Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

wymiana sworznia wahacza
wymiana sworznia wahacza

Naprawy

Wymiana sworznia wahacza – jak zrobić to samodzielnie?

Wymiana sworznia wahacza nie musi być trudna, ale potrzebujesz kilku narzędzi. Z tego poradnika dowiesz się, co będzie ci potrzebne, w jaki sposób wymieniać sworznie krok po kroku i ile kosztuje taka naprawa w warsztacie. Sprawdź, czy dasz radę!

Zawieszenie auta i jego stan wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo pasażerów i komfort podróży. Pod wpływem nierówności i eksploatacji auta w różnych warunkach wymiana sworznia wahacza może być niezbędna. Nie warto bagatelizować sprawy i czasem po prostu trzeba oddać auto do specjalisty. Da się jednak wymienić elementy samodzielnie i zaoszczędzić. W jaki sposób działać krok po kroku? Opisujemy wszystko w naszym poradniku!

Wymiana sworzni wahacza – dlaczego konieczna?

Sworzeń w wahaczu to swego rodzaju gałka, która zawiera w sobie elementy umożliwiające obrót. Jest zbudowana z części mocujących do wahacza i zwrotnicy koła. Zwykle pomiędzy nimi występuje coś w rodzaju „jabłka”, które tłumi powstałe w czasie jazdy wibracje i uderzenia. Sprawny sworzeń podczas ruchu koła nie ma żadnych luzów, natomiast zużyty daje wyczuwalne drgania. Będą one słyszalne podczas jazdy szczególnie na nierównych drogach.

Czym grozi brak wymiany sworznia wahacza?

Niestety, wielu kierowców chce oszczędzić na siłę i lekceważy wymianę sworznia wahacza, narażając swoje auto. Doświadczenie i wiedza na temat działania tego elementu pokazują, że można ryzykować bardzo wiele, odwlekając wymianę w nieskończoność. Wypięcie się sworznia spowodowałoby niekontrolowany skręt koła i złamanie elementów zawieszenia. Możesz sobie wyobrazić, co mogłoby się wydarzyć podczas jazdy z prędkością autostradową, gdy nagle jedno z kół się urywa.

Wymiana sworznia wahacza – cena części

Sam sworzeń w wielu autach nie jest zbyt drogi. Jego cena waha się zwykle w przedziale 80-150 zł za sztukę. Należy jednak pamiętać, że wymiana sworznia wahacza w samochodzie powinna odbywać się parami. Do samochodów z pojedynczym wahaczem przednim trzeba więc kupić dwa takie komplety. Nieco więcej przyjdzie ci zapłacić za naprawę zawieszenia w pojazdach z wielowahaczowym zawieszeniem, gdzie są nawet 3 na stronie. Łącznie trzeba zatem wymienić 6 sworzni! A jaki jest koszt wymiany sworznia wahacza?

Wymiana sworznia wahacza i jej koszt

Ile zapłacisz przy wymianie wahacza? Koszt robocizny waha się w granicach 40-80 zł za sztukę. Sporo zależy od tego, jaki masz model auta i jaki jest stan jego zawieszenia. Ostateczny koszt zwykle jest też uzależniony od samej renomy warsztatu, a ceny są różne w zależności od lokalizacji. Jednak biorąc pod uwagę wymienione kwoty, można zastanawiać się nad sensem takiej naprawy. Zamiast niej czasem lepiej jest wykonać zmianę wahaczy łącznie z tulejami i sworzniami. Ma to swoje uzasadnienie nie tylko ze względów ekonomicznych.

Czy zawsze wymiana sworzni wahacza się opłaca?

Warto odpowiedzieć na to pytanie. Po pierwsze, weź pod uwagę koszty. Pamiętaj, że zawieszenie zużywa się w całości, ale w różnym tempie. Wymieniając jedynie sworzeń wahacza, możesz niedługo ponownie odwiedzić warsztat, bo trzeba będzie wymienić tuleje. Po drugie, aluminiowe wahacze są bardziej podatne na odkształcenia. Aby podczas montażu nie zmienić kształtu wahacza, czasem lepiej nie wymieniać go więcej niż raz. Wymiana sworznia wahacza jest oczywiście około kilkaset złotych tańsza od zmiany kompletu, jednak czasem warto zdecydować się na remont całego zawieszenia.

Wymiana sworznia wahacza – zrób to sam!

Jak wymienić sworzeń wahacza samodzielnie? Potrzebny ci będzie garaż z odpowiednio sporą przestrzenią. Na pewno wykonywanie takich napraw na osiedlowym parkingu nie będzie dobrym pomysłem. Zwykle warto mieć do dyspozycji podnośnik lub kanał. Wymiana sworznia wahacza nie jest specjalnie skomplikowana i można ją opisać w kilku punktach. Potrzebne ci będą następujące narzędzia:

  • podnośnik;
  • klucz do kół;
  • klucz oczkowy lub szlifierka (zależy od tego, czy to pierwsza, czy kolejna wymiana sworznia);
  • klucz płaski;
  • wybijak lub młotek;
  • odrdzewiacz;
  • druciana szczotka;
  • łom.

Demontaż koła, podniesienie auta i ocena sytuacji

  1. W pierwszej kolejności musisz poluzować śruby mocujące koło. 
  2. W kolejnym kroku podnieś auto i przystąp do odkręcania. 
  3. Po zdjęciu koła zobaczysz sworzeń wahacza. Jeśli auto jeszcze nigdy nie miało wymienianych elementów zawieszenia, to sworzeń został zamontowany na nity. Dlatego jego demontaż będzie wymagał ich obcięcia. Jeżeli jednak masz starsze auto, to prawdopodobnie element ten był już kiedyś poddawany naprawie i w miejscu nitów znajdą się śruby mocujące. Czas na kolejny etap wymiany sworznia wahacza.

Pozbywanie się mocowania i wybijanie sworznia

  1. W zależności od tego, jaki stan zobaczysz po zdjęciu koła, wybierz odpowiednie narzędzia. 
  2. Nity zetnij, a potem odkręć kluczem płaskim nakrętkę sworznia. 
  3. W przypadku obecnych śrub montażowych wymiana sworznia wahacza wymaga ich odkręcenia, zanim zabierzesz się za śrubę górną. 
  4. Po odkręceniu wszystkich elementów możesz wyjąć go z wahacza. 
  5. Ostatni etap to wybijanie sworznia ze zwrotnicy koła. Zrób to delikatnie, a jednocześnie zdecydowanie. Uważaj na sąsiednie elementy zawieszenia i przewody hamulcowe.

Montaż sworznia wahacza

Teraz pozostało ci już jedynie zamontować nowy element na miejscu starego. O wiele łatwiej będzie, jeśli dokładnie wyczyścisz wszystkie części, w których ma być umieszczony nowy sworzeń wahacza. Powtarzasz wszystkie etapy, które przechodziłeś przy demontażu elementu, ale oczywiście w odwrotnej kolejności. Gdy zamontujesz sworzeń z jednej strony auta, konieczne będzie wykonanie zmiany również po drugiej stronie. Zwykle drugi niezmieniony sworzeń wbija się zaraz po zmianie pierwszego.

Co zrobić po zmianie sworzni wahacza?

Trudno jest mieć stuprocentową pewność, że geometria kół nie została naruszona. Dlatego warto udać się do warsztatu, gdzie można to sprawdzić. Być może wartości nie zmienią się zbyt drastycznie, jednak zwykle warto je skontrolować po każdej ingerencji w elementy zawieszenia pojazdu. Wymiana sworznia wahacza zalicza się do takich napraw.

Jeśli masz kilka potrzebnych narzędzi i nieco wiedzy na temat majsterkowania przy aucie, taka wymiana pozwoli ci nieco zaoszczędzić. Wymiana sworznia wahacza wymaga jednak trochę wprawy i cierpliwości. Nie każdy sobie poradzi i nieraz lepiej będzie udać się do zaufanego warsztatu, oszczędzając sobie nerwów i czasu.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Naprawy

Wymiana sworznia wahacza nie musi być trudna, ale potrzebujesz kilku narzędzi. Z tego poradnika dowiesz się, co będzie ci potrzebne, w jaki sposób wymieniać...

Wiadomości

Pierre Gasly i Yuki Tsunoda pozostaną kierowcami zespołu AlphaTauri w sezonie 2022. Włoski team potwierdził swoją decyzję dzisiaj (tj. 7 września). Obaj kierowcy będą...

Wiadomości

Valtteri Bottas wraz z zakończeniem obecnego sezonu odejdzie z Mercedesa i przejdzie do zespołu Alfa Romeo Racing Orlen. Oficjalne oświadczenie przedstawiono wczoraj (tj. 6...

Samochody

Jeden z ważniejszych czynników branych pod uwagę przed zakupem samochodu jest zużycie paliwa. Jednak na zapotrzebowanie paliwa w pojeździe ma wpływ wiele rzeczy. W...

Naprawy

Regeneracja rozrusznika lub jego wymiana czeka niemal każde auto. Jak przebiega taki proces? Czy możesz wziąć się za to samodzielnie? Ile trzeba za zapłacić...

Naprawy

Wymiana uszczelki pokrywy zaworów jest niezbędna podczas wykonywania napraw i pewnych czynności serwisowych. Nie musisz się jednak martwić, bo jest to zwykle dosyć proste....

Samochody

Hamulce bębnowe nadal są wykorzystywane i to z dużym powodzeniem, choć mogłoby się wydawać, że tarczówki zdominowały rynek. Z artykułu dowiesz się, jakie są...

Samochody

Vacum to rozwiązanie obecne w jednostkach napędowych Diesla. Jest to pompa odpowiedzialna jest za wytworzenie koniecznego podciśnienia użytkowego. Dlaczego pompa vacum ulega uszkodzeniu? Jak...

Naprawy

Osuszacz klimatyzacji może czasem być przyczyną problemów z całym układem. Co wskazuje na problemy z tym elementem? Jak się go wymienia i w jakich...

Motocykle

Motocykle na kategorię B zapewniają umiarkowany przypływ adrenaliny, ale niektóre mają mocno sportowy charakter. Wśród jednośladów, którymi można jeździć z prawem jazdy kat. B,...

Zobacz także

Wiadomości

Beata K. wczoraj wieczorem (tj. 1 września) została zatrzymana przez mokotowskich policjantów. Jak się okazało pijany kierowca to wokalistka zespołu Bajm, która prowadziła samochód...

Wiadomości

Tablice rejestracyjne w Polsce ulegną zmianie? Taki jest pomysł branży zajmującej się produkcją „blach” samochodowych. Zastosowanie takiego pomysłu ma na celu rozwiązanie problemów dotyczących...

Wiadomości

Toruń. Przejazd pod wiaduktem na placu Armii Krajowej będzie niemożliwy dzisiaj (tj. 31 sierpnia) do godziny 14.00. W miniony weekend usuwana była awaria spowodowana...

Wiadomości

Droga Krajowa nr 75 w Witowicach Dolnych jest całkowicie zablokowana. Powodem są wielogodzinne opady deszczu, które przyczyniły się do wylania rzeki. Trasa jest nieprzejezdna...

Wiadomości

GP Holandii powraca na mapę wyścigów Formuły 1. Zawody odbędą się tam po raz pierwszy od 36 lat. Atmosferę psuje jednak zachowanie kibiców, którzy...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Wiadomości

Droga krajowa nr 15. Dzisiaj (tj. 30 sierpnia) doszło do wypadku, w którym uczestniczyło pięć samochodów. Na miejscu znalazły się cztery karetki pogotowia. Dwie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...