Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

tłumik przelotowy
tłumik przelotowy

Samochody

Wydech i tłumik przelotowy, czyli więcej hałasu i dymu, ale czy mocy?

Tłumik przelotowy ma dać spory przyrost mocy i rasowy dźwięk. Właśnie dlatego ci, którzy lubują się w tuningu, na początku często decydują się na wycinanie elementów układu wydechowego. Czy wydech przelotowy daje więcej mocy i czy ta zmiana się opłaca? Sprawdź!

Przelotowy układ wydechowy to rozwiązanie doskonale znane amatorom tuningu, które ma służyć do szybszego pozbywania się spalin. Po co wykonuje się takie zmiany? Lepsze przepływy gazów poprawiają kulturę pracy silnika, który jest żwawszy, lepiej wkręca się na obroty i dysponuje większą mocą. Zmienia się również jego brzmienie. Czym dokładnie jest tłumik przelotowy i czy możesz zrobić go samodzielnie? Przekonaj się, czy takie zmiany rzeczywiście są korzystne!

Jak skonstruowany jest wydech przelotowy?

Tradycyjny układ wydechowy zawiera zazwyczaj:

Na czym w praktyce polega wykonanie przelotu? Musisz zwiększyć średnicę wszystkich odcinków wydechu, usunąć wygłuszenia w tłumikach lub całkowicie je usunąć, a także zainstalować tzw. downpipe.

Sposoby na przelotowy wydech w samochodzie

Jakie są kolejne etapy? Pierwszy z nich to catback, czyli pełna seria do momentu wystąpienia katalizatora. Modyfikacje polegają na zwiększeniu średnicy przepływów i wymianie tłumików. Kolejny sposób tuningu (pracę najczęściej można wykonać w przydomowym garażu) to axle back. Jeśli go wybierzesz, pozbędziesz się standardowego tłumika końcowego, a zastąpi go tłumik przelotowy końcowy. Ostatnia z opcji to wspomniany wcześniej downpipe. Zastępuje on katalizator, a sam jest w kształcie rury najczęściej o zwiększonym przekroju.

Tłumik środkowy przelotowy – co daje?

Modyfikacja wydechu zmieni brzmienie pojazdu na różnych poziomach obrotów silnika. Niektórzy dążą do bardzo metalicznego dźwięku, a inni wolą basowy, niski ton. W tym celu tworzą tłumik środkowy przelotowy. W autach niemodyfikowanych ten element tłumi drgania przy pomocy obecnego w nim wygłuszenia. Jeśli zastąpisz standardowe elementy i zdecydujesz się tłumik przelotowy, zyskujesz przede wszystkim na dźwięku. To jednak zbyt mała zmiana, by osiągnąć wyższą moc.

Co ci dadzą tłumiki przelotowe?

Możesz zdemontować samodzielnie wszystkie tłumiki w samochodzie i wyrzucić z nich wygłuszenie, a potem od nowa zespawać. Jakie efekty w ten sposób osiągniesz? Zdecydowanie zmieni się dźwięk samego pojazdu. Prawdopodobnie stanie się bardziej basowy i przede wszystkim głośniejszy. Taki zabieg pozwoli też na zwiększenie słyszalności turbosprężarki, jeśli zamontowana jest w silniku. Jak zrobić tłumik przelotowy już wiesz, ale co z resztą wydechu?

Jak zrobić wydech przelotowy w całości?

Tutaj sprawa nie jest już taka prosta. Potrzebne ci będzie dużo miejsca. Nieodzowne będą też:

  • podnośnik albo spory kanał;
  • spawarka;
  • giętarka;
  • materiał (stal kwasoodporna).

Podczas prac przy wydechu przelotowym potrzebna ci będzie jednak przede wszystkim wiedza. Dlaczego? Wydech nie może być zaprojektowany „na oko”. Nad przepływem spalin w każdym silniku czuwa grupa inżynierów, która oblicza nie tylko średnicę rur, lecz również optymalną drogę dla spalin. Czy da się zatem samodzielnie być równie dokładnym?

Wydech i tłumik przelotowy – budowa samodzielna

Kluczowa dla zachowania optymalnych warunków pracy silnika jest właściwa droga wyprowadzania spalin. Chodzi o jak najmniej zakłócony przebieg, ale ważna jest także średnica rur tworzących wydech. Cały układ i każdy tłumik przelotowy nie mogą mieć przypadkowego rozmiaru. Dlatego musisz upewnić się, że wiesz, co robisz. Stworzenie całego wydechu nie jest łatwe. Musisz:

  •  rozplanować złącza;
  •  stworzyć tłumiki;
  •  zespawać wieszaki i je rozmieścić;
  • rozmieścić elementy tak, by zmieściły się w płycie podłogowej.

Czy układ wydechowy przelotowy daje przyrost mocy?

Tłumik przelotowy i wydech da większą moc, ale w konkretnych sytuacjach. Takie modyfikacje pojazdu to najczęściej nie tylko zmiana wydechu, lecz także strojenie silnika. Można nieco „odetkać” silnik, szczególnie jeśli wcześniej był modyfikowany. Wraz ze zmianą prędkości przepływu spalin i zwiększeniem przestrzeni w wydechu silnik zaczyna lepiej „oddychać”. Zmniejsza się podciśnienie spalin, które się tak nie cofają, co sprzyja lepszemu ustawieniu zapłonu. Sam przelot może dać trochę mocy, ale na dodatkowym strojeniu zyskujesz więcej.

Robić przelot czy nie robić przelotu?

Jeśli planujesz jedynie zmianę mapy silnika bez mechanicznych zmian, wówczas wydech i tłumik przelotowy możesz sobie darować. Koszty będą niewspółmierne do zysków. Co innego w przypadku większych zmian. Przelot ma sens głównie w momencie zmiany turbiny na większą. Wtedy w górnym zakresie obrotów możesz uzyskać maksymalne ciśnienie doładowania. Dla większych modyfikacji przelot jest więc obowiązkiem.

Jak widzisz, tłumik przelotowy to dość częsta modyfikacja, która wymaga jednak wiedzy i precyzji. To, czy zdecydujesz się na tuning, zależy przede wszystkim od tego, jakie efekty chcesz osiągnąć. Jeśli zależy ci na dźwięku, to możesz praktycznie przy każdej jednostce spróbować zmian. Jeżeli jednak szukasz większej mocy, to musisz przede wszystkim sprawdzić, czy będzie to dla ciebie opłacalne.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...