Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.8 tsi
silnik 1.8 tsi

Samochody

Silnik 1.8 TSI/TFSI od Volkswagena – niskie spalanie benzyny i spore oleju. Czy te mity można obalić?

W powszechnej opinii silnik 1.8 TSI jest uznawany za awaryjny i problematyczny. Jednak kluczem do znalezienia przyczyny jest obeznanie się w generacji jednostek. Symbol EA888 stosowany był zarówno do 1. jak i 2. generacji motoru 1.8 TFSI. Skąd możesz wiedzieć, która jest lepsza?

Mało który fan motoryzacji nie zna starego poczciwego 1.8 turbo 20V. Bez trudu można było z niego wyciskać moce rzędu 300–400 KM. Gdy w 2007 roku na rynek wchodził silnik 1.8 TSI również spodziewano się po nim wiele dobrego. Czas jednak zweryfikował szumne zapowiedzi dosyć brutalnie. Sprawdź, co warto wiedzieć o tej jednostce.

Silnik 1.8 TSI – podstawowe dane techniczne

Jest to motor benzynowy o pojemności 1798 cm³ wyposażony we wtrysk bezpośredni, łańcuch rozrządu oraz turbosprężarkę. Występował w wielu wariantach mocy – od 120 przez 152, aż do 180 KM. Najczęściej spotykanym połączeniem dla silnika była manualna skrzynia 6-biegowa lub dwusprzęgłowy automat DSG. Bliźniaczą konstrukcją dla 1.8 TSI był 2.0 TSI o oznaczeniu EA888. Pierwsza z produkowanych o symbolu EA113 jest zupełnie inną konstrukcją i nie należy brać jej pod uwagę przy porównaniach z opisywanym silnikiem.

Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Audi A4, czy Seat Leon – gdzie montowano 1.8 TSI?

Silnik 1.8 TSI służył do napędu aut klasy średniej niższej i wyższej. Można go znaleźć w wyżej wymienionych modelach, ale również Skodzie Superb 2. i 3. generacji. Nawet w najsłabszych odmianach o mocy 120 KM konstrukcja ta zapewnia bardzo przyzwoite osiągi oraz relatywnie niskie spalanie. Warto zaznaczyć, że według kierowców silnik ten potrzebuje nieco ponad 7 litrów w cyklu mieszanym na każde 100 km. To bardzo dobry wynik. Grupa VAG od 2007 roku w swoich autach klasy C montowała odmiany jednostek 1.8 i 2.0 TSI. Nie wszystkie jednak mają tę samą renomę.

Silniki TSI i TFSI – dlaczego tak dyskusyjne?

W konstrukcjach tych silników zastosowano łańcuch rozrządu zamiast tradycyjnego paska. Rozwiązanie to miało przyczynić do wysokiej trwałości silników, jednak w praktyce okazało się zupełnie odwrotnie. Problemem nie jest jednak łańcuch sam w sobie, ale kwestia ze spalaniem oleju. ASO twierdzi, że poziom 0,5 l/1000 km to w zasadzie normalny wynik, którym nie należy się martwić. Jednak pod wpływem konsumpcji oleju silnikowego dochodzi do tworzenia się nagaru, który powoduje zapiekanie się pierścieni. Te również nie są dopracowane (zbyt cienkie), podobnie jak tłoki. To wszystko sprawia, że pod wpływem przebiegu gładzie wałków i tulei cylindrowych wycierają się.

Zobacz też:
Czym jest i jak działa asystent pasa ruchu?

Która generacja silnika 1.8 TSI jest najmniej awaryjna?

Zdecydowanie są to silniki o oznaczeniu EA888 po liftingu. Można ją bardzo łatwo rozpoznać po zastosowaniu 8 wtryskiwaczy. 4 z nich podają benzynę bezpośrednio, a kolejne 4 pośrednio przez kolektor dolotowy. Zmianie uległa również konstrukcja tłoków i pierścienie, co miało całkowicie wyeliminować problem z poborem oleju i powstawaniem nagaru. Silniki te można spotkać w autach grupy VAG od roku 2011 roku. Dlatego najbezpieczniejsza opcja pod względem zakupu auta z taką jednostką to lata od 2012 do 2015. Szczególnie te najmłodsze miały już na tyle poprawiona konstrukcję, że nie występowało w nich zjawisko pobierania oleju silnikowego.

Jednostki EA888 – jak wyeliminować przyczynę usterek?

Rozwiązań na wadliwy model jest naprawdę sporo. Nie wszystkie jednak zapewniają pełną skuteczność, a te najlepsze po prostu są drogie. Usterka napinacza i rozciągającego się łańcucha jest prosta do wyeliminowania – wystarczy wymienić napęd rozrządu. Jednak bez uporania się z przyczyną poboru środka smarnego trudno o długotrwałe usunięcie problemu napędu rozrządu. Na szczęście jest kilka opcji, które pozwalają na znaczne obniżenie poboru oleju lub zupełne wyeliminowanie przyczyny.

Sposoby na wady silnika 1.8 TSI

Pierwsza z opcji to wymiana odmy. Koszt takiej operacji nie jest wysoki, lecz daje znikome efekty. Kolejny to wymiana tłoków i pierścieni na modyfikowane. Tutaj w grę wchodzi poważny remont, który oznacza demontaż tłoków, polerowanie gładzi cylindrowych (skoro głowica jest zdjęta, to warto wykonać), oględziny wałków i ewentualny szlif, planowanie głowicy, czyszczenie zaworów i kanałów, wymiana uszczelki pod nią i oczywiście ponowny montaż. Jeśli decydujesz się na taki wariant, zwykle koszty nie powinny przekraczać 10 tysięcy złotych. Ostateczna opcja to wymiana jednostki na zmodyfikowaną. To propozycja zupełnie nieopłacalna, bo może zrównać się z wartością auta.

Silnik 1.8 TSI/TFSI – czy warto kupić? – Podsumowanie

Biorąc pod uwagę ceny rynkowe, oferty aut z tymi jednostkami mogą wydawać się kuszące. Nie daj się jednak zwieść. Pobór oleju to problem ogólnie znany, więc niska cena i silnik 1.8 TSI to raczej mina, a nie okazja. Najbezpieczniejszą opcją jest sięgnięcie po warianty z rocznika 2015. W tych przypadkach o wiele łatwiej jest znaleźć egzemplarze, które nie mają problemu ze spalaniem oleju silnikowego. Pamiętaj jednak o jednej ważnej kwestii – pomijając błędy konstrukcyjne, największą wadą auta używanego są jego poprzedni właściciele. Dotyczy to sposobu docierania auta, regularnych serwisów, czy stylu jazdy. Wszystko to może mieć wpływ na stan kupowanego przez ciebie auta.

Zobacz też:
Światła mijania – muszą być włączone!

Fot. główne: Powerresethdd via Wikipedia, CC 3.0

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...