Jest kilka sposobów, które skutecznie eliminują zjawisko turbo dziury. Niestety, nie każdy z nich będzie idealny. Niektóre metody zapewniają ci dodatkowe zjawiska akustyczne… Zanim jednak przejdziemy do tej kwestii, postaramy się omówić, czym jest to opóźnienie w działaniu turbo. A my – bez żadnego opóźnienia – zaczynamy artykuł!

Turbo dziura – co to właściwie jest?

Efekt turbo dziury to chwilowy brak efektywnego ciśnienia doładowania, które generuje turbosprężarka. Dlaczego mowa o efektywnej wartości? Ponieważ od momentu uruchomienia silnika turbina nadal pracuje, jednak nie generuje doładowania, które zwiększyłoby wydajność pracy silnika.

Turbo dziura – przyczyny jej powstania

Można wyróżnić dwa główne powody, przez które turbo dziura jest odczuwalna podczas jazdy:

  • jazdę na niskich obrotach;
  • zmianę ustawienia przepustnicy.

Pierwsza przyczyna to jazda przy niskiej wartości obrotowej jednostki. Dlaczego ma to znaczenie? Turbosprężarka napędzana jest pędem spalin, które powstają na skutek spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli silnik pracuje bez większego obciążenia, nie generuje takiej ilości gazów, by turbina mogła się rozpędzić.

Turbo dziura a ustawienie przepustnicy

Kolejna z przyczyn to zmiana ustawienia otwarcia przepustnicy. Skutki przestawienia są widoczne szczególnie podczas hamowania lub wytracania prędkości. Przepustnica jest wtedy zamykana, przez co zmniejsza się przepływ gazów i obniża prędkość obrotowa wirników. Efektem tego jest powstanie turbo dziury i widoczne zawahanie podczas przyspieszania.

Turbo dziura – objawy zjawiska

Główną oznaką, że turbo dziura się pojawia, jest chwilowy brak przyspieszenia. Jest to wyraźnie odczuwalne, gdy jedziesz autem, utrzymując niskie wartości obrotowe silnika i chcesz nagle przyspieszyć. Co się wtedy dokładnie dzieje? Po gwałtownym wciśnięciu gazu niedostrzegalna jest wyraźna reakcja silnika. Trwa to ok. sekundy, a nieraz nawet krócej, ale jest aż nadto odczuwalne. Po tym krótkim czasie następuje gwałtowny wzrost momentu obrotowego i auto mocno przyspiesza.

W jakich silnikach turbo dziura daje o sobie znać?

Na powstawanie chwilowego opóźnienia w przyspieszeniu narzekają głównie właściciele starszych diesli. Dlaczego? Stosowano w nich bowiem niezwykle proste konstrukcyjnie turbiny. Po stronie ciepłej znajdował się spory i ciężki wirnik, który trudno było napędzić. W nowoczesnych jednostkach turbo dziura przeszkadza osobom poruszającym się autami z małymi silnikami. Mowa o takich egzemplarzach, jak 0.9 TwinAir. To normalne, bo takie jednostki emitują niewiele spalin.

Turbo dziura po regeneracji turbiny – czy coś jest nie tak?

Specjaliści w dziedzinie regeneracji turbosprężarek wskazują, że po wykonaniu takiego zabiegu zjawisko turbo dziury nie powinno występować w takiej skali, jak poprzednio. Jeśli po odebraniu samochodu z warsztatu zauważasz problem z funkcjonowaniem jednostki, możliwe, że turbina nie została odpowiednio skalibrowana. Winę może też ponosić sterowanie turbosprężarką. Aby się o tym przekonać, najlepiej oddać auto z powrotem do warsztatu, gdzie zostanie przeprowadzona naprawa pogwarancyjna. Pamiętaj jednak, że regenerowana turbina nie będzie zachowywała się tak, jak nowa.

Turbo dziura – jak zlikwidować ten problem?

Sposobów na poradzenie sobie z turbo dziurą jest kilka:

  • duże wirniki po stronie zimnej i małe po stronie gorącej;
  • turbiny z systemem VTG;
  • zmiany systemowe.

Jeden ze sposobów wymyślili sami producenci tych podzespołów. Turbiny zaczęły bazować na sporych wirnikach po stronie zimnej i małych po stronie gorącej, dzięki czemu łatwiej wchodzą na obroty. Poza tym, są też turbiny z systemem VTG. Chodzi o zmienną geometrię turbosprężarki. Efekt turbo dziury maleje dzięki regulacji łopatek. Innym sposobem na to, by turbo dziura nie była tak odczuwalna, jest system. Obroty turbosprężarki zostają podtrzymane poprzez dawkowanie paliwa i powietrza do wydechu tuż za komorą spalania. Dodatkowym efektem są tzw. strzały z wydechu.

Jak sobie radzić z turbo dziurą?

Pewne jest, że nie każdy może zainstalować sobie system Anti-Lag w silniku. Jak zatem zniwelować efekt braku aktywności turbiny? Warto w momencie zapotrzebowania na moment obrotowy utrzymywać wysokie obroty silnika. Nie chodzi przy tym o granicę czerwonego pola obrotomierza. Turbosprężarka działa z maksymalną mocą już w granicach 2 tysięcy obrotów silnika. Dlatego podczas wyprzedzania staraj się wcześniej zredukować bieg i nabrać prędkości obrotowej, by turbina mogła maksymalnie szybko zacząć tłoczyć powietrze.

Jak widzisz, turbo dziura to problem, z którym można sobie poradzić. Sposobów, które zadziałają jest kilka i możesz wybrać odpowiedni do swojego auta. Nawet jeśli masz starszy samochód z turbosprężarką, będziesz mógł spróbować przezwyciężyć to opóźnienie obrotów.

Archiwum: czerwiec 2021