Terenówka a SUV – podstawowe różnice

Część kierowców może być błędnie przekonana, że SUV-y to samochody terenowe. Początkowo rzeczywiście wszystkie SUV-y były nastawione na jazdę na asfalcie oraz w przynajmniej umiarkowanym terenie. SUV, czyli Samochód Sportowo-Użytkowy (ang. Sport-Utility Vehicle), miał w założeniu umożliwiać dojazd nieutwardzonymi drogami na łono natury celem uprawiania aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Jego zadaniem była także codzienna jazda na drogach asfaltowych.

Obecnie SUV-y są na tyle popularne, że wiele modeli zostało pozbawionych możliwości jazdy w terenie. Dzięki temu samochody te stały się nieco tańsze, a wielu użytkowników SUV-ów i tak nie zjeżdża nigdy z asfaltu. W takiej sytuacji należy wybrać klasyczne szosowe ogumienie, gdyż terenowe opony 4×4 są tu po prostu zbędne. Opony szosowe zapewnią najwyższy komfort i przyczepność na asfalcie. Można przy tym postawić na modele, których nazwa ma dopisek „SUV”. Są one lepiej zoptymalizowane do pracy w samochodzie z uniesionym środkiem ciężkości.

Tym co odróżnia współczesne SUV-y od samochodów terenowych to przede wszystkim:

  • konstrukcja nadwozia – w autach terenowych stosowane jest nadwozie ramowe, w SUV-ach i autach osobowych nadwozie jest samonośne
  • układ przeniesienia napędu – w SUV-ach z napędem na wszystkie koła stosuje się stały napęd z międzyosiowym mechanizmem różnicowym lub napęd AWD łączący przednią i tylną oś poprzez sprzęgło wiskotyczne. Klasyczne auta terenowe wykorzystują dołączany napęd 4×4, w którym na asfalcie napędzana jest jedna oś.  Po wjechaniu w teren obie osie są łączone przez kierowcę za pomocą odpowiedniej dźwigni.
  • obecność reduktora – reduktor jest niezbędny do jazdy w terenie. Pozwala wykorzystać wysoki moment obrotowy silnika podczas jazdy z niewielką prędkością na nawierzchni o niskiej przyczepności.

Jakie opony do SUV-a z napędem 4×4?

Dla większości SUV-ów, również tych z napędem na cztery koła, najlepszym wyborem są opony szosowe segmentu HP lub UHP (w przypadku aut o wyższej mocy). Zapewniają one wyższy komfort na asfalcie niż opony nawet w minimalnym stopniu nastawione do jazdy w terenie. Jeżeli jednak nasz SUV ma predyspozycje do jazdy w terenie – dysponuje trybem off-road i oferuje możliwość blokady mechanizmów różnicowych, można wyposażyć go w terenowe opony HT. Umożliwiają one sprawne poruszanie się drogami nieutwardzonymi i jazdę w umiarkowanych warunkach terenowych.

Terenowe opony HT (ang. Highway Terrain) są przeznaczone w około 70-80% do jazdy na asfalcie. Oczywiście nie należy wykorzystywać ich do poruszania się w wymagających warunkach, nawet po zamontowaniu w klasycznej terenówce. Opony HT mogą sprawdzić się w SUV-ie, który jest w 20-30% procentach wykorzystywany np. do wycieczek nad jezioro, do lasu czy w góry.

Opony do jazdy w terenie – jakie wybrać?

Oprócz opon HT wyróżnia się również terenowe opony AT (ang. All Terrain) oraz MT (ang. Mud Terrain). Opony AT są dobrym wyborem do samochodów wyprawowych – zarówno typowych terenówek, jak i SUV-ów dysponujących wyposażeniem niezbędnym do jazdy w nieco trudniejszym terenie. Opony AT są przystosowane w proporcji 50/50 do jazdy na asfalcie i do jazdy off-roadowej. Dlatego tak dobrze sprawdzają się podczas wypraw terenowych.

Samochód wyposażony w opony AT może przejechać kilkaset, a nawet ponad tysiąc kilometrów drogami asfaltowymi. Dzięki temu można wybrać się do innego kraju, aby na miejscu przemierzać malownicze trasy terenowe.

Opony HT są natomiast zaprojektowane tak, aby 80% czasu poruszać się w terenie. Dlatego też najlepiej sprawdzają się w skrajnie wymagających warunkach terenowych i powinny być stosowane wyłącznie w terenówkach z prawdziwego zdarzenia. Oczywiście można zamontować je w SUV-ie, ale po co, skoro konstrukcja i układ napędowy samochodu nie sprostają warunkom, do jakich przystosowano opony MT. Ten rodzaj opon to optymalny wybór do samochodów przeprawowych, które pokonują na asfalcie jedynie niewielki dystans podczas dojazdu na miejsce rozpoczęcia eskapady.

Artykuł promocyjny

Archiwum: styczeń 2023