Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

płyn chłodniczy
płyn chłodniczy

Samochody

Jak wybierać dobry płyn do chłodnicy?

Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, zaraz po oleju silnikowym i przekładniowym. Płyn do chłodnic wspomaga prawidłową pracę układu napędowego. Dowiedz się, jaki płyn chłodniczy wybrać!

Płyn w chłodnicy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę silnika, co wpływa na lepszą pracę jednostki napędowej. Często kierowcy wybierają tańszy płyn chłodniczy, co może doprowadzić do wielu awarii w aucie. Zbyt mała ilość płynu może także spowodować przegrzanie silnika lub jego zatarcie. Aby uniknąć awarii, najlepiej wybieraj sprawdzone i dobrej jakości płyny chłodzące. Jakie są zatem cechy dobrego płynu chłodzącego? Przeczytaj i sprawdź!

Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny?

Samochód w czasie pracy na wysokich obrotach silnika osiąga wysokie temperatury. Płyn chłodniczy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę i zapobiega przegrzaniu się jednostki. Gdy temperatura rośnie, płyn przenosi ciepło między silnikiem a chłodnicą po to, by znowu odprowadzać temperaturę w układzie. Płyn do chłodnicy rozprowadza ciepło i w ten sposób ogrzewa również wnętrze samochodu.

Płyn chłodniczy – produkcja

Jak produkuje się płyn do chłodnicy? Rodzaje technologii przedstawiamy poniżej:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – jest to technologia, która korzysta z dodatków nieorganicznych. Dodatki te, czyli krzemiany i azotany, tworzą barierę ochronną od wewnątrz i na całej powierzchni. Takie płyny szybko się zużywają, a jeśli zostają w chłodnicy na dłużej, mogą zablokować kanały wodne. Płyn chłodniczy z technologią IAT sprawdzi się w silniku z żeliwnym bokiem i głowicą z aluminium. Tego typu produkt najlepiej wymieniać co dwa lata;
  • OAT (Organic Acid Technology) – w przypadku tej technologii mamy do czynienia z dodatkami organicznymi w składzie. To sprawia, że warstwa ochronna jest cieńsza, chociaż okazuje się równie skuteczna. Takie płyny mają większą zdolność oddawania ciepła od IAT. Technologia OAT wykorzystywana jest tylko w samochodach nowszej generacji. Auta te nie mają w chłodnicach lutów ołowiowych. W innym przypadku może dojść do przecieku. Eksploatacja tych płynów chłodniczych może trwać aż do 5 lat;
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to hybrydowy płyn do chłodnicy, który zawiera organiczne dodatki oraz środki krzemianowane. Jest to ciekawa konkurencja dla środka IAT. Taka struktura pozwoli na dłuższą eksploatację płynu oraz ochroni przed korozją.

Płyn chłodniczy – skład

Rodzaje płynów chłodniczych można także wyodrębnić w innej kategorii. Skład płynu chłodniczego może się różnić. Produkt ma w składzie glikole etylenowe lub propylenowe:

  • glikol etylowy ma wyższą temperaturę wrzenia oraz zapłonu. Zamarza w temperaturze -11°C. Jest to płyn tańszy w produkcji, który ma niższą lepkość. W niskich temperaturach szybko się krystalizuje i przyjmuje mniej ciepła. Nie jest to płyn chłodniczy o rewelacyjnym składzie i trzeba również dodać, że jest mocno toksyczny;
  • glikol propylenowy tym różni się od swojego konkurenta, że nie krystalizuje się w niskich temperaturach. Jest o wiele mniej toksyczny, dlatego jego cena jest wyższa.

Jak działają glikole?

Temperatura glikolu etylenowego spada podczas rozcieńczania go. Dobrym rozwiązaniem jest wymieszanie tego alkoholu z wodą. Dlaczego? Jeżeli dodasz więcej wody, płyn chłodniczy nie będzie tak szybko zamarzał. Aby uzyskać odpowiednią ilość glikolu w wodzie, należy zachować proporcję 32% wody do 68% glikolu.

Jak dobrać odpowiedni płyn do chłodnic?

Na rynku dostępne są gotowe płyny chłodnicze lub koncentraty, które trzeba rozcieńczać z wodą. Jeśli nie dodasz wody, sam koncentrat zacznie zamarzać już w temperaturze -16°C. Aby dobrze rozcieńczyć skondensowany płyn, powinieneś działać zgodnie z zaleceniami producenta. Gotowy płyn chłodzący ma już z kolei idealne proporcje, więc nie musisz niczego dodawać. Jego zaletą jest temperatura zamarzania, która dochodzi do -30°C. Jeśli zastanawiasz się, czy rodzaj jednostki ma znaczenie, odpowiadamy, że płyn chłodniczy do diesla będzie taki sam, jak do innego rodzaju silnika. 

Czy płyny chłodzące można ze sobą mieszać?

Jeżeli decydujesz się na połączenie różnych płynów, musisz dokładnie sprawdzić ich skład. Muszą mieć podobne dodatki i takie samo pochodzenie. Nie można łączyć ze sobą płynów, których dodatki się różnią, dlatego nie mieszaj np. płynu z dodatkami nieorganicznymi i płynu organicznego. Płyn chłodniczy może wejść w reakcję, tworząc mniejszą barierę ochronną. 

Wymiana płynu

Co zrobić w sytuacji, gdy nie wiesz, jaki płyn jest aktualnie a w chłodnicy, a musisz dolać więcej? Rozwiązaniem jest zakup uniwersalnego płynu do chłodnic. Taki produkt ma w swoim składzie cząstki antykorozyjne, które chronią nie tylko aluminium, lecz również miedź i stal. Możesz także zdecydować się przepłukanie układu chłodzenia, zanim dodasz nowe chłodziwo.

Co jeszcze wiedzieć o płynie chłodzącym?

W sytuacjach, w których do układu chłodzącego trzeba dodać wodę, należy pamiętać, że musi być to woda destylowana. Zwykła woda z kranu sprzyja osadzaniu się kamienia w całym układzie. Równie ważne jest to, że płyn nie może zamarzać w zimę. Temperatura wrzenia płynu chłodniczego powinna wahać się od 120 do 140 °C. Dostępny na rynku koncentrat chłodzący należy rozcieńczyć z wodą demineralizowaną, ponieważ sam gęsty płyn krystalizuje się już w -10 °C.

Czy kolor płynu chłodzącego ma znaczenie?

Najczęstsze kolory płynów chłodniczych to czerwony, różowy, niebieski i zielony. Zazwyczaj jest to oznaczenie technologii produkcji, jednak nie jest to reguła. IAT ma najczęściej ciemnozielony lub niebieski kolor. Płyny OAT mają przeważnie różowy, czerwony, fioletowy kolor lub są bezbarwne.

Skąd takie zróżnicowanie barw, jeśli chodzi o płyn chłodniczy? Kolor płynom nadają producenci w celach bezpieczeństwa. Wszystko po to, by uniknąć przypadkowego spożycia, a także dla łatwiejszej lokalizacji nieszczelności układu.

Jak często wymieniać płyn chłodzący?

O wymianie chłodziwa nie należy zapominać. Gapiostwo może doprowadzić do poważnych usterek pojazdu. Zużycia płynu chłodniczego kierowca może po prostu nie zauważyć. Brak dobrego płynu oznacza, że układ chłodniczy nie działa aż tak sprawnie. Może to spowodować gorszą pracę silnika oraz większe prawdopodobieństwo korozji. Większość producentów zaleca, aby płyn wymieniać co 5 lat lub po przejechaniu 200-250 km.

Ważne zasady przy wymianie płynu

Jeśli wymieniasz płyn, to powinieneś:

  • stosować płyn chłodniczy przeznaczony do danego układu;
  •  zawsze wybierać markowy produkt. Droższy od zamienników płyn wykorzystuje nowe technologie i da gwarancję jakości;
  • przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia;
  • nie mieszać płynów. Gdy dojdzie do usterki pojazdu z powodu zmieszanego płynu do chłodnic, wówczas żaden producent nie weźmie odpowiedzialności za szkodę. Jeśli musisz dolać płyn, wybierz markowy, droższy produkt. Kiedy płyn się zużyje, wymień go na nowy.

Płyn chłodniczy – jaki jest efekt złego doboru?

Konsekwencje starego lub źle dobranego płynu mogą być różnie. Najczęściej są to:

  • korozja całego układu;
  • brak bariery ochronnej.

Stare chłodziwo

Najczęściej przyczyną korozji w układzie chłodzenia jest stary i pozostawiony na zbyt długo płyn. Korozja świadczy o tym, że przestał on działać. Podczas pracy stara ciecz może zacząć się pienić. W starym płynie chłodniczym jest zbyt mało glikolu, przez co może dojść do przegrzania silnika. Uważaj także na:

  • wodę kranową lub destylowaną;
  • źle dobrany płyn do materiału chłodnicy.

Woda kranowa lub destylowana

Może doprowadzić do przegrzania silnika, a w konsekwencji – do jego zatarcia. Jej użycie może sprawić, że kamieniem kotłowym zapchają się nagrzewnica i chłodnica.

Źle dobrany płyn do materiału chłodnicy

Jeśli niewłaściwie dobierzesz produkt, może dojść do skorodowania całego układu chłodniczego. Rdza może dotknąć także niektórych metalowych części.

Przy wyborze płynu chłodniczego zwracaj uwagę na skład i dodatki. Pamiętaj, aby w układzie chłodzenia znajdował się odpowiedni typ produktu. Będziesz miał wówczas pewność, że nic się nie uszkodzi. Płyn chłodniczy do samochodu wspomaga pracę każdego silnika na niskich i wysokich obrotach. Pilnuj zatem, aby wymieniać go regularnie i staraj się unikać tanich zamienników oraz mieszania substancji.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

Flokowanie ma nadać wnętrzu auta nowego stylu i je odświeżyć. To nakładanie drobnych włosków na konkretną część pojazdu. W jaki sposób przebiega ten proces?...

Przepisy

Sygnalizacja świetlna jest jednocześnie utrapieniem i wybawieniem kierowców. Gdy jej zabraknie, na ulicach pojawia się chaos, ale szybko pojawiające się czerwone światło potrafi być...

Naprawy

Warsztat samochodowy może okazać się twoim spełnieniem marzeń fana motoryzacji. Aby go jednak założyć, musisz wiedzieć, od czego zacząć. Czy to w ogóle jest...

Przepisy

Zakaz wjazdu do lasu to przepis, o który pyta wiele osób, zwłaszcza w sezonie grzybowym oraz letnim. Za nieprzepisowe poruszanie się po lesie możesz...

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....

Ciekawostki

Dopiero zaczynasz swoją przygodę z motoryzacją? Jeśli tak, to oznacza, że musisz dokładnie poznać wszystkie jej tajniki. Powinieneś przecież w świadomy, bezpieczny i odpowiedzialny...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Wał Kardana to mechanizm krzyżakowy umieszczony na dwóch wałach. Odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na oś pojazdu. Z czego składa się...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

W Chałupach na Półwyspie Helskim organizowany jest event o nazwie „Razem na fali”. Dzięki tej imprezie wszyscy chętni będą mogli pojechać elektrycznym vanem Mercedesa,...