Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tłumik przelotowy
tłumik przelotowy

Samochody

Wydech i tłumik przelotowy, czyli więcej hałasu i dymu, ale czy mocy?

Tłumik przelotowy ma dać spory przyrost mocy i rasowy dźwięk. Właśnie dlatego ci, którzy lubują się w tuningu, na początku często decydują się na wycinanie elementów układu wydechowego. Czy wydech przelotowy daje więcej mocy i czy ta zmiana się opłaca? Sprawdź!

Przelotowy układ wydechowy to rozwiązanie doskonale znane amatorom tuningu, które ma służyć do szybszego pozbywania się spalin. Po co wykonuje się takie zmiany? Lepsze przepływy gazów poprawiają kulturę pracy silnika, który jest żwawszy, lepiej wkręca się na obroty i dysponuje większą mocą. Zmienia się również jego brzmienie. Czym dokładnie jest tłumik przelotowy i czy możesz zrobić go samodzielnie? Przekonaj się, czy takie zmiany rzeczywiście są korzystne!

Jak skonstruowany jest wydech przelotowy?

Tradycyjny układ wydechowy zawiera zazwyczaj:

Na czym w praktyce polega wykonanie przelotu? Musisz zwiększyć średnicę wszystkich odcinków wydechu, usunąć wygłuszenia w tłumikach lub całkowicie je usunąć, a także zainstalować tzw. downpipe.

Sposoby na przelotowy wydech w samochodzie

Jakie są kolejne etapy? Pierwszy z nich to catback, czyli pełna seria do momentu wystąpienia katalizatora. Modyfikacje polegają na zwiększeniu średnicy przepływów i wymianie tłumików. Kolejny sposób tuningu (pracę najczęściej można wykonać w przydomowym garażu) to axle back. Jeśli go wybierzesz, pozbędziesz się standardowego tłumika końcowego, a zastąpi go tłumik przelotowy końcowy. Ostatnia z opcji to wspomniany wcześniej downpipe. Zastępuje on katalizator, a sam jest w kształcie rury najczęściej o zwiększonym przekroju.

Tłumik środkowy przelotowy – co daje?

Modyfikacja wydechu zmieni brzmienie pojazdu na różnych poziomach obrotów silnika. Niektórzy dążą do bardzo metalicznego dźwięku, a inni wolą basowy, niski ton. W tym celu tworzą tłumik środkowy przelotowy. W autach niemodyfikowanych ten element tłumi drgania przy pomocy obecnego w nim wygłuszenia. Jeśli zastąpisz standardowe elementy i zdecydujesz się tłumik przelotowy, zyskujesz przede wszystkim na dźwięku. To jednak zbyt mała zmiana, by osiągnąć wyższą moc.

Co ci dadzą tłumiki przelotowe?

Możesz zdemontować samodzielnie wszystkie tłumiki w samochodzie i wyrzucić z nich wygłuszenie, a potem od nowa zespawać. Jakie efekty w ten sposób osiągniesz? Zdecydowanie zmieni się dźwięk samego pojazdu. Prawdopodobnie stanie się bardziej basowy i przede wszystkim głośniejszy. Taki zabieg pozwoli też na zwiększenie słyszalności turbosprężarki, jeśli zamontowana jest w silniku. Jak zrobić tłumik przelotowy już wiesz, ale co z resztą wydechu?

Zobacz też:
Płyny w samochodzie. Jakie płyny należy wlewać regularnie do auta?

Jak zrobić wydech przelotowy w całości?

Tutaj sprawa nie jest już taka prosta. Potrzebne ci będzie dużo miejsca. Nieodzowne będą też:

  • podnośnik albo spory kanał;
  • spawarka;
  • giętarka;
  • materiał (stal kwasoodporna).

Podczas prac przy wydechu przelotowym potrzebna ci będzie jednak przede wszystkim wiedza. Dlaczego? Wydech nie może być zaprojektowany „na oko”. Nad przepływem spalin w każdym silniku czuwa grupa inżynierów, która oblicza nie tylko średnicę rur, lecz również optymalną drogę dla spalin. Czy da się zatem samodzielnie być równie dokładnym?

Wydech i tłumik przelotowy – budowa samodzielna

Kluczowa dla zachowania optymalnych warunków pracy silnika jest właściwa droga wyprowadzania spalin. Chodzi o jak najmniej zakłócony przebieg, ale ważna jest także średnica rur tworzących wydech. Cały układ i każdy tłumik przelotowy nie mogą mieć przypadkowego rozmiaru. Dlatego musisz upewnić się, że wiesz, co robisz. Stworzenie całego wydechu nie jest łatwe. Musisz:

  •  rozplanować złącza;
  •  stworzyć tłumiki;
  •  zespawać wieszaki i je rozmieścić;
  • rozmieścić elementy tak, by zmieściły się w płycie podłogowej.

Czy układ wydechowy przelotowy daje przyrost mocy?

Tłumik przelotowy i wydech da większą moc, ale w konkretnych sytuacjach. Takie modyfikacje pojazdu to najczęściej nie tylko zmiana wydechu, lecz także strojenie silnika. Można nieco „odetkać” silnik, szczególnie jeśli wcześniej był modyfikowany. Wraz ze zmianą prędkości przepływu spalin i zwiększeniem przestrzeni w wydechu silnik zaczyna lepiej „oddychać”. Zmniejsza się podciśnienie spalin, które się tak nie cofają, co sprzyja lepszemu ustawieniu zapłonu. Sam przelot może dać trochę mocy, ale na dodatkowym strojeniu zyskujesz więcej.

Robić przelot czy nie robić przelotu?

Jeśli planujesz jedynie zmianę mapy silnika bez mechanicznych zmian, wówczas wydech i tłumik przelotowy możesz sobie darować. Koszty będą niewspółmierne do zysków. Co innego w przypadku większych zmian. Przelot ma sens głównie w momencie zmiany turbiny na większą. Wtedy w górnym zakresie obrotów możesz uzyskać maksymalne ciśnienie doładowania. Dla większych modyfikacji przelot jest więc obowiązkiem.

Jak widzisz, tłumik przelotowy to dość częsta modyfikacja, która wymaga jednak wiedzy i precyzji. To, czy zdecydujesz się na tuning, zależy przede wszystkim od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć. Jeśli zależy ci na dźwięku, to możesz praktycznie przy każdej jednostce spróbować zmian. Jeżeli jednak szukasz większej mocy, to musisz przede wszystkim sprawdzić, czy będzie to dla ciebie opłacalne.

Zobacz też:
E90 – silniki BMW serii 3 i ich parametry. Które są najlepsze?

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...