Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Naprawa turbosprężarek wymaga sporej wiedzy mechanicznej i dostępu do odpowiedniego parku maszynowego. Dlatego oddając uszkodzony podzespół do warsztatu możesz być nieco zdziwiony, że koszt takiej operacji nie zmieścił się w 1000 zł. Ale co tak naprawdę dzieje się z turbiną, gdy trafia ona do firmy zajmującej się regeneracją? Czy naprawdę trzeba oddawać sprzęt do warsztatu? Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Samochody

Regeneracja turbosprężarki – dlaczego lepiej zlecić to specjalistom?

Naprawa turbosprężarek wymaga sporej wiedzy mechanicznej i dostępu do odpowiedniego parku maszynowego. Dlatego oddając uszkodzony podzespół do warsztatu możesz być nieco zdziwiony, że koszt takiej operacji nie zmieścił się w 1000 zł. Ale co tak naprawdę dzieje się z turbiną, gdy trafia ona do firmy zajmującej się regeneracją? Czy naprawdę trzeba oddawać sprzęt do warsztatu? Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Niegdyś turbosprężarki były montowane albo w autach sportowych, ciężarowych lub dieslach. Obecnie niemal każde auto wyposażone jest w turbodoładowanie. Dzięki temu osiąga się wyższe moce z 1 litra pojemności, obniża się spalanie i osiąga wyśrubowane normy emisji spalin. Turbo zapewnia też elastyczność już od dolnych partii obrotów, dlatego przydaje się do uzyskania odpowiedniego momentu obrotowego, np. podczas poruszania się autem w mieście. W jaki sposób działa taki system?

Zanim regeneracja turbosprężarki będzie potrzebna, czyli kilka słów o turbo

Turbina montowana w silnikach spalinowych ma za zadanie wtłocyć pod ciśnieniem dodatkową dawkę powietrza do komory spalania. W jakim celu? Zwiększenie ilości tlenu w podnosi moc danej jednostki. Tłoczenie powietrza polega na napędzaniu wirnika w turbinie przy pomocy spalin. W drugiej jej części znajduje się koło kompresji, które zasysa powietrze z atmosfery przez filtr. Aby tlen nie był nadmiernie ogrzanym trafia on do układu dolotowego, wyposażonego często w intercooler, czyli chłodnicę powietrza. Dopiero później dostaje się do kolektora ssącego.

Turbosprężarka i regeneracja – co może się w niej zepsuć?

W zasadzie jest mnóstwo rzeczy, które mogą ulegać zniszczeniu podczas pracy turbiny. Regeneracja turbosprężarki najczęściej jest konieczna z powodu „brania” przez nią oleju. Chociaż nie będzie ona „dawać” oleju, to jednak nadmierne zużycie środka smarującego elementy silnika i pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej skłania do przyjrzenia się turbinie. Co oznacza taki kolor dymu? Biały dym z rury wydechowej zazwyczaj świadczy o przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów, niebieski świadczy o spalania oleju silnikowego, a czarny to po prostu niespalona ropa, czyli np. lanie wtryskiwaczy.

Dlaczego turbina pobiera olej?

Elementy pracujące w jej wnętrzu, czyli np. rdzeń, smarowane są olejem. W momencie zgaszenia silnika, ciśnienie oleju spada, a nadmiar obecny w kanałach górnej części osprzętu i silnika ścieka do miski olejowej. Jeśli więc zaraz po uruchomieniu szybko ruszasz z miejsca, to niedługo będziesz zastanawiał się, gdzie zregenerować turbosprężarkę. Dlaczego? Bo olej nie zdąży dotrzeć do wszystkich elementów wymagających smarowania, a wirnik zacznie się szybko obracać.

Małe turbosprężarki i regeneracja – dlaczego są szczególnie obciążone?

Mała turbinka (np. obecne w 1.6 HDI 0375J6, 1.2 Tce 7701477904 lub 1.8t K03) mają szczególnie trudny żywot, bo podczas pracy kręcą się z prędkością kilkuset tysięcy obrotów na minutę. W porównaniu do 5-7 tysięcy obrotów w przypadku silnika, jest to rzeczywiście bardzo dużo. Dlatego obciążenia w nich panujące są bardzo wysokie i łatwo je uszkodzić nieprawidłową eksploatacją.

Zaniedbania w postaci przeciągających się interwałów olejowych i agresywnej jazdy sprawiają, że elementy obrotowe zaczynają przepuszczać olej do dolotu. Ale nie jest to jedyna bolączka turbosprężarek.

Na co jeszcze cierpią turbiny – regeneracja innych elementów

Poza uszczelnieniami i łopatkami wirnika oraz koła kompresji, które mogą się łamać, uszkodzeniu ulega też korpus. Czasem żeliwa jest na tyle mało, że mimo swojej wytrzymałości ulega ono zniszczeniu. Pojawia się nieszczelność układu i powietrze, zamiast trafiać do kolektora ssącego, ulatuje. Regeneracja turbosprężarki obejmuje wtedy wymianę takiego elementu na nowy lub spawanie go.

Ważnym elementem konstrukcyjnym są też łopatki w kierownicy sterującej geometrią. To niewielki element, lecz kluczowy, a jego uszkodzenie wpływa na funkcjonowanie całego urządzenia. Jest jeszcze gruszka, czyli sterownik podciśnieniowy, który zbudowany jest ze sprężyny i membrany. Pod wpływem wysokiej temperatury może zwyczajnie się uszkodzić i przez to regulacja ciśnienia doładowania nie działa odpowiednio.

Na czym polega regeneracja turbiny?

W prostych słowach chodzi o przywrócenie jej do stanu fabrycznego poprzez wymianę zniszczonych części lub ich naprawę (jeśli jest możliwa). Biorąc pod uwagę powyższe scenariusze dotyczące możliwych usterek, zakres prac jest naprawdę spory. Zazwyczaj jednak przebiega bardzo podobnie, według konkretnego schematu.

Pierwszym krokiem do regeneracji turbosprężarki jest rozkręcenie wszystkich części celem oceny ich stanu. W ten sposób przygotowuje się ją do wymiany poszczególnych elementów i czyszczenia. Trzeba pamiętać, że to właśnie brud w postaci osadzających się spalin jest jednym z czynników skracających żywotność turbiny. Poza tym oddanie klientowi brudnego elementu po regeneracji jest mało profesjonalne. Oto elementy podzespołu:

●       wirnik;

●       talerz uszczelniający;

●       koło kompresji;

●       podkładka termiczna;

●       łożysko ślizgowe i oporowe;

●       pierścienie uszczelniające;

●       odrzutnik;

●       podkładka dystansowa;

●       obudowa wałka wirnika (koras);

Mechanik sprawdza stan wszystkich wymienionych powyżej części. Dla przykładu łopatki wirnika mogą być połamane, wałek starty, a łopatki zmiennej geometrii przepalone. Wszystko to trzeba dobrze umyć, by móc ocenić zużycie.

Turbina i regeneracja – co dzieje się z nią po umyciu?

Po dokładnym umyciu pora na oczyszczenie elementów sprężonym powietrzem i środkami ściernymi. Regeneracja turbosprężarki musi obejmować nie tylko gruntowne wyczyszczenie wszystkich części, ale też pokrycie ich środkami zapobiegającymi korodowaniu. Dzięki temu po założeniu na silnik żeliwna część turbiny nie pokryje się rdzą. Wnikliwa weryfikacja pozwala ocenić, które elementy trzeba wymienić na nowe, a które mogą z powodzeniem mogą jeszcze posłużyć.

Kolejny etap to doważanie wysokoobrotowe. Dzięki temu można sprawdzić, czy elementy są na tyle spasowane, że nie pozwalają na wycieki oleju do koła kompresji. Wielu domorosłych majsterkowiczów uważa, że można zregenerować turbo we własnym garażu. Nie jest to jednak zalecane. Nie sposób bowiem ustalić, czy wszystkie elementy po złożeniu są prawidłowo zamontowane i czy turbo nie wymaga doważenia. 

Ile kosztuje regeneracja turbiny w samochodzie?

Koszt części jest różny i zależny od modelu. Jak zdążyłeś zauważyć, jest też sporo elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. W końcu do ceny trzeba też dołożyć pracę specjalistów. Cennik (często) jest uzależniony od popularności i renomy warsztatu. Jednak cena naprawy turbosprężarek zwykle waha  się od 800 do 1200 zł. Oczywiście możesz znaleźć tańsze, ale też i sporo droższe oferty.

A co jeszcze można zrobić z turbiną, żeby auto miało więcej mocy?

Regeneracja turbosprężarki sama w sobie to świetny sposób na uzyskanie osiągów zbliżonych do fabrycznych. Można też w niej zwiększyć koło kompresji, co wiąże się z obróbką obudowy strony zimnej, wysterować na wyższe ciśnienie lub po prostu wymienić na większą. Oczywiście zmiana takich elementów w seryjnych silnikach mija się z celem, bo prędzej czy później coś ustąpi (np. sprzęgło lub podpory wału). Ale to temat na inny artykuł.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Ciekawostki

Każdy pasjonat motoryzacji z całą pewnością chce być na bieżąco z nowinkami branżowymi, a także stale poszerzać swoją wiedzę na tematy, które go interesują....

Wiadomości

Świetny weekend zanotował w Pradze Maciej Janowski. Na Markecie polski żużlowiec był bezkonkurencyjny w piątek, natomiast w niedzielę lepszy był jedynie Artiom Łaguta. Dzięki...

Wiadomości

Lewis Hamilton wygrał niedzielny wyścig o Grand Prix Wielkiej Brytanii. Zawodnik Mercedesa był szybszy od Charlesa Leclerca i Valtteriego Bottas, którzy z kolei wyprzedzili...

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Dokumenty

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Samochody

Lakierowanie samochodów jest na tyle wymagającym i pracochłonnym zajęciem, że lepiej powierzyć je fachowcom. Czy jednak zawsze warto to zrobić? Kiedy możesz zdecydować się...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....