O czym w pierwszej kolejności myśli kierowca, gdy dostrzega wycieki płynu chłodniczego? O uszczelce pod głowicą. Na szczęście, tylko w niewielkiej liczbie przypadków to rzeczywiście ten rodzaj poważnej usterki. Częściej zdarzają się uszkodzenia uszczelek, przetarcia węży, destrukcja łożyskowania pompy cieczy i dziura w chłodnicy. Mimo tego nawet mniej groźnych symptomów nie powinieneś lekceważyć. Jak rozpoznać, że coś jest nie tak i zatrzymać wyciek z chłodnicy? Po przeczytaniu tekstu będziesz to wiedział!

Czy płyn chłodniczy może ubywać?

Płyn może ubywać. Co gorsza, nie ma jednego konkretnego źródła jego ubytku. Układ chłodzenia cieczą zbudowany jest z kilku kluczowych elementów, do których zaliczają się:

  • pompa cieczy;
  • termostat (może być ich kilka);
  • chłodnica;
  • kanały chłodzące w bloku silnika i głowicy;
  • nagrzewnica;
  • węże elastyczne.

Wycieki płynu chłodniczego mogą mieć źródło w każdym z powyższych elementów.

Jak sprawdzić wyciek płynu chłodniczego – objawy ubywającego płynu

Sposobów jest kilka, a jednym z nich jest dokładne przyjrzenie się miejscu postojowemu pod samochodem. Szczególnie łatwo mają w tym przypadku właściciele aut pozbawionych osłony silnika. Jeśli jednak ona jest, warto ją odkręcić i sprawdzić, czy jest sucha. Ubytki płynu z pompy cieczy, termostatu lub nisko umieszczonych węży da się zauważyć głównie po obserwacji podłoża pod silnikiem. Pamiętaj, by nie wpaść w panikę, gdy jest upał, ponieważ skraplać może się nie płyn, lecz woda pod wpływem działania klimatyzacji. Dlatego sprawdź zapach wycieku – płyn chłodniczy jest pod tym względem bardzo charakterystyczny.

Jak zlokalizować wyciek płynu chłodniczego?

Czasem jednak wycieki płynu chłodniczego nie są tak nagłe, dlatego trzeba długo się naszukać przyczyny problemu. Inne elementy, w których występuje ryzyko pojawienia się nieszczelności układu, to węże i sama chłodnica. Musisz dokładnie przyjrzeć się im z lampą w ręku. Jeśli coś się tam przetarło, to w komorze silnika powinieneś zauważyć charakterystyczny kolor płynu (zielony lub czerwony). Gdy zlokalizujesz takie miejsce, najpierw bardzo dobrze je wytrzyj do sucha, a później obserwuj miejsce wycieku. Nie zawsze wspomniane części układu są źródłem usterki.

Wyciek płynu chłodniczego – przyczyny

Co jeszcze może spowodować wycieki płynu chłodniczego? Czasem na poziom chłodziwa w układzie ma wpływ stan zbiorniczka wyrównawczego. Jego górną część i węże doprowadzające nadmiar płynu z układu łatwo jest zauważyć. Najczęściej jednak do uszkodzenia dochodzi w jego dolnej strefie. Czy da się to jakoś sprawdzić? Jeśli zaraz po demontażu zbiorniczka w trakcie innych prac zauważyłeś ubytek płynu, najprawdopodobniej problem tkwi właśnie w tym elemencie. Wycieki płynu chłodniczego ze zbiorniczka wyrównawczego wyeliminuje wymiana wadliwego zbiornika na szczelny model.

Wycieki płynu chłodniczego z uszczelki pod głowicą

Zepsuta uszczelka pod głowicą to najgorsza przyczyna ubytku płynu chłodniczego. Na skutek wypalenia się kawałka uszczelki odrobina płynu może przedostawać się do komory spalania. Zwykle są to ilości marginalne i trudno jest je dostrzec, bo nie dają żadnych objawów. Trzeba będzie tylko dolewać płyn do zbiorniczka wyrównawczego. Z czasem jednak uszkodzenie elementu może okazać się większe. Biały dym z rury wydechowej i większe wycieki płynu chłodniczego mogą być już niebezpieczne.

Jak uszczelnić układ chłodzenia w samochodzie?

Metod jest kilka i można je podzielić na te doraźne i takie, które pozwolą całkowicie usunąć usterkę. Sporo zależy od okoliczności, w których zauważysz wycieki płynu chłodniczego. Pierwszy ze sposobów to zastosowanie specjalnego bandaża na przetarte lub pęknięte węże. Można go dostać na dobrze wyposażonych stacjach benzynowych i w sklepach z częściami samochodowymi. To sposób doraźny i raczej nie powinno się go stosować na co dzień, a jedynie w sytuacjach awaryjnych w trasie.

Czy stosować płyny uszczelniające do układu?

To zależy, kogo w tej sprawie posłuchasz. Producenci deklarują, że taki płyn nie stanowi realnego zagrożenia dla drożności węży i kanałów w silniku. Można się jednak bać o ich zatkanie, szczególnie w samochodach eksploatowanych przez wiele lat. Mocno zakamienione elementy to poważny kłopot, a dodatkowe wlanie substancji uszczelniającej spowoduje przytkanie kanału lub innego elementu układu. Jeśli chcesz stosować taki płyn, robisz to na własne ryzyko. Czasem jednak może to być jedyne wyjście np. podczas wakacji.

Całkowite eliminowanie usterki – naprawa

Najlepszym sposobem na wycieki płynu chłodniczego jest wyeliminowanie ich przyczyny. Niestety, czasem jest to kłopotliwe, bo trudno ustalić, gdzie dokładnie występuje wyciek. Jeśli da się go bezproblemowo zlokalizować, kolejnym etapem jest naprawa. Jeśli problem tkwi w chłodnicy lub termostacie, wystarczy wymienić te elementy. Trzeba wtedy również pamiętać o spuszczeniu płynu chłodniczego. W innych sytuacjach trzeba eliminować uszkodzenia węży, wymienić pompę wody, a nawet zmienić uszczelkę pod głowicą.

Wycieki płynu chłodniczego. Czym grozi jazda z niskim stanem płynu chłodzącego?

Podczas zapłonu w komorze spalania temperatura zbliża się do 2000oC. Głowica potrafi nagrzać się do ponad 200oC, a układ wydechowy odbiera spaliny o temperaturze bliskiej 800oC. To wszystko sprawia, że płyn chłodniczy jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a szczególnie dla układu korbowo-tłokowego. Znaczne wycieki płynu chłodniczego sprawiają, że dochodzi do przegrzania tych elementów, czego skutkiem jest brak grzania, podwyższona temperatura chłodziwa, a w konsekwencji nawet zupełne zniszczenie uszczelki pod głowicą.

Dlatego jeśli zauważysz najdrobniejsze wycieki płynu w swoim aucie, postaraj się je zlokalizować i usunąć. Czasem nie jest to łatwe, ale pamiętaj, że na dłuższą metę właśnie usunięcie przyczyny wycieków płynu chłodniczego okaże się skuteczne.

Archiwum: sierpień 2021