Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

regeneracja turbosprężarki
regeneracja turbosprężarki

Naprawy

Regeneracja turbosprężarki – dlaczego lepiej zlecić to specjalistom?

Naprawa turbosprężarek wymaga sporej wiedzy mechanicznej i dostępu do odpowiedniego parku maszynowego. Dlatego oddając uszkodzony podzespół do warsztatu możesz być nieco zdziwiony, że koszt takiej operacji nie zmieścił się w 1000 zł. Ale co tak naprawdę dzieje się z turbiną, gdy trafia ona do firmy zajmującej się regeneracją? Czy naprawdę trzeba oddawać sprzęt do warsztatu? Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Niegdyś turbosprężarki były montowane albo w autach sportowych, ciężarowych lub dieslach. Obecnie niemal każde auto wyposażone jest w turbodoładowanie. Dzięki temu osiąga się wyższe moce z 1 litra pojemności, obniża się spalanie i osiąga wyśrubowane normy emisji spalin. Turbo zapewnia też elastyczność już od dolnych partii obrotów, dlatego przydaje się do uzyskania odpowiedniego momentu obrotowego, np. podczas poruszania się autem w mieście. W jaki sposób działa taki system?

Zanim regeneracja turbosprężarki będzie potrzebna, czyli kilka słów o turbo

Turbina montowana w silnikach spalinowych ma za zadanie wtłocyć pod ciśnieniem dodatkową dawkę powietrza do komory spalania. W jakim celu? Zwiększenie ilości tlenu w podnosi moc danej jednostki. Tłoczenie powietrza polega na napędzaniu wirnika w turbinie przy pomocy spalin. W drugiej jej części znajduje się koło kompresji, które zasysa powietrze z atmosfery przez filtr. Aby tlen nie był nadmiernie ogrzanym trafia on do układu dolotowego, wyposażonego często w intercooler, czyli chłodnicę powietrza. Dopiero później dostaje się do kolektora ssącego.

Turbosprężarka i regeneracja – co może się w niej zepsuć?

W zasadzie jest mnóstwo rzeczy, które mogą ulegać zniszczeniu podczas pracy turbiny. Regeneracja turbosprężarki najczęściej jest konieczna z powodu „brania” przez nią oleju. Chociaż nie będzie ona „dawać” oleju, to jednak nadmierne zużycie środka smarującego elementy silnika i pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej skłania do przyjrzenia się turbinie. Co oznacza taki kolor dymu? Biały dym z rury wydechowej zazwyczaj świadczy o przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów, niebieski świadczy o spalania oleju silnikowego, a czarny to po prostu niespalona ropa, czyli np. lanie wtryskiwaczy.

Zobacz też:
Dysze spryskiwaczy — czyszczenie i wymiana

Dlaczego turbina pobiera olej?

Elementy pracujące w jej wnętrzu, czyli np. rdzeń, smarowane są olejem. W momencie zgaszenia silnika, ciśnienie oleju spada, a nadmiar obecny w kanałach górnej części osprzętu i silnika ścieka do miski olejowej. Jeśli więc zaraz po uruchomieniu szybko ruszasz z miejsca, to niedługo będziesz zastanawiał się, gdzie zregenerować turbosprężarkę. Dlaczego? Bo olej nie zdąży dotrzeć do wszystkich elementów wymagających smarowania, a wirnik zacznie się szybko obracać.

Małe turbosprężarki i regeneracja – dlaczego są szczególnie obciążone?

Mała turbinka (np. obecne w 1.6 HDI 0375J6, 1.2 Tce 7701477904 lub 1.8t K03) mają szczególnie trudny żywot, bo podczas pracy kręcą się z prędkością kilkuset tysięcy obrotów na minutę. W porównaniu do 5-7 tysięcy obrotów w przypadku silnika, jest to rzeczywiście bardzo dużo. Dlatego obciążenia w nich panujące są bardzo wysokie i łatwo je uszkodzić nieprawidłową eksploatacją.

Zaniedbania w postaci przeciągających się interwałów olejowych i agresywnej jazdy sprawiają, że elementy obrotowe zaczynają przepuszczać olej do dolotu. Ale nie jest to jedyna bolączka turbosprężarek.

Na co jeszcze cierpią turbiny – regeneracja innych elementów

Poza uszczelnieniami i łopatkami wirnika oraz koła kompresji, które mogą się łamać, uszkodzeniu ulega też korpus. Czasem żeliwa jest na tyle mało, że mimo swojej wytrzymałości ulega ono zniszczeniu. Pojawia się nieszczelność układu i powietrze, zamiast trafiać do kolektora ssącego, ulatuje. Regeneracja turbosprężarki obejmuje wtedy wymianę takiego elementu na nowy lub spawanie go.

Ważnym elementem konstrukcyjnym są też łopatki w kierownicy sterującej geometrią. To niewielki element, lecz kluczowy, a jego uszkodzenie wpływa na funkcjonowanie całego urządzenia. Jest jeszcze gruszka, czyli sterownik podciśnieniowy, który zbudowany jest ze sprężyny i membrany. Pod wpływem wysokiej temperatury może zwyczajnie się uszkodzić i przez to regulacja ciśnienia doładowania nie działa odpowiednio.

Na czym polega regeneracja turbiny?

W prostych słowach chodzi o przywrócenie jej do stanu fabrycznego poprzez wymianę zniszczonych części lub ich naprawę (jeśli jest możliwa). Biorąc pod uwagę powyższe scenariusze dotyczące możliwych usterek, zakres prac jest naprawdę spory. Zazwyczaj jednak przebiega bardzo podobnie, według konkretnego schematu.

Zobacz też:
Wymiana osłony przegubu – dlaczego jest tak ważna? Jak zrobić to samemu? Ile kosztuje u mechanika?

Pierwszym krokiem do regeneracji turbosprężarki jest rozkręcenie wszystkich części celem oceny ich stanu. W ten sposób przygotowuje się ją do wymiany poszczególnych elementów i czyszczenia. Trzeba pamiętać, że to właśnie brud w postaci osadzających się spalin jest jednym z czynników skracających żywotność turbiny. Poza tym oddanie klientowi brudnego elementu po regeneracji jest mało profesjonalne. Oto elementy podzespołu:

●       wirnik;

●       talerz uszczelniający;

●       koło kompresji;

●       podkładka termiczna;

●       łożysko ślizgowe i oporowe;

●       pierścienie uszczelniające;

●       odrzutnik;

●       podkładka dystansowa;

●       obudowa wałka wirnika (koras);

Mechanik sprawdza stan wszystkich wymienionych powyżej części. Dla przykładu łopatki wirnika mogą być połamane, wałek starty, a łopatki zmiennej geometrii przepalone. Wszystko to trzeba dobrze umyć, by móc ocenić zużycie.

Turbina i regeneracja – co dzieje się z nią po umyciu?

Po dokładnym umyciu pora na oczyszczenie elementów sprężonym powietrzem i środkami ściernymi. Regeneracja turbosprężarki musi obejmować nie tylko gruntowne wyczyszczenie wszystkich części, ale też pokrycie ich środkami zapobiegającymi korodowaniu. Dzięki temu po założeniu na silnik żeliwna część turbiny nie pokryje się rdzą. Wnikliwa weryfikacja pozwala ocenić, które elementy trzeba wymienić na nowe, a które mogą z powodzeniem mogą jeszcze posłużyć.

Kolejny etap to doważanie wysokoobrotowe. Dzięki temu można sprawdzić, czy elementy są na tyle spasowane, że nie pozwalają na wycieki oleju do koła kompresji. Wielu domorosłych majsterkowiczów uważa, że można zregenerować turbo we własnym garażu. Nie jest to jednak zalecane. Nie sposób bowiem ustalić, czy wszystkie elementy po złożeniu są prawidłowo zamontowane i czy turbo nie wymaga doważenia. 

Ile kosztuje regeneracja turbiny w samochodzie?

Koszt części jest różny i zależny od modelu. Jak zdążyłeś zauważyć, jest też sporo elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. W końcu do ceny trzeba też dołożyć pracę specjalistów. Cennik (często) jest uzależniony od popularności i renomy warsztatu. Jednak cena naprawy turbosprężarek zwykle waha  się od 800 do 1200 zł. Oczywiście możesz znaleźć tańsze, ale też i sporo droższe oferty.

Zobacz też:
Wymiana paska rozrządu – wszystko, co musisz wiedzieć!

A co jeszcze można zrobić z turbiną, żeby auto miało więcej mocy?

Regeneracja turbosprężarki sama w sobie to świetny sposób na uzyskanie osiągów zbliżonych do fabrycznych. Można też w niej zwiększyć koło kompresji, co wiąże się z obróbką obudowy strony zimnej, wysterować na wyższe ciśnienie lub po prostu wymienić na większą. Oczywiście zmiana takich elementów w seryjnych silnikach mija się z celem, bo prędzej czy później coś ustąpi (np. sprzęgło lub podpory wału). Ale to temat na inny artykuł.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

Naprawy

Jak odczytywać kody błędów DTC? Czym jest gniazdo OBD? Jak usunąć pamięć samochodu? Czy można samodzielnie naprawić kody błędów? Pytań nie brakuje, ale mamy...

Samochody

Czy warto kupić samochód rodzinny do 20 tys.? Jakie auto wybrać? Czy rodzinne kombi do 20 tysięcy złotych spełni oczekiwania? Przedstawiamy nasz poradnik zakupowy,...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. z gazem warto wybrać? Czy będzie to opłacalne i auto z LPG do 2 tysięcy złotych można uznać za...

Samochody

Jaki samochód do 2 tys. złotych kupić? Czy można myśleć w tym budżecie o markach Skoda, BMW, Renault, Audi, Honda czy Toyota? Czy 2...

Samochody

SUV do 80 tys. złotych – jak wybrać dobry samochód terenowy do miasta? Jakie nadwozie wybrać? Skoda, Mazda, Renault, Honda, Toyota, a może inny...

Samochody

Auta z segmentu crossover szturmem podbiły polski rynek. Są przestronne, wygodne i bardzo funkcjonalne. Jak kupić samochód typu SUV do 20 tys. żeby uniknąć...

Samochody

W ofertach aut segmentu SUV do 50 tys. można przebierać do woli. Z pewnością zajdziesz modele luksusowe i dobrze wyposażone. Który samochód powinieneś wybrać,...

Samochody

Jaguar to marka, której na pewno nie trzeba nikomu przedstawiać. Nie tylko miłośnicy motoryzacji kojarzą ją z samochodami z segmentu premium. To auta luksusowe...

Samochody

Rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w naszym kraju sprawiło, że powstaje coraz większe zapotrzebowanie na przeznaczone do nich stacje ładowania, których wciąż brakuje w Polsce....

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Zobacz także

Samochody

Jaki samochód do 25 tys. – poradnik zakupowy. Benzyna czy diesel – co wybrać? Jakie osiągi powinien mieć pojazd do 25 tysięcy?

Samochody

Citroen C3, Audi A4 B5, BMW serii 3 czy Fiat Punto – czy któreś z tych aut można kupić za 3 tysiące złotych? Samochód...

Samochody

Jaki samochód do 550 kg kupić w 2022 roku? Czy warto zainwestować w samochód bez prawa jazdy? Dowiedz się, jakie są różnice między kategorią...

Samochody

Jakie auto kupić do 40 000 złotych? Benzyniak czy diesel? Czy w tym budżecie można kupić pojazd z automatyczną skrzynią biegów? Samochód do 40...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 60 tys. złotych warto kupić? Czy w tej kategorii cenowej znajdziesz Range Rover i BMW? Jaki przebieg powinien mieć...

Samochody

Jaki SUV do 10 tys. złotych jest najlepszy? Czy warto szukać auta typu SUV w budżecie do 10 tysięcy? Ile trzeba mieć pieniędzy na...

Samochody

Jakie auto dla dziewczyny do 10 tys. złotych kupić w 2022 roku? Benzyniak czy diesel – jaki motor dla dziewczyny będzie najlepszy? Sprawdź, co...

Samochody

Jakie auto typu SUV do 25 tys. złotych kupić? Volkswagen, BMW, Mitsubishi czy inny model będzie najlepszy? Czym kierować się w trakcie zakupów? Czy...