Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik hemi
silnik hemi

Samochody

HEMI, czyli hemisferyczne silniki z USA – czy warto je sprawdzić?

Silnik HEMI wpisuje się w amerykańskie tendencje, chociaż jego powstanie nie było związane tylko z wielką pojemnością i sporą mocą. Dlaczego akurat taki rodzaj jednostki został zastrzeżony przez Chryslera? Sprawdź, czym wyróżnia się na tle konkurencji!

Potężny amerykański silnik HEMI – co warto o nim wiedzieć?

Mocarne Muscle Cary nie mogły być napędzane małymi jednostkami, aby liczyć się w wyścigach torowych. Dlatego od zawsze pod maską tych amerykańskich (dzisiaj) klasyków, konieczne było zamontowanie sporych silników. O moc z litra pojemności było w tamtych latach nieco trudniej niż teraz, ale nie martwiono się tym z powodu braku restrykcji dotyczących norm spalin i zużycia paliwa. Jeszcze przed I wojną światową uzyskanie mocy rzędu kilku koni mechanicznych z silnika nie było czymś łatwym, dlatego szukano rozwiązań mających temu zaradzić. Dlatego zaprojektowano silniki z hemisferycznymi komorami spalania. Czy już teraz widzisz jakieś światełko w tunelu? Na horyzoncie pojawia się silnik HEMI.

Silnik HEMI – budowa jednostki spalinowej

Stworzenie kolistych komór spalania przyczyniło się do drastycznego wzrostu wydajności jednostek spalinowych do tego stopnia, że wielu światowych producentów zaczęło wykorzystywać właśnie takie rozwiązania w swoich autach. V8 HEMI nie zawsze był flagowcem wśród Chryslera, jednak chodziło w tych konstrukcjach o coś więcej niż pojemność. Jaki był efekt budowy komory spalania właśnie w ten sposób?

Silnik HEMI – zasada działania

Zmniejszenie kształtu w cylindrze (na kolisty) spowodowało lepsze rozchodzenie się płomienia podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dzięki temu wzrosła wydajność, bo energia wytwarzana na skutek zapłonu nie rozchodziła się na boki cylindra, jak w dotychczas stosowanych konstrukcjach. HEMI V8 posiadał też zwiększoną średnicę zaworów dolotowych i wydechowych, które umożliwiały korzystną zmianę przepływu gazów. Chociaż w tym względzie nie wszystko działało, jak należy, ze względu na moment niedomknięcia i jednoczesnego otwarcia drugiego zaworu, co nazywa się fachowo przekryciem zaworów. Miało to związek z większym zapotrzebowaniem jednostki na paliwo i nie najlepszym poziomem ekologii.

HEMI – silnik, który ma niejedno oblicze

Od czasu, gdy konstrukcja jednostek HEMI w latach 60. i 70. ubiegłego wieku zdobywała serca miłośników potężnych jednostek, minęło wiele lat. Teraz w zasadzie te konstrukcje są zupełnie inne, chociaż nazwa „HEMI” została zarezerwowana przez Chryslera. Komora spalania nie przypomina już tej hemisferycznej, tak jak w pierwotnych konstrukcjach, jednak moc i pojemność zostały.

Jak ewoluował silnik HEMI?

W jaki sposób w 2003 roku (po reaktywacji tej konstrukcji) udało się osiągnąć poziom aktualnych norm emisji spalin? Przede wszystkim zmieniono kształt komory spalania na lekko zaokrągloną, co bardzo mocno wpłynęło na kąt pomiędzy zaworami, uwzględniono dwie świece na cylinder (lepsze właściwości rozchodzenia się energii po zapłonie mieszanki), ale też wprowadzono system HEMI MDS. Chodzi o zmienną pojemność skokową, a raczej odłączanie połowy cylindrów, gdy silnik nie pracuje przy małym obciążeniu.

Silnik HEMI – opinie i spalanie paliwa

Trudno oczekiwać, by silnik HEMI, który w najmniejszej wersji ma 5700 cm3 i 345 KM, był oszczędny. Silnik 5.7 HEMI w wersji 345 KM spala średnio 19 litrów benzyny lub 22 litry gazu, jednak to nie jedyna wersja jednostki V8. Ta o pojemności 6100 cm3 według deklaracji producenta powinna średnio spalać nieco ponad 18 litrów na 100 km. W rzeczywistości jednak wartości te sięgają powyżej 22 litrów.

Jakie spalanie mają różne warianty HEMI?

6.2 V8 z Hellcata również świetnie radzi sobie ze spalaniem paliwa z baku. Producent deklaruje ok. 11 litrów na 100 km na trasie i można sobie wyobrazić, że bestia posiadająca ponad 700 KM podczas szybszej jazdy swoje musi spalić (w praktyce to ponad 20 litrów). Jest jeszcze silnik HEMI 6.4 V8, który średnio potrzebuje 18l/100 km (oczywiście przy rozsądnej jeździe), a gazu spala ok. 22 l/100 km. To oczywiste, że posiadając mocarne V8, nie da się osiągnąć spalania takiego, jak w miejskim 1.2 turbo.

Silnik 5.7 HEMI – wady i awarie

Konstrukcja ta oczywiście nie jest doskonała i ma swoje minusy. Biorąc pod uwagę kwestie techniczne to egzemplarze produkowane do 2006 roku miały wadliwy łańcuch rozrządu. Jego zerwanie groziło kolizją tłoków z zaworami, co powodowało ogromne spustoszenie w silniku. Jakie są wady tego silnika? To przede wszystkim:

  • osadzający się nagar;
  • drogie części;
  • spore koszty oleju.

Producent zaleca również nie przekraczać interwału wymiany oleju o 10 000 kilometrów. Przyczyna? Osadzający się nagar. Co więcej, same części nie zawsze należą do najtańszych, jeśli kupuje się je w Polsce. Oczywiście można je sprowadzać ze Stanów, ale to musi trochę potrwać.

Co warto wiedzieć o olejach do HEMI?

Kolejna sprawa to dedykowany do tych jednostek olej silnikowy SAE 5W20. Jest on zalecany szczególnie do tych modeli, które mają system dezaktywacji 4 cylindrów. Oczywiście za taki produkt trzeba odpowiednio zapłacić. Pojemność układu smarowania to ponad 6,5 litra, dlatego zaleca się kupno przynajmniej 7 litrowego zbiornika z olejem. Koszt takiego oleju z filtrem to około 300 złotych.

Czy warto kupić auto z silnikiem HEMI V8? Jeśli wskaźnik spalania paliwa cię nie interesuje, a kochasz amerykańskie auta, to nawet się nie zastanawiaj.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...