Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

silnik vr6
silnik vr6

Samochody

Silnik VR6 – najważniejsze informacje o jednostce od Volkswagena

Silnik VR6 jest jednostką V6 z tłokami o wąskim kącie, które znajdują się między cylindrami a pojedynczą głowicą obejmującą oba banki cylindrów. Co warto wiedzieć o tej jednostce? Przedstawiamy najważniejsze informacje!

Silnik VR6 został zaprojektowany przez Grupę Volkswagena. Pierwsza jednostka została wprowadzona 1991 roku. W ramach ciekawostki można powiedzieć, że VW zajmował się też produkcją motoru VR5, którego konstrukcja była oparta na jednostce VR6. Więcej wiadomości na temat jednostki VR6 znajdziesz w naszym artykule.

Podstawowe wiadomości na temat jednostki Volkswagena

Na samym początku można „rozszyfrować” skrót VR6. Nazwa pochodzi od skrótu utworzonego przez niemieckiego producenta. Litera „V” odnosi się do „V-motor”, a litera „r” do słowa „Reihenmotor”, czyli w tłumaczeniu – silnik prosty, rzędowy. 

W przypadku modeli VR6 zastosowano wspólną głowicę dla dwóch banków cylindrów. Jednostka jest też wyposażona w dwa wałki rozrządu. Są obecne zarówno w przypadku, gdy wersja motoru ma dwa, jak i cztery zawory na cylinder. Tym sposobem konstrukcja jednostki jest prostsza w serwisowaniu, co pozwoliło obniżyć koszty jej eksploatacji. Silnik VR6 jest produkowany do dziś. Modele wyposażone w ten motor to m.in.:

  • Volkswagen Golf MK3, MK4 i MK5 Passat B3, B4, B6, B7 i NMS, Atlas, Talagon, Vento, Jetta Mk3 i MK4, Sharan, Transporter, Bora, New Beetle RSi, Phateon, Touareg, EOS, CC;
  • Audi: A3 (8P), TT Mk 1 i Mk2, Q7 (4L);
  • Seat: Alhambra i Leon;
  • Porsche: Cayenne E1 i E2;
  • Skoda: Superb 3T.

Wersja z 12 cylindrami

Jednostki, które produkowano na początku, miały dwa zawory na cylinder, co dawało w sumie dwanaście zaworów. Wykorzystywały też jeden wałek rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych przy każdym bloku. W tym przypadku nie zastosowano też dźwigienek zaworowych.

Pierwsza wersja VR6 miała pojemność skokową 90,3 milimetrów przy całkowitej pojemności skokowej 2,8 l. Stworzona została też wersja ABV, którą dystrybuowano w niektórych krajach europejskich i miała ona pojemność 2,9 l. Warto też wspomnieć, że ze względu na dwa rzędy tłoków i cylindrów ze wspólną głowicą i uszczelką głowicy, denko tłoka lub jego górna powierzchnia jest pochylona.

Zobacz też:
Tuning samochodów – zlecić go firmie czy bawić się samodzielnie?

Jeżeli chodzi o wersję z 12 cylindrami, zdecydowano się na kąt V o nachyleniu 15°. Stopień sprężania wynosił 10:1. Wał korbowy był położony na siedmiu łożyskach głównych, a czopy przesunięto względem siebie o 22°. Dzięki temu było możliwe przesunięte rozmieszczenie cylindrów, a także zastosowanie odstępu 120° pomiędzy kolejnymi cylindrami. Zastosowano też układ sterowania jednostką Bosch Motronic.

Wersja z 24 cylindrami

W 1999 roku wprowadzono wersję z 24 zaworami. Działa w niej jeden wałek rozrządu, który obsługuje zawory dolotowe obu banków. Natomiast drugi obsługuje zawory wydechowe obu banków. Dzieje się to przy użyciu dźwigni zaworowych. Taka specyfika konstrukcji jest zbliżona do podwójnego wałka rozrządu górnego DOHC. W instalacji tej jeden wałek rozrządu obsługuje zawory dolotowe, a drugi wydechowe. 

Silniki W – w jaki sposób są związane z modelem VR?

Dość ciekawym rozwiązaniem stworzonym przez Grupę Volkswagena było skonstruowanie jednostek z oznaczeniem W. Projekt opierał się na połączeniu dwóch jednostek VR na tym samym wale korbowym – pod kątem 72°. Pierwszym z takich motorów był W12. Wyprodukowano go w 2001 roku. 

Następca, czyli W16, został zamontowany w Bugatti Veyron w 2005 roku. Jednostka była zaprojektowana z kątem 90° między dwoma jednostkami VR8, a także wyposażona w cztery turbosprężarki.

Jaka jest różnica pomiędzy tradycyjnym V6 a silnikiem VR6?

Różnica polega na tym, że zastosowano tutaj wąski kąt 15° między dwoma rzędami cylindrów. Dzięki temu szerokość silnika VR6 jest mniejsza niż V6. Z tego powodu jednostka VR jest łatwiejsza w zmieszczeniu we wnęce silnikowej, która pierwotnie była zaprojektowana pod jednostkę czterocylindrową. Motor VR6 został zaprojektowany tak, aby można było wykonać montaż poprzeczny w autach z napędem na przednią oś.

Fot. główne: A.Weber (Andy-Corrado/corradofreunde.de) via Wikipedia

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...