Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

płyn chłodniczy
płyn chłodniczy

Samochody

Jak wybierać dobry płyn do chłodnicy?

Płyn chłodniczy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, zaraz po oleju silnikowym i przekładniowym. Płyn do chłodnic wspomaga prawidłową pracę układu napędowego. Dowiedz się, jaki płyn chłodniczy wybrać!

Płyn w chłodnicy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę silnika, co wpływa na lepszą pracę jednostki napędowej. Często kierowcy wybierają tańszy płyn chłodniczy, co może doprowadzić do wielu awarii w aucie. Zbyt mała ilość płynu może także spowodować przegrzanie silnika lub jego zatarcie. Aby uniknąć awarii, najlepiej wybieraj sprawdzone i dobrej jakości płyny chłodzące. Jakie są zatem cechy dobrego płynu chłodzącego? Przeczytaj i sprawdź!

Dlaczego płyn chłodniczy jest tak ważny?

Samochód w czasie pracy na wysokich obrotach silnika osiąga wysokie temperatury. Płyn chłodniczy pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę i zapobiega przegrzaniu się jednostki. Gdy temperatura rośnie, płyn przenosi ciepło między silnikiem a chłodnicą po to, by znowu odprowadzać temperaturę w układzie. Płyn do chłodnicy rozprowadza ciepło i w ten sposób ogrzewa również wnętrze samochodu.

Płyn chłodniczy – produkcja

Jak produkuje się płyn do chłodnicy? Rodzaje technologii przedstawiamy poniżej:

  • IAT (Inorganic Additive Technology) – jest to technologia, która korzysta z dodatków nieorganicznych. Dodatki te, czyli krzemiany i azotany, tworzą barierę ochronną od wewnątrz i na całej powierzchni. Takie płyny szybko się zużywają, a jeśli zostają w chłodnicy na dłużej, mogą zablokować kanały wodne. Płyn chłodniczy z technologią IAT sprawdzi się w silniku z żeliwnym bokiem i głowicą z aluminium. Tego typu produkt najlepiej wymieniać co dwa lata;
  • OAT (Organic Acid Technology) – w przypadku tej technologii mamy do czynienia z dodatkami organicznymi w składzie. To sprawia, że warstwa ochronna jest cieńsza, chociaż okazuje się równie skuteczna. Takie płyny mają większą zdolność oddawania ciepła od IAT. Technologia OAT wykorzystywana jest tylko w samochodach nowszej generacji. Auta te nie mają w chłodnicach lutów ołowiowych. W innym przypadku może dojść do przecieku. Eksploatacja tych płynów chłodniczych może trwać aż do 5 lat;
  • HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest to hybrydowy płyn do chłodnicy, który zawiera organiczne dodatki oraz środki krzemianowane. Jest to ciekawa konkurencja dla środka IAT. Taka struktura pozwoli na dłuższą eksploatację płynu oraz ochroni przed korozją.
Zobacz też:
Silnik 2.0 DCI w Renault i Nissanach – kiedy wszedł na rynek? Czym charakteryzuje się jednostka M9R 150KM?

Płyn chłodniczy – skład

Rodzaje płynów chłodniczych można także wyodrębnić w innej kategorii. Skład płynu chłodniczego może się różnić. Produkt ma w składzie glikole etylenowe lub propylenowe:

  • glikol etylowy ma wyższą temperaturę wrzenia oraz zapłonu. Zamarza w temperaturze -11°C. Jest to płyn tańszy w produkcji, który ma niższą lepkość. W niskich temperaturach szybko się krystalizuje i przyjmuje mniej ciepła. Nie jest to płyn chłodniczy o rewelacyjnym składzie i trzeba również dodać, że jest mocno toksyczny;
  • glikol propylenowy tym różni się od swojego konkurenta, że nie krystalizuje się w niskich temperaturach. Jest o wiele mniej toksyczny, dlatego jego cena jest wyższa.

Jak działają glikole?

Temperatura glikolu etylenowego spada podczas rozcieńczania go. Dobrym rozwiązaniem jest wymieszanie tego alkoholu z wodą. Dlaczego? Jeżeli dodasz więcej wody, płyn chłodniczy nie będzie tak szybko zamarzał. Aby uzyskać odpowiednią ilość glikolu w wodzie, należy zachować proporcję 32% wody do 68% glikolu.

Jak dobrać odpowiedni płyn do chłodnic?

Na rynku dostępne są gotowe płyny chłodnicze lub koncentraty, które trzeba rozcieńczać z wodą. Jeśli nie dodasz wody, sam koncentrat zacznie zamarzać już w temperaturze -16°C. Aby dobrze rozcieńczyć skondensowany płyn, powinieneś działać zgodnie z zaleceniami producenta. Gotowy płyn chłodzący ma już z kolei idealne proporcje, więc nie musisz niczego dodawać. Jego zaletą jest temperatura zamarzania, która dochodzi do -30°C. Jeśli zastanawiasz się, czy rodzaj jednostki ma znaczenie, odpowiadamy, że płyn chłodniczy do diesla będzie taki sam, jak do innego rodzaju silnika. 

Czy płyny chłodzące można ze sobą mieszać?

Jeżeli decydujesz się na połączenie różnych płynów, musisz dokładnie sprawdzić ich skład. Muszą mieć podobne dodatki i takie samo pochodzenie. Nie można łączyć ze sobą płynów, których dodatki się różnią, dlatego nie mieszaj np. płynu z dodatkami nieorganicznymi i płynu organicznego. Płyn chłodniczy może wejść w reakcję, tworząc mniejszą barierę ochronną. 

Wymiana płynu

Co zrobić w sytuacji, gdy nie wiesz, jaki płyn jest aktualnie a w chłodnicy, a musisz dolać więcej? Rozwiązaniem jest zakup uniwersalnego płynu do chłodnic. Taki produkt ma w swoim składzie cząstki antykorozyjne, które chronią nie tylko aluminium, lecz również miedź i stal. Możesz także zdecydować się przepłukanie układu chłodzenia, zanim dodasz nowe chłodziwo.

Zobacz też:
Jak przewozić psa w samochodzie? Dowiedz się, co robić, by pupil był bezpieczny!

Co jeszcze wiedzieć o płynie chłodzącym?

W sytuacjach, w których do układu chłodzącego trzeba dodać wodę, należy pamiętać, że musi być to woda destylowana. Zwykła woda z kranu sprzyja osadzaniu się kamienia w całym układzie. Równie ważne jest to, że płyn nie może zamarzać w zimę. Temperatura wrzenia płynu chłodniczego powinna wahać się od 120 do 140 °C. Dostępny na rynku koncentrat chłodzący należy rozcieńczyć z wodą demineralizowaną, ponieważ sam gęsty płyn krystalizuje się już w -10 °C.

Czy kolor płynu chłodzącego ma znaczenie?

Najczęstsze kolory płynów chłodniczych to czerwony, różowy, niebieski i zielony. Zazwyczaj jest to oznaczenie technologii produkcji, jednak nie jest to reguła. IAT ma najczęściej ciemnozielony lub niebieski kolor. Płyny OAT mają przeważnie różowy, czerwony, fioletowy kolor lub są bezbarwne.

Skąd takie zróżnicowanie barw, jeśli chodzi o płyn chłodniczy? Kolor płynom nadają producenci w celach bezpieczeństwa. Wszystko po to, by uniknąć przypadkowego spożycia, a także dla łatwiejszej lokalizacji nieszczelności układu.

Jak często wymieniać płyn chłodzący?

O wymianie chłodziwa nie należy zapominać. Gapiostwo może doprowadzić do poważnych usterek pojazdu. Zużycia płynu chłodniczego kierowca może po prostu nie zauważyć. Brak dobrego płynu oznacza, że układ chłodniczy nie działa aż tak sprawnie. Może to spowodować gorszą pracę silnika oraz większe prawdopodobieństwo korozji. Większość producentów zaleca, aby płyn wymieniać co 5 lat lub po przejechaniu 200-250 km.

Ważne zasady przy wymianie płynu

Jeśli wymieniasz płyn, to powinieneś:

  • stosować płyn chłodniczy przeznaczony do danego układu;
  •  zawsze wybierać markowy produkt. Droższy od zamienników płyn wykorzystuje nowe technologie i da gwarancję jakości;
  • przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia;
  • nie mieszać płynów. Gdy dojdzie do usterki pojazdu z powodu zmieszanego płynu do chłodnic, wówczas żaden producent nie weźmie odpowiedzialności za szkodę. Jeśli musisz dolać płyn, wybierz markowy, droższy produkt. Kiedy płyn się zużyje, wymień go na nowy.

Płyn chłodniczy – jaki jest efekt złego doboru?

Konsekwencje starego lub źle dobranego płynu mogą być różnie. Najczęściej są to:

  • korozja całego układu;
  • brak bariery ochronnej.
Zobacz też:
Komisy samochodowe. Jak działają i czy warto z nich korzystać?

Stare chłodziwo

Najczęściej przyczyną korozji w układzie chłodzenia jest stary i pozostawiony na zbyt długo płyn. Korozja świadczy o tym, że przestał on działać. Podczas pracy stara ciecz może zacząć się pienić. W starym płynie chłodniczym jest zbyt mało glikolu, przez co może dojść do przegrzania silnika. Uważaj także na:

  • wodę kranową lub destylowaną;
  • źle dobrany płyn do materiału chłodnicy.

Woda kranowa lub destylowana

Może doprowadzić do przegrzania silnika, a w konsekwencji – do jego zatarcia. Jej użycie może sprawić, że kamieniem kotłowym zapchają się nagrzewnica i chłodnica.

Źle dobrany płyn do materiału chłodnicy

Jeśli niewłaściwie dobierzesz produkt, może dojść do skorodowania całego układu chłodniczego. Rdza może dotknąć także niektórych metalowych części.

Przy wyborze płynu chłodniczego zwracaj uwagę na skład i dodatki. Pamiętaj, aby w układzie chłodzenia znajdował się odpowiedni typ produktu. Będziesz miał wówczas pewność, że nic się nie uszkodzi. Płyn chłodniczy do samochodu wspomaga pracę każdego silnika na niskich i wysokich obrotach. Pilnuj zatem, aby wymieniać go regularnie i staraj się unikać tanich zamienników oraz mieszania substancji.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...