Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik m57
silnik m57

Samochody

Genialny silnik M57 od BMW – co sprawia, że silnik BMW M57 3.0d jest tak uwielbiany przez kierowców i tunerów?

W 1998 roku zadebiutował 3-litrowy silnik M57 od BMW, który do tej pory kochany jest przez miłośników motoryzacji. Jest oszczędny, zapewnia świetne osiągi i przede wszystkim jest niesamowicie trwały. Skąd wzięła jego sława? Przeczytaj!

To bardzo ciekawe, że BMW uznawane za markę iście sportową i luksusową wypuszcza na rynek diesla. I to takiego, który nie ma sobie równych. Wystarczy wspomnieć, że aż 4 razy z rzędu silnik M57 zdobywał tytuł „Engine of the Year”! Jego legenda trwa do dziś i ma w sobie mnóstwo prawdy.

Silnik M57 – podstawowe dane techniczne

Podstawowy wariant silnika M57 ma 3-litrowy i 6-cylindrowy rzędowy blok przykryty 24-zaworową głowicą. Pierwotnie dysponował mocą 184 KM, co zapewniało bardzo dobre osiągi w BMW serii 3. Nieco gorzej jednostka ta radziła sobie w większych autach serii 5 oraz w modelach X3.

Z czasem zmieniano osprzęt silnika, a najnowsze odmiany dysponowały nawet 2 turbosprężarkami i mocą 306 KM. Wtrysk paliwa realizowany był przy pomocy systemu Common Rail, który nie wykazuje oznak słabości przy tankowaniu dobrego paliwa. Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek oraz koło dwumasowe – to podstawowe wyposażenia diesla z tamtych lat.

BMW M57 3.0 – co sprawia, że jest wyjątkowy?

To przede wszystkim nadzwyczajna trwałość i bezobsługowy rozrząd. Mimo tego, że moment obrotowy w najsłabszych wersjach był na poziomie 390–410 Nm, samochód radził sobie z nim bardzo dobrze. Cały układ tłokowo-korbowy, skrzynia biegów i inne elementy przeniesienia napędu były świetnie dopasowane do mocy, jaką generowała ta jednostka. Nie ma znaczenia czy chodzi o serię 3 (np. E46, E90), czy serię 5 (np. E39 i E60) – w każdym z tych aut konstrukcja ta zapewniała bardzo dobre osiągi. W początkowych latach produkcji układ wydechowy nie miał instalowanego filtra DPF, który z czasem mógł powodować pewne usterki.

Silnik M57 w BMW 3.0d oraz jego potencjał w tuningu

Miłośnicy mocy podkreślają, że wersje 330d i 530d to idealne auta do tuningu. Powodem jest bardzo duża wytrzymałość układu przeniesienia napędu oraz spora wrażliwość na zmiany sterownika silnika. Bez trudu samym programem można wykrzesać z najsłabszej wersji ponad 215 koni mechanicznych. Układ Common Rail i dwie turbosprężarki to w zasadzie rewelacyjna podstawa do jeszcze lepszych osiągów. 400 KM zmierzone na hamowni bez większej ingerencji w korbowody i tłoki to w zasadzie codzienność tunerów. Dzięki temu seria M57 zyskała miano pancernej i niezwykle popularnej w motosporcie.

Zobacz też:
Silnik 3.0 TDI – dlaczego 3.0 V6 TDI montowany w VW i Audi ma tak złą sławę? Sprawdzamy to!

Czy silnik BMW M57 się psuje?

Trzeba przyznać, że 3.0d M57 ma pewien feler – to klapy wirowe montowane tylko w wersjach trzylitrowych. Odmiany 2.5 nie miały ich w kolektorze ssącym, więc w tych konstrukcjach problemu nie ma. Na początku produkcji wersja silnika M57 była wyposażona w mniejsze klapki, które lubiły się urywać. Nietrudno się domyślić, że kawałek elementu wpadający do komory spalania mógł wyrządzić ogromne szkody na zaworach, tłokach i gładzi tulei cylindrowych. W nowszych wersjach (od 2007 roku) klapy te zastąpiono większymi, które już nie pękały, ale nie zawsze zachowywały szczelność. Dlatego najlepszy sposób to ich wyeliminowanie.

Inne usterki zdarzające się w pancernym dieslu 3.0d

Trudno oczekiwać, że silnik M57, od tylu lat dostępny na rynku wtórnym, nie będzie się psuł. Pod wpływem wieloletniej eksploatacji czasem dochodziło do awarii wtryskiwacza lub kilku. Ich regeneracja nie jest przesadnie droga, co przekłada się na bezproblemowy i szybki serwis. Niektórzy użytkownicy wskazują, że z czasem może pojawić się problem z termostatami. Ich czas bezawaryjnej eksploatacji zwykle trwa 5 lat i po tym czasie warto pokusić się o ich wymianę. Co ważne, nawet filtr DPF nie jest tak problematyczny jak w innych autach. Warto oczywiście pamiętać o podstawowych zasadach jego wypalania.

Koszty utrzymania auta z silnikiem M57

Bez względu na to, czy planujesz zakup wersji 184 KM, 193 KM, czy 204 KM – koszty eksploatacji nie powinny cię przerazić. W trasie jednostka 3-litrowa spala ok. 6,5 l/100 km. W mieście przy dynamicznym stylu jazdy wartość ta może się podwoić. Oczywiście im mocniejsza jednostka i cięższe auto, tym większe spalanie. Jednak stosunek zużycia paliwa do dynamiki i frajdy z jazdy jest bardzo korzystny. Pamiętaj o regularnym serwisie olejowym raz na 15 000 kilometrów i podstawowych zasadach jazdy dieslem, a będzie on służył wiele lat. Części eksploatacyjne są na standardowej półce cenowej – oczywiście mowa o poziomie BMW.

Czy warto kupić BMW z silnikiem M57?

Jeżeli masz okazję kupić zadbany egzemplarz z potwierdzoną historią, nie zastanawiaj się zbyt długo. BMW z tym silnikiem to bardzo dobry wybór, nawet jeśli ma 400 000 km przebiegu.

Zobacz też:
Jakie bezawaryjne auta możesz znaleźć na rynku wtórnym? Zestawienie najlepszych modeli

Fot. główne: The Car Spy via Flickr, CC BY 2.0

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...