Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

zbieżność i geometria kół
zbieżność i geometria kół

Samochody

Zbieżność i geometria kół – czy to to samo? Na czym polega ustawianie zbieżności i geometrii kół?

Kierowca zazwyczaj orientuje się, że geometria kół nie jest prawidłowa, gdy auto nie reaguje zgodnie z jego poleceniami. Jeśli właśnie taki problem masz w swoim aucie, niezwłocznie udaj się do specjalistycznego warsztatu. Przeczytaj, na czym w praktyce polega ustawianie zbieżności i geometrii kół!

Geometria i zbieżność kół – dlaczego tak ważne jest ich poprawne ustawienie? 

Nie warto na dłuższą metę jeździć samochodem, który ma nieprawidłową geometrię czy zbieżność kół. Można w ten sposób doprowadzić do poważnych usterek i awarii układu kierowniczego i zawieszenia. Aby zrozumieć, czym może grozić bagatelizowanie tego problemu warto dowiedzieć się, czym jest zbieżność, jak rozpoznać, że auto nie posiada prawidłowych ustawień i jak przebiega ustawianie zbieżności kół oraz geometrii.

Zbieżność a geometria – czy chodzi o to samo?

Krótko mówiąc – nie. Ustawianie zbieżności polega na uzyskaniu wartości położenia kół każdej osi względem siebie w przedziale określanym przez producenta pojazdu. Jeśli obręcze przednie kół jednej osi mają mniejszą odległość między sobą niż tylne obręcze tych kół mowa o zbieżności. Opony skierowane są wtedy „do wewnątrz”, tak jakby miała kształt odwróconej litry „V”, patrząc od góry. Rozbieżność polega na odwrotnym ustawieniu, tj. odległość między obręczami przednimi kół danej osi jest większa od wartości tylnej części obręczy tych kół.

Ustawienie geometrii kół to coś więcej. Zawiera w sobie ustawianie zbieżności, ale również kontrolę położenia poszczególnych elementów układu zawieszenia względem siebie. Dzięki właściwym nastawom pojazd może być stabilny podczas jazdy, pokonywania zakrętów czy hamowania. Widać więc, że nie można używać tych dwóch pojęć zamiennie, bo oznaczają inne działania mechaniczne.

Na czym w praktyce polega ustawianie zbieżności kół?

Wszystko zaczyna się od usterek układu kierowniczego i zawieszenia. Podczas wymiany niektórych części, np. końcówek drążków dochodzi do zmiany położenia kół względem siebie. Jeśli użyto części, które nawet o milimetry będą różniły się od siebie długością, niemal pewne jest, że konieczna będzie wizyta w serwisie, by ustawić zbieżność kół. Wówczas mechanik podłącza do kół odpowiednie urządzenia pomiarowe, by komputer mógł otrzymać informacje o ich położeniu względem siebie. Następnie luzuje mocowania drążków i reguluje ich długości, aby otrzymać pożądane parametry.

Ustawianie zbieżności tylko u mechanika!

Nie zaleca się stosowania „domowych” sposobów ustawiania zbieżności kół. Ktoś może ci obiecać, że da radę to zrobić za połowę ceny w swoim warsztacie, ale pamiętaj, że zmiana wartości ustawienia kół nawet o 0,5o może powodować poważne trudności podczas jazdy. Dlatego lepiej jest udać do specjalistycznego warsztatu i mieć pewność, że fachowiec poprawnie ustawić zbieżność kół w twoim samochodzie. 

Dlaczego trzeba dbać o odpowiednie ustawianie zbieżności kół?

Wiesz już, na czym polega ustawianie zbieżności kół, ale możesz zadawać sobie pytanie: właściwie, dlaczego trzeba to robić? Odpowiedź jest prosta. Jeśli zbieżność kół nie będzie na właściwym poziomie, określonym precyzyjnie przez producenta, może spotkać cię wiele przykrych niespodzianek na drodze:

  • auto może być niestabilne na zakrętach;
  • opony mogą ścierać się nierównomiernie;
  • podczas nagłych manewrów z dużą prędkością pojazd nie będzie zachowywał się przewidywalnie. 

Chodzi więc o bezpieczeństwo twoje i twoich bliskich, z którymi podróżujesz.

Test zbieżności kół

Nie jesteś pewny czy koła w aucie są zbieżne? Sprawdź to! Wystarczy niewielki test. Podczas jazdy staraj się utrzymywać idealnie prosty kierunek. Jeśli auto stale jedzie na wprost bez żadnej korekty z twoje strony, zbieżność kół jest w porządku. Jeśli jednak znosi je na bok, stale w tym samym kierunku, prawdopodobnie czeka Cię wizyta w serwisie.

Na czym polega ustawianie geometrii kół?

Już wiesz, że zbieżność a geometria to dwie zupełnie odrębne sprawy. Jednak ustawienie geometrii często zaczyna się właśnie od dokonania pomiarów zbieżności i ich korekty. W dalszym etapie mechanik przeprowadza analizę kąta pochylenia kół konkretnej osi względem siebie. Patrząc na auto od przodu, poznasz to po tym, czy koło jest ustawione pionowo, odchyla się górą do środka czy może do zewnątrz.

Ustawienie geometrii kół krok po kroku

Na przedniej osi stosuje się ustawienie negatywne, tj. koła skierowane są górą do siebie. Ma to duże znaczenie, ponieważ to właśnie ta oś odpowiada za nadawanie kierunku jazdy i jest skrętna. Ustawienie geometrii tylnej osi powinno oscylować w granicy wartości zerowej. Dzięki temu zachowane będą fabryczne właściwości jezdne pojazdu. Ostatnim krokiem jest ustawienie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Chodzi o wartość kątową położenia osi sworznia zwrotnicy do osi przebiegającej prostopadle do podłoża. Jeśli oś zwrotnicy jest przed stykiem opony z nawierzchnią mowa o wartości dodatniej, jeśli jest za stykiem, jest to wartość ujemna.

Ustawienie geometrii kół przednich na wartości dodatnie wyprzedzenia kąta sworznia zwrotnicy pomagają w zachowaniu precyzyjnej jazdy na wprost praktycznie bez dotykania kierownicy. Spora dodatnia wartość utrudnia jednak pokonywanie zakrętów i wymaga przyłożenia większej siły. Ujemne wartości zmniejsza promień zawracania, pomaga zachować większą zwrotność pojazdu na małych prędkościach, z drugiej jednak strony wpływa na pogorszenie stabilności pojazdu podczas podmuchów bocznego wiatru.

Kiedy należy regulować zbieżność i geometrię kół?

Obowiązkowe jest regulowanie tych wartości po każdej ingerencji w układ kierowniczy i zawieszenia. Dla własnego komfortu oraz bezpieczeństwa podróżowania nie powinno się oszczędzać na tej usłudze. Ustawienie geometrii kół warto sprawdzić po wymianie opon na zimowe i na letnie. Dzięki temu oszczędzisz na nadmiernym zużyciu opon podczas jazdy i zapewnisz sobie bezpieczne prowadzenie pojazdu.

Ile kosztuje regulacja geometrii i zbieżności kół w aucie?

Koszty takiej operacji są uzależnione od klasy auta, a co za tym idzie poziomu skomplikowania zawieszenia. W pojazdach klasy premium i sportowych może to wynieść ponad 200 zł. Jeśli konieczna jest jedynie regulacja, bez wymiany wadliwych elementów, koszt w autach miejskich i klasy średniej nie powinien przekroczyć 200 zł. W przypadku usterki koszty są wyższe z uwagi na konieczność wymiany określonych podzespołów.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Antoś

    22 kwietnia 2021 at 18:59

    Geometria kół jest niesamowicie ważne. Bardzo się cieszę, że zwracacie na nią uwagę. Oby więcej takich postów, jak ten który właśnie przeczytałem. Jestem dumny, że mój ulubiony blog publikuje takie teksty.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Lewis Hamilton zwycięzcą dzisiejszych kwalifikacji na torze Silverstone. Brytyjczyk okazał się minimalnie szybszy od swojego głównego rywala Maxa Verstappena. Na uwagę zasługuje ósme miejsce...

Wiadomości

Wczoraj na torze Silverstone zaprezentowano model bolidu zgodny z regulacjami technicznymi, które zaczną obowiązywać od sezonu 2022. Inną nowością podczas najbliższego weekendu stanowi format...

Samochody

Silnik dwusuwowy i czterosuwowy to typy jednostek, o których słyszał nawet niezbyt zaznajomiony z tematyką motoryzacyjną kierowca. Jest jednak wiele różnic między tymi konstrukcjami....

Samochody

Zestaw naprawczy do opon jest lżejszy od standardowego koła o około 15 kg i zabiera mniej miejsca. Dzięki temu jest coraz chętniej wybierany przez...

Samochody

Spalanie paliwa to proces, który umożliwia porusza sie pojazdów. Jednak to właśnie ono powoduje największe koszty, jeśli chodzi o użytkowanie auta. Jakie jest średnie...

Samochody

Deska rozdzielcza jest dla kierowcy jednym z najważniejszych elementów samochodu. To ona pozwala kontrolować stan pojazdu i jego prędkość. Musi więc działać sprawnie w...

Samochody

Olej napędowy jest popularnym paliwem nie tylko wlewanym do samochodów. Dowiedz się, jaka jest jego cena oraz skąd się on bierze. Czy pojazdy napędzane...

Samochody

Homologacja to sprawdzenie przedmiotu przed użytkowaniem przez urząd z państwowym zezwoleniem. Auto musi ją przejść, co jest jasne. Czym właściwie jest homologacja pojazdów i...

Samochody

Silnik Wankla nie jest już tak popularnym elementem budowy auta, jak niegdyś. Kiedy został wynaleziony? Jeśli fascynujesz się motoryzacją, musisz poznać tę historię! Dowiedz...

Samochody

Piasta koła znajduje się na wale lub osi. Z czasem się zużywa i nie unikniesz wymiany piasty. Kiedy to zrobić? Jak rozpoznać, że część...

Zobacz także

Samochody

Ze względu na letnie upały, samochód szybko się nagrzewa, a w środku panuje atmosfera sauny. Nie są to optymalne warunki do podróżowania, niezależnie od...

Wiadomości

Alfa Romeo pozostanie w Formule 1 co najmniej do końca sezonu 2024. Nie jest za to jeszcze znany skład kierowców, który będzie jeździł w...

Wiadomości

Podczas wczorajszej konferencji prasowej koncernu Stellantis, olbrzymie kontrowersje wywołał slajd Alfy Romeo. Wiele osób zgodnie stwierdziło, że widniejący napis Alfa e-Romeo, to nowa nazwa...

Wiadomości

Amerykańska agencja prasowa Bloomberg donosi, że Unia Europejska ma w planie od 2035 r. na swym terenie sprzedawać wyłącznie elektryczne samochody. Finalnym terminem jest...

Samochody

Ogniwo paliwowe to zasilanie, które jest ekologiczne i daje spory zysk mocy. Czy taka konstrukcja to same zalety? Dowiedz się więcej o tym przyszłościowym...

Wiadomości

Od 12 lipca można składać wnioski do programu „Mój elektryk”. Celem inicjatywy jest zachęcenie osób do zakupienia elektrycznych pojazdów oraz rozwój elektryfikacji w Polsce....

Samochody

Wał Kardana to mechanizm krzyżakowy umieszczony na dwóch wałach. Odpowiada on za przenoszenie momentu obrotowego z silnika na oś pojazdu. Z czego składa się...

Ciekawostki

Prawo jazdy kat. B jest tym najbardziej podstawowym, które pozwala ci poruszać się m.in. samochodami osobowymi. Co jednak musisz wiedzieć, zanim wybierzesz się na...