Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik 2.0 fsi
silnik 2.0 fsi

Samochody

Silnik 2.0 FSi – wszystko co trzeba wiedzieć

Silnik 2.0 FSi został opracowany przez Volkswagena. To wolnossąca, dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego silnika!

Jest oszczędny w działaniu, a także bezpieczny dla środowiska. Cieszy się opinią znacznie bardziej sprawnego niż konwencjonalne jednostki benzynowe. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat? Pomimo pozytywnych ocen silnik 2.0 FSi ma jednak pewne wady. Dowiedz się więcej o charakterystyce motoru z naszego artykułu!

Podstawowe informacje na temat silnika 2.0 FSi

Silnik 2.0 FSi należy do rodziny EA113. Jednostka jest przede wszystkim ekonomiczna. Przykładowo, 150-konny motor montowany w Audi A3 2.0 FSi potrzebuje standardowo od 7,5 l do 8 l na 100 kilometrów trasy. Co ciekawe, ekonomia jazdy jest też zachowana przy mocniejszych 200-konnych jednostkach – spalają tylko o 2 l więcej. Silnik 2.0 FSi został wycofany ze sprzedaży po tym, jak Volkswagen zdecydował się na produkcję 2-litrowej wersji benzynowej z turbo.

Rozwiązania techniczne

W silniku 2.0 FSi zamontowano wysokociśnieniową pompę paliwa HPFP, która jest uruchamiana za sprawą specjalnego płata na wałku rozrządu zaworów dolotowych. Konstrukcja obejmuje również dźwignię zaworową o płaskim popychaczu, a także zmienne fazy rozrządu wałka rozrządu dolotowego. Stopień sprężania w silniku 2.0 FSi wynosi 10,5:1.

Jaka jest różnica pomiędzy silnikami FSi, TSi i TFSi?

Wśród osób zainteresowanych zakupem auta z jednostką 2.0 pojawiają się pytania związane z charakterystyką modeli FSi i TSi. Warto zaznaczyć, że zastosowana terminologia jest zabiegiem marketingowym. Jednostki mają dość podobną specyfikację, a różnią się niuansami.

FSi – Fuel Stratified injection

Rozwinięcie skrótu FSi to Fuel Stratified injection. Jednostka po raz pierwszy została zamontowana w Audi A4 w 2005 roku. Potem montowano ją jeszcze w modelach:

  • Volkswagena (MKV Jetta, GLI, GTI, Tiguan, Passat, CC);
  • Audi (A3, A5, Q5 i TT).

Były to jednostki z turbodoładowaniem i chłodzeniem wewnętrznym o pojemności 1984 cm³ i wyposażono je w technologię bezpośredniego wtrysku paliwa w benzynowych autach osobowych.

Zobacz też:
Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

TSi – Turbocharged Stratified injection

Jednostka została wprowadzona po 2008 roku i wprowadzono w niej kilka znaczących zmian konstrukcyjnych. Pierwszą z nich jest zastąpienie rolkowego łańcucha rozrządu zębatym. Zastosowano też rolkową dźwignię zaworową, a sam motor ma obniżony stopień sprężania 9,6:1, a nie 10,5:1 jak w przypadku FSi.

Zastosowano też inne rury spustowe, a także 3, a nie 2 czujniki tlenu, jak miało to miejsce w odmianie FSi. Całość uzupełniał też ulepszony system PCV i przeprojektowana skrzynka powietrzna i pokrywa silnika.

TFSi – czym się różni?

Jednostki takie jak 2.0 TFSi są używane wyłącznie przez Audi. Zmiana dotyczy przede wszystkim nazewnictwa. Różnice w specyfikacji technicznej są natomiast obecne w starszych modelach motorów, w których zastosowano napęd pasowy.

Eksploatacja jednostki 2.0 FSi – na co się przygotować?

W trakcie używania silnika 2.0 FSi mogą pojawić się problemy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Niestety, nie są to jedyne awarie, jakie przydarzają się tej jednostce. Mowa tutaj o wersjach jednostki z turbiną, gdzie po przebyciu od 90 tys. km do 140 tys. km na zaworach zaczyna pozostawać sadza. Pojawiają się też wady wałka rozrządu, a także czujników kontrolujących pracę silnika.

Decydując się na 2.0 FSi, trzeba też się przygotować na to, że może wystąpić zbyt duże zużycie oleju silnikowego. Jest to związane z problematyczną sprężarką – jednostka pobiera w takich okolicznościach nawet litr oleju na 2000 kilometrów. 

Jak dbać o tę jednostkę?

Zaleca się też wymianę oleju co 150 tys. kilometrów, a także zastępowanie starego paska rozrządu nowym – również co 150 tys. lub 180 tys. kilometrów. Dotyczy to modeli wyprodukowanych przed 2008 roku, kiedy to do dystrybucji wprowadzono auta o oznaczeniu CAVA, CAVB, CCTA, CCZA i CCZC z łańcuchem rozrządu.

Jednostki 2.0 FSi są dość tanie, jak na prezentowane osiągi, a także oszczędne, jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Dlatego warto wybrać auto Skoda, Seat, VW, czy Audi właśnie z tą jednostką.

Pomijając wcześniej wspomniane usterki, których można uniknąć przy regularnym serwisowaniu motoru, jedynym znaczącym mankamentem wydaje się dość wysokie spalanie paliwa. Ma to jednak miejsce głównie w przypadku silników 2.0 FSi o mocy 200 i 211 KM.

Zobacz też:
Planowanie głowicy – co powinieneś wiedzieć?

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...