Co powoduje zwiększone zużycie paliwa? 

Duży wpływ na poziom zużycia paliwa mają opory toczenia. Im większe ślady tym konieczność zastosowania większej siły w celu przełamania opony. Ta prosta zależność wynika z faktu, że im szerszy bieżnik tym większa powierzchnia styku opony z asfaltem. Nawet 1 cm więcej wystarczy, aby opór podniósł się o 1,5%. 

Jak kształt opony wpływa na spalanie?

Dużą rolę zużyciu paliwa odgrywa też kształt bieżnika ogumienia. Specjaliści przekonują, że kształt lameli, bloków, żeber oraz rowków bieżnika powoduje wzrost na 60 procent oporów toczenia podczas jazdy. Z tego wynika, że im bardziej skomplikowana konstrukcja ogumienia tym większe zapotrzebowania paliwa. Dlatego warto wybierać opony, które są energooszczędne. 

Nowa etykieta EU na oponach a efektywność paliwowa

Jak łatwo je rozpoznać? Na terenie Unii Europejskiej wprowadzono oznaczenia, które znacznie ułatwiają klasyfikację opon ze względu na efektywność paliwową a wskaźnik oporu toczenia. Na każdej z etykiet producent opon musi zawrzeć:

  • literę od A do G, gdzie A sugeruję najwyższą efektywność paliwową, a G najniższą, 
  • literę od A do E, które oznaczają długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. A jako najwyższa ocena określa najkrótszą drogę hamowania
  • 3 klasy, czyli A, B lub C symbolizują stopień generowanego hałasu. 

Oprócz etykiet w sklepie z oponami Autobuty.pl możesz otrzymać fachową pomoc w wyborze odpowiedniego ogumienia. Zakupisz tam opony w ponadprzeciętnej jakości od zaufanych producentów gum. 

Jak obliczyć średnie spalanie w aucie?

Dużo aut podaje średnie zużycie paliwa na 100 km, jednak, gdy nie masz tego do dyspozycji to nic straconego. W łatwy sposób możesz wyliczyć, ile spalasz paliwa, szczególnie jeżdżąc po mieście. Po zatankowaniu paliwa, należy sprawdzić ilość km na liczniku. Najlepiej zapamiętać tą cyfrę bądź wyzerować. Ponieważ kiedy obliczamy średnie zużycie paliwa potrzebujemy podzielić ilość zatankowanego płynu przez ilość km, które nabiliśmy od poprzedniego napełnianiu baku. To wszystko pomnożyć przez 100. Otrzymany wynik pokazuje, ile auto potrzebuje paliwa na przejechanie 100 km. 

Co zrobić przy szybkim zużywaniu paliwa przez auto?

Najpierw trzeba się upewnić, że takie zjawisko występuje. Skoro już je zauważyłeś to z pewnością zdajesz sobie sprawę jakie było poprzednie średnie spalanie paliwa przez samochód. Warto ponownie obliczyć średnie zapotrzebowanie na paliwo po zatankowaniu. Gdy już się upewnisz co do nadmiernego spalania, a żadna kontrolka nie da sygnału, że coś jest nie tak z elementami auta to można sprawdzić ciśnienie w oponach. Często to one są powodem nadmiernego zużycia paliwa.

Ciśnienie w oponach a zużycie paliwa

Na większe zużycie paliwa względem opon ma nie tylko ich kształt. Do dodatkowych czynników wpływających na większe spalanie zalicza się za niskie ciśnienie w ogumieniu. Wykazały to przeprowadzone badania przez Niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego – GTU. Wystarczyło o 0.2 bara za niskie ciśnienie, aby zużycie paliwa wzrosło o ok. 1%. Po dalszych testach okazało się, że tylko o 0.6 bara niższe ciśnienie wpłynie na zwiększenie paliwa aż o 4%.

Zimówki w lecie? Letnie w ziemie? Jak ze spalaniem?

Zimówki nie są przystosowane do jazdy w letnich warunkach pogodowych. Nie ma jednak zakazu, który zabrania tego robić. Niemniej, używanie opon zimowych latem, nie przynosi żadnych dobrych skutków, nawet ekonomicznych. Musisz jednak wiedzieć, że korzystanie z opon nieprzystosowanych obecnego sezonu kosztować Cię będzie więcej w postaci większej ilości spalonego paliwa! Jeżeli jednak nie przekonuje Cię tylko kwestia kosztów paliwa, miej na uwadze, że opona zimowa ze względu na konstrukcję bieżnika, który przystosowany jest do odprowadzania śniegu, nie nadaje się na suchą nawierzchnię, przez co droga hamowania znacznie się wydłuża. Istnieją też inne negatywne skutki z używania opon zimowych latem, między innymi: zwiększony poziom zużycia paliwa, szybsze zniszczenie ogumienia czy głośniejsza jazda samochodem.

Archiwum: wrzesień 2021