Uszczelniacze zaworowe to elementy montowane na głowicy jednostki napędowej. Bez nich niemożliwe byłoby zachowanie zupełnej szczelności bloku silnika. Odpowiedzialne są za uszczelnienie trzonków zaworów, a także zapobieganie dostawianiu się oleju do cylindrów. Nie jest tajemnicą, że tak samo, jak wszystkie inne elementy, tak i one po pewnym czasie ulegają naturalnemu zużyciu. Jeśli do tego dojdzie, wymiana uszczelniaczy zaworowych będzie po prostu niezbędna. 

Czynność ta jest niezwykle skomplikowana, jednak może zostać przeprowadzona samodzielnie. Oczywiście, tylko i wyłącznie wtedy, gdy możesz pochwalić się wiedzą na temat mechaniki, a twój garaż wyposażony jest w odpowiednie narzędzia. Sprawdź, jak samodzielnie wymienić uszczelniacze zaworowe!

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w samochodzie – dlaczego jest tak istotna?

Zanim dowiesz się, jak wymienić uszczelniacze zaworowe, musisz zrozumieć, dlaczego jest to takie ważne. W przypadku, gdy zbagatelizujesz symptomy mówiące o zużyciu tych elementów, będziesz musiał liczyć się z możliwością poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Skutkiem będzie konieczność przeprowadzenia generalnego remontu silnika

Jeśli samodzielna wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie nie zostanie wykonana na czas, możesz narazić się na koszty napraw rzędu kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku używanych samochodów bardzo często będzie to nieopłacalne. W efekcie nie pozostanie ci nic innego, jak sprzedaż zniszczonego pojazdu lub jego złomowanie. 

Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby w porę interweniować. Zobacz, jak wymienić uszczelniacze zaworowe.

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w aucie – w jakich wypadkach jest konieczna?

Warto wiedzieć, jak wymienić uszczelniacze zaworowe. Kluczowa jednak jest wiedza, kiedy to zrobić. Z pewnością nie chcesz pozbywać się sprawnych elementów. W związku z tym, musisz poznać symptomy, które będą mówiły ci o ich zniszczeniu. 

Najbardziej charakterystycznym wskazaniem do tego, że wymiana uszczelniaczy zaworowych jest konieczna, jest niebieski dym, który wydobywa się z rury wydechowej. Pamiętaj jednak, aby nie mylić tej oznaki z czarnymi lub białymi spalinami. Następna alarmująca sytuacja to nadmierny pobór oleju, z którym możesz się spotkać w czasie jego okresowego pomiaru. W takich wypadkach wymiana uszczelniaczy zaworowych jest niezbędna. 

Kiedy jednak warto ją przeprowadzić, aby zapobiec wszelkim awariom? Elementy te należy zastępować nowymi co około 100 tysięcy przejechanych kilometrów. W przeciwnym razie będziesz musiał nie tylko dowiedzieć się, jak wymienić uszczelniacze zaworowe, ale również poświęcić mnóstwo pieniędzy na dodatkowe naprawy.

Jak wymienić uszczelniacze zaworowe samodzielnie?

Zanim przejdziesz do tego, jak wymienić uszczelniacze zaworowe, upewnij się, że masz wszystkie niezbędne narzędzia. Podstawowym urządzeniem jest specjalny ściągacz, który pozwoli ci natychmiast zdemontować uszczelki. W przypadku, gdy będziesz kupował taki produkt, zwróć uwagę na jego kompatybilność z jednostką napędową zamontowaną w twoim samochodzie. Sam sprzęt musi być również wyposażony w regulację wysokości oraz szerokości nacisku, a także mieć długie szczęki.

Wymiana uszczelniaczy zaworowych w samochodzie nie będzie możliwa, jeśli nie posiadasz sprężarki powietrza. Sprzęt ten jest dość drogi, jednak możesz pożyczyć go od zaprzyjaźnionego mechanika. Jeśli masz wszystkie narzędzia, sprawdź, jak wymienić uszczelniacze zaworowe.

Wymiana uszczelniaczy zaworowych – etapy

Jak wymienić uszczelniacze zaworowe krok po kroku? Podążaj za poniższymi wskazówkami, a cały proces przebiegnie bezpiecznie.

  1. Zdejmij osłony silnika w taki sposób, aby dostać się do zaworów. Konieczne będzie zdemontowanie ochronnych elementów głowicy, cylindrów oraz wahaczy. Nie obejdzie się również bez wyjęcia świec zapłonowych.
  2. Za pomocą sprężarki powietrza wyreguluj ciśnienie tak, aby zawierało się w skali między 60 a 90.
  3. Obróć wał korbowy, w którym wymieniasz uszczelki w taki sposób, aby znalazł się on w martwym punkcie. 
  4. Podłącz wąż sprężarki powietrza do otworu świecy zapłonowej.
  5. Zawory pozostaną w określonej pozycji tak długo, jak będzie działała sprężarka.
  6. Wykorzystując ściągacz, ściśnij sprężynę zaworową oraz ją zdemontuj. W niektórych przypadkach będziesz musiał pomóc sobie dłonią, a nawet młotkiem.
  7. Korzystając ze szczypiec lub śrubokrętów, usuń zniszczoną uszczelkę i załóż nową.
  8. Ponownie złóż wszystkie elementy w odwrotnej kolejności do ich demontażu, a wymiana uszczelniaczy zaworowych dobiegnie końca.

Wymiana uszczelniaczy zaworowych u mechanika – dlaczego jest to najlepsze rozwiązanie? 

Wymiana uszczelniaczy zaworowych to bardzo skomplikowane działanie, które wymaga demontażu wielu elementów. W czasie pracy możesz doprowadzić do zniszczenia poszczególnych części, co znacznie zwiększy koszty naprawy. Tymczasem wymiana uszczelniaczy zaworowych u mechanika to koszt od 300 do 800 zł. Dzięki niej będziesz mógł mieć jednak pewność, że wykonana praca przyniesie oczekiwane efekty. 

Wymiana uszczelniaczy zaworowych to dość kosztowna czynność. Jej odwleczenie jednak może skutkować bardzo poważnymi problemami i jeszcze droższą naprawą silnika. Zadbaj więc o to, aby wykonywać ją regularnie.

Archiwum: listopad 2021