Silnik N46B20 został opracowany w celu zaspokojenia zapotrzebowania potrzeb rynków zbytu, gdzie nałożono system opodatkowania pojemności skokowej. Jego projekt opracowywano równolegle z odmianą N42.

Stąd wiele podobieństw – m.in. w wymiarach otworu cylindra, czy zastosowanych tłoków oraz skrzyni korbowej. Najważniejsze informacje o N46B20 znajdziesz u nas!

Silnik N46B20 – dane techniczne

Silnik N46B20 był produkowany od 2004 do 2012 roku przez bawarską manufakturę BMW Plant Hams Hall. Benzynowa jednostka ze wtryskiem paliwa została oparta na projekcie, gdzie wszystkie cztery cylindry z czterema tłokami na jeden (DOHC), są ustawione w jednej linii.

Otwór silnika wynosi 84 mm, a skok tłoka sięga 90 mm. Kolejność zapłonu równa się 1-3-4-2.  Dokładna pojemność motoru to 1995 cc, a stopień sprężania to 10.5. Model spełnia normy emisji spalin Euro 4-5.

Różne wersje jednostki napędowej N46B20

Od 2004 do 2012 roku powstało kilka odmian jednostek napędowych. Różniły się nie tylko mocą, ale także rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Do tej grupy zaliczają się odmiany takie jak:

  • N46B20U1 i N46B20U2 o mocy 129 KM przy 180 Nm (2004-2007);
  • N46B20U2 136 KM przy 180 Nm (2004-2007): wersja ma inny kolektor dolotowy (nie DISA), a także odmienny wałek rozrządu wydechu;
  • N46B20O0 o mocy 143 KM przy 200 Nm (2004-2007);
  • N46B20O1 150 KM przy 200 Nm (2004-2007);
  • N46NB20 170 KM przy 210 Nm (2007-2012): ma podobną konstrukcję z wersją o mocy 150 KM, ale zastosowano w niej nową pokrywę głowicy i układ wydechowy. Dodano do niej system sterowania Bosch MV17.4.6.

W jakich modelach aut stosowano motor i co ile trzeba wymieniać olej?

Silnik N46B20 był montowany w samochodach takich jak BMW 118i E87, BMW 120i E87, BMW 318i E46, BMW 318i E90, BMW 320i E90, BMW 520i E60, BMW X1 E84, BMW X3 E83, BMW Z4 E85.

Eksploatacja motoru od BMW wymaga stosowania oleju typu 5W-30 lub 5W-40 – powinien być wymieniany co 10 tys. km lub 12 miesięcy. Kubatura zbiornika na ten specyfik to 4,25l. 

Użytkowanie jednostki napędowej – najczęściej pojawiające się problemy i ich rozwiązania

Silnik N46B20 jest zasłużenie uważany za mało awaryjną jednostkę. Przy odpowiednim użytkowaniu, serwisowaniu i wykonywaniu regularnych przeglądów, motor nie sprawia większych problemów.

Zdarzają się natomiast awarie związane z większym przebiegiem, czy naturalną eksploatacją poszczególnych elementów. Warto dowiedzieć się, które z nich pojawiają się najczęściej.

Silnik może pobierać zbyt dużą ilość oleju

Pierwszym problemem, który występuje z największą częstotliwością, jest zbyt duże zużycie oleju. Zazwyczaj powodem jest stosowanie substancji o niskiej jakości – niezaznaczonej przez BMW jako rekomendowany olej.

Uszkodzeniu ulegają uszczelniacze trzonków zaworów, a następnie pierścienie tłoków. Jest to zauważalne najczęściej przy przebiegu 50 tys. km.

Do elementów, które zaczną przeciekać po pokonaniu wymienionej liczby kilometrów, zalicza się też uszczelka pokrywy zaworów, czy uszkodzona pompa próżniowa. W wymienionych sytuacjach niezbędna jest wymiana komponentów.

Wibracje i hałas obniżające komfort prowadzenia auta

W wielu przypadkach pojawiają się też mocno odczuwalne wibracje. W momencie, kiedy jednostka 2.0 l zacznie zbyt intensywnie rezonować, warto zastanowić się nad gruntownym czyszczeniem układu zmiennych faz rozrządu Vanos.

Nie tylko wibracje zaburzają płynne użytkowanie jednostki napędowej. Motor może też generować zbyt dużą ilość hałasu. Jest to z reguły związane z wadliwym napinaczem łańcuchem rozrządu lub w momencie, kiedy ten element się rozciągnie. Ten problem pojawia się przy przebiegu około 100 tys. km. Konieczna będzie wymiana części.

Silnik N46B20 nadaje się do tuningu

Pierwszym, dobrym sposobem na zwiększenie mocy posiadanej jednostki napędowej może być oprogramowanie ECU. Dla lepszej efektywności można zastosować też wlot zimnego powietrza oraz układ wydechowy typu cat-back. Tym sposobem motor będzie generował o około 10 KM mocy więcej.

Drugim rozwiązaniem jest zestaw doładowujący – turbocharger. Może to być dobra alternatywa dla wymienionego wcześniej firmware’u. Odpowiednio dobrana instalacja pozwoli podnieść moc silnika nawet do poziomu 200-230 KM.

Pakiet można wbudować w oryginalną jednostkę napędową. Przeszkodą może być cena – w przypadku N46 Turbo Kit kosztuje ok. 20 tys. złotych. 

Czy silnik N46B20 jest dobrą jednostką?

Motor, który zastąpił odmianę N42 jest doceniany za trwałą konstrukcję, dobrą dynamikę jazdy, a także optymalną kulturę jazdy i dużą dostępność części zamiennych. Do wad można zaliczyć dość duży pobór oleju, a także awarie układu elektrycznego. Należy też wspomnieć, że istnieje opcja zamontowania instalacji LPG.

Silnik N46B20 można nabyć w autach, które wciąż mają atrakcyjny design i prezentują się nowocześnie. Samochody BMW z tym motorem powinny być przede wszystkim sprawdzone pod względem stanu technicznego. Dobrze utrzymana jednostka N46B20 będzie się bezproblemowo sprawować przez tysiące kilometrów.

Archiwum: czerwiec 2022