Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

ciśnienie w oponach
ciśnienie w oponach

Samochody

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Niedzielni kierowcy zwykli regulować ciśnienie w oponach dwa razy w roku – podczas zmiany ogumienia. Tymczasem jest to ważniejsze niż się wydaje! Czy istnieje uniwersalny próg ciśnienia w kołach, jak często je mierzyć i czy stosowanie czujników ciśnienia ma sens? Postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania dotyczące tego zagadnienia.

Nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo i tempo zużywania się opon są zależne od tego, jakie jest ciśnienie w kołach. Dlatego sumienne dozowanie go według zaleceń producenta jest niezbędne do bezpiecznego podróżowania bez wystawiania się na zagrożenia. A te wcale nie są błahe, ponieważ niemal 20% wszystkich kolizji i wypadków drogowych mają na swoim koncie samochody z wadliwym układem kierowniczym. A koła i ogumienie stanowią przecież jedyne miejsce styku auta z podłożem.

Ciśnienie w oponach samochodowych – jak rozróżnić jednostki?

W zależności od miejsca pochodzenia pojazdu może on mieć różne oznaczenie wartości powietrza pompowanego w koła. I tak, np. w modelach brytyjskich lub po prostu pochodzących z tamtego rynku zauważysz, że wykorzystano oznaczenie PSI. Oznacza on w tłumaczeniu funt na cal kwadratowy. Oczywiście takie oznaczenie może niewiele mówić, jednak po przeliczeniu na wykorzystywane w Europie jednostki, czyli np. bary, widać, że 1 psi = 0,069 bara.

Ciśnienie opon jest też określane mianem atmosfer. W przybliżeniu 1 bar i 1 atmosfera (atm.) to ta sama wartość. Różnice między nimi sięgają kilku setnych. Można więc przyjąć, że chodzi o to samo. Czasem zdarza się również określenie kPa (kilopaskale), który oznacza 0,01 bara. Zapoznanie się z miarami dotyczącymi ciśnienia gazów w tym oczywiście powietrza aplikowanego w koła, pozwoli ci na ich napompowanie przy użyciu urządzenia z dowolnym wskaźnikiem.

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

Przyjmuje się, że dla większości pojazdów osobowych wartość 2,2 bara to odpowiednia norma ciśnienie w oponach. Oczywiście jest to jedynie umowny poziom ciśnienia kół w samochodzie. Najbardziej precyzyjne wartości możesz znaleźć na tabliczce znamionowej, która znajduje się w pojeździe (zazwyczaj na słupku w drzwiach kierowcy lub pasażera). Wynika z niej jakie powinno być ciśnienie w oponach na każdej osi i w momencie podróży bez i z pasażerami.

Zobacz też:
Jak odpalać auto na popych? Sprawdź, jak to zrobić krok po kroku!

Niektórzy producenci podpowiadają też jakie wartości w kołach ustawić latem, a jakie zimą. W wielu przypadkach znajdują się wskazówki dotyczące konkretnych rozmiarów felg, a co za tym idzie również wersji opon. Dlatego trzymanie się poziomu 2,2 bara nie jest zbyt dobrym pomysłem. Szczególnie że wartość ciśnienia w kołach zależna jest od jeszcze innych czynników.

Jakie ciśnienie w oponach ustawić w zależności od warunków?

Przyglądając się tabliczce znamionowej dostrzeżesz, że różnice między konkretnymi osiami pojazdu nie ograniczają się tylko do rozmiaru opon. Jedna z kolejnych informacji jest bagaż, jaki masz w aucie oraz liczba pasażerów. Różnica między poziomami napompowania opon może sięga nawet 0,3/0,4 bara w zależności od tego ile osób wieziesz i czy w bagażniku masz ładunek. O ile w autach miejskich lub typu sedan zazwyczaj rozkład jest podobny, to w wersjach kombi może się zdarzyć, że koła przedniej osi nie będą wymagały podniesienia poziomu powietrza o więcej niż 0,1 lub 0,2 bara.

Kolejna sprawa ma związek z tym, ile powietrza w oponach powinno być w zimie oraz w lecie. Niektórzy są zdania, że należy obniżać jego poziom, gdy jeździ się po śniegu dla uzyskania lepszej przyczepności. Producenci i specjaliści z branży motoryzacyjnej nie zalecają takich praktyk. Co więcej, jest to bardzo niebezpieczne z powodu częstych wahań temperatur.

Na objętość i ciśnienie gazu ma wpływ temperatura. Wraz z jej wzrostem objętość podnosi się, a wraz ze spadkiem maleje. Dlatego o wiele lepszym sposobem na stabilną jazdę jest podbicie zalecanej przez producenta wartości ciśnienia opon o ok. 10-15%. Ciśnienie w kołach używanych w zimie, powinno być monitorowane raz w miesiącu. Oczywiście okres srogiej zimy nie trwa w Polsce specjalnie długo, jednak nie warto ryzykować. Spadek temperatury o 10oC powoduje obniżenie poziomu napompowania opon o 0,1 bara.

Prawidłowe ciśnienie w oponach – dlaczego musisz je kontrolować?

Powodów, dla których musisz weryfikować ciśnienie w oponach samochodowych jest co najmniej kilka. Z czasem elementy kół, takie jak zawory (wentyle), czy nawet obręcze alufelg potrafią się zużyć i przepuszczać powietrze. Dochodzi do tego na skutek zaniedbań serwisowych (wentyle nie są dramatycznie drogie i warto je zmieniać przynajmniej co dwa lata). Poza tym brak ostrożności podczas jazdy objawiający się przycieraniem o krawężniki, czy najeżdżaniem na nie może spowodować, że powietrze będzie powoli uciekało.

Zobacz też:
Nagar – jak zapobiegać powstawaniu osadu na silniku?

Oczywistością jest również przebicie opony gwoździem lub innym ostrym przedmiotem. Jest duże prawdopodobieństwo, że utkwi on w bieżniku, przez co wartość ciśnienia w oponach będzie nieznacznie, ale jednak stale spadać.

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach swojego samochodu?

W nowoczesnych autach istnieją dwa systemy badania ciśnienia – pośredni i bezpośredni. Pośredni korzysta z aparatury ABS i nie mierzy konkretnie wartości napompowanych kół, ale ich prędkość obrotową. Jeżeli koło zmieni swój rozmiar, zaczyna kręcić się szybciej, co od razu wyłapywane jest przez system. Ciśnienie w oponach z tym systemem nie może spadać naraz we wszystkich kołach, bo prędkość obrotu porównywana jest między każdą obręczą. Jeśli z każdego ubywa powietrza, system nie zareaguje.

Sposób bezpośredni polega na obecności monitorujących czujników TPMS. Są one umieszczane wewnątrz kół przy zaworze. W ten sposób aktywnie mierzą wartość ciśnienia w kole i wysyłają sygnał do komputera, celem informowania go o aktualnym stanie. Taki system pomiarowy jest bardzo dokładny i działa oddzielnie dla każdego koła. Jego wadą jest wysoka cena w przypadku awarii i konieczność implementacji dodatkowych czujników w zestawie kół zimowych. Mogą one też zostać uszkodzone podczas zmiany ogumienia na felgach.

Ile atmosfer w oponach, czyli jak sprawdzić poziom bez fabrycznych czujników

Oczywiście nie każdy pojazd jest wyposażony w dedykowany system sprawdzający poziom napompowania kół. Każde auto jednak ma ogumienie na obręczach i wartość ciśnienia opon musi być sprawdzana. Jak to zrobić? Oczywiście jednym, ze sposobów jest udanie się do wulkanizacji lub na stację benzynową, gdzie możesz napompować koła. Po nałożeniu maszynki na wentyl manometr powinien pokazać aktualny stan. Przy okazji, jeśli dostrzeżeń odchylenia od normy możesz szybko nabić potrzebna ilość powietrza.

Jednak ciśnienie w oponach możesz też sprawdzić inaczej. Służy do tego miernik ciśnienia w oponach. Oczywiście możesz zaopatrzyć się w manometr i samodzielnie stworzyć taki przyrząd, jednak lepiej jest wybrać dedykowane urządzenie przystosowane do pomiaru w oponach samochodowych. Kosztuje ono niezbyt dużo, nie będziesz musiał za każdym razem fatygować się na stację benzynową lub wulkanizację i jednocześnie szybko i dokładnie sprawdzisz to, co trzeba.

Zobacz też:
Kilka podpowiedzi, jak sprawdzić bezpieczniki w samochodzie

Czy warto jeździć na niestandardowym ciśnieniu kół?

Oczywiście, że nie warto. Powodów jest co najmniej kilka, a jeden z nich to oczywiście bezpieczeństwo. Komfort jazdy na niskim ciśnieniu w oponach również jest wątpliwy. Co więcej, podczas takiego eksploatowania samochodu możesz uszkodzić ogumienie, które zdecydowanie wcześniej będzie nadawało się do wymiany. To jednak nie wszystko. Niskie ciśnienie w oponach to wydłużona droga hamowania.

W przypadku zbyt dużego ciśnienia w kołach odczujesz zdecydowanie więcej wibracji w kabinie. Skoro tłumienie jest gorsze, to odczujesz to nie tylko ty i pasażerowie, ale też całe zawieszenie. Pamiętaj, że to właśnie opony zbierają mnóstwo drgań, które dzięki temu nie muszą być amortyzowane przez układ zawieszenia. Poza tym istnieje większe ryzyko przebicia opony po najechaniu na twardą przeszkodę.

Jak widać, warto mieć pewność, że koła są odpowiednio napompowane i regularnie je kontrolować.

Miłośnik motoryzacji, który uwielbia dźwięk V8. Gdy nie naprawia ze swoimi mechanikami nowszych aut, dla przyjemności i własnej satysfakcji rekonstruuje starsze modele. Organizator wyjazdów off-roadowych po Polsce i Europie.

1 Comment

1 Comment

  1. Arkadiusz

    22 kwietnia 2021 at 21:55

    Warto często mierzyć ciśnienie w swoich oponach. Dbajmy o bezpieczeństwo, a pamiętajmy, że bezpieczeństwem jest odpowiednie ciśnienie i stan naszych opon. Jesteśmy dorosłymi ludźmi, więc proszę – bądźmy odpowiedzialnymi dorosłymi ludźmi.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sprawdź także

zakaz wyprzedzania

Znaki drogowe

Znaki zakazu są ustawiane po to, aby lepiej organizować ruch w konkretnym obszarze. Dzięki temu użytkownicy drogi dokładnie wiedzą, jakie manewry są dozwolone, a...

podsterownośćpodsterowność

Samochody

Chyba każdemu z nas zdarzyło się wpaść w poślizg - nie tylko zimą. Od reakcji kierowcy zależy, czy uda się wyprowadzić pojazd na właściwą...

montaż oponmontaż opon

Opony

Niezależnie od tego, czy mowa o oponach nowych czy używanych, zimowych czy letnich, od ich poprawnego montażu zależy w ogromnej mierze bezpieczeństwo i zachowanie...

ranking opon letnichranking opon letnich

Opony

Każdego roku kierowcy stają przed wyzwaniem, jakim jest wybór opon do swojego samochodu. Producenci prześcigają się w oferowaniu bezpieczniejszych, ekonomiczniejszych i dających więcej radości...

wskaźnik zużycia oponywskaźnik zużycia opony

Opony

Zadbane oraz regularnie wymianie opony to klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Skąd możesz wiedzieć, jaki jest ich stan w aucie? Świadczy o tym...

etykieta oponyetykieta opony

Opony

Kupno nowych opon do swojego samochodu nie jest wcale takie łatwe – m.in. z uwagi na ogromny wybór na rynku. W podjęciu świadomej decyzji...

opony premiumopony premium

Opony

Opony klasy premium to ogumienie z najwyższej półki, które charakteryzuje się doskonałymi parametrami oraz wykorzystuje nowatorskie rozwiązania. Sprawdź, czym się wyróżniają oraz czy naprawdę...

Opony

Odpowiednie ciśnienie w oponach jest kluczowe nie tylko dla komfortu podróżnych, ale także dla efektywnej pracy hamulców czy ograniczenia zużycia paliwa. Pompowanie kół azotem...

klasy oponklasy opon

Opony

Samochodowe opony różnią się od siebie nie tylko rozmiarem, sezonem czy przeznaczeniem, ale również klasą. Daje to możliwość lepszego dopasowania ogumienia do swoich potrzeb,...

szerokość oponyszerokość opony

Opony

Jakakolwiek decyzja o zmianie szerokości opony może mieć dalekosiężne skutki wpływające na komfort jazdy zachowanie samochodu na drodze, efektywność hamowania czy zużycie paliwa. O...

Zobacz także

aquaplaningaquaplaning

Samochody

Zdarzyło ci się poczuć pogorszenie stabilności samochodu i komfortu prowadzenia podczas przejeżdżania przez dużą kałużę? Jeśli tak, to doświadczyłeś zjawiska znanego jako aquaplaning. Warto...

jakie opony letniejakie opony letnie

Porady

Wielu kierowców co kilka lat zastanawia się, jakie opony letnie wybrać. Choć rynek nasycony jest różnymi modelami, a możliwości jest bardzo dużo, łatwo w...

indeks nośności oponyindeks nośności opony

Samochody

Wśród licznych oznaczeń, które znajdują się na ogumieniu samochodowym, jest indeks nośności opony. Pośród wielu informacji ta dla wielu kierowców jest najbardziej enigmatyczna. Dowiedz...

bieżnik oponybieżnik opony

Samochody

Sprawdzenie głębokości bieżnika to najskuteczniejsza i najłatwiejsza metoda oceniania jakości ogumienia w samochodzie. Dlaczego bieżnik opony jest tak ważny? Sprawdź, a także dowiedz się,...

silnik v4silnik v4

Samochody

Dlaczego silnik V4 jest tak rzadko montowany w samochodach? Konstrukcje tego typu mają wiele zalet, jednak motory widlaste o oznaczeniu V montowane są głównie...

suv do 40 tyssuv do 40 tys

Samochody

Samochody typu kombi wypierane są z rynku przez większe i bardziej funkcjonalne auta. Porównaliśmy najpopularniejsze pojazdy segmentu SUV do 40 tys. Przeczytaj artykuł i...

Podróż samochodem z dzieckiemPodróż samochodem z dzieckiem

Porady

Dla wielu rodziców podróż samochodem wraz z dziećmi to nie lada wyzwanie. Nic dziwnego, ponieważ mali ludzie są nie tylko ekstremalnie ciekawi świata, ale...

suv do 30 tyssuv do 30 tys

Samochody

Uterenowione auta rodzinne od lat cieszą się rosnącą popularnością i zwiększa się ich udział w sprzedaży na rynku pierwotnym. Dzięki czemu masz do wyboru...