalszej pracy. W pierwszej kolejności element jest czyszczony, aby można było bez przeszkód z nim pracować. Oczywiście, przed kompletnym rozmontowaniem go na części składowe czyszczenie to jest wstępne. Później natomiast specjalista przechodzi do piaskowania i ewentualnie do malowania korpusu.

Zobacz też:
Wygłuszanie samochodów samodzielnie – jak to zrobić i jakie materiały wybrać?

Regeneracja rozrusznika – wstępna diagnoza

Zwykle warto już na samym początku zaobserwować pracę automatu z kołem zębatym i wysuwanie się go po podaniu napięcia. Taki prosty zabieg daje możliwość wstępnej oceny sytuacji. Jeśli same zęby na automacie są zniszczone, może to również świadczyć o mechanicznym uszkodzeniu koła zamachowego. Regeneracja rozrusznika w dalszych krokach polega na kompletnym demontażu wszystkich elementów, w skład których wchodzą:

  • automat;
  • szczotki węglowe;
  • wirnik;
  • stojan;
  • bendiks (zespół sprzęgający);
  • wyłącznik elektromagnetyczny.

Regeneracja rozrusznika – kiedy jest konieczna?

Silnik elektryczny, który uruchamia o wiele cięższy od siebie zespół spalinowy, naturalnie podlega zużyciu. Najczęściej jednak do elementów szybko niszczących się zaliczane są szczotki węglowe. Ich wielkość zmniejsza się wraz ze zużyciem rozrusznika i trzeba je po prostu wymieniać. Kolejny element to łożyskowania wirnika. Na skutek ciągłego obracania się mogą zostać uszkodzone. Ścierające się szczotki węglowe produkują nalot, który w połączeniu z obecnym w łożyskach smarem może przyczynić się do ich szybszego zużycia.

Bendiks i styki, czyli kolejne części podatne na uszkodzenie

Kolejny element, który obejmuje regeneracja rozrusznika, to bendiks. Ten mechanizm ma gwint umożliwiający dopasowanie się zębatki napędowej do koła zamachowego. W przypadku zniszczenia się gwintu na bendiksie koło zębate napędowe nie ma możliwości sprawnego wpasowania się na zęby koła zamachowego. Problem może leżeć też po stronie styków, które nie przekazują prądu elektrycznego na szczotki wirnika.

Naprawa elektromagnesu rozrusznika – czy to możliwe?

W starszych podzespołach (montowanych np. w Fiacie 126p) elektromagnes dało się rozebrać. W przypadku jego uszkodzenia wystarczyło jedynie rozlutować przewody i dostać się do wnętrza, żeby przeczyścić elementy stykowe. W obecnie produkowanych samochodach elektromagnes jest nierozbieralny i można go jedynie wymienić na nowy.

Regeneracja rozrusznika – cena w warsztacie

Ile kosztuje regeneracja rozrusznika? Koszt zwykle oscyluje w granicach 100-400 zł. Ma na to wpływ sam model elementu, ale również to, jak wiele pracy trzeba wykonać. To, ile części trzeba wymienić, też bardzo mocno wpływa na cenę. Kwota wymieniona wyżej może wydawać się wysoka, ale w porównaniu z tym, ile kosztuje rozrusznik, jest nieznaczna. Często za nowy egzemplarz dobrej jakości trzeba dać przynajmniej 500 zł. Mowa oczywiście o popularnych jednostkach napędowych, takich jak niezniszczalny 1.9 TDI od VAG.

Zobacz też:
Testy na prawo jazdy kat. B, czyli jak zdać teorię?

Koszt regeneracji rozrusznika a zakup regenerowanego

Wiesz już, ile kosztuje naprawa rozrusznika, ale czy w takim razie nie lepiej kupić jakiś tańszy zamiennik? W sieci znajdziesz oferty kupna podzespołów poddanych regeneracji, a także części używanych i jedynie sprawdzanych na stole. W zasadzie jest to twój wybór, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. Czasem regeneracja będzie kosztowała nawet więcej niż używany rozrusznik w dobrym stanie. Jednak nie masz pewności, jak długo jeszcze ci posłuży, a regeneracja rozrusznika zwykle jest objęta roczną gwarancją.

Regeneracja rozrusznika – czy dasz radę sam?

Możesz podjąć się wymiany w przydomowym garażu, o ile masz podstawową wiedzę na temat działania podzespołu. Niezbędny będzie też zestaw narzędzi i miernik elektryczny. Sam demontaż elementu z komory silnika może być łatwy lub nieco utrudniony w zależności od auta. Jednak wymiana szczotek węglowych na szczotkotrzymaczu, a także kontrola jakości elementów (np. komutatora) czy dokładne wyczyszczenie wnętrza jest jak najbardziej w zasięgu większości majsterkowiczów.

Regeneracja rozrusznika wiąże się z kosztami, ale czasem warto ją wykonać. Gdy masz smykałkę do napraw, możesz spróbować samodzielnych prac. Pamiętaj jednak, że rozłożenie rozrusznika na części i późniejsze oddanie go do zakładu elektromechanicznego może nie być mile widziane. Mechanicy zwykle nie lubią naprawiać części, przy których ktoś wcześniej majstrował. Dlatego jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności, regeneracja rozrusznika powinna zostać wykonana w wyspecjalizowanym zakładzie.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Przepisy

Chyba każdy kierowca wie, który znak nakazuje ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Mowa o oznaczeniu A-7, czyli trójkącie innym niż wszystkie. Reakcja na znak „ustąp pierwszeństwa”...

Dokumenty

Dotychczas wymiana dowodu rejestracyjnego konieczna była za każdym razem, gdy wyczerpały się miejsca na pieczątki. Obecnie to prawo zostało zniesione. Czy to oznacza, że...

Samochody

Auto z Niemiec, szczególnie tamtejszej produkcji, to wciąż bardzo pożądany obiekt nad Wisłą. Jakie procedury musisz przejść, by kupić samochód z Niemiec? Gdzie załatwić...

Wiadomości

Dzień bez samochodu kończy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. Wiele miast z tej okazji umożliwiło przejazdy komunikacją 22 września zupełnie za darmo.

Samochody

Samochody typu Sport Utility Vehicle, czyli popularne SUV-y, bardzo się przez lata zmieniły. Dzisiaj prawie nikt już nie wyjeżdża nimi w teren, zdecydowana większość...

Przepisy

Prędkość na drogach uzależniona jest od typu trasy, pojazdu oraz sytuacji danego auta. Nie wszystkie limity są jednak czytelne i łatwe do zrozumienia. Jakie...

Dokumenty

Dla kierowcy, który jest poszkodowanym w zdarzeniu drogowym, BLS może okazać się sporym ułatwieniem. Nie zawsze jednak możesz z niego skorzystać. Od czego to...

Przepisy

Psychotesty to nic innego jak zestawy badań mające na celu sprawdzenie twoich umiejętności za kółkiem. Możesz stresować się przed ich wykonaniem, jednak nie są...

Przepisy

Skrzyżowanie to przecięcie się dróg jezdniowych. Czy znasz wszystkie rodzaje skrzyżowań drogowych? Czy wiesz, jak się zachować, wjeżdżając na nie? Jak zrozumieć skrzyżowania i...

Wiadomości

„Road Safety Days” dobiega końca. Wielka akcja policji na polskich drogach ma swój finał dzisiaj, we wtorek 21 września. Policja zapowiedziała liczne kontrole.

Zobacz także

Samochody

U polskich kierowców rośnie świadomość ekologiczna. Wiedzą oni, że spaliny emitowane przez pojazdy mechaniczne, zarówno te, które są autami z silnikiem benzynowym, jak i...

Samochody

Cross Country - ta nazwa pojawiła się w nomenklaturze Volvo po raz pierwszy już w latach 60. na długo przed tym, zanim stała się...

Samochody

Samochody typu Sport Utility Vehicle, czyli popularne SUV-y, bardzo się przez lata zmieniły. Dzisiaj prawie nikt już nie wyjeżdża nimi w teren, zdecydowana większość...

Przepisy

Bezpieczeństwo na drogach publicznych zapewnia głównie przestrzeganie przepisów. Prawo jazdy AM ma na celu wyszkolenie najmłodszych amatorów jazdy na jednośladach z silnikami. Jak je...

Wiadomości

Kielce. Na ulicy Radomskiej od środy 15 września rozpoczną się prace remontowe. Z tego też powodu kierowców na tym odcinku czekają spore utrudnienia. Od...

Wiadomości

Aston Martin potwierdził dzisiaj skład kierowców na sezon 2022 w Formule 1. Brytyjski team w przyszłym roku będą nadal reprezentować Sebastian Vettel i Lance...

Wiadomości

Grand Prix Danii. W sobotę (tj. 11 września) w Vojens najlepszy był Artiom Łaguta, który wyprzedził Bartosza Zmarzlika i Emila Sajfutdinowa. Dzięki temu zwycięstwu...

Wiadomości

Szczecin. Dzisiaj (tj. 15 września) na ulicy Mieszka I, nieopodal sklepu Jysk doszło do śmiertelnego wypadku. Na przejściu dla pieszych zginął 85-letni mężczyzna, który...