Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

Naprawa turbosprężarek wymaga sporej wiedzy mechanicznej i dostępu do odpowiedniego parku maszynowego. Dlatego oddając uszkodzony podzespół do warsztatu możesz być nieco zdziwiony, że koszt takiej operacji nie zmieścił się w 1000 zł. Ale co tak naprawdę dzieje się z turbiną, gdy trafia ona do firmy zajmującej się regeneracją? Czy naprawdę trzeba oddawać sprzęt do warsztatu? Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Eksploatacja

Regeneracja turbosprężarki – dlaczego lepiej zlecić to specjalistom?

Naprawa turbosprężarek wymaga sporej wiedzy mechanicznej i dostępu do odpowiedniego parku maszynowego. Dlatego oddając uszkodzony podzespół do warsztatu możesz być nieco zdziwiony, że koszt takiej operacji nie zmieścił się w 1000 zł. Ale co tak naprawdę dzieje się z turbiną, gdy trafia ona do firmy zajmującej się regeneracją? Czy naprawdę trzeba oddawać sprzęt do warsztatu? Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

Niegdyś turbosprężarki były montowane albo w autach sportowych, ciężarowych lub dieslach. Obecnie niemal każde auto wyposażone jest w turbodoładowanie. Dzięki temu osiąga się wyższe moce z 1 litra pojemności, obniża się spalanie i osiąga wyśrubowane normy emisji spalin. Turbo zapewnia też elastyczność już od dolnych partii obrotów, dlatego przydaje się do uzyskania odpowiedniego momentu obrotowego, np. podczas poruszania się autem w mieście. W jaki sposób działa taki system?

Zanim regeneracja turbosprężarki będzie potrzebna, czyli kilka słów o turbo

Turbina montowana w silnikach spalinowych ma za zadanie wtłocyć pod ciśnieniem dodatkową dawkę powietrza do komory spalania. W jakim celu? Zwiększenie ilości tlenu w podnosi moc danej jednostki. Tłoczenie powietrza polega na napędzaniu wirnika w turbinie przy pomocy spalin. W drugiej jej części znajduje się koło kompresji, które zasysa powietrze z atmosfery przez filtr. Aby tlen nie był nadmiernie ogrzanym trafia on do układu dolotowego, wyposażonego często w intercooler, czyli chłodnicę powietrza. Dopiero później dostaje się do kolektora ssącego.

Turbosprężarka i regeneracja – co może się w niej zepsuć?

W zasadzie jest mnóstwo rzeczy, które mogą ulegać zniszczeniu podczas pracy turbiny. Regeneracja turbosprężarki najczęściej jest konieczna z powodu „brania” przez nią oleju. Chociaż nie będzie ona „dawać” oleju, to jednak nadmierne zużycie środka smarującego elementy silnika i pojawienie się niebieskiego dymu z rury wydechowej skłania do przyjrzenia się turbinie. Co oznacza taki kolor dymu? Biały dym z rury wydechowej zazwyczaj świadczy o przedostawaniu się płynu chłodzącego do cylindrów, niebieski świadczy o spalania oleju silnikowego, a czarny to po prostu niespalona ropa, czyli np. lanie wtryskiwaczy.

Zobacz też:
Skrzynia CVT – sposób na optymalne wykorzystanie mocy jednostki napędowej samochodu

Dlaczego turbina pobiera olej?

Elementy pracujące w jej wnętrzu, czyli np. rdzeń, smarowane są olejem. W momencie zgaszenia silnika, ciśnienie oleju spada, a nadmiar obecny w kanałach górnej części osprzętu i silnika ścieka do miski olejowej. Jeśli więc zaraz po uruchomieniu szybko ruszasz z miejsca, to niedługo będziesz zastanawiał się, gdzie zregenerować turbosprężarkę. Dlaczego? Bo olej nie zdąży dotrzeć do wszystkich elementów wymagających smarowania, a wirnik zacznie się szybko obracać.

Małe turbosprężarki i regeneracja – dlaczego są szczególnie obciążone?

Mała turbinka (np. obecne w 1.6 HDI 0375J6, 1.2 Tce 7701477904 lub 1.8t K03) mają szczególnie trudny żywot, bo podczas pracy kręcą się z prędkością kilkuset tysięcy obrotów na minutę. W porównaniu do 5-7 tysięcy obrotów w przypadku silnika, jest to rzeczywiście bardzo dużo. Dlatego obciążenia w nich panujące są bardzo wysokie i łatwo je uszkodzić nieprawidłową eksploatacją.

Zaniedbania w postaci przeciągających się interwałów olejowych i agresywnej jazdy sprawiają, że elementy obrotowe zaczynają przepuszczać olej do dolotu. Ale nie jest to jedyna bolączka turbosprężarek.

Na co jeszcze cierpią turbiny – regeneracja innych elementów

Poza uszczelnieniami i łopatkami wirnika oraz koła kompresji, które mogą się łamać, uszkodzeniu ulega też korpus. Czasem żeliwa jest na tyle mało, że mimo swojej wytrzymałości ulega ono zniszczeniu. Pojawia się nieszczelność układu i powietrze, zamiast trafiać do kolektora ssącego, ulatuje. Regeneracja turbosprężarki obejmuje wtedy wymianę takiego elementu na nowy lub spawanie go.

Ważnym elementem konstrukcyjnym są też łopatki w kierownicy sterującej geometrią. To niewielki element, lecz kluczowy, a jego uszkodzenie wpływa na funkcjonowanie całego urządzenia. Jest jeszcze gruszka, czyli sterownik podciśnieniowy, który zbudowany jest ze sprężyny i membrany. Pod wpływem wysokiej temperatury może zwyczajnie się uszkodzić i przez to regulacja ciśnienia doładowania nie działa odpowiednio.

Zobacz też:
Wygodne auto rodzinne – modele, przedziały cenowe, wymagania

Na czym polega regeneracja turbiny?

W prostych słowach chodzi o przywrócenie jej do stanu fabrycznego poprzez wymianę zniszczonych części lub ich naprawę (jeśli jest możliwa). Biorąc pod uwagę powyższe scenariusze dotyczące możliwych usterek, zakres prac jest naprawdę spory. Zazwyczaj jednak przebiega bardzo podobnie, według konkretnego schematu.

Pierwszym krokiem do regeneracji turbosprężarki jest rozkręcenie wszystkich części celem oceny ich stanu. W ten sposób przygotowuje się ją do wymiany poszczególnych elementów i czyszczenia. Trzeba pamiętać, że to właśnie brud w postaci osadzających się spalin jest jednym z czynników skracających żywotność turbiny. Poza tym oddanie klientowi brudnego elementu po regeneracji jest mało profesjonalne. Oto elementy podzespołu:

●       wirnik;

●       talerz uszczelniający;

●       koło kompresji;

●       podkładka termiczna;

●       łożysko ślizgowe i oporowe;

●       pierścienie uszczelniające;

●       odrzutnik;

●       podkładka dystansowa;

●       obudowa wałka wirnika (koras);

Mechanik sprawdza stan wszystkich wymienionych powyżej części. Dla przykładu łopatki wirnika mogą być połamane, wałek starty, a łopatki zmiennej geometrii przepalone. Wszystko to trzeba dobrze umyć, by móc ocenić zużycie.

Turbina i regeneracja – co dzieje się z nią po umyciu?

Po dokładnym umyciu pora na oczyszczenie elementów sprężonym powietrzem i środkami ściernymi. Regeneracja turbosprężarki musi obejmować nie tylko gruntowne wyczyszczenie wszystkich części, ale też pokrycie ich środkami zapobiegającymi korodowaniu. Dzięki temu po założeniu na silnik żeliwna część turbiny nie pokryje się rdzą. Wnikliwa weryfikacja pozwala ocenić, które elementy trzeba wymienić na nowe, a które mogą z powodzeniem mogą jeszcze posłużyć.

Kolejny etap to doważanie wysokoobrotowe. Dzięki temu można sprawdzić, czy elementy są na tyle spasowane, że nie pozwalają na wycieki oleju do koła kompresji. Wielu domorosłych majsterkowiczów uważa, że można zregenerować turbo we własnym garażu. Nie jest to jednak zalecane. Nie sposób bowiem ustalić, czy wszystkie elementy po złożeniu są prawidłowo zamontowane i czy turbo nie wymaga doważenia. 

Zobacz też:
Jak dobrać olej do silnika benzynowego i do diesla? Radzimy, jak wybrać najlepszy olej silnikowy!

Ile kosztuje regeneracja turbiny w samochodzie?

Koszt części jest różny i zależny od modelu. Jak zdążyłeś zauważyć, jest też sporo elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. W końcu do ceny trzeba też dołożyć pracę specjalistów. Cennik (często) jest uzależniony od popularności i renomy warsztatu. Jednak cena naprawy turbosprężarek zwykle waha  się od 800 do 1200 zł. Oczywiście możesz znaleźć tańsze, ale też i sporo droższe oferty.

A co jeszcze można zrobić z turbiną, żeby auto miało więcej mocy?

Regeneracja turbosprężarki sama w sobie to świetny sposób na uzyskanie osiągów zbliżonych do fabrycznych. Można też w niej zwiększyć koło kompresji, co wiąże się z obróbką obudowy strony zimnej, wysterować na wyższe ciśnienie lub po prostu wymienić na większą. Oczywiście zmiana takich elementów w seryjnych silnikach mija się z celem, bo prędzej czy później coś ustąpi (np. sprzęgło lub podpory wału). Ale to temat na inny artykuł.

Tomasz Wykowski

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Porady

Wykup polisy OC jest obowiązkowy, a jej brak (nawet kilkudniowy) oznacza surowe kary. Oprócz OC możesz również nabyć dodatkowe ubezpieczenie AC, ale też NNW....

Eksploatacja

Niemal w każdym aucie jest zamontowana rura wydechowa. Cały układ wydechowy ma za zadanie w jednostkach spalinowych odprowadzić spaliny i zniwelować hałas generowany przez...

Eksploatacja

Zazwyczaj kierowca panikuje, kiedy dostrzega unoszący się biały dym z rury wydechowej, myśląc, że awaria dotknęła uszczelki pod głowicą. W jaki sposób rozpoznać, co...

Wiedza

Nikola Tesla zapisał się w historii jako wynalazca, który rywalizował z Edisonem. Na jego cześć został nazwany samochód elektryczny, który pochodzi z przedsiębiorstwa Elona...

Bezpieczeństwo

Niektórym kierowcom nie przechodzi przez myśl pytanie, czy można wyprzedzać pojazd uprzywilejowany, bo to „na pewno” murowane problemy. Inni zaś bez wahania decydują się...

Porady

Uszkodzenie zespołu sprzęgłowego w autach jest powszechnym zjawiskiem, szczególnie po pokonaniu około 150 tysięcy kilometrów. Spalone sprzęgło nietrudno rozpoznać, ale co oznacza spalenie sprzęgła?...

Eksploatacja

Dla aut homologowanych od maja 2022 roku obowiązkowym systemem będzie ogranicznik prędkości. Kierowców ma go wspomóc elektronika. Jednak już teraz można mieć do niej...

Eksploatacja

Każdy, kto pamięta jeszcze kurs na prawo jazdy, w teorii powinien umieć poprawnie ustawić lusterka boczne i wsteczne na szybie czołowej. Jednak w rzeczywistości...

Eksploatacja

Bezpieczeństwo dzieci jest kluczowe dla ich rodziców, dlatego w ślad za potrzebami poszły też przepisy. System ISOFIX sprawia, że pociechy są bezpieczne podczas jazdy...

Porady

Sprawdzenie prawa jazdy interesuje każdego, kto po raz pierwszy stara się o otrzymanie wymaganych uprawnień. Jak sprawdzić, czy prawo jazdy jest do odbioru bez...

Zobacz także

Wiadomości

Szef francuskiego koncernu zapowiada drastyczny wzrost cen samochodów. Szczególnie narażone są auta z segmentu A. Włoch za taki stan rzeczy obarcza winą rygorystyczne normy...

Wiadomości

Kierowcy Mercedesa byli najszybsi na obu piątkowych treningach przed niedzielnym wyścigiem o GP Hiszpanii. W pierwszej sesji treningowej w kokpicie Alfy Romeo zasiadł Robert...

Wiadomości

38-latka została zatrzymana w Kostrzynie nad Odrą w związku z prowadzeniem pojazdu w stanie nietrzeźwym. Badanie wykazało aż 4,2 promile alkoholu. Jak się okazało...

Wiadomości

LiveWire odłącza się od Harleya-Davidsona i od 8 lipca będzie funkcjonować jako osobna marka. Firma, na czele której stanie Ryan Morrissey zajmie się produkcją...

Wiadomości

Auta o napędzie elektrycznym są przyszłością, aczkolwiek nie cieszą się jeszcze taką popularnością jak ich spalinowe odpowiedniki. Trend ma się jednak odwrócić szybciej niż...

Wiadomości

Sieć rozciągniętych pomiędzy drzewami drutów znalazły służby leśne w gminie Chęciny w województwie świętokrzyskim. Rozmieszczone w lesie linki miały prawdopodobnie być pułapką na motocyklistów.

Wiadomości

We wtorek w Gliwicach w odstępie zaledwie kilku minut, doszło do dwóch fatalnych wypadków. W jednym z nich zginął znany onkolog prof. Leszek Miszczyk....

Wiadomości

Dzisiaj od godzin porannych rozpoczęła się na terenie całego kraju akcja „Prędkość”. Policjanci będą przede wszystkim kontrolować przestrzeganie przez kierowców limitów prędkości. Ponadto funkcjonariusze...