Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony run flat
opony run flat

Eksploatacja

Jakie atuty mają opony run flat? Poznaj nieprzebijalne ogumienie!

Rozwój i ogólna dostępność sprawiają opony run flat są obecne nie tylko w autach z wysokiej półki cenowej. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie parametry ma opona run of flat, ile trzeba na nią wydać i czy w ogóle opłaca się ją eksploatować.

Jaki piękny byłby świat, gdyby opony się nie przebijały. Wyobrażasz sobie jednak podróżowanie na twardych plastikowych obręczach? A co powiedzieć o hamowaniu na takich kołach? Może lepiej nie iść w tę stronę… Producenci nie bez przyczyny stawiają na ogumienie do kół samochodowych, które nie tylko ma świetną przyczepność, lecz także tłumi drgania. Ma ono jednak zasadniczą wadę – przebija się. Dlatego właśnie wymyślono opony typu run flat. Czy to wystarczające i odpowiednie rozwiązanie na wypadek przebicia?

Run on flat – czy taka opona jest nieprzebijalna?

Trzeba powiedzieć sobie wprost, że nie. I zupełnie nie chodzi o to, by taka konstrukcja była całkowicie odporna na wbijanie się w nią ostrych elementów. Efekt jest jednak bardzo podobny. Koncept bazuje na utrzymywaniu ciśnienia lub jednakowego poziomu z pozostałymi kołami w aucie. W praktyce jest tak, że po przebiciu takiego koła możesz przejechać maksymalnie do 200 kilometrów bez przekraczania 80 km/h i nie dojdzie do uszkodzenia felgi. Jeśli naprawdę masz dobre opony run flat, to nie spostrzeżesz się, że coś jest nie tak i dopiero czujniki ciśnienia w kołach zasygnalizują problem.

Run flat – oznaczenie na oponach

Producenci stosują różne symbole, które mają na celu pokazanie, że na takiej oponie da się jeździć po przebiciu. Zazwyczaj jest to skrót „ROF” lub „RunOfFlat”. Jeśli właśnie takie oznaczenie umiejscowione jest na profilu opony, to spokojnie możesz zaopatrzyć się w taki produkt. Masz dzięki temu pewność, że ten rodzaj ogumienia umożliwia jazdę bez większych trudności nawet po przebiciu.

Na czym polega konstrukcja run of flat?

Chociaż na przestrzeni lat istniały trzy sposoby na zapewnienie trwałości ogumienia po przebiciu, w praktyce stosuje się jedynie dwa. Jak zatem działają opony run flat i dlaczego można na nich jeździć po utracie ciśnienia? Konstrukcja opiera się na obecności dodatkowej gumy w profilu opony lub pierścieniu na całej długości obręczy. Aby zrozumieć zasady działania tych konstrukcji, warto je bardziej szczegółowo opisać.

Jak działa amortyzacja w oponach run of flat?

Pierwsza z nich, czyli wzmocniona konstrukcja z pasem gumowym w okolicach profilu, zapewnia amortyzację opony na skutek utraty ciśnienia. Pod wpływem przebicia opona nie flaczeje i nie zmienia diametralnie swojego kształtu. Dzięki temu możliwe jest dalsze poruszanie się autem na takim kole. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniu prędkości do granicy deklarowanej przez producenta, żeby opona nie została zdjęta z rantu felgi na zakręcie.

Pierścień nośny w oponach run flat

Inny sposób na uzyskanie ogumienia run of flat to zastosowanie pierścienia nośnego. Dzięki niemu koło pozbawione ciśnienia powietrza nie zmniejsza mocno swojej twardości i możliwa jest jazda na nim na określonym dystansie. Pierścień chroni przed zejściem opony z felgi i dodatkowo zapobiega przecinaniu ogumienia przez rant felgi.

Niewykorzystywana obecnie technologia, o której wspomnieliśmy powyżej, polega na obecności warstwy uszczelniającej. Aktywowana jest w momencie przebicia i zapobiega utracie ciśnienia. Jednak ze względu na trudności w wyważaniu i większy ciężar trudno było wprowadzić je do obiegu równie skutecznie jak dwa wymienione wcześniej sposoby.

Opony run flat – opinie o ich eksploatacji

Szukając komentarzy na temat opisywanego ogumienia, znajdziesz wiele głosów za i przeciw. Warto zacząć od korzyści, jakie idą w parze z zakładaniem opony run flat na obręcze kół.

To przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort jazdy po przebiciu ogumienia. Im wyższa prędkość pojazdu, tym trudniej nad nim zapanować w momencie nagłej utraty ciśnienia w jednej z opon. Taka awaria to praktycznie pewna kolizja, szczególnie podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Poza tym, po najechaniu na ostry przedmiot (gwóźdź) nie ma konieczności zatrzymywania się w celu wymiany ogumienia. Dalsza jazda jest możliwa nawet przez 200 km. Ma to znaczenie, jeśli akurat podróżujesz w strugach deszczu lub w zimowych warunkach. Opona run flat to w praktyce także brak konieczności wożenia ze sobą koła zapasowego.

Jakie są wady opon runflat?

A co można powiedzieć o wadach takiego rozwiązania? To przede wszystkim wyższa cena zakupu. Dla kierowców jest to niejednokrotnie decydujący czynnik, na który zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Poza tym, niektóre modele nie podlegają naprawie i trzeba je po przebiciu wymienić na nowe egzemplarze. A nawet jeśli akurat będziesz w posiadaniu możliwych do naprawy rodzajów ogumienia, to nie zawsze w twojej okolicy znajdzie się warsztat, który będzie w stanie wymienić tego typu oponę. Niektórzy mogą narzekać sam komfort jazdy, ponieważ takie opony są twardsze i generują większy hałas od tradycyjnych.

Opony run flat czy zwykłe – jaką decyzję podjąć?

Jeśli napiszemy, że „to zależy”, raczej będzie to mało pomocne. Postaramy się zatem podać argumenty za podjęciem decyzji o kupnie lub rezygnacji z opon nieprzebijalnych. Opony run flat zdecydowanie najbardziej przydają się w autach luksusowych, które najczęściej pokonują długie dystanse ze sporymi prędkościami. Nie oznacza to oczywiście, że nie można ich zakładać do aut miejskich, jednak najczęściej ich zasadnicze zalety nie zostaną wykorzystane. W warunkach miejskich przecież bardzo łatwo jest zmienić oponę lub znaleźć zakład wulkanizacyjny i nie jeździ się z dużymi prędkościami. Dlatego na długie dystanse i do komfortowych aut – będzie to dobry wybór. W innych wypadkach chyba nie warto kupować opon run on flat.

 Opony run flat to niezwykle ciekawy typ ogumienia, który będzie idealny podczas długich i wymagających tras. To w praktyce nieprzebijalny rodzaj opon, dlatego może się on przydać w czasie ekstremalnej jazdy. Dzięki swojej charakterystyce opona runflat pozwoli na dalszą jazdę, nawet gdy zostanie uszkodzona.

Samochodami i motocyklami jeździ dłużej, niż ma prawo jazdy. Preferuje motoryzację z końca XX wieku, jednak docenia wygodę współczesnych samochodów. Jeśli to tyko możliwe, stara się wykonywać drobne prace mechaniczne i obsługowe własnoręcznie.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Wiadomości

Grupa Speed ma zdecydowanie więcej pracy w porównaniu z rokiem ubiegłym. Do dnia wczorajszego jednostka skontrolowała ponad 15 tys. kierowców, z czego 12,7 tys....

Wiadomości

W Wejherowie Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała dwóch mężczyzn, którzy podczas jazdy palili marihuanę. Dodatkowo zatrzymani poruszali się bez zapiętych pasów bezpieczeństwa, natomiast kierowca prowadził...

Wiadomości

Kolejny koncern motoryzacyjny wprowadza ogranicznik prędkości maksymalnej. Tym razem takie zastosowanie w swoich samochodach zadeklarowało Renault. Najnowsze konstrukcje francuskiego producenta rozpędzą się do 180...

Wiadomości

Serwis Oponeo.pl przygotował statystyki odnośnie procesu ubiegania się o prawo jazdy w 24 państwach na świecie. W jednej z kategorii na czele znajduje się...

Wiadomości

W poniedziałkowe popołudnie na skrzyżowaniu ulic Anielewicza i Esperanto doszło do fatalnego w skutkach wypadku. Motocyklista zderzył się z samochodem osobowym. 31-letni kierowca jednośladu...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w rejonie Trójmiasta policjanci udali się w pościg za...karetką pogotowia. Pojazdem uprzywilejowanym kierował 20-latek bez prawa jazdy.

Wiadomości

Fisker Inc. planuje w niedalekiej przyszłości wyposażyć Watykan w papamobile o napędzie elektrycznym. Projekt przedstawili współzałożyciele firmy, podczas audiencji u papieża Franciszka. Planowana produkcja...

Wiadomości

Max Verstappen zwyciężył w wyścigu o Grand Prix Monako. Holender wyprzedził Carlosa Sainza z Ferrari oraz Lando Norrisa z McLarena. Dzięki tej wygranej 23-latek...

Wiadomości

Audi uruchomiło kolejne 21 punktów stacji ładowania pojazdów zlokalizowanych niedaleko stadionu Bayernu Monachium. To kolejna inwestycja tego typu w wykonaniu niemieckiej marki samochodów. 38...

Wiadomości

Tragiczny wypadek w Gdańsku. W czwartek po godz. 20.00 na ul. Nowatorów, 48-letni motocyklista zderzył się czołowo z samochodem osobowym marki mazda. W wyniku...

Zobacz także

Wiadomości

Producent motocykli Suzuki we współpracy z firmą ubezpieczeniową Allianz w najbliższy weekend rozpocznie 15. edycję projektu „Suzuki Moto Szkoła”. W tym roku zostanie przeprowadzonych...

Wiadomości

W sobotę ok. godziny 22 na Południowej Obwodnicy Warszawy, pijana kobieta wypadła z obwodnicy i wjechała na znajdującą się obok ścieżkę rowerową. Kobieta w...

Wiadomości

X wrocławskie Targi Motocyklowe nie dojdą do skutku. Powodem są panujące obostrzenia, które zabraniają na przeprowadzenie takiego typu imprezy. Event został przełożony na marzec...

Wiadomości

Seria nieszczęśliwych wypadków komunikacyjnych w województwie śląskim. W ciągu ostatniej doby doszło aż do czterech wypadków. Dwa z nich miały miejsce na autostradzie A4...

Wiadomości

W nocy z niedzieli na poniedziałek w Krapkowicach policjanci chcieli zatrzymać samochód, który dopuścił się złamania przepisów. 27-letni kierowca nie wstawił się na kontrolę...

Wiadomości

Wczoraj nieopodal Chojnic w województwie pomorskim auto osobowe zderzyło się czołowo z koparką. W wyniku obrażeń śmierć na miejscu poniósł 22-letni kierowca volkswagena.

Wiadomości

Wczoraj została otwarta druga jezdnia drogi ekspresowej S1, która ułatwi dojazd do międzynarodowego lotniska Katowice-Pyrzowice. Ostatnie prace potrwają do 29 maja, a cała inwestycja...

Wiadomości

Orlen Team WRT w składzie: Yifei Ye, Robert Kubica oraz Louis Delétraz okazał się najlepszy w czterogodzinnym wyścigu na torze Red Bull Ring. Zespół...