Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

skrzynia półautomatyczna
skrzynia półautomatyczna

Samochody

Skrzynia półautomatyczna – kompromis między manualem automatem?

Kompromisem między dynamiką „manuala” a komfortem „automatu” jest skrzynia półautomatyczna. Stosowana jest zarówno w pojazdach miejskich, jak i sportowych. Czym charakteryzuje się takie rozwiązanie i jak się z nim jeździ?

Pojazdy spalinowe są wyposażone w skrzynie biegów. Ma to związek z charakterystyką silnika zasilanego paliwem, który posiada dość wąski zakres obrotów, w których jego praca jest efektywna. W zależności od modelu pojazdu, wykorzystuje się odmienne sposoby przełączania przełożeń. Skrzynia manualna, półautomat i skrzynia automatyczna różnią się między sobą.Czytaj dalej, by dowiedzieć się więcej na ten temat! 

Za co odpowiada skrzynia biegów?

Podstawowym zadaniem skrzyni biegów jest przekazywanie momentu obrotowego na koła pojazdu. Pochodzi on z układu tłokowo-korbowego i za pomocą sprzęgła dociera do skrzyni biegów. W jej wnętrzu umieszczone są zębatki (przekładnie), które są odpowiedzialne za konkretne przełożenia i umożliwiają rozpędzanie pojazdu bez ciągłego utrzymywania silnika na wysokich obrotach.

Półautomatyczna skrzynia biegów – czym jest i jak działa?

Na rynku istnieją 3 kategorie skrzyń biegów, których podział bazuje na sposobie wybierania przekładni:

  1. w rozwiązaniach manualnych kierowca sam wybiera konkretną przekładnię i powoduje jej wrzucenie za pomocą drążka i sprzęgła;
  2. skrzynia półautomatyczna także bazuje na wyborze kierowcy, jednak załączenie konkretnego biegu odbywa się przez sterownik;
  3. w systemach automatycznych to komputer decyduje o konkretnej przekładni, a kierowca nie ma większego wpływu na jej wybór.

Półautomatyczna skrzynia biegów = manual + automat?

W rozwiązaniach pośrednich, tj. skrzyniach półautomatycznych, konstruktorzy postarali się połączyć największe zalety „manuala” i „automatu”. Swobodny wybór biegów przy jednoczesnym braku konieczności sterowania sprzęgłem wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem. Sam proces odbywa się przy użyciu drążka lub łopatek umieszczonych przy kierownicy. Skrzynia sekwencyjna (półautomatyczna) za pomocą mikroprocesora rozłącza układ sprzęgłowy, w momencie wybrania przez kierowcę biegu. Ma to miejsce w chwili przesunięcia drążka w górę lub w dół, albo naciśnięcie konkretnej łopatki odpowiedzialnej za wyższy lub niższy bieg.

Skrzynia ASG

Rozwiązania zautomatyzowane często też posiadają w sobie rozwiązania umożliwiające automatyczne zmiany przełożeń. Skrzynia ASG jest w zasadzie rozwiązaniem manualnym jeśli chodzi o budowę konstrukcyjną, jednak dzięki obecności układu elektrycznego i hydraulicznego może dokonywać samodzielnego wyboru. Dzieje się tak np. przy wyborze kierowcy o jeździe w takim trybie lub poruszanie się ze zbyt niską albo za wysoką wartością obrotową jednostki.

Skrzynia sekwencyjna – wrażenia z jazdy

Przede wszystkim rozwiązanie to jest bardzo dużym ułatwieniem dla kierowcy. Jeżeli jesteś zmęczony ciągłym naciskaniem na pedał sprzęgła, skrzynia ASG lub ASG Tiptronic może być dla ciebie słusznym wyborem. Musisz jedynie przyzwyczaić się do tego, że nie operujesz sprzęgłem, dlatego uważaj na przyzwyczajenie do naciskania pedału lewą stopą. 

Takie rozwiązania często są wyposażane w tryb automatyczny i manualny sekwencyjny. W zależności od wersji, pojazd może samodzielnie zmienić przełożenie, gdy uzna, że poruszasz się na zbyt wysokich obrotach. Niektórzy kierowcy narzekają także na redukowanie biegu podczas zwalniania bez ich wyraźnej komendy. Do komfortowego poruszania się takim pojazdem będziesz potrzebował nauki i nieco cierpliwości.

Uruchamianie auta odbywa się tak, jak w pojazdach z „automatem” – musisz mieć wciśnięty hamulec i dźwignię w pozycji neutralnej. Skrzynia biegów półautomatyczna pozwoli wtedy na uruchomienie zapłonu. Po wrzuceniu biegu i zwolnieniu hamulca musisz też nacisnąć na gaz, by auto zaczęło przyspieszać. 
Chociaż półautomat jest wygodny, może nieraz nastręczać trudności. Kierowcy narzekają na przedłużające się zmiany biegów lub szarpanie podczas szybszej jazdy. Trwałość też nie jest idealna. Jeśli decydujesz się na zakup używanego auta z taką skrzynią postaw na sprawdzone rozwiązania i zadbaj o diagnostykę.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Nataniel

    22 kwietnia 2021 at 23:06

    Być może jakoś nie interesowałem się zbytnio tym tematem, ale nie wydaje mi się, żebym wiedział, że jest coś takiego jak skrzynia półautomatyczna. Znałem tylko automat i manual, a dziś dzięki Wam poznałem również półautomat.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Samochody

Olej napędowy jest popularnym paliwem nie tylko wlewanym do samochodów. Dowiedz się, jaka jest jego cena oraz skąd się on bierze. Czy pojazdy napędzane...

Samochody

Homologacja to sprawdzenie przedmiotu przed użytkowaniem przez urząd z państwowym zezwoleniem. Auto musi ją przejść, co jest jasne. Czym właściwie jest homologacja pojazdów i...

Samochody

Silnik Wankla nie jest już tak popularnym elementem budowy auta, jak niegdyś. Kiedy został wynaleziony? Jeśli fascynujesz się motoryzacją, musisz poznać tę historię! Dowiedz...

Samochody

Piasta koła znajduje się na wale lub osi. Z czasem się zużywa i nie unikniesz wymiany piasty. Kiedy to zrobić? Jak rozpoznać, że część...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Podczas wczorajszej konferencji prasowej koncernu Stellantis, olbrzymie kontrowersje wywołał slajd Alfy Romeo. Wiele osób zgodnie stwierdziło, że widniejący napis Alfa e-Romeo, to nowa nazwa...

Samochody

Prędkość z przyczepą to coś, o czym raczej nie myślisz zbyt często. Podczepia się ją przecież sporadycznie. Jednak przy przewożeniu ładunku trzeba przestrzegać kilku...

Samochody

Klasy samochodów w Europie służą do zidentyfikowania rozmiarów aut. To najpopularniejszy na Starym Kontynencie sposób klasyfikacji pod tym względem. Czy istnieje jeszcze inny? Chcesz...

Samochody

Luksusowe auta podobają się Polakom i są obiektem westchnień niejednego amatora motoryzacji. W Polsce przed rokiem 2020 notowano wzrost rejestracji nowych pojazdów ekskluzywnych. Które...

Uncategorized

Rok produkcji opon może być czasem trudny do odczytania, szczególnie, jeśli masz do czynienia z ogumieniem z lat 90. Czy opona ma jakiś termin...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Samochody

Youngtimer to samochód, który nie jest jeszcze klasykiem, a jednocześnie nie można go uznać za auto nowe. Czy taki pojazd sprawdzi się do codziennej...