Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 1.9 dci
silnik 1.9 dci

Samochody

Silnik 1.9 dCi F9Q, czyli dlaczego Renault Laguna to królowa lawet. Sprawdź silnik 1,9 dCi, zanim kupisz!

Opisywany silnik 1.9 dCi miał być odpowiedzią na udane jednostki wysokoprężne konkurencji. W praktyce okazał się miną, która uruchamiała się w najmniej oczekiwanym momencie. Skąd takie problemy i czy warto mimo to kupić auto z tym motorem?

Silnik Renault 1.9 dCi ujrzał światło dzienne w 1999 roku i od razu przykuwał uwagę. Wtrysk Common Rail i moc rzędu 120 KM zapewniały niskie spalanie i bardzo przyzwoite osiągi. Na papierze wszystko wyglądało dobrze, jednak eksploatacja pokazała zupełnie co innego. Silnik 1.9 dCi – co powinieneś o nim wiedzieć?

Renault i silnik 1.9 dCi – najważniejsze dane techniczne

Zacznijmy od teorii. Francuski producent wypuścił motor o mocy 120 KM, zapewniając tym samym odpowiedź na potrzeby rynkowe. W zasadzie silnik 1.9 dCi występował jeszcze w kilku wersjach o mocy od 100 do 130 KM. Jednak to konstrukcja 120-konna mocno zapadła w pamięć kierowcom i mechanikom, ze względu na jej niewielką trwałość. W jednostce tej zastosowano układ wtryskowy Common Rail opracowany przez Boscha, turbosprężarkę Garrett oraz, w nowszych wersjach od 2005 roku, filtr cząstek stałych.

Renault 1.9 dCi – skąd tak zła sława?

Zamieszanie zawdzięczamy motorowi 1.9 dCi 120 KM. Inne warianty cieszą się do dzisiaj dobrymi opiniami, zwłaszcza odmiany 110 i 130 KM. W opisywanej odmianie przyczyny problemów leżą po stronie turbosprężarki, systemu wtryskowego oraz obracających się panewek. Osprzęt silnika jest oczywiście regenerowalny lub da się w przystępnych kwotach wymienić. Jednak opisywany diesel po obróceniu się panewek był w zasadzie przeznaczany na złom i zastępowany nowym słupkiem. Taka operacja w starszych autach wymaga wyłożenia kwoty przekraczającej wartość auta, dlatego zakup pojazdu z tym silnikiem jest bardzo ryzykowny.

Dlaczego turbosprężarka szybko się poddaje?

Kierowcy nowych (!) egzemplarzy skarżyli się na problemy z turbinami już po 50–60 tysiącach kilometrów. Konieczna była ich regeneracja lub wymiana na nowy egzemplarz. Skąd ten problem, skoro dostawcą była znana marka Garrett? Producent auta zalecał zmianę oleju raz na 30 000 kilometrów, co w opinii wielu mechaników jest wartością skrajnie ryzykowną. Obecnie w tych jednostkach olej zmienia się raz na 10–12 tysięcy kilometrów, co pozwala na bezproblemową eksploatację. Pod wpływem słabej jakości środka smarnego dochodziło do szybkie zużycia się elementów turbosprężarki i jej przyspieszoną „śmierć”.

Zobacz też:
Płyny w samochodzie. Jakie płyny należy wlewać regularnie do auta?

Renault Megane, Laguna i Scenic z 1.9 dCi a uszkodzone wtryskiwacze

Kolejna sprawa to konieczność naprawy wtryskiwaczy CR. Przyczyną usterek była niska jakość tankowanego paliwa, co w połączeniu z wrażliwością układu i wysokim ciśnieniem pracy (1350–1600 barów) powodowało zużycie elementów. Koszt pojedynczego egzemplarza nie przekracza jednak zwykle 400 zł, jednak konieczna jest kalibracja każdego z nich po wymianie. To jednak nic w porównaniu z trudnościami wynikającymi z obracających się panewek.

Obrócona panewka w 1.9 dCi – usterka kończąca życie silnika

Dlaczego elementy te w prezentowanych silnikach lubiły się obracać? Wykorzystywano w nich panewki bez zamków, które zapobiegały obracaniu. Pod wpływem przedłużonego interwału olejowego, nawet pojazdy o niskim przebiegu kończyły w serwisie, oczekując na nową jednostkę. Pod wpływem pogorszenia jakości oleju i zwiększenia tarcia panewki obracały się, doprowadzając do wytarcia gładzi wału korbowego i korbowodów. Remont w obecnych warunkach polega na wymianie jednostki. Jeśli awaria nie skutkowała poważnym zniszczeniem powierzchni, kończyło się na polerowaniu gładzi.

1.9 dCi 120KM – czy warto kupić?

Efekt pracy inżynierów Renault i Nissana cieszy się złą opinią. Wersja 120-konna szczególnie stanowi duże ryzyko na rynku wtórnym. Aby być pewnym jego niezawodności, należy zapoznać się z pełną historią serwisową i potwierdzić realność przebiegu. Dokonane remonty udokumentowane fakturami również powinny dać ci pewien wgląd w sytuację. Jednak ile takich ofert znajdziesz na rynku? Pamiętaj, że remont silnika już na starcie powoduje głębokie sięgnięcie do kieszeni. Zwykle auto z drugiej ręki odstawia się do warsztatu na wymianę rozrządu – w tym przypadku może być dużo gorzej.

Silnik 1.9 od Renault – podsumowanie

Prawda jest taka, że nie każdy wariant jednostki 1.9 jest zły. Motory 110 KM i 130 KM cieszą się nad wyraz wysoką trwałością, dlatego można rozważyć ich zakup. Zwłaszcza mocniejsza wersja, która ukazała się w 2005 roku, jest polecana przez użytkowników. Jeśli koniecznie chcesz silnik 1.9 dCi, to właśnie ten najmocniejszy.

Fot. główne: Clément Bucco-Lechat via Wikipedia, CC 3.0

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...