Bądź na bieżąco

Czego szukasz?

opony run flat
opony run flat

Samochody

Jakie atuty mają opony run flat? Poznaj nieprzebijalne ogumienie!

Rozwój i ogólna dostępność sprawiają opony run flat są obecne nie tylko w autach z wysokiej półki cenowej. Z naszego artykułu dowiesz się, jakie parametry ma opona run of flat, ile trzeba na nią wydać i czy w ogóle opłaca się ją eksploatować.

Jaki piękny byłby świat, gdyby opony się nie przebijały. Wyobrażasz sobie jednak podróżowanie na twardych plastikowych obręczach? A co powiedzieć o hamowaniu na takich kołach? Może lepiej nie iść w tę stronę… Producenci nie bez przyczyny stawiają na ogumienie do kół samochodowych, które nie tylko ma świetną przyczepność, lecz także tłumi drgania. Ma ono jednak zasadniczą wadę – przebija się. Dlatego właśnie wymyślono opony typu run flat. Czy to wystarczające i odpowiednie rozwiązanie na wypadek przebicia?

Run on flat – czy taka opona jest nieprzebijalna?

Trzeba powiedzieć sobie wprost, że nie. I zupełnie nie chodzi o to, by taka konstrukcja była całkowicie odporna na wbijanie się w nią ostrych elementów. Efekt jest jednak bardzo podobny. Koncept bazuje na utrzymywaniu ciśnienia lub jednakowego poziomu z pozostałymi kołami w aucie. W praktyce jest tak, że po przebiciu takiego koła możesz przejechać maksymalnie do 200 kilometrów bez przekraczania 80 km/h i nie dojdzie do uszkodzenia felgi. Jeśli naprawdę masz dobre opony run flat, to nie spostrzeżesz się, że coś jest nie tak i dopiero czujniki ciśnienia w kołach zasygnalizują problem.

Run flat – oznaczenie na oponach

Producenci stosują różne symbole, które mają na celu pokazanie, że na takiej oponie da się jeździć po przebiciu. Zazwyczaj jest to skrót „ROF” lub „RunOfFlat”. Jeśli właśnie takie oznaczenie umiejscowione jest na profilu opony, to spokojnie możesz zaopatrzyć się w taki produkt. Masz dzięki temu pewność, że ten rodzaj ogumienia umożliwia jazdę bez większych trudności nawet po przebiciu.

Na czym polega konstrukcja run of flat?

Chociaż na przestrzeni lat istniały trzy sposoby na zapewnienie trwałości ogumienia po przebiciu, w praktyce stosuje się jedynie dwa. Jak zatem działają opony run flat i dlaczego można na nich jeździć po utracie ciśnienia? Konstrukcja opiera się na obecności dodatkowej gumy w profilu opony lub pierścieniu na całej długości obręczy. Aby zrozumieć zasady działania tych konstrukcji, warto je bardziej szczegółowo opisać.

Jak działa amortyzacja w oponach run of flat?

Pierwsza z nich, czyli wzmocniona konstrukcja z pasem gumowym w okolicach profilu, zapewnia amortyzację opony na skutek utraty ciśnienia. Pod wpływem przebicia opona nie flaczeje i nie zmienia diametralnie swojego kształtu. Dzięki temu możliwe jest dalsze poruszanie się autem na takim kole. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniu prędkości do granicy deklarowanej przez producenta, żeby opona nie została zdjęta z rantu felgi na zakręcie.

Pierścień nośny w oponach run flat

Inny sposób na uzyskanie ogumienia run of flat to zastosowanie pierścienia nośnego. Dzięki niemu koło pozbawione ciśnienia powietrza nie zmniejsza mocno swojej twardości i możliwa jest jazda na nim na określonym dystansie. Pierścień chroni przed zejściem opony z felgi i dodatkowo zapobiega przecinaniu ogumienia przez rant felgi.

Niewykorzystywana obecnie technologia, o której wspomnieliśmy powyżej, polega na obecności warstwy uszczelniającej. Aktywowana jest w momencie przebicia i zapobiega utracie ciśnienia. Jednak ze względu na trudności w wyważaniu i większy ciężar trudno było wprowadzić je do obiegu równie skutecznie jak dwa wymienione wcześniej sposoby.

Opony run flat – opinie o ich eksploatacji

Szukając komentarzy na temat opisywanego ogumienia, znajdziesz wiele głosów za i przeciw. Warto zacząć od korzyści, jakie idą w parze z zakładaniem opony run flat na obręcze kół.

To przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort jazdy po przebiciu ogumienia. Im wyższa prędkość pojazdu, tym trudniej nad nim zapanować w momencie nagłej utraty ciśnienia w jednej z opon. Taka awaria to praktycznie pewna kolizja, szczególnie podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Poza tym, po najechaniu na ostry przedmiot (gwóźdź) nie ma konieczności zatrzymywania się w celu wymiany ogumienia. Dalsza jazda jest możliwa nawet przez 200 km. Ma to znaczenie, jeśli akurat podróżujesz w strugach deszczu lub w zimowych warunkach. Opona run flat to w praktyce także brak konieczności wożenia ze sobą koła zapasowego.

Jakie są wady opon runflat?

A co można powiedzieć o wadach takiego rozwiązania? To przede wszystkim wyższa cena zakupu. Dla kierowców jest to niejednokrotnie decydujący czynnik, na który zwracają uwagę w pierwszej kolejności. Poza tym, niektóre modele nie podlegają naprawie i trzeba je po przebiciu wymienić na nowe egzemplarze. A nawet jeśli akurat będziesz w posiadaniu możliwych do naprawy rodzajów ogumienia, to nie zawsze w twojej okolicy znajdzie się warsztat, który będzie w stanie wymienić tego typu oponę. Niektórzy mogą narzekać sam komfort jazdy, ponieważ takie opony są twardsze i generują większy hałas od tradycyjnych.

Opony run flat czy zwykłe – jaką decyzję podjąć?

Jeśli napiszemy, że „to zależy”, raczej będzie to mało pomocne. Postaramy się zatem podać argumenty za podjęciem decyzji o kupnie lub rezygnacji z opon nieprzebijalnych. Opony run flat zdecydowanie najbardziej przydają się w autach luksusowych, które najczęściej pokonują długie dystanse ze sporymi prędkościami. Nie oznacza to oczywiście, że nie można ich zakładać do aut miejskich, jednak najczęściej ich zasadnicze zalety nie zostaną wykorzystane. W warunkach miejskich przecież bardzo łatwo jest zmienić oponę lub znaleźć zakład wulkanizacyjny i nie jeździ się z dużymi prędkościami. Dlatego na długie dystanse i do komfortowych aut – będzie to dobry wybór. W innych wypadkach chyba nie warto kupować opon run on flat.

 Opony run flat to niezwykle ciekawy typ ogumienia, który będzie idealny podczas długich i wymagających tras. To w praktyce nieprzebijalny rodzaj opon, dlatego może się on przydać w czasie ekstremalnej jazdy. Dzięki swojej charakterystyce opona runflat pozwoli na dalszą jazdę, nawet gdy zostanie uszkodzona.

Autor:

Pasję do motoryzacji zaszczepili mu ojciec i dziadek. Od najmłodszych lat przyglądał się ich pracy w przydomowym warsztacie samochodowym. Kultywuje tradycje rodzinne i zajmuje się naprawą i renowacją starych, klasycznych pojazdów. W wolnych chwilach majsterkuje i pomaga znajomym w wyborze najlepszego auta.

Komentuj

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Sprawdź także

Samochody

MirrorLink to oprogramowanie, które pozwala połączyć ekran telefonu z centrum multimedialnym auta. W jaki sposób możesz to zrobić? Jak sprawdzić, czy twój sprzęt będzie...

Naprawy

Naprawy powypadkowe mogą odstraszyć cię od kupna samochodu używanego. Czy jednak słusznie? Jak to wygląda w praktyce? Może naprawy powypadkowe samochodów wcale nie są...

Samochody

Aparat zapłonowy jest częścią każdego układu zapłonowego. Bez niego żaden samochód nie ruszyłby z miejsca. Ile kosztuje przykrywka aparatu zapłonowego i jakie są najpopularniejsze...

Samochody

Koło zapasowe w autach z segmentu A i B ma niestandardowe rozmiary i nazywane jest „dojazdówką”. Jeśli miejsce, gdzie chcesz trzymać zapas, to bagażnik,...

Samochody

Auto do driftu niekoniecznie musi być drogie. Ważna jest jego charakterystyka, np. tylny napęd i mocny silnik. Jakie zmiany musisz wykonać, by móc sprawnie...

Przepisy

Czarne tablice rejestracyjne były wydawane do 2000 roku, ale czasem widać je na ulicach. Czy pozbywanie się starych rejestracji jest obowiązkowe? Co prawo mówi...

Samochody

Auta wyścigowe to takie, które są tworzone przez producentów głównie z myślą o zawodach motorsportowych. Jakie wyścigowe samochody są warte uwagi? Przeczytaj, które modele...

Samochody

Antyradar to urządzenie służące do wykrywania radarów, co łatwo wywnioskować już po nazwie. Korzystanie z takich wykrywaczy nie zawsze jest legalne. Czy używanie tego...

Samochody

Spawanie plastiku wymaga spoiwa, spawarki i dobrania odpowiednich parametrów pracy. Czy spawanie zderzaka jest trudne? Jak to zrobić krok po kroku samodzielnie? Jeśli przeczytasz...

Naprawy

Ząbkowanie opon może mieć wiele przyczyn. Opony wyząbkowane będą dawały o sobie znać, dlatego powinieneś wyeliminować problem, jeśli się pojawi. Przeczytaj nasz artykuł. Dowiesz...

Zobacz także

Samochody

Wielu kierowców odkłada moment, w którym decyduje się na wymianę opon letnich na zimowe. Czasami jesienią aura bywa mało stabilna i ciężko jednoznacznie stwierdzić,...

Wiadomości

Mercedes Citan to samochód bazujący na Renault Kangoo, jednak druga generacja modelu powstała z większym zaangażowaniem niemieckiej marki. Widać to chociażby po stylistyce auta...

Wiadomości

Grand Prix Belgii 2021. Formuła 1 po czterotygodniowych wakacjach wznawia rywalizację. Tym razem kierowcy będą się ścigać na legendarnym torze Spa-Francorchamps w Belgii. Niedzielny...

Wiadomości

Maserati Levante Hybrid już niebawem pojawi się w Polsce. Premiera hybrydowego SUV-a włoskiego producenta będzie miała miejsce 3 września w Katowicach w salonie Maserati...

Motocykle

Opony do skutera kupuje się podobnie jak do innych maszyn wyposażonych w koła. Jakie parametry powinieneś uwzględnić? Ile powietrza opony do skutera powinny mieć?...

Motocykle

Wyścigi motocyklowe są jeszcze bardziej emocjonujące niż te samochodowe. Większe ryzyko to w końcu większa dawka adrenaliny! Poznaj słynne wyścigi motorów, których obserwowanie zapewni...

Przepisy

Żółte tablice rzucają się w oczy, choć częściej uwagę zwracają samochody, które je mają. Takie auta to pojazdy zabytkowe, które zachowały się przez lata...

Samochody

Przyciemnienie lamp jest jedną z dość popularnych modyfikacji w aucie. Co daje folia przyciemniająca na lampy? Jak postępować krok po kroku, by efekt był...