Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik r5
silnik r5

Samochody

Silnik R5 – historia, konstrukcja i zastosowanie

Silnik R5 to rzędowa, pięciocylindrowa jednostka z bogatą historią, która zaczęła się w końcówce lat 30. XX wieku. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przedstawiamy najważniejsze informacje na jej temat.

Silnik R5 ma pięć cylindrów i jest motorem tłokowym, najczęściej spalinowym. Pierwsze prace prowadził sam Henry Ford, a technologia pięciocylindrowej, spalinowej jednostki napędowej była rozwijana też we Włoszech. Dowiedz się więcej o tej odmianie!

Początki pięciocylindrowej jednostki

Henry Ford rozpoczął prace nad silnikiem pięciocylindrowym na przełomie lat 30. i 40. XX wieku. Celem było stworzenie jednostki, którą można zamontować w kompaktowym samochodzie. Inicjatywa nie cieszyła się zainteresowaniem ze względu na brak popytu na kompaktowe auta w USA w tamtym czasie.

Równocześnie z Fordem pięciocylindrowy motor opracowywała Lancia. Powstał silnik montowany w pojazdach ciężarowych. Projekt był na tyle udany, że zastąpił 2-cylindrowe jednostki wysokoprężne i 3-cylindrowe silniki benzynowe. Po pierwszym modelu silnika R5 o nazwie RO stworzono odmianę 3RO, która była wykorzystywana przez włoskie i niemiecki siły zbrojne podczas II wojny światowej. Produkcja trwała do 1950 roku.

Pierwsza odmiana z zapłonem iskrowym i benzynowa wersja R5

Pierwsza jednostka napędowa z zapłonem iskrowym została użyta w zakładach Mercedesa w 1974 roku. Nazwa modelu tego modelu wysokoprężnego to OM617. Prostą, pięciocylindrową konstrukcję stworzono też w fabryce Grupy Volkswagena – w Audi 100 pod koniec lat 70. zamontowano benzynowy silnik 2.1 R5.

Mocne wersje pięciocylindrowych jednostek napędowych

Powstało kilka mocnych pięciocylindrowych jednostek napędowych. Zaprojektowano też silniki z turbo, które montowano w autach sportowych – te rozwiązania wykorzystywano również w pojazdach seryjnych. Jednym z nich było Volvo S60 R z 2,5 litrową, turbodoładowaną, rzędową i pięciocylindrową jednostką o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm.

Innym autem z silnikiem R5 wysokich osiągach był Ford Focus RS Mk2. Zamontowano w nim ten sam model co w Volvo. Tym samym powstało auto o niezwykle wysokiej mocy z napędem na przednią oś – jedno z najmocniejszych w historii. Do grupy samochodów generujących spore osiągi z pięciocylindrowym silnikiem zalicza się też Audi RS2 z turbodoładowanym modelem 2,2 l i mocy 311 KM.

Zestawienie znanych, pięciocylindrowych silników diesla

Jak wspomniano wcześniej, pierwszym dieslem był Mercedes-Benz OM 617 o pojemności 3,0 l z 1974 roku, który zastosowano w samochodzie o oznaczeniu 300D. Cieszył się renomą i był uważany za niezawodną jednostkę napędową. Dołączono do niej turbodoładowanie w 1978 roku. Następcą był OM602 montowany w W124, G-Klasse i Sprinter. Dostępny był także silnik R5 w wersji z turbosprężarką i technologią Common Rail C/E/ML 270 CDI w modelach OM612 i OM647. Używał go też producent SSang Yong, montując w swoich SUV-ach.

Zobacz też:
Nie tylko Łada. Poznaj kultowe rosyjskie samochody!

Oprócz wymienionych pojazdów pięciocylindrowe jednostki napędowe stosowano w aucie Jeep Grand Cherokee. Był on dostępny w wersji z wysokoprężnym motorem rzędowym Mercedesa o pojemności 2,7 l od 2002 do 2004 roku. Jednostkę montowano też w pojazdach Rover Group – była to odmiana diesla Td5 z modeli Land Rover Discovery i Defender.

Do popularnych silników R5 zaliczają się też jednostki produkowane przez markę Ford. Turbodoładowane, pięciocylindrowe silniki o pojemności 3,2 l z rodziny Durateq, są montowane w modelach aut takich, jak Transit, Ranger i Mazda BT-50.

Swoją pięciocylindrową jednostkę diesla miał też Fiat. Była ona obecna w modelach aut Marea, a także submarce włoskiego producenta Lancii Kappa, Lybra, Thesis, Alfa Romeo 156, 166 i 159.

5-cylindrowy silnik w wersji benzynowej

Pierwsza odmiana benzynowego, pięciocylindrowego silnika pojawiła się w 1966 roku. Została wykonana przez inżynierów Rovera i miała 2.5 l pojemności. Celem było zwiększenie potencjalnej mocy sedana z oferty brytyjskiego producenta – modelu P6. Projekt nie zakończył się jednak sukcesem – pojawiły się usterki związane z układem paliwowym.

Następnie w 1976 roku swój model jednostki napędowej zaprezentowało Audi. Był to silnik o pojemności 2,1 l DOHC z modelu 100. Projekt zakończył się sukcesem, a jednostkę oferowano też w kolejnych odmianach aut – Audi Sport Quattro o mocy 305 KM i RS2 Avant o mocy 315 KM. Zastosowano ją też w sportowym samochodzie niemieckiego producenta Audi S1 Sport Quattro E2, a także w Audi 90 o mocy 90 KM. Nowsze modele Audi z silnikiem R5 to TT RS, RS3 i Quattro Concept.

Silnik R5 benzynowy zaprezentowały także marki takie jak Volvo (850), Honda (Vigor, Inspire, Ascot, Rafaga i Acura TL), VW (Jetta, Passat, Golf, Rabbit i New Beetle w USA), a także Fiat (Bravo, Coupe, Stilo) oraz Lancia (Kappa, Lybra, Thesis).

Miłośnik sportów motorowych, a w szczególności rajdów samochodowych. W wolnych chwilach majsterkuje przy swoim Subaru, lubi też jazdę off road. Pracuje jako instruktor jazdy.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

detailing w Warszawie Piven Servicesdetailing w Warszawie Piven Services

Samochody

Detailing to sformułowanie odnoszące się do samochodów bądź innego typu pojazdów, które wśród fanów motoryzacji zdobyło niemałe uznanie. Dzięki usługom car detailing samochody wyglądają,...

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...